View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:35



Reply to topic  [ 165 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
modelleringsförstärkare 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post modelleringsförstärkare
Jag har en känsla av att intresset svalnat något över dessa förstärkare och att tekniken i dag främst (men med undantag) används till produkter ämnade till nybörjare som söker en något enklare och billig förstärkare.
Men jag undrar hur står sig i dag dom tidiga modelleringsförstärkarna som VOX Valvetronic, Fender Cyber-Twin, Yamaha DG-100 Jämfört med dagens emulerings och profilerings förstärkare? Kan det hända att vintage-folket om tio år säger att det bara är den allra första generationen digitala förstärkare som låter riktigt "äkta"?

_________________
pudas


15 Jun 2017, 20:17
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: modelleringsförstärkare
Min erfarenhet, och den är inte så stor, är att de blivit mycket bättre, mer dynamiska och "snabba" i sitt sätt att reagera.
Gillar Fenders Mustang serie mycket.
En fördel med digitala är att de låter bra på väldigt låg volym.
Antagligen är det en tidsfråga innan de till 100% kan simulera en bra rörförstärkare, för det finns rörförstärkare som inte låter bra, som vi alla vet.


16 Jun 2017, 07:46
Profile

Joined: 05 Sep 2013, 21:22
Posts: 153
Post Re: modelleringsförstärkare
Jag gillar min Fender Mustang II. Visst, det är långt ifrån samma härliga ljud som i min rörförstärkare, men alldeles utmärkt för att testa lite nya stilar eller kanske en särskild inställning för en specifik låt. Och med småbarn i huset känns det skönt att kunna plugga in hörlurar när det behövs.


16 Jun 2017, 08:31
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: modelleringsförstärkare
Svårt o sia om framtiden. Har haft tre olika ur Boss GT-serien och även testat/ägt olika emuleringar i datorn som Lepou amps, Line6, Bias FX mfl. Var aldrig nöjd med Boss GT. Andra emuleringar hyggligt okay, men inga keepers.

Är stort fan av analogt gitarrljud, har ganska många valveamps kvar. Kör nu med Kemper som preamp genom rörslutsteg och mina vanliga pedaler. Sitter helnöjd, låter bra på alla volymer och har en uppsjö av bra profiler (mer än jag kan hantera :)).

Moderna emuleringar är bra, men det kostar en del. Det är min uppfattning.

/Ulf


16 Jun 2017, 09:04
Profile
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: modelleringsförstärkare
Iom att folk betalar dyra pengar för riktigt usla digitala effekter från åttiotalet, så tror jag säkert att några sjuka svin kommer att göra samma sak med gamla Line6 pryttlar om 20 år.

pudas wrote:
Jag har en känsla av att intresset svalnat något över dessa förstärkare och att tekniken i dag främst (men med undantag) används till produkter ämnade till nybörjare som söker en något enklare och billig förstärkare.


Tycker det är precis tvärt om. Allt fler stora band går över till att köra AxeFX, Kemper eller nån av uppstickarna.


Last edited by Brutalisator on 16 Jun 2017, 09:28, edited 1 time in total.



16 Jun 2017, 09:24
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: modelleringsförstärkare
Brutalisator wrote:
pudas wrote:
Jag har en känsla av att intresset svalnat något över dessa förstärkare och att tekniken i dag främst (men med undantag) används till produkter ämnade till nybörjare som söker en något enklare och billig förstärkare.


Tycker det är precis tvärt om. Allt fler stora band går över till att köra AxeFX, Kemper eller nån av uppstickarna.


+1

Right...


16 Jun 2017, 09:28
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: modelleringsförstärkare
Är också inne den brutalas linje, det har nog aldrig varit populärare med modelleringsgrunkor än det är i dag plus att det är många fler aktörer på marknaden. Och tveklöst är de bättre i dag än de var förr, men trots det kommer det att komma en boom med de gamla igen (av såna som skall låta exakt som "välja årtal).

Den största skillnaden är nog ändå att de klättrat upp i nivå (på band) där de är accepterade.
Troligen för att det ekonomiska läget gjort att folk tvingats att banta ner sin riggar och inte har råd att ha med egna tekniker och därför prioriterar litet och "alltid samma" framför ljud.

Roligast med såna grejer är att för varje ny pryl som kommer så skriker alla "nu är vi där, nu är vi framme, nu får det inte längre att höra skillnad" och så hoppar de på alla som tycker sig kunna höra skillnad. Så har det varit nu i +10 år och samma resa varje gång. Och varje gång blir grejen innan "helt värdelös".

