View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:40



Reply to topic  [ 83 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Tips på schema för litet bygge 
Author Message

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Hej
Simulera ditt tonstackdrivarsteg med dn här simulatorn:
http://trioda.com/tools/triode.html
/Kalle

PS, vilken matningsspänning (Bx) har steget och vilka värden på Ra o Rk ?
Enligt simulatorn så kan du bara mata in 800mV innan steget börjar dista om du har
Bx=200 VDC, Ra= 100Kohm, Rk= 820 ohm.

Bx = spänningen ovanför anodmotståndet (punkten D i schemat)


Last edited by Kalle_in_Sweden on 23 Oct 2017, 23:06, edited 3 times in total.



23 Oct 2017, 16:17
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Styrgallret ska i de allra flesta fall (utom med fast gallerförspänning) ligga på 0V. Katoden i ett sådant rör ska ju ligga på några Volt +, för att ge gallerförspänning. Det man ser på skåpet och dina mätningar (0 V på pin 7 utan signal och -6 V med signal), skulle kunna bero på gallerlikriktning, dvs att det är för låg gallerförspänning och röret drar gallerström med signal på ingången. Det kan förklara klippningen och att det blir - DC på gallret när man tillför signal. Är det det schemat som visats tidigare i tråden som är det aktuella? Vilket rör avser mätningen, förresten... Efter tonstacken?


23 Oct 2017, 16:23
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Ser ut som gallerklippning och är helt normalt när du kör ett preamprör med hög signal. Jag antar att vi pratar om 470k innan rörsteg nr 2. Detta är ingen hifikoppling så det kommer klippa tidigt på volymreglaget.

På anoden kommer denna klippning vara fasvänd och du kommer få anodklippning på den andra fasen. Det är ju detta som är disten eller overdriven eller vad man vill kalla det.

Tänk dig att det sitter en diod mellan galler och katod som klipper vid en viss signalnivå, har du större katodresistor blir dock dioden förspänd med en högre spänning så den inte öppnar först vid ännu högre signalnivå.

_________________
Johan Hansson


23 Oct 2017, 17:44
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Kalle_in_Sweden wrote:
PS, vilken matningsspänning (Bx) har steget och vilka värden på Ra o Rk ?
Enligt simulatorn så kan du bara mata in 800mV innan steget börjar dista om du har
Bx=200 VDC, Ra= 100Kohm, Rk= 820 ohm.


Vad menas med Bx? Är det samma som Ua? Anodspänningen verkar ligga på ca 170VDC. Detta steg (andra steget) har Ra 100kohm och Rk 820 ohm.

lampuradio wrote:
Det man ser på skåpet och dina mätningar (0 V på pin 7 utan signal och -6 V med signal), skulle kunna bero på gallerlikriktning, dvs att det är för låg gallerförspänning och röret drar gallerström med signal på ingången. Det kan förklara klippningen och att det blir - DC på gallret när man tillför signal. Är det det schemat som visats tidigare i tråden som är det aktuella? Vilket rör avser mätningen, förresten... Efter tonstacken?

För låg gallerförspänning? Är det möjligt med Rk 820ohm? Det är schemat som postades i början som gäller med undantag för tonstacken. Mätningarna avser V1 och alltså innan tonstacken.

Tubis wrote:
Ser ut som gallerklippning och är helt normalt när du kör ett preamprör med hög signal. Jag antar att vi pratar om 470k innan rörsteg nr 2. Detta är ingen hifikoppling så det kommer klippa tidigt på volymreglaget.

Ja det gäller 470k innan rörsteg nr2.
Tubis wrote:
Tänk dig att det sitter en diod mellan galler och katod som klipper vid en viss signalnivå, har du större katodresistor blir dock dioden förspänd med en högre spänning så den inte öppnar först vid ännu högre signalnivå.

Menar du att förstärkaren kanske funkar som det ska? Är det omöjligt att få ren sinuskurva ur denna maskin? Verkar inte helt logiskt.
Ska bifoga en bild på hur utgången ser ut!


