View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:21



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Igen då. Pickups till superstrata? 
Author Message

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Igen då. Pickups till superstrata?
Tjo!

Jag håller på att mecka ihop en superstrata. Receptet lyder alkropp, lönnhals med lönnbräda och rostfria jumbo, två humbuckers och Floyd.

Jag har varit inne lite på en Dimarzio AT-1 i stall och kanske en PAF 36th eller bluesbucker i hals. Men jag är lite orolig över att det blir lite för fett med för dåligt bett. Jag hatade mickarna i min EVH Wolfgang av just den anledningen så det är verkligen inte min grej. Jag behöver lagom mycket bett.

Mickar jag har gillat i superstrator är bl.a Super distortion, Tone zone och Duncan invader. Detta är dock ungefär 100 år sedan så jag minns inte mycket mer än att det funkade då.

På senare tid har jag gillat Duncan Custom, Bare Knuckle Rebel Yell, Lars Blom PAF, gibson 57 classic och Lundgren heaven 77. Men alla dessa mickar har suttit i Les Pauls.

Har även testat burstbuckers, Duncan JB och guitarforce erupter men tycker att de är lite för klena (inte JB) och saknar tryck i botten.

Jag vill alltså ha något som är hetare än en vanlig PAF, men inte så het att den inte går att få clean genom att rulla av volymen. Bra med bett, men ändå hyfsat fet och med gott om mellanregister. Halsmicken får gärna ha lite pianoklang typ åt p90 hållet.

Vad skulle ni rekommendera? Direkt försäljning går bra om ni har något liggande som ni tror skulle passa. Färgen måste dock vara någon variant av zebra.

_________________
http://www.voodooaudio.se


05 Jun 2017, 22:18
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:52
Posts: 1170
Location: Sthlm
Post Re: Igen då. Pickups till superstrata?
BK Black Dogs?

_________________
Nu med utan att ej röra ingen knapp.


05 Jun 2017, 22:56
Profile WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Igen då. Pickups till superstrata?
Jag har en Rebel Yell i stallposition i något Strataliknande: alkropp, 1-pc kvartssågad lönnhals, dock inget flåjjd utan HT och det fungerar mycket bra.
I aktuell gura finns så pass mycket värme i ljudet att jag inte tror det skulle vara något problem med Flåjjd, speciellt eftersom du efterfrågar bra med bett.
Här är snyggingen förresten :)


Attachments:
FullSizeRender-11.jpg
FullSizeRender-11.jpg [ 90.1 KiB | Viewed 7767 times ]

_________________
Skill is nothing without style
06 Jun 2017, 00:02
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Igen då. Pickups till superstrata?
Har själv en Rebel Yell i min Pålle och jag fullkomligt älskar den micken. Men jag tänker mig något aningen snällare i den här gitarren.

_________________
http://www.voodooaudio.se


06 Jun 2017, 00:24
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Igen då. Pickups till superstrata?
EVH Frankenstein-micken är sviiiinbra i min pålle i alla fall!

Kostar booooteeeeeeeek-pengar, men är lätt värd det i mina öron. :arrow: Både sjunger och är distinkt, på något vis. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


06 Jun 2017, 00:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2256
Location: Söderhamn
Post Re: Igen då. Pickups till superstrata?
SD Custom 5 kan jag rekommendera. Låter riktigt bra splittad också.


06 Jun 2017, 01:02
Profile WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Igen då. Pickups till superstrata?
nilo wrote:
Har själv en Rebel Yell i min Pålle och jag fullkomligt älskar den micken. Men jag tänker mig något aningen snällare i den här gitarren.

Duncan '78-model? Funkar svinbra med Flåjjd, den jag har sitter i och för sig i en gura med kropp i hårdask men al borde också funka, speciellt med tanke på övriga specar på din gura. Kolla med Jonken, han har laborerat ganska friskt med '78-models.
Vill du någon gång bli av med den där Eruptern köper jag den gärna förresten...

