View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:57



Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Smör och bröd crunch 
Author Message

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Smör och bröd crunch
Hallå bröder och systrar!

Vilken pedal använder ni för smör&bröd crunch, om ni förstår hur jag menar?
Jag är ute efter ett crunchigt ljud, som inte är tweakat så mycket som TS, d.v.s som behåller botten och inte är så mellanregistertoppat. Skall klara brett register av rockkomp med variation av dist med anslag och gitarrvolym. Olika former av rock, men inte metal, är kategorin. För lätt spräck låter jag antingen förstärkaren sköta det, eller med en riktigt low gain OD. Att bara reglera mängden dist med bara gitarrvolymen brukar ge för stor skillnad i ljudnivå för just kompljud.

Jag har testat MÅNGA, men inte riktigt hittat fram ännu. Bearfoot Honey Bee är en stark kandidat, men har lite klen gain för 50's singel coil PUs. Honey Beest?
Pedalen skall funka i helt ren eller lätt pressad rörförstärkare. Just nu är det Olsson CR36 som jag kör mest.

Kör ni olika för HB och SC, tala gärna om det. Och naturligtvis om ni kör olika i olika typer av förstärkare.

Jag inser att detta är en väldigt subjektiv fråga, och att det är lite som att fråga efter hur långt ett snöre är...
Jag borde ju också ha hittat rätt under alla dessa år, gitarrer, pedaler och förstärkare, men letar fortfarande :oops: . Att ljudnivån man tillåts lira med är begränsad bidrar till frågeställningen, såklart, samt att det ska räcka med EN förstärkare på ett gig.

Kanske har jag redan PEDALEN ifråga, men har missat att ratta in den. Eller någon av alla de som köptes in, testades i 5 minuter och gick vidare.

Kommentarer om att pedaler inte behövs undanbes. Den stilen kör jag med andra förstärkare än de som avses.

Vore kul att höra era val. Hit me!

_________________
Image


01 Sep 2017, 09:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Smör och bröd crunch
Jag har testat mycket i min setup och för mig funkar Fulltone OCD klart bäst som det du beskriver. Sen har jag en Fulltone Secret Freq efter där jag dragit ned mellanregistret till max, blir kanon att stacka och rundar inte.

Använder många olika guror, men huvudinstrumentet är en Rickenbacker 340 in i en Vox AC30 på brightkanalen.


01 Sep 2017, 10:43
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Smör och bröd crunch
Shoegazers Anonymous wrote:
Jag har testat mycket i min setup och för mig funkar Fulltone OCD klart bäst som det du beskriver. Sen har jag en Fulltone Secret Freq efter där jag dragit ned mellanregistret till max, blir kanon att stacka och rundar inte.

Använder många olika guror, men huvudinstrumentet är en Rickenbacker 340 in i en Vox AC30 på brightkanalen.

OCD har jag haft, tror att det var v3, men den var snarare för basrik, och EQ:ad på sitt sätt. Den föll bort.

_________________
Image


01 Sep 2017, 11:20
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Smör och bröd crunch
Ett kort tag hade jag en Fetto av någon tidig version, som var riktigt bra. Tyvärr tyckte någon annan det också, och stal den på ett gig. Dom växer ju inte på trän direkt, åtminstone beggade.

_________________
Image


01 Sep 2017, 11:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2256
Location: Söderhamn
Post Re: Smör och bröd crunch
Mad Professor Sweet Honey Overdrive.

Skitbra för just det enligt mig...


01 Sep 2017, 11:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Smör och bröd crunch
Å jag tror en Royal Blue OD är vad du söker. Eller en pedal av bluesbreakertyp, Keeley 1962x gillar jag mycket.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


01 Sep 2017, 12:35
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Smör och bröd crunch
Skavis wrote:
Mad Professor Sweet Honey Overdrive.

Skitbra för just det enligt mig...

Har en, bra gainnivå för HB, lite klent med gain för SC, vad jag kommer ihåg. SHOD Deluxe kanske är vad jag letar efter? Ska ha lite mer gain, och separat bas/diskant kontroller.
Bearfoot Honey Bee är ju lite åt samma håll som SHOD, med hårfin fördel för Honey Bee. Samma sak som för SHOD, Honey Beest ska ha mer gain, borde testas.

