View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:27



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Tycker inte detta är okej montering av slutrör. 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Tycker inte detta är okej montering av slutrör.
El84 slutpipor. Sticker upp halvvägs ur chassit med ett skärmrör över av storlek ecc-typ. Visserligen en fläkt men den kylningen fungerar inte i närheten. PCB förkolnar av värmen och för att inte tala om lödningarna. Rören är grillade till den grad att JJ texten är nästan helt bortbränd den brukar sitta kvar även när rören går glödplättar.

Kunden har tydligen fått lämna in denna regelbundet ända sedan inköp. Vet inte vilka åtgärder tidigare reparatörer har gjort men här bryter vi. Detta kan inte fortgå givetvis.

Hayden peacemaker 40

Image

Image

_________________
Johan Hansson


16 Mar 2017, 13:31
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Tycker inte detta är okej montering av slutrör.
Ja, och hur kan man plocka 40 watt ur fyra EL84? Normalt ger de ju 30 watt tillsammans.

_________________
##################


16 Mar 2017, 13:52
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Tycker inte detta är okej montering av slutrör.
Helt vanvettigt. Rören har inte en chans att ventilera/avleda värme, och detta är dessutom hängande montage. Värmen kommer bara ut på ett håll...upp, mot kretskortet. Hur tänkte dom? :roll:

Ta bort skorstenarna till att börja med. Och stäng av fläkten eller kör den i vart fall på lågt varv. För mycket kylning på ena rörsidan ger sprucket glas.

Vansinne. Och det kallas Boutique.....


16 Mar 2017, 13:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tycker inte detta är okej montering av slutrör.
valvetubes wrote:
Ja, och hur kan man plocka 40 watt ur fyra EL84? Normalt ger de ju 30 watt tillsammans.

Fyrkantsklippning........ :twisted:

_________________
Johan Hansson


16 Mar 2017, 13:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tycker inte detta är okej montering av slutrör.
Ballz wrote:
Helt vanvettigt. Rören har inte en chans att ventilera/avleda värme, och detta är dessutom hängande montage. Värmen kommer bara ut på ett håll...upp, mot kretskortet. Hur tänkte dom? :roll:

Ta bort skorstenarna till att börja med. Och stäng av fläkten eller kör den i vart fall på lågt varv. För mycket kylning på ena rörsidan ger sprucket glas.

Vansinne. Och det kallas Boutique.....

Vet inte om jag ens vill göra något här. Inte mycket av röret som sticker upp även om man tar bort kåpan. Stor del av röret är ju under kragen och sen en bra bit ner till PCB. Sen hänger de upp och ner och hur hittar man en fjäderhållare som passar där.....

_________________
Johan Hansson


16 Mar 2017, 14:00
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Tycker inte detta är okej montering av slutrör.
Vet inte hur den här är kopplad, men om den bara agerar "förlängning" så kanske den kan vara till hjälp?

Image

https://www.tube-town.net/ttstore/Socke ... :6272.html

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


16 Mar 2017, 15:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Tycker inte detta är okej montering av slutrör.
Ousha! Vet att Gollmer (V.I.F.) i Lidköping fick mörkt i ögonen av en så'n där, och det var inte bara delen du visar utan även andra saker. Som styrningen av medföljande pedalen och kretslösningar i försteget.

Har inte Racing stått och svurit över en så'n också?

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


16 Mar 2017, 19:21
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Tycker inte detta är okej montering av slutrör.
Håller med, konstruktionen är trasig.
Skärmurkarna skall bort, men det verkar vara fler saker som är olyckligt med denna burk.
Konsumentvarning alltså undvik att köpa !

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


16 Mar 2017, 23:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Tycker inte detta är okej montering av slutrör.
Du anar inte Peter.
Alla Hayden maskinerna ser ung lika ut vad avser den biten. Låter därefter.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Mar 2017, 00:10
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Tycker inte detta är okej montering av slutrör.
Racing wrote:
Du anar inte Peter.
Alla Hayden maskinerna ser ung lika ut vad avser den biten. Låter därefter.

En allmän konsumentvarning alltså ?

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


17 Mar 2017, 00:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Tycker inte detta är okej montering av slutrör.
Jupp

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Mar 2017, 00:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tycker inte detta är okej montering av slutrör.
Fick överta denna pjäs tills skrotvärde. Funderar på ett projekt nu i vinter.
Förutom att slutsteget och rörupphängningen måste totalt byggas om ser jag ett litet problem.
Det finns ett digitalt chorus i pjäsen som ska vara konstant på, alltid oavsett kanal? Detta kan jag inte gifta mig med under några omständigheter. Hittade detta på nätet.

"One trick which is quite nifty - as it's based on the old Ashdown Fallen Angel (NOT the Ashdown Peacemaker, just to be confusing), it has the same DSP chip, just with the control permanently fixed on chorus. If you add a cheap little rotary encoder to the board the full set of effects (delay, flange, other chorus settings, etc) are available. All the solder points are already there, takes about five minutes and a small hole drilled through the panel for the missing knob to poke through."

Vore ju käckt om man kunde få ut mer effekter men de måste fortfarande gå att stänga av eller ännu bättre ställa nivån. Och att inte ha olika inställningar per kanal är helt åt fanders både när det gäller reverbet och de andra effekterna.

Någon som har schema på hur DSP chippet är integrerat med kretsen? De scheman jag lyckats hitta är detta inte med.

Är kretsen baserat på Fallen Angel och INTE Peacemaker som påstås? Det är vissa skillnader på dessa scheman.

