View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:09



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Nån pro-tonewod som vill ses och göra ett kontrollerat test? 
Author Message

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Nån pro-tonewod som vill ses och göra ett kontrollerat test?
Varje gång jag gett audio-video material så ifrågasätts antingen stränghöjd, typ av stärkare, anslagsvariation osv osv osv.

Jag är sugen att göra en ny video om detta nämligen, fast ett som inte är helt ensidigt!
Varför inte göra ett kontrollerat experiment där båda (eller fler) parter kommer överens om kriterier, och dessutom övervakar varandra under testets gång?

Jag har hittils bara sett "för" och "mot" videos av folk som redan tycker på ett visst sätt.
Men inte något där "båda sidor" möts och testar grejer.

Jag bor i Gävle trakten utifall nån är sugen att experimentera lite...

EXEMPEL PÅ MINA GAMLA VIDEOS!

Storlek på kropp
https://www.youtube.com/watch?v=2KdncmJtijY

Sadel-shims
https://www.youtube.com/watch?v=96Y5HqkRmQU

Strat-stall vs Evertune
https://www.youtube.com/watch?v=1FyZj5FQdJw

Stränghöjd
https://www.youtube.com/watch?v=WtZRNQ88jD4


18 Sep 2017, 14:18
Profile

Joined: 04 Dec 2008, 21:48
Posts: 947
Location: Stockholm
Post Re: Nån pro-tonewod som vill ses och göra ett kontrollerat t
Jag tycker Segeborns video om detta ämne är fantastiskt bra och visar klart och tydligt att det är rejält hörbar skillnad mellan olika träslag.
https://www.youtube.com/watch?v=nrEar7dgVwI

_________________
http://www.lavrell.com
email: lavrell (at) gmail.com


19 Sep 2017, 14:42
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Nån pro-tonewod som vill ses och göra ett kontrollerat t
Den videon är inte "fantastiskt bra". Och faktiskt en av anledningarna till att jag vill göra ett kontrollerat test.
Han spelar väldigt olika med anslagskraft och tillochmed hastighet hela tiden.

Detta är en sak som folk tillåmed anklagar mej för när jag gör mina även om jag är skitnoga.
Jag spelar nästan alltid in till metronom så det inte är olika hastigheter.
Försöker alltid spela på samma ställe på strängarna osv.

Detta är saker som Segeborn inte tar på allvar.

Hade gärna teamat up med Segeborn å gjort en video tillsammans där vi har ögonen på varandra under hela tiden så det inte är nå fuffens :mrgreen:


19 Sep 2017, 14:52
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Nån pro-tonewod som vill ses och göra ett kontrollerat t
Om du kollar mina videos, så kan du inte beskylla mej för att spela särskilt ojämnt.


19 Sep 2017, 14:59
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Nån pro-tonewod som vill ses och göra ett kontrollerat t
Jag gillar Segeborns test och tror i stort sett att de ger en rättvisande bild.

MEN, jag kan hålla med om lite varierande anslag ibland. Tror t.o.m. att han i nåt test
omväxlande satt och stod upp och spelade (där tycker jag att jag hör skillnad även på min egen gitarr).


19 Sep 2017, 20:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nån pro-tonewod som vill ses och göra ett kontrollerat t
Riktigt rolig och intressant idé! Har faktiskt många gånger tänkt i princip samma tanke. Skulle vara skit intressant och se ifall man tydligare skulle kunna framkalla mer mätbara skillnader/värden. Detta genom dina egna prylar. Tror förutsättningarna för detta finns; då du faktiskt spelar väldigt jämnt/exakt -när du spelar in olika alternativ.

Intressant vore ju följande:

- Skillnader mellan; -en standard/orörd, -en lite bättre och- en optimal anliggning/kontakt mellan halsen och kroppen i ett stränginstrument.
- Skillnader mellan; -en orörd och - en optimerad anliggning i en Floyd översadel.
- Skillnader mellan; orörda -och optimerade strängspår i instrument utan låsfunktion.

Nu snackar vi inte bara om tonlängd/sustain här; utan även om hur alla dessa saker faktiskt förändrar en del i grundträets akustiska karaktär.

Sånt här tar ju tid -om man skall göra detta rättvist. Tyvärr är det jäkligt svårt -att hitta tiden som krävs till att göra sånt här. Speciellt med tanke på arbete, familj -samt geografiska avstånd inom Sverige. För det tar garanterat längre än en hel dag! Spontant tänker jag på semestertider under sommaren...?