_________________
Image


01 Sep 2017, 13:15
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Smör och bröd crunch
clapton71 wrote:
Å jag tror en Royal Blue OD är vad du söker. Eller en pedal av bluesbreakertyp, Keeley 1962x gillar jag mycket.

Matte

Ska kolla in RBOD. Låter lite väl slick på MP:s demovideos, men det är kanske mer vad som liras än soundet.
Med bluesbreakertyp, menar du pedalen eller förstärkaren? Har haft 1:a generationen av Marshall-pedalen, tyckte att det var mer dist än OD. Funkade ju i och för sig bra för Gary Moore...

_________________
Image


01 Sep 2017, 13:39
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Smör och bröd crunch
Med risk för ett och annat fniss i leden så ENO overdrive som jag har i mitt pyttelilla pedalbord. Den gör nått bra, kostar ingenting men gjorde mig snopen i alla fall och då har jag ägt massor med Fulltone OCD i olika versioner som denna sägs vara en take på. kan va nått om vi snackar smör och bröd och går ju bra att kasta på publiken om de är otrevliga då man har råd med ett dussin :-)

https://www.youtube.com/watch?v=FoEFINFkoiQ

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


01 Sep 2017, 17:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Smör och bröd crunch
kjelle wrote:
clapton71 wrote:
Å jag tror en Royal Blue OD är vad du söker. Eller en pedal av bluesbreakertyp, Keeley 1962x gillar jag mycket.

Matte

Ska kolla in RBOD. Låter lite väl slick på MP:s demovideos, men det är kanske mer vad som liras än soundet.
Med bluesbreakertyp, menar du pedalen eller förstärkaren? Har haft 1:a generationen av Marshall-pedalen, tyckte att det var mer dist än OD. Funkade ju i och för sig bra för Gary Moore...


Menar pedaler som bygger på samma krets som den marshall gjorde. KoT är en, sen finns de som har lite mindre gain i sig som jag föredrar, t ex Morning Glory, Keeley 1962x el Mooer Blues Crab ( låter snarlika varandra). De kapar ingen botten, lägger till grus och topp ovanpå grundljudet. Boss OD-3 är också riktigt bra.

Sen är det ju det där med def av crunch....i min värld så finns det mycket strängljud kvar i ett crunchigt ljud, men t ex Mesa Bs crunchkanaler är mer som lead för mig.. MI Audio Crunch Box är en high gain pedal i min bok, jäkligt bra sådan dock.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


02 Sep 2017, 20:21
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Smör och bröd crunch
En pedal som överraskat mig är Caline Pure Sky. Också löjligt billig. Ska vara en klon på Timmy. Ligger en till salu på effekter för 225 spänn.

_________________
bneostman@live.se


03 Sep 2017, 07:34
Profile

Joined: 24 Dec 2010, 19:33
Posts: 335
Location:
Post Re: Smör och bröd crunch
Rockett .45 Caliber funkar bra till sånt tycker jag.
https://www.youtube.com/watch?v=hhfHvciPYkU


03 Sep 2017, 12:09
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Smör och bröd crunch
Har testat en del olika, ocd:n tyckte jag var för basig, men jag kör enbart les paul o humbuckers, säkert annorlunda om man kör tele.
En som stannat är BOSS OD-3 som jag tycker är skitbra, visst, inget ballt botiqnamn men helt enkelt en grym pedal. Funkar att boosta en redan skitig stärkare med eller som "alltid på" pedal genom en ren stärkare. Ganska plan i eq-kurvan.
tror den hade passat dig.

Har även en t-rex Alberta på väg in, inte för att jag behöver men för att jag var nyfiken, misstänker att den kommer låta ungefär som BOSS:en.
Skriver till i tråden när jag testat den..


04 Sep 2017, 09:46
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Smör och bröd crunch
clapton71 wrote:

Menar pedaler som bygger på samma krets som den marshall gjorde. KoT är en, sen finns de som har lite mindre gain i sig som jag föredrar, t ex Morning Glory, Keeley 1962x el Mooer Blues Crab ( låter snarlika varandra). De kapar ingen botten, lägger till grus och topp ovanpå grundljudet. Boss OD-3 är också riktigt bra.

Sen är det ju det där med def av crunch....i min värld så finns det mycket strängljud kvar i ett crunchigt ljud, men t ex Mesa Bs crunchkanaler är mer som lead för mig.. MI Audio Crunch Box är en high gain pedal i min bok, jäkligt bra sådan dock.

