View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:47



Reply to topic  [ 2 posts ] 
Importera rosewood inom EU 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Importera rosewood inom EU
Jag är äntligen i färd med att köpa en Bonamassa Epiphone Firebird I, av en snubbe i England. Men det slog mig att det kanske kan bli problem i tullen pga rosewooden i halsen, som sedan 2 januari i år är reglerad.

Jag har följt debatten om rosewood och Cites här tidigare, men undrar nu om det är nån som har koll på -- och gärna erfarenhet av -- vad som gäller när man privatimporterar en gitarr med rosewood från annat EU-land till Sverige.

Edit:
Jag är fan osäker på vad som gäller i teorin. Vissa källor säger att man måste kunna intyga att instrumentet importerades till EU före 2 jan 2017, eller ha ett cites-intyg ifall det togs in i EU efter det datumet. Men på Jordbruksverket är de inte så hårda -- där står typ att B-listade arter (t.ex. indian rosewood) inte behöver intyg?
"Observera att arter listade i EU-bilaga B inte omfattas av kravet på CITES-intyg. Har du ett musikinstrument som innehåller B-listade arter måste du däremot vid kommersiella aktiviteter kunna visa att instrumentet har en laglig bakgrund."
Lite vagt tycker jag. Inte mig emot, men hur hårt tror ni detta är i praktiken?

Släpper tullen in det mesta från EU utan att kolla så noga? Vad händer om den fastnar i tullen? Krävs säljaren på intyg innan den släpps vidare, eller blir det böter direkt (det vore lite hysteriskt?)?

Nån som själv importerat lite och kan berätta hur det fungerat?


18 Jun 2017, 11:40
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Importera rosewood inom EU
inom EU ska du inte behöva intyg för RW (braz undantaget) eller tillstånd menar jag

_________________



18 Jun 2017, 11:53
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.