/ Jonken


24 Sep 2017, 21:05
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Nån pro-tonewod som vill ses och göra ett kontrollerat t
Se min tråd om Manfred Zollner

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


24 Sep 2017, 21:17
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Nån pro-tonewod som vill ses och göra ett kontrollerat t
Jonken wrote:
Riktigt rolig och intressant idé! Har faktiskt många gånger tänkt i princip samma tanke. Skulle vara skit intressant och se ifall man tydligare skulle kunna framkalla mer mätbara skillnader/värden. Detta genom dina egna prylar. Tror förutsättningarna för detta finns; då du faktiskt spelar väldigt jämnt/exakt -när du spelar in olika alternativ.

Intressant vore ju följande:

- Skillnader mellan; -en standard/orörd, -en lite bättre och- en optimal anliggning/kontakt mellan halsen och kroppen i ett stränginstrument.
- Skillnader mellan; -en orörd och - en optimerad anliggning i en Floyd översadel.
- Skillnader mellan; orörda -och optimerade strängspår i instrument utan låsfunktion.

Nu snackar vi inte bara om tonlängd/sustain här; utan även om hur alla dessa saker faktiskt förändrar en del i grundträets akustiska karaktär.

Sånt här tar ju tid -om man skall göra detta rättvist. Tyvärr är det jäkligt svårt -att hitta tiden som krävs till att göra sånt här. Speciellt med tanke på arbete, familj -samt geografiska avstånd inom Sverige. För det tar garanterat längre än en hel dag! Spontant tänker jag på semestertider under sommaren...?


/ Jonken



Hmmm... Håller inte helt med om "grundträets akustiska karaktär".

Vi pratar om elgitarrer här. Det som är viktigt, är det som kommer ut ur output-jacket. :)
Det är ju det jag vill testa. Vad som påverkar utsignalen, och hur mycket eller lite.

Så att hålla på å koppla upp kontaktmickar för att spela in det akustiska är ganska ointressant. Akustiskt kan olika träbitar göra tydlig skillnad som vem som helst kan höra. Men i elgitarr... Njae det är ju det vi måste komma fram till med ett ordentligt test ;)


Det finns många fler punkter man kan testa såklart.
Men dom tre du tagit upp är såklart fullt görbara :)

Sedan är ju DI-inspelning såklart bästa för det färgar inte ingångsljudet alls.

Men ska man använda förstärkare (rörstärkare, som många envisas med!), så måste det reampas.
Varför?
Jo, rörstärkare kan ändra ljud om strömförsörjningen inte är 100% stabil.
Vilket gör att under tiden som man ändrar på guran, kan ljudet ha ändrats lite.
Därför kan man reampa DI-spåren på rad när experimenten är utförda och DI-inspelade.


24 Sep 2017, 21:33
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nån pro-tonewod som vill ses och göra ett kontrollerat t
Tvåtakt wrote:
Hmmm... Håller inte helt med om "grundträets akustiska karaktär".

Vi pratar om elgitarrer här. Det som är viktigt, är det som kommer ut ur output-jacket. :)
Det är ju det jag vill testa. Vad som påverkar utsignalen, och hur mycket eller lite.

Så att hålla på å koppla upp kontaktmickar för att spela in det akustiska är ganska ointressant. Akustiskt kan olika träbitar göra tydlig skillnad som vem som helst kan höra. Men i elgitarr... Njae det är ju det vi måste komma fram till med ett ordentligt test ;)


Det finns många fler punkter man kan testa såklart.
Men dom tre du tagit upp är såklart fullt görbara :)

Sedan är ju DI-inspelning såklart bästa för det färgar inte ingångsljudet alls.

Men ska man använda förstärkare (rörstärkare, som många envisas med!), så måste det reampas.
Varför?
Jo, rörstärkare kan ändra ljud om strömförsörjningen inte är 100% stabil.
Vilket gör att under tiden som man ändrar på guran, kan ljudet ha ändrats lite.
Därför kan man reampa DI-spåren på rad när experimenten är utförda och DI-inspelade.

8)

Jepp; vi pratar om elektriska gitarrer -och elektriska signalen som kommer ur dem. Jag skrev detta just för att jag hade "på känn" -att du hade en olik syn här. Dvs: För klargöra fullt ut: Testen är mer: -Att förändra instrumentets AK -bör ge skillnader i vad micken får att jobba med -osv -osv.


/ Jonken


29 Sep 2017, 11:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Nån pro-tonewod som vill ses och göra ett kontrollerat t
Vi kan väl vara överens om att hur strängen svänger påverkar ljudet i mikrofonen?