_________________
Skill is nothing without style


06 Jun 2017, 01:04
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Igen då. Pickups till superstrata?
I min Demartini-Charvel sitter hans signaturpickup i stallposition. Det är någon variant på en JB och den låter verkligen bra. Jag befarade ett mickbyte innan jag fick hem gitarren men den sitter kvar. Jag trodde att den skulle vara jättebumlig i basen iom att den är så het men icke. Jag tycker den funkar bra att rulla ned också. Jag hade även en San Dimas Pro Mod hemma ett tag som hade en JB stall och en 59 i hals som varit riktigt snygg i den gitarren med en glasighet som jag i princip aldrig hört ur en HB i hals innan. Jag har haft en 59 i en annan gitarr som där var alldeles för bumlig.

Gemensamt med dessa två gitarrer var, förutom alkropp, lönnhals och Floyd, att de inte hade någon tonkontroll.

http://customshop.seymourduncan.com/war ... rtini-rtm/

Demartinin kan höras i vänster kanal och i solot i den sista låten i länken nedan. Det är en SLO-patch i BIAS AMP förvisso och jag är ganska medelmåttig på gitarr men det "rena" ljudet är med volymen nedskruvad på gitarren. Kommer inte ihåg om jag använde samma gitarr i höger kanal, förmodligen inte.

https://soundcloud.com/bananahead/diskantbattle-6

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


06 Jun 2017, 14:33
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Igen då. Pickups till superstrata?
nilo wrote:
Jag vill alltså ha något som är hetare än en vanlig PAF, men inte så het att den inte går att få clean genom att rulla av volymen. Bra med bett, men ändå hyfsat fet och med gott om mellanregister. Halsmicken får gärna ha lite pianoklang typ åt p90 hållet. Vad skulle ni rekommendera?


Mitt tips är att kontakta en erkänt kompetent mickbyggare, beskriva vad du är ute efter och ha en dialog om bygget.
Spontant tänker jag något åt 9-11K hållet (för att ha kvar lite PAF karaktär) och man testar micken med både A5 och A8.


06 Jun 2017, 15:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Igen då. Pickups till superstrata?
Varför inte Dimarzio PAF Pro

Eller mejla Lundgren han kan säkert linda någon exotiskt variant av Lundgren M6.

Har en M8 den låter magiskt, den är inte överjordiskt gain-rik utan relativt neutral
lite EMG-karaktär, jag älskar den i 8.an, men jag har hört negativa omdömen
om E-strängen på M6:an, dvs tjocka E-strängen att den inte är så tight
som på 8:an.

Men det kan säkert Lundgren linda- tilll.
Annars är min favorit Virtual PAF (inte PAF PRO) den är svårhittad
men är grymt bra och knäpttyst, slutades säljas pga av patentintrång.
Vet dock inte om den säljs i Zebra men den kan hittas billigt.
En boost framför och du är i shred-himlen, instant...

Annars har du en relativt ny mick från Dimarzio: PAF® Master Bridge.
Jag älskar PAF:i min Ibanez (har 3) med mahogny-kropp, den limmar ihop frekvenserna gott ihop där.

Vet inte om du blev så mycket klokare. M6:an kan dock med lite tur hittas billigt...Du bor ju också relativt nära Lundgren..., med tanke
på omlindning etc om du vill åt extrem tighthet på E-strängen (tjocka), tycker den faktiskt är lite sladdrig, hade
den varit lika tight som M8:an hade jag lätt byt ut alla mickar mot just M6:an.

_________________
http://www.ergopikk.com


Last edited by FuriousFingers on 16 Jun 2017, 23:57, edited 1 time in total.



16 Jun 2017, 23:29
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Igen då. Pickups till superstrata?
Satt och tänkte om just inte en underlindad M6:a vore den ultimata shred-micken på en Charvel-strata.
Tror att den är något "överlindad" eftersom den är otight på E-strängen, och för oss (dvs mig)
som spelar tight metal, är den just den viktigaste strängen!....

Dvs tight spel även för normal E-stämning samt Drop-D i viss mån.