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


16 Jun 2017, 10:05
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: modelleringsförstärkare
Goran wrote:
Min erfarenhet, och den är inte så stor, är att de blivit mycket bättre, mer dynamiska och "snabba" i sitt sätt att reagera.
Gillar Fenders Mustang serie mycket.
En fördel med digitala är att de låter bra på väldigt låg volym.
Antagligen är det en tidsfråga innan de till 100% kan simulera en bra rörförstärkare, för det finns rörförstärkare som inte låter bra, som vi alla vet.


Roland Micro Cube är en klassiker, som funkar bra på låg volym. Även en gammal räv som Joe Walsh har använt den.
Roland Blues Cube har fått bra omdömen.


16 Jun 2017, 11:19
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: modelleringsförstärkare
Tycker dom flesta gamla modellera inte står sig alls. Och tycker jag mig ha testat de flesta.. Sämst förstärkarsimulering tycker jag boss alltid haft. Även om jag kör på deras grejer själv. En boss gt-100 kör jag fortfarande på men bara för effekter. Det fixar den hur bra som helst även om jag ofta lägger till en Tc mini hof för reverb.
Har även haft gt-8, line6 , vox valvetronix och annat bla bla
Men en schysst av dom gamla är vox tonelab. Den lät fan bra på riktigt. Jay Graydon spelade in en hel platta med en sån t ex.

Men iaf, jämfört med t ex Kemper så är det inget snack om skillnaden. Och håller med Magnus att jag tycker att det aldrig varit större. Men ser det ju överallt. Och man hittar nog inte många kommersiella studios som inte har och använder kemper.


16 Jun 2017, 11:40
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: modelleringsförstärkare
Brutalisator wrote:
Iom att folk betalar dyra pengar för riktigt usla digitala effekter från åttiotalet


Vilka 80-talsprodukter åsyftas och vilka summor har betalts?


17 Jun 2017, 14:21
Profile
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: modelleringsförstärkare
Jag har noll koll på märken och modeller men jag menar stora, digitala reverb och delay rack-boxar. Bananskalle dreglade ju efter nån gigantisk reverblåda som folk gav 3-4000$ för på ebay. Helt vansinnigt, särskilt med tanke på att den digitala ljudkvaliteten lär ha varit runt 4bitars 11khz


17 Jun 2017, 16:30
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: modelleringsförstärkare
Vinyljunkie wrote:
Brutalisator wrote:
Iom att folk betalar dyra pengar för riktigt usla digitala effekter från åttiotalet


Vilka 80-talsprodukter åsyftas och vilka summor har betalts?


Förutom att jag inte håller med om att de är usla så kolla.
Lexicon 224 (brukar gå, om man vill ha det komplett, för runt 30k).
Lexicon 480L (brukar gå för runt 40k)
Finns en hel del såna.
Båda är 8 bitar.

Men även klassiker som nedan håller priset ganska bra.
Lexicon MPX
Lexicon PCM70 eller 90
Yamaha SPX90

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


17 Jun 2017, 16:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: modelleringsförstärkare
Magnus Olsson wrote:


Lexicon 224 (brukar gå, om man vill ha det komplett, för runt 30k).
Lexicon 480L (brukar gå för runt 40k)
Finns en hel del såna.
Båda är 8 bitar.



/Magnus

Det var som faaaan :shock:


17 Jun 2017, 17:34
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: modelleringsförstärkare
Det var väl redan i slutet av 70-talet "Ursa Major Space station" så dagens ljus som ett av dom första digitala reverb på marknaden och nästan lika tidigt kom Eventides Harmoniser. Dessa tidiga burkar har väl fortfarande en viss attraktionskraft bland studiofolk som är villiga att betala för fina "outboards"! Helt klart är det ju inte ett helt rakt samröre mellan tillgänglig processorkraft och minnesstorlek och graden av välljud! Dock så kan ju vi lite lagom fattiga ljudkonstnärer nöja oss med en retro-plugg på den gamla förlagan!

_________________
pudas


17 Jun 2017, 18:00
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: modelleringsförstärkare
Jag kör digitalt (Kemper) av olika anledningar:

1. Mer ekonomiskt i längden (kan få massa olika ljud ur samma burk)
2. Jag spelar in mycket och kan inte hålla på med högljudda rörisar i lägenhet
3. Jag ska livedebutera med Kemper i sommar. Jag har hela riggen i TVÅ grejer. Kempern, och midi-switchen. Lätt att ta med :)
4. Har turnerat i Europa där andra gitarristen och basisten hade rörstärkare: båda pajade på vägen! Min Peavey Vypyr digi-stärkare klarade sig utmärkt hela tiden :mrgreen:

Dock är jag medveten om att Kemper inte låter EXAKT som det den försöker replikera.
Det blir nån skillnad i botten och diskanten ofta. Men det kan jag leva med :mrgreen:

För mej personligen är livet för kort för att pyssla med massa stärkare, högtalare, pedaler bla bla. Jag finner inget kul i det.
Jag vill bara spela.