23 Oct 2017, 21:49
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Attachment:
IMG_20171023_143520-992x744.jpg
IMG_20171023_143520-992x744.jpg [ 124.59 KiB | Viewed 12085 times ]


23 Oct 2017, 21:51
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Som mer av en "HiFi-typ" skulle jag nog inte gå så lågt som 680 Ohm på katoden på andra steget. Det riskerar att bli lite väl lite "headroom". Sedan måste jag erkänna att jag inte förstår varför man har en extra dämpsats/spänningsdelare med 470 kOhm i serie med gallerläckans 470 kOhm. Det är ju bara ett sätt att dämpa insignalen 3 dB, och det kan man ju göra med "Volume".

Sedan den signal som visas i den sista skåpbilden är ju en kombo av att man slår i både botten och tak någonstans (alltså gallerström/gallerklippning och strypning) plus att det är övergångsdistorsion, vilket brukar kunna uppträda i för hårt förspända slutsteg, men här är det ju katodbias i slutsteget... Möjligen att PI'n är lite off i sina parametrar. Hur ser det ut om du mäter på löparen på T (ändläget max på "Master volume")? Eller är det där du fångar kurvan?


23 Oct 2017, 22:27
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Tips på schema för litet bygge
lampuradio wrote:
Som mer av en "HiFi-typ" skulle jag nog inte gå så lågt som 680 Ohm på katoden på andra steget. Det riskerar att bli lite väl lite "headroom". Sedan måste jag erkänna att jag inte förstår varför man har en extra dämpsats/spänningsdelare med 470 kOhm i serie med gallerläckans 470 kOhm. Det är ju bara ett sätt att dämpa insignalen 3 dB, och det kan man ju göra med "Volume".

Sedan den signal som visas i den sista skåpbilden är ju en kombo av att man slår i både botten och tak någonstans (alltså gallerström/gallerklippning och strypning) plus att det är övergångsdistorsion, vilket brukar kunna uppträda i för hårt förspända slutsteg, men här är det ju katodbias i slutsteget... Möjligen att PI'n är lite off i sina parametrar. Hur ser det ut om du mäter på löparen på T (ändläget max på "Master volume")? Eller är det där du fångar kurvan?



470K grid efter volymen är bla för att få rakare frekvensgång och för att inte få blocking på andra galler... finns mer pulver än användbart in på 2 steg ..

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


23 Oct 2017, 22:48
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tips på schema för litet bygge
speed wrote:
Menar du att förstärkaren kanske funkar som det ska? Är det omöjligt att få ren sinuskurva ur denna maskin? Verkar inte helt logiskt.
Ska bifoga en bild på hur utgången ser ut!
Vet inte hur du mäter. Du måste ha tillräckligt låg signal in på alla preamprör för att få ren kurva. Signalen som finns att tillgå efter ingångssteget om man matar in gitarrnivå är mycket mycket högre än vad steg nummer två kan ge ut rent, samma gäller sen för fasvändaren och till slut slutrören. Därav måste du börja med att dra ner första volymen så det blir ren signal efter steg 2, sen måste du dra ner master så det blir ren signal ut från fasvändaren, sen måste du se till att nivån in på slutrören inte övertiger vad designen säger är max för max utgångseffekt. Sen sist men inte minst mäta över lasten vad du har för signalnivå med ren kurva max vilket då blir lika med max oklippt effekt genom att räkna ut med effektlagen. Matar man bara på så blir det så här mycket distortion i en gitarrförstärkare.
Sen har du även övergångsdistortion i slutsteget vilket kan bli bättre av att justera biasen.

Det finns inget, absolut inget i denna krets som är designat för låg distortion. Som sig bör till gitarr för det är ju vad man är ute efter, mycket färgning av distortion.

_________________
Johan Hansson


24 Oct 2017, 09:40
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Jag kanske har missat nåt, men har du en konstlast på utgången också? Det blir lite underligt om slutsteget får gå i "tomgång", så att säga. Helst perfekt matchning till utgångsimpedansen, men 5-10 Ohm brukar bli bra.


24 Oct 2017, 10:12
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tips på schema för litet bygge
lampuradio wrote:
Sedan måste jag erkänna att jag inte förstår varför man har en extra dämpsats/spänningsdelare med 470 kOhm i serie med gallerläckans 470 kOhm. Det är ju bara ett sätt att dämpa insignalen 3 dB, och det kan man ju göra med "Volume".