Om upphängningen av strängen är olika distinkt kommer svängningen att justeras med avseende på det. Det disktinkta i en träkonstruktion, allt annat lika, kommer att bero på vilket trä gitarren är byggd i.

Eftersom det skiljer i hur fast, eller distinkt, uppbyggnaden är mellan olika hårda/starka träslag kommer det att låta olika med olika trä.

Som jag ser det... :wink:

_________________
/Lennart


29 Sep 2017, 16:00
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nån pro-tonewod som vill ses och göra ett kontrollerat t
Custom Sam wrote:
Vi kan väl vara överens om att hur strängen svänger påverkar ljudet i mikrofonen?

Om upphängningen av strängen är olika distinkt kommer svängningen att justeras med avseende på det. Det disktinkta i en träkonstruktion, allt annat lika, kommer att bero på vilket trä gitarren är byggd i.

Eftersom det skiljer i hur fast, eller distinkt, uppbyggnaden är mellan olika hårda/starka träslag kommer det att låta olika med olika trä.

Som jag ser det... :wink:

IMPRESSIVE!
RESPECT!
Kunde fan inte sagt detta bättre själv.... :wink:

- Custom Sam for President! 8) 8) 8)


/ Jonken


29 Sep 2017, 17:17
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Nån pro-tonewod som vill ses och göra ett kontrollerat t
Jonken wrote:
- Skillnader mellan; -en orörd och - en optimerad anliggning i en Floyd översadel.


Intressant. Hur optimerar man en Floyd-översadel? Min verkar eventuellt sitta lite högt och då kunde jag ju passa på att optimera den. Jag vet vad stallbasoptimering gör på en Gretsch, så det här låter spännande för en Floyd/Edge-nybörjare som mig.

Jag har respekt för åsikten att det inte är skillnad på något någonsin, men jag är nyfiken på alla typer av instrumentoptimeringar och föredrar att prova själv, om möjligt.


29 Sep 2017, 18:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nån pro-tonewod som vill ses och göra ett kontrollerat t
CarlM wrote:
Jonken wrote:
- Skillnader mellan; -en orörd och - en optimerad anliggning i en Floyd översadel.


Intressant. Hur optimerar man en Floyd-översadel? Min verkar eventuellt sitta lite högt och då kunde jag ju passa på att optimera den. Jag vet vad stallbasoptimering gör på en Gretsch, så det här låter spännande för en Floyd/Edge-nybörjare som mig.

Jag har respekt för åsikten att det inte är skillnad på något någonsin, men jag är nyfiken på alla typer av instrumentoptimeringar och föredrar att prova själv, om möjligt.

Om du lägger en smärgelduk på en plan yta; och drar Floydnötens botten en gång emot den. Titta på slipnötningen = Så jämnt är det; och ungefär så mycket anliggning har man.

Tricket är att hålla Floyd nöten rakt -när man slipar; så att man inte ändrar allt för mycket på sadelns anliggningsvinkel. (För det är en hel massa oftast att slipa -innan ytan är jämn.)

Den andra biten är själva Floydhyllan i på halsen. Denna skall också vara plan. Samma sak egentligen: Fila tills det är rakt. Detta kräver förutom en stadig hand; även en fil som garanterat är rak och jämn.

Det ger mer att slipa undersidan på en nöt -samt optimera hyllan; och sedan shimsa (med bättre helshims) -än att köra original. (Precis samma sak om man har ett OFR, GOTOH, EDGE, Schaller osv osv.)


/ Jonken


29 Sep 2017, 20:33
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Nån pro-tonewod som vill ses och göra ett kontrollerat t
Custom Sam wrote:
Vi kan väl vara överens om att hur strängen svänger påverkar ljudet i mikrofonen?

Om upphängningen av strängen är olika distinkt kommer svängningen att justeras med avseende på det. Det disktinkta i en träkonstruktion, allt annat lika, kommer att bero på vilket trä gitarren är byggd i.

Eftersom det skiljer i hur fast, eller distinkt, uppbyggnaden är mellan olika hårda/starka träslag kommer det att låta olika med olika trä.

Som jag ser det... :wink:


I mina ögon kan det inte vara på något annat sätt, alla andra saker imed vibrationer i världen funkar så, varför skulle gitarr inte gör det. Helt obegripligt, tycker jag, att någon kan tro något annat.

