View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:43



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Mobilheadset för tinnitusöron. 
Author Message

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Mobilheadset för tinnitusöron.
För något år sedan blev min tinnitus förvärrad av att jag under en längre tid jobbat med ett musikprogram i min iPad och oftast använt ett vanligt mobilheadset som jag har kopplat in i enhetens ljudutgång. Numer använder jag ett par studiohörlurar i kombination med ett riktigt interface.
Mina öron är nu väldigt känsliga när jag pratar i mobil, så finns det något headset som mildrar just den frekvensen som har skadat öronen?


09 Nov 2017, 15:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Mobilheadset för tinnitusöron.
Har ingen direkt erfarenhet av om såna lurar finns till telefoner men har jobbat väldigt mycket med lurar osv för in-ear.
Där finns det inga som är "skär vid specifik frekvens" på marknaden, dock finns det tillverkare som gör custom åt en (kan återkomma med namnet om det är intressant, minns det inte nu). Tyvärr är det väldigt dyrt (det är riktiga proffsprylar, över 20K) och en hel del arbete att plocka prova fram så att det verkligen är rätt frekvens.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Nov 2017, 15:53
Profile WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Mobilheadset för tinnitusöron.
Finns det inte någon EQ i din mobil under ljudinställningar? Vet att Samsung och Sony har det, så det borde vara en Androidfunktion i stort. Vet inte om iPhone har det dock.


09 Nov 2017, 16:06
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Mobilheadset för tinnitusöron.
Finns ju EQ i form av appar också.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Nov 2017, 16:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Mobilheadset för tinnitusöron.
Jaybird har en app som heter My Sound där man kan customiza deras inear-lurar.
Kolla om det kan vara något!

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


09 Nov 2017, 17:02
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Apr 2015, 05:32
Posts: 23
Post Re: Mobilheadset för tinnitusöron.
Låter som liknande bekymmer som jag har. I mitt fall handlar det om att undvika hörlurar och högtalare som är för frikostiga med höga frekvenser. Så när jag köper nytt tittar jag på sådant som har mjuk diskant, nästan lite avrundade i diskanten. Annars blir jag lyssningstrött snabbt o allt låter gnissligt. Så mycket av de värsta hifi-grejerna går bort direkt. Vad gäller hörlurar så använder jag just nu bowers & wilkins p2. Säljs inte längre men kanske de nyare versionerna funkar också. Inte testat. De är dock dyrare och då är det alltid risk för för mycket högupplöst tingel-tangel-diskant.


17 Nov 2017, 09:21
Profile

Joined: 08 Jul 2015, 07:43
Posts: 92
Post Re: Mobilheadset för tinnitusöron.
Börja med att göra en hörselkontroll så att du vet vilken frekvens som du har tappat. det går säkert att lösa med en hörapparat. (Dagens är små och smidiga)

Har själv Tinnitus sedan många år med ständigt brus som följd samt att jag har tappat mång dB med början från 3000Hz.
Fick en hörappart för 6 år sedan vilket förändrade min ljudupplevelse enormt, dagens hörapparater anpassas efter din hörselnedsättning, i mitt fall så ökar den bara ljudet i det frekvensband som är dåligt för mig.
Tinnitusen finns kvar men blir inte så dominant i och med att hörapparaten plockar upp dom höga frekvenserna, Nackdelen är att jag uppfattar kvinnors tal bättre vilket har gjort att jag inte kan säga VA åt gumman för hon vet att jag hör.
Tar jag bort hörapparaten så är jag också väldigt känslig för vissa höga frekvenser, ex. hammarslag på ett städ (då tjuter det i örat), men på något sätt funkar det bättre med hörapparat kan inte förklara varför men så är det för mig.


17 Nov 2017, 10:45
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.