View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 12:16



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Trådlöst! Vad är vettigt? 
Author Message

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Trådlöst! Vad är vettigt?
Kollar runt lite och funderar på ett trådlöst system. Men vad ska man ha? Vår basist kör på ett billigt Line6 G-30 som mest verkar strula och lider dessutom av taskig batterikapacitet. Finns det någon anledning att köpa något annat än 2,4gHz? Dock har jag ett pedalbord med diverse effekter varav några går i loopen på stärken medans några andra går den normala vägen. Tanken var då att fixa en piska med alla kablar till bordet och köra trådlöst på gitarren. istället för den kablageångest som råder för tillfället.


18 Sep 2017, 10:42
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Trådlöst! Vad är vettigt?
Följer..... :D

_________________
##################


18 Sep 2017, 11:01
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Trådlöst! Vad är vettigt?
LabLord wrote:
Tanken var då att fixa en piska med alla kablar till bordet och köra trådlöst på gitarren. istället för den kablageångest som råder för tillfället.

Hittar du en färdig sån "piska" får du gärna visa hur den ser ut och var du fick tag på den. Jag har satt ihop några kablar med buntband och kabelsamlare, och det funkar men är inte optimalt.


18 Sep 2017, 11:02
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Trådlöst! Vad är vettigt?
lpstd wrote:
LabLord wrote:
Tanken var då att fixa en piska med alla kablar till bordet och köra trådlöst på gitarren. istället för den kablageångest som råder för tillfället.

Hittar du en färdig sån "piska" får du gärna visa hur den ser ut och var du fick tag på den. Jag har satt ihop några kablar med buntband och kabelsamlare, och det funkar men är inte optimalt.


Låter min lokala musikhandlare fixa ihop den.


18 Sep 2017, 11:06
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Trådlöst! Vad är vettigt?
LabLord wrote:
lpstd wrote:
Hittar du en färdig sån "piska" får du gärna visa hur den ser ut och var du fick tag på den. Jag har satt ihop några kablar med buntband och kabelsamlare, och det funkar men är inte optimalt.

Låter min lokala musikhandlare fixa ihop den.

Har du en bild?


18 Sep 2017, 11:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Trådlöst! Vad är vettigt?
Jag gjorde en egen piska med kabelstrumpa, krympslang och egenlödda sladdar (till stärkare, send/return, MIDI).
Går ganska snabbt och blir hyfsat proffsigt. :)

Trådlöst kör jag en Line6 Relay G10 hemma i kåken så att ungarna inte sliter i sladdarna.
Inga issues med den.

Jag tror att man gör bäst i att köpa det senaste systemet. Typ G70 om man ska köpa mer rep-/gig-grejer.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


18 Sep 2017, 11:27
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Trådlöst! Vad är vettigt?
Tom-Andrew wrote:
Jag gjorde en egen piska med kabelstrumpa, krympslang och egenlödda sladdar (till stärkare, send/return, MIDI).
Går ganska snabbt och blir hyfsat proffsigt. :)

Trådlöst kör jag en Line6 Relay G10 hemma i kåken så att ungarna inte sliter i sladdarna.
Inga issues med den.

Jag tror att man gör bäst i att köpa det senaste systemet. Typ G70 om man ska köpa mer rep-/gig-grejer.


Funderar på vad som är bäst? Pedalbords varianten eller nån grej som står på stärken? Kommer definitivt satsa på nåt kvalitativare system och struntar i de billigaste.


18 Sep 2017, 11:36
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Trådlöst! Vad är vettigt?
lpstd wrote:
LabLord wrote:
Tanken var då att fixa en piska med alla kablar till bordet och köra trådlöst på gitarren. istället för den kablageångest som råder för tillfället.

Hittar du en färdig sån "piska" får du gärna visa hur den ser ut och var du fick tag på den. Jag har satt ihop några kablar med buntband och kabelsamlare, och det funkar men är inte optimalt.


Hittade denna! https://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk3196_snake.htm småpengar dock ser kontakterna inte speciellt kvalitatova ut med de går ju att byta ut mot t.ex. Neutrik.