Grejen är att det ska fungera på alla reglageinställningar och då måste ibland vissa saker justeras. Det ska inte vara så att användaren inte ska kunna använda max volym för att det sunkar ihop. Jag kan se att det med den frekvensgången och den signalnivån blev nödvändigt att göra så. I steg där man kapar betydligt mer bas så kommer man undan med enbart en mindre gallerstopper och ingen extra spänningsdelning. Detta är dock en sak vissa missar, att man ska kunna använda alla reglage på max och det ska fortfarande fungera. Har fått in moddares verk där det bara fungerar på deras sweetspot och sen sunkar det eller blir rundgång eller allting.

_________________
Johan Hansson


24 Oct 2017, 10:15
Profile

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Hej speed
Jag har stoppat in dina komponentvärrden i James tonstacken i tonstack calculatorn http://www.duncanamps.com/tsc och ser ganska märkligt beteende.
En baspuckel med pottarna i mittläge och diskantpoten börjar verka redan under 100 Hz.


24 Oct 2017, 12:12
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Hade nog för hög signal in. Det var lite olika faktorer som lurade mig tror jag. T.ex. att jag drog in för stark signal på ingången samt att gainkontrollen är av linjär typ vilket fick det att stå på fulla ställ ganska tidigt.
Jag använder konstlast. Jag mätte förstärkaren till 13.5W. Är det vanligt eller ska jag nå 18W med katodbias?

Går även i tankarna att testa fixed bias men har då en fundering....
Just nu sitter glöden dragen till katod på slutrören för att minimera brum. Den här lösningen funkar väl inte om jag byter till fixed bias, så jag måste dra glöden till chassi direkt istället för katod?


Kalle_in_Sweden wrote:
Hej speed
Jag har stoppat in dina komponentvärrden i James tonstacken i tonstack calculatorn http://www.duncanamps.com/tsc och ser ganska märkligt beteende.
En baspuckel med pottarna i mittläge och diskantpoten börjar verka redan under 100 Hz.

Hej Kalle!
Du är helt korrekt med din kommentar. Förstärkaren upplevs helt skev i tonkontrollerna och det är mycket bas. Känns som det bara är diskantpotten som funkar.
Anledningen till att jag valde ta dessa värden till att börja med är för att jag läste om denna tonstack i Merlin Blencowes bok med dessa värden(som han fö påstod funka ganska bra).
Jag laddade ner programmet och ser att värdena i programmet skiljer sig markant. Ska testa göra om tonstacken enligt detta recept och se om den betér sig bättre!



En annan fundering: Vad är vitsen med två dioder i serie i powersupply? Är det som en säkerhet ifall en blir kortsluten? Det är ju dock en luring då man isåfall aldrig får veta ifall ifall någon diod blir kortsluten ändå...


Last edited by speed on 24 Oct 2017, 19:41, edited 1 time in total.



24 Oct 2017, 19:40
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Tubis wrote:
lampuradio wrote:
Sedan måste jag erkänna att jag inte förstår varför man har en extra dämpsats/spänningsdelare med 470 kOhm i serie med gallerläckans 470 kOhm. Det är ju bara ett sätt att dämpa insignalen 3 dB, och det kan man ju göra med "Volume".

Grejen är att det ska fungera på alla reglageinställningar och då måste ibland vissa saker justeras. Det ska inte vara så att användaren inte ska kunna använda max volym för att det sunkar ihop. Jag kan se att det med den frekvensgången och den signalnivån blev nödvändigt att göra så. I steg där man kapar betydligt mer bas så kommer man undan med enbart en mindre gallerstopper och ingen extra spänningsdelning. Detta är dock en sak vissa missar, att man ska kunna använda alla reglage på max och det ska fortfarande fungera. Har fått in moddares verk där det bara fungerar på deras sweetspot och sen sunkar det eller blir rundgång eller allting.


Tack för tålamodet... Jag förstår resonemanget helt o hållet vad gäller reglerområdet.


24 Oct 2017, 19:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Kalle_in_Sweden wrote:
Hej speed
Jag har stoppat in dina komponentvärrden i James tonstacken i tonstack calculatorn http://www.duncanamps.com/tsc och ser ganska märkligt beteende.
En baspuckel med pottarna i mittläge och diskantpoten börjar verka redan under 100 Hz.


