View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:20



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Selmer choke 
Author Message

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Selmer choke
Jag tänkte bygga om min selmer pa100tv till marshall 2203 ,1959 och jose modich krets , i ett så att säga.
Det jag lurar på är choken som ligger före anoderna vilket den inte gör på marshall.
Någon som vet vad den "tonala"skillnaden o "känslan"ev blir?(sag etc)på dom två lösningarna.
Ska tilläggas att den alltid kommer spelas högt säg 6-9 på volymen.


19 Oct 2017, 21:08
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Selmer choke
Inte så särskilt mycket skillnad (givet resten är lika, kapacitans etc.), annat än att det blir mycket bättre filtrerad signal till slutrören. Eftersom choken är dimensionerad för att mata anoderna tycker jag absolut att du ska köra på det. Dessutom får choken helt andra värden när de matas med mindre ström. Soundet i slutsteget beror på många faktorer, men att filtrera ordentligt är aldrig fel. Responsen kan man reglera på flera olika sätt, kapacitansen är en, skärmgallermotstånd ett annat. En finess i sammanhanget: när du förfiltrerat B+ med chokematning är du friare att labba med låg kapacitans till anoderna, utan att brummet blir besvärande.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


20 Oct 2017, 12:57
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Selmer choke
Tack för svar.
Ja tanken är att den ska bli identisk med en marshall utom trafos då såklart.
Choken blev då frågan om att ha kvar kopplad före anod eller kopplas efter anod med ny choke.
Men känns då som det bäst att inte byta choke.
Med andra ord kan man få samma känsla med mindre brum genom att labba lite med sgm och kapacitansen.
Hur lågt kan man gå med kapactansen?.


20 Oct 2017, 20:43
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Selmer choke
Jag kan inte tänka mig något scenario där det är bättre med sämre filtrering. Finns en fullströmschoke så behåll den. Ljudets karaktär, om man tänker klangfärg och distorsion, ska inte påverkas av hur filtret är uppbyggt - då är det nåt fel med filtret. "Saggande", som alltså beror på att man har en sorts "vekhet" i kraftaggregatet, kommer inte att försvinna med en choke, möjligen kan det bli lite mer tydligt. Mest påverkan för den effekten är filterkondingen efter choken, men kondingen före spelar in också.


20 Oct 2017, 21:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Selmer choke
Skall man hårddra det så är ju Selmers approach här eg den rätta. Att vi kommer undan bruket av större choker som effekt av fasutsläckning osv är en annan femma.

Sen handlar ju en choke oxå om hur den satureras osv förvisso,men oavsett....

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Oct 2017, 12:29
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Selmer choke
Det är samma lösning på min Bandmaster 5E7, dvs. chokematat slutsteg.
Eftersom den saknar skärmgallermotstånd kommer ju skärmgallren att får högre spänning än anoderna..
Vad säger panelen om detta?


23 Oct 2017, 11:00
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Selmer choke
Att mata skärmgallren direkt från B+ är en lösing som funkar på en del rör. För de flesta typer finns rörkurvor upptagna vid olika skärmgallerspänning och det påverkar ju rörets egenskaper en hel del. Man kan nog experimentera en del, så länge man håller sig inom max förlusteffekt för anod och g2.

För single-end-steg måste ju spänningen till g2 filtreras lika bra som anodspänningen, annars kommer rippelbrum att märkas.


23 Oct 2017, 11:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Selmer choke
@JTM
Aleks har vid tillfällen lagt länkar till en mkt bra avhandling i PDF form som avhandlar just g2.
Se om du inte kan hitta den genom en sökning för jag menar att den förklarar g2's funktion och arbete mkt väl.

Summerat kan sägas att det är av vikt att g2 aldrig ges en belastning, i watt räknat, än vad datablad ger för handen för det är g2 helt enkelt inte designat att klara. Läs-g2 kan kollapsa med kortslutning som följd,bland annat.

När vi historiskt tittar bakåt finns det rätt gott om designer som går utanför spec vad avser detta vilket med moderna rör stavas ond och bråd död.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Oct 2017, 12:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.