Hur som helst och till tråden.
Jag tror inte att man kan göra ett test utan att det ifrågasätts, så det är liksom inte lönt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Sep 2017, 21:17
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Nån pro-tonewod som vill ses och göra ett kontrollerat t
Jonken wrote:
IMPRESSIVE!
RESPECT!
Kunde fan inte sagt detta bättre själv.... :wink:

- Custom Sam for President! 8) 8) 8)


/ Jonken



Tack för de positiva tillropen! Även en blind höna etc... :oops:

Politik ska vi ju inte prata om på detta forumet....

_________________
/Lennart


30 Sep 2017, 02:01
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Nån pro-tonewod som vill ses och göra ett kontrollerat t
Custom Sam wrote:
Vi kan väl vara överens om att hur strängen svänger påverkar ljudet i mikrofonen?

Om upphängningen av strängen är olika distinkt kommer svängningen att justeras med avseende på det. Det disktinkta i en träkonstruktion, allt annat lika, kommer att bero på vilket trä gitarren är byggd i.

Eftersom det skiljer i hur fast, eller distinkt, uppbyggnaden är mellan olika hårda/starka träslag kommer det att låta olika med olika trä.

Som jag ser det... :wink:

Ja, verkligen mitt i prick! (En faktor till kan ha effekt, nämligen om micken själv, eller delar av den, kan röra sig.)

Det är just detta som gör att gitarrer med väldigt olika utseenden och konstruktion kan låta så överraskande lika. 335:or och liknande konstruktioner låter annorlunda akustiskt, men elektriskt påverkar de ihåliga "vingarna" väldigt lite, så det blir mer som en solid gitarr. Eller som Tvåtakts "brädgårdsgitarr", som han successivt sågade sönder. Ytterdelarna påverkar strängens svängningar väldigt lite, delarna i mitten mycket mer.

_________________
Mats


30 Sep 2017, 11:06
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Nån pro-tonewod som vill ses och göra ett kontrollerat t
Jonken wrote:
Om du lägger en smärgelduk på en plan yta; och drar Floydnötens botten en gång emot den. Titta på slipnötningen = Så jämnt är det; och ungefär så mycket anliggning har man.

Tricket är att hålla Floyd nöten rakt -när man slipar; så att man inte ändrar allt för mycket på sadelns anliggningsvinkel. (För det är en hel massa oftast att slipa -innan ytan är jämn.)

Den andra biten är själva Floydhyllan i på halsen. Denna skall också vara plan. Samma sak egentligen: Fila tills det är rakt. Detta kräver förutom en stadig hand; även en fil som garanterat är rak och jämn.

Det ger mer att slipa undersidan på en nöt -samt optimera hyllan; och sedan shimsa (med bättre helshims) -än att köra original. (Precis samma sak om man har ett OFR, GOTOH, EDGE, Schaller osv osv.)


/ Jonken


Tack för infon Jonken! :)

Jag tror att jag skapar en ny tråd med Floyd/Edge-optimeringsfrågor, eftersom den här tråden handlar om något helt annat.


30 Sep 2017, 12:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Nån pro-tonewod som vill ses och göra ett kontrollerat t
albert wrote:
Ja, verkligen mitt i prick! (En faktor till kan ha effekt, nämligen om micken själv, eller delar av den, kan röra sig.)

Det är just detta som gör att gitarrer med väldigt olika utseenden och konstruktion kan låta så överraskande lika. 335:or och liknande konstruktioner låter annorlunda akustiskt, men elektriskt påverkar de ihåliga "vingarna" väldigt lite, så det blir mer som en solid gitarr. Eller som Tvåtakts "brädgårdsgitarr", som han successivt sågade sönder. Ytterdelarna påverkar strängens svängningar väldigt lite, delarna i mitten mycket mer.


Tack!
vad gäller mickens upphängning håller jag med om att det påverkar ljudet ganska mycket, men i resonemanget ovan skulle jag vilja se det som en del av "allt annat lika".
Annars hamnar vi väl i samma åsiktssoppa som tidigare, vad ska med eller inte?

Om vi renodlar tänket är det enklare att komma fram till ja/nej.

Och helt klart är träet bara en av många faktorer som påverkar ljudet, och det finns andra som påverkar mer än trä. Men det är en viktig komponent att ta hänsyn till vid val av instrument.

Det är med gitarrer som med båtar och förstärkare. Allt är en kompromiss, en avvägning mellan mängder av faktorer,. Det är det som gör det så intressant!

_________________
/Lennart


30 Sep 2017, 14:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.