Håller med Kalle, jag kollade åxå dina värden och dom så inte så bra ut för gitarr.
Sen skulle jag föreslå bypass EQ:n helt o mecka med värden i stärkan så den först låter bra.
En EQ kan trots allt endast (ja dom vanligaste för gitarr) skära frekvenser, så kan det vara lämpligare att justera in en grundstärkare/ljud, för senare lägga till en EQ för mer finlir.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


24 Oct 2017, 19:42
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Amp Healer wrote:
Håller med Kalle, jag kollade åxå dina värden och dom så inte så bra ut för gitarr.
Sen skulle jag föreslå bypass EQ:n helt o mecka med värden i stärkan så den först låter bra.
En EQ kan trots allt endast (ja dom vanligaste för gitarr) skära frekvenser, så kan det vara lämpligare att justera in en grundstärkare/ljud, för senare lägga till en EQ för mer finlir.


Svarade precis ovan angående detta. Bra tips att bypassa EQn helt och hållet först och sedan lattja om värdena på james.


24 Oct 2017, 19:47
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tips på schema för litet bygge
speed wrote:
Hade nog för hög signal in. Det var lite olika faktorer som lurade mig tror jag. T.ex. att jag drog in för stark signal på ingången samt att gainkontrollen är av linjär typ vilket fick det att stå på fulla ställ ganska tidigt.
Jag använder konstlast. Jag mätte förstärkaren till 13.5W. Är det vanligt eller ska jag nå 18W med katodbias?

Går även i tankarna att testa fixed bias men har då en fundering....
Just nu sitter glöden dragen till katod på slutrören för att minimera brum. Den här lösningen funkar väl inte om jag byter till fixed bias, så jag måste dra glöden till chassi direkt istället för katod?
..


Rörhandboken anger att man kan nå 17 W med katodbias, med 300 V på både anod och g2, Rk 130 Ohm.

Glöden bör normalt sett ha sin centertapp i chassiet, eller ena branschen om CT saknas. Att dra in katoderna i detta är oftast inte alls nödvändigt med indirekt upphettade slutrör.

Edit: eller så gör man nästan som det är ritat, fast man drar "E" till chassi.


24 Oct 2017, 19:47
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tips på schema för litet bygge
speed wrote:
Jag använder konstlast. Jag mätte förstärkaren till 13.5W. Är det vanligt eller ska jag nå 18W med katodbias?


Vad har du för spänning på anoden? Mullard datablad ger bara 11 W vid 250V men 17W vid 300V med katodbias på bägge.

_________________
Johan Hansson


24 Oct 2017, 19:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Amp Healer wrote:

Håller med Kalle, jag kollade åxå dina värden och dom så inte så bra ut för gitarr.

Inte bara det värdena är helt obrukliga för något sammanhang. Det fungerar helt enkelt inte. Om det verkligen ser ut så i våran trollkarls bok måste han haft en dålig dag när han skickade den sidan till tryckning

_________________
Johan Hansson


24 Oct 2017, 20:37
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Kommer effekten öka vid fixed bias?
Tror jag har runt 350V på slutrören men minns inte exakt nu. Ska kolla detta imorgon men ska först ändra tonstacken så de låter normalt.

Foto från boken som jag tog rakt av:


Attachments:
IMG_20171024_210000-992x645.jpg
IMG_20171024_210000-992x645.jpg [ 167.47 KiB | Viewed 11998 times ]
24 Oct 2017, 21:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Den kretsen ger inte några av de grafresultat han visar till höger. Fattar inte vad han yrat om där.......carlsbro kretsen han nämner ser ut så här. http://www.chambonino.com/carlsbro/60tc.jpg Finns inte mycket likheter i resistansförhållanden och kapasitansförhållanden och baskontrollen är inte ens kopplad likadant

_________________
Johan Hansson


24 Oct 2017, 21:26
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Uteffekten kan i vissa fall bli större med fixed bias, bland annat för att man kan fördela signalens "sving" mellan de två rören lite bättre(P-P antaget...) om man ställer dem snålt ("kallt", tror jag många säger; låg tomgångsström). Detta kan man dock bara utnyttja ordentligt om man har en väl anpassad anodimpedans, alltså en OT som är anpassad för situationen. Det är skillnad mellan ett P-P steg i "klass A" och ett som närmar sig "klass AB" vad de vill ha för anodimpedans.