Matte

Jag noterar för framtida tester.
När det gäller Mesa, får man komma ihåg att Mark-serien, Rectifier-serien och Transatlantic/Electra Dyne kategorin (det finns fler...) låter och beter sig mycket olika.
Samt att det händer väldigt mycket när man rattar gain och EQ. Den Mesa jag har nu crunchar rätt bra, RA100. Electra Dyne har jag nyss sålt, egentligen ännu bättre men i samma härad, och eftersom den var combo fick den gå.

_________________
Image


04 Sep 2017, 12:11
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Smör och bröd crunch
Tack för era tips, jag tar dom till mig och håller ögonen öppna. Jag la ut motsvarande tråd på Fb Gitarrklubben, där det kom in massvis med tips. En del på sådant jag redan talat om att jag inte ville ha, men även en hel del intressant. Kolla om ni vill.

_________________
Image


04 Sep 2017, 12:13
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Smör och bröd crunch
Mitt tips är att istället att stirra dig blind på det senaste,prova en boost?

Eller varför inte både buffer och boost samtidigt, så får du det där fina
spräcket när du spelar SC och HUM.

Annars kan säkert nilo skräddarsy en custom TS-9/TS-808 som inte är så "spräcklig" i mellanregistret.
Han har än så länge humana priser så passa på.

Han gjorde ett toppenjobb på mina pedaler, bra lödjobb också dessutom...

_________________
http://www.ergopikk.com


04 Sep 2017, 19:05
Profile

Joined: 17 Aug 2017, 15:36
Posts: 42
Post Re: Smör och bröd crunch
Eller varför inte bara ge upp och köp 3-4 tubskrikor och kör hårt som fan med hår på bröstet??


04 Sep 2017, 19:18
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Smör och bröd crunch
FuriousFinger wrote:
Eller varför inte bara ge upp och köp 3-4 tubskrikor och kör hårt som fan med hår på bröstet??

-Inte visste jag att jag har en fanclub!...
:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


04 Sep 2017, 20:19
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Smör och bröd crunch
FuriousFingers wrote:
Mitt tips är att istället att stirra dig blind på det senaste,prova en boost?

Eller varför inte både buffer och boost samtidigt, så får du det där fina
spräcket när du spelar SC och HUM.

Annars kan säkert nilo skräddarsy en custom TS-9/TS-808 som inte är så "spräcklig" i mellanregistret.
Han har än så länge humana priser så passa på.

Han gjorde ett toppenjobb på mina pedaler, bra lödjobb också dessutom...


Låter som en beskrivning av Alberta... 8)


04 Sep 2017, 21:58
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Smör och bröd crunch
FuriousFinger wrote:
Eller varför inte bara ge upp och köp 3-4 tubskrikor och kör hårt som fan med hår på bröstet??

Inte behöver jag några tubskrikor för hår på bröstet. 8)

_________________
Image


05 Sep 2017, 09:05
Profile WWW

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Smör och bröd crunch
Zoom ms50 har en uppsättning od som kan skapa allt från högt rent till dynghäng och allt däremellan. Storlek och kostnad som en vanlig boss -typ.


05 Sep 2017, 12:04
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Smör och bröd crunch
Tech-21 Double-drive tycker jag funkar fint! Använder den om man åker på att spela på lånade, för mig okända förstärkare. Ställer då ett så rent ljud som jag kan hitta på den lånade förstärkaren och förlitar mig på Double-driven i stället för mitt "Garbagecan-sound"!

_________________
pudas


10 Sep 2017, 16:13
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Smör och bröd crunch
Köpte en ep-klon från kina för småpengar. Har den först i kedjan för att feta till det rena ljudet något. När den sedan matar en OD senare i kedjan får man två distinkta varianter av od effekten. Gillar det lite renare od hänget till hals-strata och att kunna feta till ljudet på stallmicken. Funkar bra- Förstår varför ecoplex blivit en uppskattad effekt bland gitarrister.


18 Sep 2017, 12:27
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Smör och bröd crunch
Har du provat Carl Martin Plexitone LoGain?


20 Sep 2017, 08:27
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Smör och bröd crunch
Donatello wrote:
Har du provat Carl Martin Plexitone LoGain?