18 Sep 2017, 11:55
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Trådlöst! Vad är vettigt?
LabLord wrote:
Hittade denna! https://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk3196_snake.htm småpengar dock ser kontakterna inte speciellt kvalitatova ut med de går ju att byta ut mot t.ex. Neutrik.
Tycker själva kablarna ser lite tunna och plastiga ut. Inte för att jag kan svära på att jag skulle höra ljudskillnad, men det är ju ganska många meter tunn kabel som signalen ska passera här.


18 Sep 2017, 12:48
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Trådlöst! Vad är vettigt?
lpstd wrote:
LabLord wrote:
Hittade denna! https://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk3196_snake.htm småpengar dock ser kontakterna inte speciellt kvalitatova ut med de går ju att byta ut mot t.ex. Neutrik.
Tycker själva kablarna ser lite tunna och plastiga ut. Inte för att jag kan svära på att jag skulle höra ljudskillnad, men det är ju ganska många meter tunn kabel som signalen ska passera här.


Precis å sen ska den ju palla med att åka runt på diverse gig. Jag låter nog tillverka en egen med rejäl kabel samt biffiga kontakter.


18 Sep 2017, 12:53
Profile

Joined: 28 Jul 2017, 12:21
Posts: 27
Post Re: Trådlöst! Vad är vettigt?
Kört på trådlöst ca 6-7 år nu....giggar regelbndet.

Line 6 Relay G50 + 2 sändare TBP12, gav då nästan 6500Kr om ja inte minns fel...

Line 6 Relay G50...mellan varianten, samma sändare som lyxvarianten har TBP12...

De är robusta sändare och motagare har metall chassie....drivs med AA batterier....

Har bara gott att säga om det systemet.....stabilt...
Byte intstrument...stäng av den aktiva sändaren....slå på den andra...så ansluter den sig utan strul...lantency...nope inga problem där alls...

Avråder dock G30....de är plastiga...går sönder lätt, speciellt clipset/fästet, ofta dropouts.......spelat med gitarrister som haft det systemet....och ofta problem.

Dyrare system är G90, rsck monterad och längre räckvidd.

Det har kommit nyare modeller som kan tittas på....
Men kolla i första hand på de med metall chassie, då gigmiljö är rätt tuff, plsatiga/veka prylar går sönder lätt.....

Kostar mer....men giggas det regelbundet så värt alla gånger...


18 Sep 2017, 19:29
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Trådlöst! Vad är vettigt?
AccaDacca wrote:
Kört på trådlöst ca 6-7 år nu....giggar regelbndet.

Line 6 Relay G50 + 2 sändare TBP12, gav då nästan 6500Kr om ja inte minns fel...

Line 6 Relay G50...mellan varianten, samma sändare som lyxvarianten har TBP12...

De är robusta sändare och motagare har metall chassie....drivs med AA batterier....

Har bara gott att säga om det systemet.....stabilt...
Byte intstrument...stäng av den aktiva sändaren....slå på den andra...så ansluter den sig utan strul...lantency...nope inga problem där alls...

Avråder dock G30....de är plastiga...går sönder lätt, speciellt clipset/fästet, ofta dropouts.......spelat med gitarrister som haft det systemet....och ofta problem.

Dyrare system är G90, rsck monterad och längre räckvidd.

Det har kommit nyare modeller som kan tittas på....
Men kolla i första hand på de med metall chassie, då gigmiljö är rätt tuff, plsatiga/veka prylar går sönder lätt.....

Kostar mer....men giggas det regelbundet så värt alla gånger...


Kollar Shures system GLXD14 Laddbart batteri å 16 timmars batteritid. Verkar vettigt?!


18 Sep 2017, 20:33
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Trådlöst! Vad är vettigt?
Fråga, som jag funderat länge på.....

"Snor" trådlöst ton i jämförelse med en bra kabel?

En annan, för mig, stor nackdel måste vara att trådlöst omöjliggör användande av Fuzz Face på "rätt sätt", dvs att man kan styra mängden fuzz med volymratten på gitarren extremt bra. För så är det väl?

Känns helt fel att t ex spela på en gammal Fender via trådlöst in i en gammal AC30.... Eller är jag bara konservativ :?


19 Sep 2017, 12:14
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Trådlöst! Vad är vettigt?
Goran wrote:
Fråga, som jag funderat länge på.....

"Snor" trådlöst ton i jämförelse med en bra kabel?