Det exempel på 2xEL84 som kan ge 17 W ska -enligt den handbok jag har tillgänglig- jobba med en impedans mellan anoderna på 8 kOhm. Jag antar att det finns en massa olika varianter, men anodimpendasen är rätt avgörande för hur mycket man får ut.


24 Oct 2017, 21:43
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Well, jag fattar inte varför du blandar in en helt annan design på tonstacken här. Du har angett att du jobbar efter ett schema på en ganska typisk 18-wattare, låt vara i TMB-version, men ändå. Det känns som om du är lite "överallt" i ditt bygge.

Bygg för hela friden efter det schemat du har, det är inga pundhuven som ritat det. Både Mark Huss och Zaphod har lååång erfarenhet av byggen av diverse sort, så håll dej till deras komponentvärden så får du ett fungerande resultat!

En 18-wattare tänder snabbt. Fasvändaren är byggd för att smiska slutrören rejält. På 2-3 på volymen har du en märkbar "crunch" och sen blir det bara bättre. Den designen GÅR det inte att spela rent med, om du inte kör med en klen Telecaster eller annan singlecoil-gura.

Läs gärna Zaphods kommentarer i schemat ang komponentvärden för alternativ frekvensgång. Där finns lite att fundera på!

Sen..när du mäter och kollar med oscilloskop - ange gärna insignalens amplitud, VAR i kretsen du mäter OCH scopets inställningar för amplitud/cm, annars blir det omöjligt att analysera bilderna. Vi vet ju inte om du mäter 1, 2, 5 eller 10V / cm, vi ser bara en hackad vågform.

För övrigt håller jag med tidigare skribenter om att mata på så nätt. Börja med t ex 50-100mV in i första steg, så klarnar det snart var i kedjan det skiter sej.

Lite metodik. Sätt en låååg insignal med verifierad sinusform, ingen gitarrinput. Mät på gallret på resp rörsteg, notera amplituden på scopet, plåta för all del. Mät sedan på utgången på samma steg. Skriv ner amplituderna, och kika efter begynnande kompression. Repeat med nästa steg. Mät sedan bägge sidor på fasvändaren (med var sin prob) så du ser om det finns nåtsånär symmetri. Till sist kollar du slutstegets anoder (med två prober).

I rörsteg 1 bör du ha en helt ren output, i vart fall med 100mV in. I nästa steg bör du (med 18W-designen i schemat) ha en begynnande kompression på utgången av steget, men bara ytterst lite. Efter fasvändaren händer det grejor - där kan du se gott om kompression, men fortfarande sinusvåg! Om du har en sån vågform på fasvändarens utgång så har du redan BRA ös i slutrören också! Och betänk att du fortfarande inte har nån vidare stark signal på första stegets ingång då!

Det finns EN grej med 18-wattaren som är lite speciell: den KAN ge ful output p g a för hög insignal till gallren på slutsteget. Det kan fixas med zenerdioder på slutrörens galler. Vissa 18-wattare har det problemet, andra har det inte.

http://www.paulamps.com/18watterbuzz.ht ... Distortion

Känner du igen din egen oscilloskopbild i den websidan?

Edit: en sida till med lite olika tonstackar. Dom pratar om "insertion loss" och lite annat nyttigt, förutom karaktär. Du kanske behöver placera din James på rätt ställe, och anpassa kretsarna runt om till James karaktär/arbetspunkt?
http://monster.partyhat.co/article/ampl ... ne-stacks/
Baxandall/James är lite speciell och kanske inte funkar så bra i en 18-W-design, speciellt inte med knasiga värden, jämfört med originalet? :-)

Några tips i all välmening, bara /R


24 Oct 2017, 23:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Ballz wrote:
I rörsteg 1 bör du ha en helt ren output, i vart fall med 100mV in. I nästa steg bör du (med 18W-designen i schemat) ha en begynnande kompression på utgången av steget, men bara ytterst lite. Efter fasvändaren händer det grejor - där kan du se gott om kompression, men fortfarande sinusvåg! Om du har en sån vågform på fasvändarens utgång så har du redan BRA ös i slutrören också! Och betänk att du fortfarande inte har nån vidare stark signal på första stegets ingång då!