19 Jun 2017, 07:39
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: modelleringsförstärkare
Tvåtakt wrote:
Jag kör digitalt (Kemper) av olika anledningar:

1. Mer ekonomiskt i längden (kan få massa olika ljud ur samma burk)
2. Jag spelar in mycket och kan inte hålla på med högljudda rörisar i lägenhet
3. Jag ska livedebutera med Kemper i sommar. Jag har hela riggen i TVÅ grejer. Kempern, och midi-switchen. Lätt att ta med :)
4. Har turnerat i Europa där andra gitarristen och basisten hade rörstärkare: båda pajade på vägen! Min Peavey Vypyr digi-stärkare klarade sig utmärkt hela tiden :mrgreen:

Dock är jag medveten om att Kemper inte låter EXAKT som det den försöker replikera.
Det blir nån skillnad i botten och diskanten ofta. Men det kan jag leva med :mrgreen:

För mej personligen är livet för kort för att pyssla med massa stärkare, högtalare, pedaler bla bla. Jag finner inget kul i det.
Jag vill bara spela.


Men inte för kort för att meppra :roll: :mrgreen: 8)


19 Jun 2017, 11:45
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: modelleringsförstärkare
Brutalisator wrote:
Jag har noll koll på märken och modeller men jag menar stora, digitala reverb och delay rack-boxar. Bananskalle dreglade ju efter nån gigantisk reverblåda som folk gav 3-4000$ för på ebay. Helt vansinnigt, särskilt med tanke på att den digitala ljudkvaliteten lär ha varit runt 4bitars 11khz


Om man vill ha 80-talsljud, vad bättre än att använda det som skapade soundet?


19 Jun 2017, 11:46
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: modelleringsförstärkare
Tvåtakt wrote:
Jag kör digitalt (Kemper) av olika anledningar:

1. Mer ekonomiskt i längden (kan få massa olika ljud ur samma burk)
2. Jag spelar in mycket och kan inte hålla på med högljudda rörisar i lägenhet
3. Jag ska livedebutera med Kemper i sommar. Jag har hela riggen i TVÅ grejer. Kempern, och midi-switchen. Lätt att ta med :)
4. Har turnerat i Europa där andra gitarristen och basisten hade rörstärkare: båda pajade på vägen! Min Peavey Vypyr digi-stärkare klarade sig utmärkt hela tiden :mrgreen:

Dock är jag medveten om att Kemper inte låter EXAKT som det den försöker replikera.
Det blir nån skillnad i botten och diskanten ofta. Men det kan jag leva med :mrgreen:

För mej personligen är livet för kort för att pyssla med massa stärkare, högtalare, pedaler bla bla. Jag finner inget kul i det.
Jag vill bara spela.


Så är det säkert men av mängden dataprylar jag haft som pajat VS rörgrejer som gjort det tror jag att jag stannar med rör.
Och när en rörstärkare pajar är det oftast bara att trycka i nya rör, när en datorgrunka pajar är det oftast att köpa en ny.
Men absolut, både kemper och axe-fx verkar hålla ganska bra.

Tycker nog att det är i mellanregister de bråkar mest med att få kemper att funka live (eller i studio).
Man hör omedelbart att det är line i diskanten, men det är mellanregistret som seriöst bråkar (som gör det omöjligt att sätta den vettigt i en mix).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Jun 2017, 12:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: modelleringsförstärkare
Vintage säljer oavsett ljud och användning
kallas mytbildning
kolla Philips orglar eller casio synthar
Atari datorer , LP 59 etc.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


19 Jun 2017, 13:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: modelleringsförstärkare
Bapman wrote:
Vintage säljer oavsett ljud och användning
kallas mytbildning
kolla Philips orglar eller casio synthar
Atari datorer , LP 59 etc.


Absolut är det så. Myt finns det gott om.
Men ibland är det nog också att man ha ljudet, helt utan myt.
Som en TR-808, till exempel.