En annan, för mig, stor nackdel måste vara att trådlöst omöjliggör användande av Fuzz Face på "rätt sätt", dvs att man kan styra mängden fuzz med volymratten på gitarren extremt bra. För så är det väl?

Känns helt fel att t ex spela på en gammal Fender via trådlöst in i en gammal AC30.... Eller är jag bara konservativ :?


Har testat ett gammalt Shure system jag hittade i nån skräphög (nån ville väl inte ha det), hemma och spelade in med kabel vs trådlösa.
Har tyvärr inga klipp att bjuda på, känns inte så relevant längre med det där manicken.
HÖRBAR skillnad. Det lät liksom sämre. Bara :mrgreen:

MEN! Det är ett äldre system, några år gammalt.

Dom klipp jag hört med exempelvis Shure GLXD16 har låtit i princip exakt lika!


Så det hade jag gärna gjort ett test med, men tror inte det kommer vara nån större skillnad. Om ens märkbar utan lupp och frekvensanalysator! Precis som... Evertune :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


19 Sep 2017, 12:35
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post Re: Trådlöst! Vad är vettigt?
Goran wrote:
Fråga, som jag funderat länge på.....

"Snor" trådlöst ton i jämförelse med en bra kabel?


Eller så kan det ju vara så att trådlöst tillför tonen, jämfört med en kabel!
Men givetvis måste det då vara gammalt, "vintage", som Angus Youngs Schaffer-Vega system!

_________________
pudas


19 Sep 2017, 13:40
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Trådlöst! Vad är vettigt?
pudas wrote:
Goran wrote:
Fråga, som jag funderat länge på.....

"Snor" trådlöst ton i jämförelse med en bra kabel?


Eller så kan det ju vara så att trådlöst tillför tonen, jämfört med en kabel!
Men givetvis måste det då vara gammalt, "vintage", som Angus Youngs Schaffer-Vega system!

Jag har ett lite äldre Shure system, PG... nånting. Det tappar inte ton, snarare är det lite brightare sound, kanske p.g.a. att ingen kabelkapacitansförlust uppkopmmer?
Att dra av volymen med gitarren funkar som vanligt, åtminstone in i en vanlig OD, eller rakt in i förstärkaren. Vet inte hur det uppför sig in i en äldre fuzz.
De modernare systemen har ju digital överföring som A/D omvandlas efter gitarren, och D/A omvandlas innan nästa del i kedjan. Några nyare system har väl "kabelsimulering" med lite diskantförlust som option?

_________________
Image


19 Sep 2017, 14:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Trådlöst! Vad är vettigt?
pudas wrote:

Eller så kan det ju vara så att trådlöst tillför tonen, jämfört med en kabel!
Men givetvis måste det då vara gammalt, "vintage", som Angus Youngs Schaffer-Vega system!

Kan mycket väl vara så, blir ju som att ha en buffer i gitarren.
Men fuzzar av typen Fuzz Face kommer inte att låta bra, den saken är klar, då buffer (eller t ex en Boss/Ibanez pedal framför) "dödar" en Fuzz Face tonmässigt. Beror ju på att FF är en dålig konstruktion egentligen....


19 Sep 2017, 16:08
Profile

Joined: 28 Jul 2017, 12:21
Posts: 27
Post Re: Trådlöst! Vad är vettigt?
Dem Shure systemen som nämts här har har fått bra
recensioner om man googlar på dem, dock så är skal/chassie o plast....

De gör det de ska göra.

När det gäller Fuzz och Digitalt trådlöst så vet jag inte alls nåt, då jag kör rätt in....inga pedaler.....replokal så kör jag sladd.
Men läste på om det, debateras på forum...bäst är ju att testa i en musikaffär.

Ljud skillnad....marginellt isåfall möjligen, inget jag tänker på....sladd eller trådlöst.

Angående Shaffer systemen som nämdes med Angus, ja de tillför en del i ljudet som gillas.

Finns numer replica av dem, men utsn trådlös funktion som ska vara jäkligt bra, utförande i klassisk "tower" ock som pedal...finns två varianter

SoloDallas Shaffer replica och pedal.....

Googla efter dem....då länkar inte verkar funka...


19 Sep 2017, 16:18
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.