Med 100mV in så är redan steg två kraftigt klippt. 100mV kommer förstärkas till flera volt in på nästa steg trots spänningsdelaren innan vilket är mer än det klarar av utan att klippa. Fasvändaren kommer sedan ha humungus högre signal än den klarar av utan att den ska klippa.

_________________
Johan Hansson


25 Oct 2017, 09:49
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Så kan det nog vara i det aktuella fallet. Jag har inte kollat upp hur det aktuella bygget verkligen är uppsatt, minns bara hur mina egna 18W-byggen uppfört sej. Där har steg 2 haft en fin kompression, åtminstone på "normala" volyminställningar (jag mäter ju normalt inte med max ös mellan stegen :-) )
I fasvändaren händer det mer grejor :-)


25 Oct 2017, 10:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Ballz wrote:
Så kan det nog vara i det aktuella fallet. Jag har inte kollat upp hur det aktuella bygget verkligen är uppsatt, minns bara hur mina egna 18W-byggen uppfört sej. Där har steg 2 haft en fin kompression, åtminstone på "normala" volyminställningar (jag mäter ju normalt inte med max ös mellan stegen :-) )
I fasvändaren händer det mer grejor :-)

Jag pratar med full volym, annars får man ange att man dragit ner volymen till si och så. 100mV får även räknas som gitarrsignalnivå. Det är många single coils som har lägre än så. Problematiken om man matar in väldigt låg signal för att få ren sinus på max volym är att man får mycket störningar som rider på sinuskurvan. För att få rent ända till högtalarutgången måste man mata in en väldigt låg signal pga den enorma förstärkningen i alla steg. Så jag tycker det är bättre att mata in 100mV och sen sänka volymerna så det blir rent ända fram till slutpiporna om man vill se att slutsteget sköter sig. Dock i über high gain kan detta bli svårt även med 100mV in.

_________________
Johan Hansson


25 Oct 2017, 10:59
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Har bytt ut värden på tonstacken och det låter nu mycket trevligare!

Jag matar nu med kontrollerad 100mVpp och kan då äntligen få till ren sinuskurva. Felet låg alltså i för hög insignal förut. Så långt allt väl.

Slutsteget däremot.... Får inga 18W.
Har mätt i tomgång och har 365V på anoderna, 13V på katod med 150 ohm motstånd. Om jag räknar rätt så drar rören drygt 14W styck. Då får jag 13W uteffekt.

När jag testade 330 ohm istället så landa jag på 391V på anoderna. 16.5V på katoden och därmed knappt 9W per rör. När jag då mäter över konstlasten på 8 ohm får jag 8.1Vac. Om jag räknar rätt ger det mig 8W output.

Vart gör jag fel? Får samma resultat även om jag matar signal direkt på mastervolymens wiper.

Crossoverdistortion finns i slutsteget om jag drar på signalen tills det spricker oavsett om jag matar signal från input eller precis innan fasvändare.


26 Oct 2017, 11:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Är el84orna färska

Är avkopplingskondingen på katoden hel, rättvänd, tål spänningen osv

Är det ren sinus efter fasvändaren

Är lasten kopplad till rätt ohm tapp

_________________
Johan Hansson


26 Oct 2017, 11:26
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Rören är friska. Testade även med nya men samma sak.
Pinsamt nog var kondensatorn felvänd så denna kasserades och jag satte dit en ny om 47uF 50V.
Fortfarande samma amplitud.
8 ohm last i 8 ohm tapp. Ren sinus efter fasvändare.

Problemet kvarstår. Börjar misstänka den nya Utgångstransformatorn men hur stor e risken för det liksom. När jag mäter tapparna så får jag 1.3 ohm på 4 ohms tappen, 1.6 ohm på 8 ohms tappen och 1.6 ohm på 16 ohms tappen. Lite skumt att två lindningar mäter samma men det kanske är normalt.


26 Oct 2017, 11:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Testa för skoj skull vad du får för resultat med annan tapp med samma last

_________________
Johan Hansson


26 Oct 2017, 12:03
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Är det någon i panelen som vet om saker kan bete sig så här om man går så off i anodspänningen mot vad datablads kopplingsexempel anger? Att man tex behöver justera laster osv?

_________________
Johan Hansson


26 Oct 2017, 12:23
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 83 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.