View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:25



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Öl-tråden 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Öl-tråden
Blev bara så inspirerad att göra denna tråd efter att i 8 timmar putsat fönster med min fru på hennes morföräldrars gamla ställe, byggt c:a 1920. Och jag lovar, fönstrena i övre våningen i "garderoberna" hade inte rengjorts sedan de sattes in! På insidan satt det vad jag först trodde var mögel, men det var nog snarare lavar :lol:

Nå, hade köpt några olika öl för att liksom sukta efter när det kändes tungt med fönsterputsen.
Så när vi kom hem vid kl 22 så drog vi igång Berlin-serien på SVT-play och hällde upp!
Först ut var Lagunitas New Dogtown Pale Ale, en favorit som är bättre än mången IPA faktiskt.
Väldigt god, men jag slogs av hur jäkla besk jag uppfattade den denna gången, kanske var den mkt färsk, mer humle?
Andra ut för mig var en svensk stout tillverkad i Sundbyberg, "Khartoum". Riktigt riktigt bra!
Bryggd med belgisk jäst så blev det en höjdare, jag kom att tänka på Järntorgets Arbetarporter men alkoholsvagare
och med mer markerad kaffe/lakrits eftersmak i bakre gommen.
Tredje ut... ska hämta, hälla upp och smaka på:
Poppels Session IPA, 4,2 % vol. Doftar av mandarin och mango, smaken är typ densamma men ganska lätt,
det märks att den lägre alkoholhalten verkar göra det svårt för bryggarna att få en fylligare smak.
Typ att Lagunitas ovan som är Pale Ale lätt kan tas för IPA jämfört med de flesta Session Ipa.
Men den är en av de bästa Session Ipa jag smakat ändå :)

Må humlen vare med eder :mrgreen:

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


18 Jun 2017, 01:46
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Öl-tråden
Kul med öl-nörderi! :D

Jag brygger själv sedan ett par år. Har en jättehumlig sommar-ipa på flaskjäsning nu. Bra besk men med mycket humlesmak och doft. Kommer bli kanon!

Lagunitas brukar vara ganska beska är min uppfattning. De gör bra öl och är en av favoriterna. Få saker som slår en iskall go-öl efter lite arbete i solen.


20 Jun 2017, 09:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Öl-tråden
Jag börjar störa mig på allt öl-nörderi som nu breder ut sig, där man som värsta munskänkare tävlar med vin-folket i att hitta den exklusivaste beskrivning av smakupplevelser på diverse mindre lyckade ölbrygder!
Har en känsla av att man vill föra in ölet i finrummet, där man sitter en hel kväll och slickar på skummet på ett glas fin-öl!

Det tycker jag som tycker att tre-fyra burkar iskall Pripps 7,2 sitter fint i huvud och mage efter att jag klippt 1200Kvm gräsmatta!

_________________
pudas


21 Jun 2017, 19:34
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Öl-tråden
Jag förstår mig inte alls på IPA. Det smakar ju grapefrukt! Inget ont om grapefrukt men den smaken har inte med öl att göra enligt mig. Jag gillar öl av pilsnertyp från Tjeckien eller Tyskland. Också humlebeskt men det är en helt annan typ av beska.

Konstigt nog smakar även moderna lageröl grapefrukt. Uppenbarligen är detta trendigt.


21 Jun 2017, 23:25
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Öl-tråden
"The times they are a'changing" liksom ölen och hur den smakar :) Traditionellt så är det mest en pilsner-typ vi druckit här i landet, med bra beska.
Men i många andra länder så är det flera andra typer av öl, bryggda på annorlunda sätt och med andra ingredienser sedan flera hundra år.
Jag tycker det är väldigt kul att upptäcka nya typer av öl, en del har jag inte gillat så värst medans andra har blivit favoriter.
Favorit-typer hittills är ale och särskilt IPA, men gillar även porter och stout, belgiska öl och en del geuze och lambic.
Smakade en gose nyligen som jag också gillade, den typen var ny för mig. Och jag fortsätter testa olika sorter, tycker det är kul :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


24 Jun 2017, 22:48
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Öl-tråden
Mahou Negra
Spansk rejält mörk lager.

Min favorit.
Sitter som en smäck ihop med en 20-årig Plantation.
8)

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


25 Jun 2017, 09:14
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Öl-tråden
Jag gillar öl och jag brukar säga att den godaste ölen är den man dricker efter man klippt gräset, som Pudas sa.
Om jag bara fick ta med mig en sorts öl till en öde ö hade jag valt Jever, världens bästa öl.
Lagunitas gör väldigt bra öl som nämnts tidigare, får ses som min favorit bland moderna hipsteröl.
Sen vill jag slå ett slag för små lokala bryggerier, många är fortfarande ganska dåliga och framför allt otroligt ojämna i kvaliteten, men några är riktigt bra. Här nere är Remmarlövs Gårdsbryggeri bland dom bättre, deras Holley bör finnas på ett bolag nära dig, en mycket god, mild Blonde Ale.

_________________
www.slackervillezoo.se


25 Jun 2017, 10:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Öl-tråden
Blå Chimay är helt fantastisk :shock:

_________________
Försvinn ur min åsikt


25 Jun 2017, 11:21
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Öl-tråden
Midsommarhelgen gav mig en ny favorit-lager. från Kroatien
Mycket god pilsnerbeska i den.

E riktig "Favorit".
8) 8) 8)

Image

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


25 Jun 2017, 20:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Öl-tråden
Under sommarhalvårets vistelser på Kreta har jag länge uppskattat det Grekiska ölet Mythos! Mycket ren och balanserad smak som finns kvar även när det inmundigas väl kyld!