Nota bene.. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


16 Jun 2017, 23:32
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Igen då. Pickups till superstrata?
Kul att du börjar få fart på guran Nilo. :)

Jag håller med vad några redan sagt...Duncan "78-model" är en fantastisk mikrofon och som jag själv har i en av mina Charvelguror...den låter kanon på det mesta och det slutar väldigt ofta att jag sitter och lirar in allt från Blues till Metal med den guran (med olika stärkare då så klart :wink: ) i studion. Inte många som vet att det mesta är lirat med en superstrata med floyd, det får man hålla tyst om. :mrgreen: Micken är bra i alla fall...visst den kostar en del, men ja...det låter riktigt nice.

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


17 Jun 2017, 19:19
Profile

Joined: 24 Dec 2010, 19:33
Posts: 335
Location:
Post Re: Igen då. Pickups till superstrata?
EVH Wolfgang (hals och stall) har ibland funkat för mig när jag sökt det jag uppfattar att du beskriver. Har dock inte testat i superstrata, möjligt att stallmicken kan uppfattas som tunn..


18 Jun 2017, 09:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Igen då. Pickups till superstrata?
gbdw wrote:
EVH Wolfgang (hals och stall) har ibland funkat för mig när jag sökt det jag uppfattar att du beskriver. Har dock inte testat i superstrata, möjligt att stallmicken kan uppfattas som tunn..

Detta är exempel på mickar som jag verkligen hatar. Hade en EVH Wolfgang och gitarren var helt underbar och passade mig skitbra. Jag saknar den gitarren, men mickarna var fullständigt horribla enligt mig. Saknade all form av briljans och lät som om tonkontrollen var avrullad konstant. Jag övervägde att byta mickarna och nu i efterhand önskar jag att jag hade gjort det, men de har ju lite knepig montering med dubbla skruvar på varje sida och direktmonterat.

_________________
http://www.voodooaudio.se


19 Jun 2017, 16:44
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Igen då. Pickups till superstrata?
Majkel wrote:
Kul att du börjar få fart på guran Nilo. :)

Jag håller med vad några redan sagt...Duncan "78-model" är en fantastisk mikrofon och som jag själv har i en av mina Charvelguror...den låter kanon på det mesta och det slutar väldigt ofta att jag sitter och lirar in allt från Blues till Metal med den guran (med olika stärkare då så klart :wink: ) i studion. Inte många som vet att det mesta är lirat med en superstrata med floyd, det får man hålla tyst om. :mrgreen: Micken är bra i alla fall...visst den kostar en del, men ja...det låter riktigt nice.

Ja, den ska snart vara klar. Har en hals på väg från "over there" som jag tror kommer passa mig perfekt så jag är riktigt spänd :)

_________________
http://www.voodooaudio.se


19 Jun 2017, 16:45
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Igen då. Pickups till superstrata?
Jag har beställt en AT-1 och en bluesbucker så går vi se hur det blir. Skulle det bli skit så blev jag en aning sugen på SD '78 och då får vi se om den kan leverera.

Men jag chansade lite på AT-1 och hoppas på att jag landar rätt helt enkelt. Får återkomma med omdömen när jag provat :)

_________________
http://www.voodooaudio.se


19 Jun 2017, 16:48
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Igen då. Pickups till superstrata?
Ta kontakt med Lundgren. Finns ingen anledning att gå över ån efter vatten.


20 Jun 2017, 12:34
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Igen då. Pickups till superstrata?
Jo, det är coolare att beställa mickar från Amerikat. :mrgreen:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


20 Jun 2017, 13:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Igen då. Pickups till superstrata?
Man kan ju gå upp i lindning av all spänning i denna tråd... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


20 Jun 2017, 13:36
Profile

Joined: 28 Mar 2008, 21:26
Posts: 204
Location:
Post Re: Igen då. Pickups till superstrata?
Jag har en Dimarzio air classic i stallposition på min strata och är jättenöjd med ljudet. Den kanske inte har tillräcklig output för dina ändamål iofs men annars kan jag rekommendera den, väldigt bra sträng-separation för att vara en humbucker tycker jag.


28 Jun 2017, 18:39
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.