_________________
Johan Hansson


20 Aug 2017, 09:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tycker inte detta är okej montering av slutrör.
Lite tracing av kretsen i denna pjäs då.
Den är mest lik det schemat på Fallen Angel 60 jag hittat men en del skiljer sig. Inga komponentnr stämmer med något schema jag har.
Flera avkopplingskondingar är N/C på pcb men finns färdiga hål.
Boosten är inte en avkopplingskonding som kopplas på utan en katodresistor som kopplas förbi vilket då inte bara ändrar förstärkning utan klippkarraktär.
En rörhavla på ingångsröret är inte i funktion. Det är dock inkopplat anod katod och gallerresistor till jord, den bara står och puttrar på tomgång.
EQ ligger sist i preamplinan.
Det sitter dödare efter varje kanal i form av j.fet. Inte med på några scheman och var lite oroande för mig att det inte finns men nu fanns de ju så det blir tyst mellan kanalerna förhoppningsvis.
Reverb och chorus har separat ingång och utgång från det lilla DSP kortet. Reverbet går till volympot men inte choruset. Choruset går dock att stänga av med pedalen enbart. Alla komponenter finns på kortet för att kunna byta till flanger och dd funktionerna och färdiga hål för någon form av panelvridsak som jag inte lyckat klura ut vad det ska vara för sort. Det ska vara något med 16fasta lägen men verkar inte vara en vanlig switch.
Biaskrets finns nästan färdigmonterad. Det fattas en diod och en zener. Där zenern är utmärkt på kortet sitter i stället en länk till jord iom att det är katodbias.
Komponeneter för VU mätare sitter de med färdiga på kortet utan an användas

_________________
Johan Hansson


28 Aug 2017, 17:49
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Tycker inte detta är okej montering av slutrör.
Tubis wrote:
Lite tracing av kretsen i denna pjäs då.
Den är mest lik det schemat på Fallen Angel 60 jag hittat men en del skiljer sig. Inga komponentnr stämmer med något schema jag har.
Flera avkopplingskondingar är N/C på pcb men finns färdiga hål.
Boosten är inte en avkopplingskonding som kopplas på utan en katodresistor som kopplas förbi vilket då inte bara ändrar förstärkning utan klippkarraktär.
En rörhavla på ingångsröret är inte i funktion. Det är dock inkopplat anod katod och gallerresistor till jord, den bara står och puttrar på tomgång.
EQ ligger sist i preamplinan.
Det sitter dödare efter varje kanal i form av j.fet. Inte med på några scheman och var lite oroande för mig att det inte finns men nu fanns de ju så det blir tyst mellan kanalerna förhoppningsvis.
Reverb och chorus har separat ingång och utgång från det lilla DSP kortet. Reverbet går till volympot men inte choruset. Choruset går dock att stänga av med pedalen enbart. Alla komponenter finns på kortet för att kunna byta till flanger och dd funktionerna och färdiga hål för någon form av panelvridsak som jag inte lyckat klura ut vad det ska vara för sort. Det ska vara något med 16fasta lägen men verkar inte vara en vanlig switch.
Biaskrets finns nästan färdigmonterad. Det fattas en diod och en zener. Där zenern är utmärkt på kortet sitter i stället en länk till jord iom att det är katodbias.
Komponeneter för VU mätare sitter de med färdiga på kortet utan an användas


skrotar en line 6 hd100 hela dsp kort och pottar/kort åker ur ,,,,,, troligen är det säkert nån av dessa pottar du kommer kunna använda :)

skall hiva in min preamp så blir clean/gain/boost :D

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


28 Aug 2017, 19:35
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tycker inte detta är okej montering av slutrör.
Det ska vara en 16 fasta positioners vridmojäng till hayden, man får 4chorus 4 flanger och 8 delay.
Vet inte vad som används. Den styr 4 ingångar på DSP. Det hela ser ut så här, 8st lödpunkter för switchen på kortet enligt bild. https://drive.google.com/file/d/0B9X0yl ... sp=sharing

_________________
Johan Hansson


28 Aug 2017, 20:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tycker inte detta är okej montering av slutrör.
zven wrote:
skrotar en line 6 hd100 hela dsp kort och pottar/kort åker ur ,,,,,, troligen är det säkert nån av dessa pottar du kommer kunna använda :)

skall hiva in min preamp så blir clean/gain/boost :D

WTF att du inte bara hivar in line6digitalis mellan din preamp och slutsteget. Bara sätta på en ren kanal konstant och sen ha massa effekter att välja på.

_________________
Johan Hansson


28 Aug 2017, 20:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Tycker inte detta är okej montering av slutrör.
nha slutsteget är riktigt bra byggt (bogner) men det dära dsp junket det åker ur men tror fan det finns 16 lägen på den ratten man väljer stärkare med ...

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


29 Aug 2017, 23:42
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tycker inte detta är okej montering av slutrör.
zven wrote:
nha slutsteget är riktigt bra byggt (bogner) men det dära dsp junket det åker ur men tror fan det finns 16 lägen på den ratten man väljer stärkare med ...

På schemat till den där pjäsen är det en potentiometer som ställer "amp type". Jag antar att den ger olika spänningsnivåer till kretsen som då reagerar och byter. Det fungerar dock inte till min pjäs.

https://drive.google.com/open?id=0B9X0y ... EVoVnpzdm8

_________________
Johan Hansson


30 Aug 2017, 19:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tycker inte detta är okej montering av slutrör.
Fick igång den nu och den lät mindre roligt. Moddning för high gain gjorde den ostabbil på max gain för spåret till eq gick rakt under tidigare stegs gallerresistor. Löste vi med skärmad kabel den sträckan i stället. Reverbet och choruset lät inget kul, går ju tyvärr inte modda eftersom det är dsp.

_________________
Johan Hansson


20 Sep 2018, 11:42
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.