Jag kör väldigt moderna rörstärkare, väldigt lite vintage där (man kan se det som vintage med rör, men då tycker man nog att bilar också är vintage, de har ju hjul).
Modellerings grejer låter helt enkelt inte likadant (och det är i sig inget viktigt om det är likadant eller inte, problemet är att det är markant sämre).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Jun 2017, 14:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: modelleringsförstärkare
Jag håller inte alls med om att modellering låter sämre.
Enbart annorlunda och det är väl vad man borde leta efter.
Och tr808 ärväl inte så väldigt speciell ljudmässigt.
Det mesta är väl psykoackustik och / eller myter.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


19 Jun 2017, 14:12
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: modelleringsförstärkare
Quote:
Modellerings grejer låter helt enkelt inte likadant (och det är i sig inget viktigt om det är likadant eller inte, problemet är att det är markant sämre).

/Magnus


-Bra skrivet!

Men jag tror 10,000 halvfulla tyskar med åderbråck på Wacken inte hör någon
skillnad... :mrgreen:

Själv skulle jag aldrig befatta mig med Kemper/AXE-FX.

Däremot är Ir-Rosens impulser roliga att leka med typ 15 minuter... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jag förstår dock, de som kör Kemper, och Axe-Fx...
-Eller nej, jag tror de lurar sig själva...
-Och vem skulle inte göra det,,, när blixten slår ner har dom iallafall en
väldigt dyr brödrost...

_________________
http://www.ergopikk.com


19 Jun 2017, 14:14
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: modelleringsförstärkare
Bapman wrote:
Jag håller inte alls med om att modellering låter sämre.
Enbart annorlunda och det är väl vad man borde leta efter.
Och tr808 ärväl inte så väldigt speciell ljudmässigt.
Det mesta är väl psykoackustik och / eller myter.


Sämre, lika bra eller bättre är ju i detta fall helt en perspektivfråga.
Alltså vad man är ute efter rent ljudmässigt.
Jag tycker att modellerings grejer låter sämre (och då får man annorlunda på köpet).

Jag vet inte så mycket om TR-808, men folk påstår att de har något i bastrumman som andra inte har.
Och krävs det ljudet för att man skall få sin hit är det väl lika bra att köpa den.
Säkert en del myt där, men varför försöka med något som härmar originalet om originalet finns?

Vill man ha ljudet av en Les Paul i en Marshall är det väl lika bra att skaffa det?
Klart bättre än att köpa en lika dyr (oftast klart dyrare) sak som försöker härma det.

Varför ha en trummor när man kan ha maskiner som härmar dem? Osv.

Inget bakåtsträvande i det, hade man haft modelling till att försöka skapa nya eller radikalt annorlunda gitarrljud vore det ju guld. Men nu används det bara till att försöka skapa sämre kopior på existerande prylar. De jag har provat har liksom inget annat i sig än att vara en digital kopia på en existerande förstärkare och det går inte få mer ur dem än det.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Jun 2017, 14:25
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: modelleringsförstärkare
Bapman wrote:
Jag håller inte alls med om att modellering låter sämre.
Enbart annorlunda och det är väl vad man borde leta efter.
Och tr808 ärväl inte så väldigt speciell ljudmässigt.
Det mesta är väl psykoackustik och / eller myter.


Fast vänta nu. Var inte poängen med Kemper att det skulle låta likadant som the real deal? Inte annorlunda.


19 Jun 2017, 14:27
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: modelleringsförstärkare
Vinyljunkie wrote:

Fast vänta nu. Var inte poängen med Kemper att det skulle låta likadant som the real deal? Inte annorlunda.


Antagligen

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


19 Jun 2017, 14:58
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: modelleringsförstärkare
Vinyljunkie wrote:
Bapman wrote:
Jag håller inte alls med om att modellering låter sämre.
Enbart annorlunda och det är väl vad man borde leta efter.
Och tr808 ärväl inte så väldigt speciell ljudmässigt.
Det mesta är väl psykoackustik och / eller myter.


Fast vänta nu. Var inte poängen med Kemper att det skulle låta likadant som the real deal? Inte annorlunda.


Det är ju skillnad på Kemper som kopierar en mickad stärkare direkt mot modelleringsstärkare som på programmerat vis försöker efterlikna nånting.

Som Kemper-ägare kan jag dock säga att profileringen alltid inte är 100% perfekt.
Ibland blir det skitlikt och svårt att urskilja, ibland mer uppenbart. Beror lite på hur origianlstärkaren är inställd.
Kempern har nämligen svårt med två distkällor, exempelvis preamp dist OCH pressad poweramp.
Jag försökte profilera min 5150 på hög volym å det gick fan inte bra.
Tills jag sänkte volymen: då fick jag ett bra resultat. Så den är ju begränsad på det viset också.
Det blir något i bas och diskant om man lyssnar väldigt noga.