Ja, den finns i sortimentet, men är just low gain. Väldigt bra sådan, men står bara för brödet, inte smöret.
Jag upplever att det är ett glapp i gain mellan CM PT och CM PT LG. Möjligt att man når det med LG på max och den vanliga på min, men jag tycker att karaktären på pedalerna är sämre i ytterområdena.
Min CM PT är till salu...

_________________
Image


20 Sep 2017, 09:05
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Smör och bröd crunch
Håller med, tycker även jag att de ballar ur i ytterområdena. Men med rätt inställning funkade dom mkt bra i både min Folkesson-Bluesbreaker samt Olsson Stage Nord 212. Olsson Custom Reverb 36, tog inte pedaler (eller i alla fall dessa två) lika bra.


20 Sep 2017, 09:15
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Smör och bröd crunch
Donatello wrote:
Håller med, tycker även jag att de ballar ur i ytterområdena. Men med rätt inställning funkade dom mkt bra i både min Folkesson-Bluesbreaker samt Olsson Stage Nord 212. Olsson Custom Reverb 36, tog inte pedaler (eller i alla fall dessa två) lika bra.

OK, jag tycker att min Olsson CR36JWE tar pedaler bra, men jag har ju inte jämfört med någon annan Olsson. Min OR15 tar inte gainpedaler lika bra, verkar som om det skiter på sig lite blandat med OR15:s interna gain, den spricker upp rätt tidigt på gainratten (<kl 10 med SC, <kl 11 med Humbucker). OR15 låter riktigt bra på egen hand, och med en boost för solo ger det bra häng.

Swishat o klart by the way! :D

_________________
Image


20 Sep 2017, 09:48
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Smör och bröd crunch
kjelle wrote:
Donatello wrote:
Håller med, tycker även jag att de ballar ur i ytterområdena. Men med rätt inställning funkade dom mkt bra i både min Folkesson-Bluesbreaker samt Olsson Stage Nord 212. Olsson Custom Reverb 36, tog inte pedaler (eller i alla fall dessa två) lika bra.

OK, jag tycker att min Olsson CR36JWE tar pedaler bra, men jag har ju inte jämfört med någon annan Olsson. Min OR15 tar inte gainpedaler lika bra, verkar som om det skiter på sig lite blandat med OR15:s interna gain, den spricker upp rätt tidigt på gainratten (<kl 10 med SC, <kl 11 med Humbucker). OR15 låter riktigt bra på egen hand, och med en boost för solo ger det bra häng.

Swishat o klart by the way! :D


Känner att jag måste klargöra att Custom Reverb 36 inte alls tar pedaler dåligt, tvärt om. Bara det att jag/vi som var där märkte att just Carl Martin Pedalerna tog Stage Nord 40 BÄTTRE. Det var så pass hörbar skillnad att jag var tvungen att kolla vilka högtalare som satt i båda. Blev lite förvånad när det var samma dvs, Creamback 65. Hade de inte varit så förbaskat dyra, samt viktigast av allt att Stage Nord 40 212 vägde MER än min Bluesbreaker(Backbreaker) som jag pajat ryggen med 3 ggr hittills, så hade jag haft med den hem. Ja och så den lilla detaljen att min Folkesson Bluesbreaker lät nästan lika bra (är inte så förtjust i Folkessons rena ljud men just denna förstärkarn låter riktigt bra på det rena.) och gick att få tämligen likt. Så det var för stor prisskillnad sett till den mindre ljudförändringen.

Vi fick bra kombination av båda CM-pedalerna, men det var just vid rätt snäv inställning. Var inte helt lätt att få dom att jobba ihop hundra, men när dom gjorde det lät det kanoners i både min Marshall och Stage Nord-stärkaren. Nu snackar vi mycket gain i och för sig.


20 Sep 2017, 19:53
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Smör och bröd crunch
Då är vi båda nöjda! Din Plexitone är på väg till slut. :)
Jag kör oftast en JAM Tubedriver+ numera till CR36, verkar funka bra.
Jag var på ett företagsevent där Marmeladorkestern lirade, med Johan Kvarnström på gitarr, och (trodde han...) en Club 40. Det lät naturligtvis bra, och en Bearfoot Honey Bee var enligt JK på för det mesta.

_________________
Image


23 Sep 2017, 12:22
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Smör och bröd crunch
Du borde testa gurus 1959 double decker. Kanske overkill eftersom den har dubbla kanaler och separat boost mm men tror att det skulle passa. Speciellt kanal 1.


23 Sep 2017, 13:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.