Image

_________________
pudas


27 Jun 2017, 12:34
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Öl-tråden
lpstd wrote:
Jag förstår mig inte alls på IPA. Det smakar ju grapefrukt! Inget ont om grapefrukt men den smaken har inte med öl att göra enligt mig. Jag gillar öl av pilsnertyp från Tjeckien eller Tyskland. Också humlebeskt men det är en helt annan typ av beska.

Konstigt nog smakar även moderna lageröl grapefrukt. Uppenbarligen är detta trendigt.


Håller med. För mig funkar det med Mariestads, Staropramen, Pilsner Urquell. En o annan Budweiser slinker ner också :mrgreen:


28 Jun 2017, 06:36
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Öl-tråden
Kul att alla har så olika åsikter och smak! Det kan man ju lätt se även bland gitarrer och förstärkare. :wink:

Att dricka IPA för att det skulle vara hippt vet jag inte om det håller som argument dock. Personligen så dricker jag det för att jag tycker att det är så förbannat gott.

Min första IPA jag drack var från Gotlands Bryggeri - Sitting Bulldogg. Detta var innan det blev "populärt" och jag hade inte en aning om vad det var. De hade den på restaurang Landet på tapp. Blev helt tagen av smaken! Försökte få tag i den på bolaget, men den fanns inte där då.

Det är många som har svårt för beskan i Ipor, och det kan jag förstå. Man är väl olika som sagt. Om jag äter godis så blir det surt. Chips samma sak - salt och vinäger. Gillar även fermenterade saker som surkål o sånt (dock inte surströmming...). Det är väl kanske där det sitter för min del så jag kan skönja en röd tråd. Har inte tänkt på det förut, men det verkar ju logiskt.

Sen kan jag uppskatta en god enkel lager lika mycket. Beror på tillfället och utbud. Hursom så kan vi kanske ändå konstatera att öl är gott. Speciellt en varm sommardag!

P.s
En del dricker ölen okyld. Det har jag väldigt svårt för. Hur gör ni?


29 Jun 2017, 14:57
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Öl-tråden
Det är väl bara kul att smakpaletten för öl har blivit så mycket större! Jag gillar olika, en traditionell ale för smakens skull, en APA (American Pale Ale) för citrusinslaget (gäller mer amerikansk humle i alen) och en immande pils för att bäst släcka törsten. Och en stout är helt rätt till vårt svenska smörgåsbord. Stouten Guinneas smakar för övrigt bäst när den är färsk, och absolut bäst på Irland! Mycket krämigare och lenare än på export.

_________________
Image


29 Jun 2017, 16:36
Profile WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Öl-tråden
När jag är på systemet och svänger brukar kassen jag tar med mig hem innehålla:

Kilkenny
Newcastle Brown ale
Leffe blonde
Innis & Gunn toasted oak

Sen brukar det följa med någon lager också, men de där fruktiga sakerna tycker jag inte om. Värsta jag provat är en Ginger Joe ginger Ale jag blev bjuden på. Förfärligt äcklig och smakar som någon påpekat inte alls som något som har med öl att göra.

_________________
http://www.voodooaudio.se


29 Jun 2017, 22:53
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Öl-tråden
Ginger beer räknas nog inte som öl, det är (eller var) en jäst ingefärsdryck. Nu är dom flesta mer smaksatta grejer, typ alkoläsk.

_________________
www.slackervillezoo.se


30 Jun 2017, 11:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Öl-tråden
Image

Dessa "suröl", alltså syrliga och ofta spontanjästa (ingen tillsatt jäst) testade jag, min fru och hennes syster i lördags.
Två av dessa, Kriek Boon och Cuvée des Jacobins, har jag och frugan druckit tidigare och Kriek Boon är hennes favvis.
Jag är själv ingen jättefan av "suröl" men har smakat några höjdare.

- Rodenbach Alexander är baserad på deras Gran Cru (som frugan och jag druckit tidigare) men var en väldig överraskning!
Efter lagring på ekfat så både doftade och smakade den liksom tuttifrutti :mrgreen:
Skulle passa fint som typ "välkomstdryck" då den inte heller är så alkoholstark.

- Kriek Boon är syrligare och inte lika söt, är frisk och smakar lite av körsbär, läskande.

- Mohawk Anything Gose var ny för oss alla tre, "gose" är en tysk syrlig öltyp.
God! Det tyckte vi alla tre, mera maltsmak än i någon av de andra.

- Cuvée des Jacobins var en liten besvikelse, inget särskilt med den liksom, men OK.

- Mikkeller Spontancassis, här kunde man tro att det var nåt fel på drycken, så jäkla syrlig :shock:
Visst kände man att det fanns en smak av svarta vinbär, men ska den verkligen vara så syrlig?
Kan ju ha skett nånting med jäsningen i flaskan sedan tappningen också.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


30 Jun 2017, 21:01
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Öl-tråden
nilo wrote:
När jag är på systemet och svänger brukar kassen jag tar med mig hem innehålla:

Kilkenny
Newcastle Brown ale
Leffe blonde
Innis & Gunn toasted oak

Sen brukar det följa med någon lager också, men de där fruktiga sakerna tycker jag inte om. Värsta jag provat är en Ginger Joe ginger Ale jag blev bjuden på. Förfärligt äcklig och smakar som någon påpekat inte alls som något som har med öl att göra.

Innis & Gunn är kul, gör goda öl med en skotsk twist!

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


30 Jun 2017, 21:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.