Med det sagt har jag ingen anledning att leta efter något annat. Passar mej utmärkt för mina behov :)


19 Jun 2017, 22:09
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: modelleringsförstärkare
Ja, i såna här trådar lär ingen övertyga nån annan att man har rätt eller fel.

Däremot har min Helix övertygat mig, att det är en produkt som lyckats få in de flesta av mina önskemål i en och samma burk.
Dessutom låter den bra som fan.

En sak som är ganska viktig när man skall få trovärdigt ljud i fullrange högtalare, är att använda sig av high cut och skära av lite diskant.
Det hjälper ju förstås inte om man tycker mellanregistret suger. :shock:

Dessutom är en stor fördel tystnaden.
Allstå den som infinner sig när man inte spelar på strängarna.
De digitalbukar jag lirat på har alla varit mycket tystare än mina rörhäckar. Även utan noise gate.

Man får oxå tänka på i såna här debatt-samanhang att vi har olika infallsvinklar om vad vi vill med ljud.
En del "måste" ha ett ljud för att kunna spela, medans andra tänker "Ok hur skall jag spela med detta ljud nu då ?"

Kul är det hur som.
8)

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


20 Jun 2017, 21:50
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: modelleringsförstärkare
crybaby wrote:
Ja, i såna här trådar lär ingen övertyga nån annan att man har rätt eller fel.

Däremot har min Helix övertygat mig, att det är en produkt som lyckats få in de flesta av mina önskemål i en och samma burk.
Dessutom låter den bra som fan.

En sak som är ganska viktig när man skall få trovärdigt ljud i fullrange högtalare, är att använda sig av high cut och skära av lite diskant.
Det hjälper ju förstås inte om man tycker mellanregistret suger. :shock:

Dessutom är en stor fördel tystnaden.
Allstå den som infinner sig när man inte spelar på strängarna.
De digitalbukar jag lirat på har alla varit mycket tystare än mina rörhäckar. Även utan noise gate.

Man får oxå tänka på i såna här debatt-samanhang att vi har olika infallsvinklar om vad vi vill med ljud.
En del "måste" ha ett ljud för att kunna spela, medans andra tänker "Ok hur skall jag spela med detta ljud nu då ?"

Kul är det hur som.
8)


Bra inlägg.

Efter som att det är jag som hackat på mellanregister så får jag förklara det lite :D
Det är inte att det suger på sättet att det låter illa när man spelar ensam. Det är att det inte låter bra i en mix av musik (inte bra som i inte tränger igenom, otydligt och hårt). Man hör det ganska tydligt på rena ljud, noll bärighet i tonen högt upp på halsen (många rörstärkare har inte heller det.

Tystnaden håller jag med dig om, den är guld. Även switchmöjligheterna är guld.

Jag måste inte ha x ljud för att kunna spela men vill inte behöva tänka "ok, hur skall jag spela med detta ljud" på de ställe där ljud är viktigt (läs i studio). Man har ju en plan med vad för ljud man vill åt redan innan man börjar spela in, sen gör man så gott man kan för att få en så bra version av det man kan få till. Och än så länge har det aldrig blivit med en modeller som gjort ljudet bäst. Varför kompromissa om man inte behöver?

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Jun 2017, 09:29
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Re: modelleringsförstärkare
Bryr man sig verkligen om sin ton är ju rörstärkare att föredra oavsett vilket sound man letar efter.
Har svårt att se Scott Hendersson, Landau, Beck eller Campbell med en kemper på scen....men jag kanske misstar mig :lol:

Finns ju såklart galet många bra gitrrister som spelar digitalt oxå..självklart!


Fast varför jämföra!



Personligen tycker jag det är roligare med en bra röris och även om det är bara jag i hela lokalen som kanske hör skillnaden så
handlar det ju om att bli inspirerad ...och idag när rörisarna blir mindre o mindre så är det inte så mycket mer o bära heller om
man inte har världens största pedalbord.. :mrgreen:



Finns inget rätt eller fel här


21 Jun 2017, 11:05
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: modelleringsförstärkare
"Mitt" ljud är vad jag brukar kalla för gammel-Marshall-ljud. En riktig plexi hade nog varit riktigt mumma för mig och jag kompromissar redan som det är med att köra på en JMP med mastervolym.

Det är min utgångspunkt...

Min fråga till er som använder Kemper och liknande är:

Skulle jag få samma ljud som jag är van vid med samma spelrespons, samma typ av headroom mm med en modelingförstärkare? Den ska även ta pedaler på samma sätt med samma respons.

Isåfall skulle jag köpa en på stört. Jag är dock väldigt skeptisk men övertyga mig gärna.


21 Jun 2017, 12:20
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 165 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.