View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:06



Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2
ZZ Top 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: ZZ Top
Din_Mentor wrote:
Nu undrar jag faktiskt verkligen va du menar?
Snubben kör in i nån rack eq som ska få vilken gura som helst att låta som pearly gates, JMP-1 parallellt med rörstärk, ja iaf live...
sen tror jag ju att billy låtit som billy genom nästan vadsomhelst, så va menar du egentligen? Har du byggt en pearly gates kopia?

Ja, nåt signatursound har han väl inte. Har ju låtit väldigt olika från tid till annan. Signaturspelstil har han däremot verkligen. I sina bästa stunder grymt laid-back-coolt!

_________________
Mats


16 Jun 2017, 23:07
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: ZZ Top
Din_Mentor wrote:
Nu undrar jag faktiskt verkligen va du menar?
Snubben kör in i nån rack eq som ska få vilken gura som helst att låta som pearly gates, JMP-1 parallellt med rörstärk, ja iaf live...
sen tror jag ju att billy låtit som billy genom nästan vadsomhelst, så va menar du egentligen? Har du byggt en pearly gates kopia?

I gitarrväg kör ju Billy bla på ruggigt tunna strängar i sina gitarrer. Denna vassa & spikiga ton förmedlas ut via olika typer av mickar i olika typer av instrument. Hans berömda Pearly LP är givetvis en av dessa. Dock den gitarr tonen som jag menar; är den som han får ut i många av hans Tele gitarrer.

Nu fixar inte jag riktigt att lira på lika tunna strängar som herr Gibbons gör; vilket innebar att jag var tvungen att "tänka om" hela vägen för att erhålla samma typ av sound ur ett instrument. I mitt fall föll valet att bygga en gitarr av Tele/Esquire modell. Dock slutar likheterna där. I princip allt i gitarren är annat än vad man vanligtvis hittar i dessa instrument. Exempelvis sitter det ett specialtillverkat fullsize vintage Telestall på min -samt en woodmounted TV Jones Clalssic + mick. Träkombinationen i gitarren består av en mahogany kropp, kvartsågad lönnhals med en hård pao ferro bräda. Detta kombinerat med en strängtjocklek på 009 - 042; ger mig en ton som är riktigt nära Billys. En distinktare ton som tål att överlastas med överstyrning -utan att strängseparationen lider av det. Samt att gitarren ändå orkar förmedla en grund ton som innehåller en träig naturlighet.

Precis som säger; så kör faktiskt moderna Billy en mix av två stärkartyper: En näbbig combo + en Marshall JMP-1. Lyssnar man nogrannare på ex nämnda låten "gosta get paid": Hör man hur hårt överstyrningen på JMP sidan i mixen är uppskruvad. Detta är faktiskt riktigt jäkla mycket även för att vara Billy -på denna låt. Ändå behåller gitarr soundet i låten näbbigheten tack vare den näbbigare combo sidan i mixen. Att överstyra en JMP så här mycket funkar helt enkelt inte om man inte har riktigt rätt typ av ut signal i gitarren. Bas delen grumlar helt enkelt ihop av mängden överstyrning. Det funkar inte att plocka in en Gibson Pearly Gates signaturmodell för detta. Det grumlar ändå ihop. För att fixa det måste man ha en väldigt speciell ton ur gitarren som jag beskriver ovan. Då funkar det.

Men givetvis är det ju precis som du säger: Billy Gibbons ton kommer i första hand från hans egna fingrar.

*Edit: Lite bilder:
Image

Image Image

Image


/ Jonken


Last edited by Jonken on 18 Jun 2017, 13:05, edited 1 time in total.



17 Jun 2017, 00:22
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: ZZ Top
han ändrar sig hela tiden. På de tidiga plattorna hade han tjocka strängar. han har alltid brytt sig om sitt ljud på ett nästan maniskt sätt. därav svårt att definers ett typiskt BFG ljud. det varierar från låt till låt

_________________



17 Jun 2017, 06:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: ZZ Top
Jag är övertygad om att inte hälften av det Billy säger är sant, han är ju ytterst medveten om vikten av att synas i media. Från ZZ Tops allra begynnelse var marknadsföring prio ett, hela konceptet ZZ Top lär ju vara en vision deras manager, Bill Ham hade!
Enligt detta resonemang tror jag till exempel inte alls att han bara spelar på 0.7 set! Däremot var han ytterst medveten om att det skulle skrivas om det i varenda gitarrtidning, och givetvis bli ett hett ämne på alla gitarr forum på nätet.

_________________
pudas


17 Jun 2017, 09:15
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: ZZ Top
I början av karriären, efter BG lyssnat på Allman, P Green m fl var det mer raka rör - LP, sladd och stärkare. Lite längre fram kunde både det ena o det andra komma in i bilden.

Jag köpte Tres Hombres i "rökig" grymt bra skivaffär på G Brogatan tror 1973. Hade aldrig hört nåt liknande varken sound eller spelmässigt.
Senare gick det snack om att han använt en liten burk (Rockman soloist??) på den plattan.

För den som vill låta som BG är det nog att ta på sig träningsoverallen som gäller. Val av förstärkare och annat tror jag inte är så petigt.

Anyway, dom var verkligen bra när det begav sig. När jag såg dem på Sofiero förra året var extranumret det enda som påminde mig om det.

Lite kuriosa:
https://youtu.be/_ZMfU5t_5eY (själva solot börjar runt 4:45)
https://youtu.be/pcKqkblj0Lk


Last edited by zoork_1 on 17 Jun 2017, 14:13, edited 1 time in total.



17 Jun 2017, 12:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: ZZ Top
zoork_1 wrote:
Jag köpte Tres Hombres i "rökig" grymt bra skivaffär på G Brogatan tror 1973. Hade aldrig hört nåt liknande varken sound eller spelmässigt.
Senare gick det snack om att han använt en liten burk (Rockman soloist??) på den plattan.



Jag ser genast ett litet problem med det "snacket" emed Rockman inte började tillverkas fören 10 år efter att den plattan kom ut. 8)


17 Jun 2017, 12:31
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: ZZ Top
I en intervju i "Guitar Player" vid tiden för plattan Deguello sa Billy på frågan om vilken förstärkare han använde, svaret var att hans favorit märke var "Rio Grande Amps" problemet var bara att det inte fanns något sådant märke då! Vist live sågs förstärkare med Rio Grande logga, men det var bara dekaltrimmade Marshalls! Så helt klart är "THe Reverend Billy G" en riktig luring!

Image

_________________
pudas


17 Jun 2017, 13:18
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: ZZ Top
Vinyljunkie wrote:
Jag ser genast ett litet problem med det "snacket" emed Rockman inte började tillverkas fören 10 år efter att den plattan kom ut. 8)
Stämmer säkert, det var jag själv som gissade att "liten burk" kanske var en Rockman... :mrgreen:

Kanske kom ryktet om BG o Rockman härifrån?
http://www.rockman.fr/Wiki/


17 Jun 2017, 13:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: ZZ Top
zoork_1 wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag ser genast ett litet problem med det "snacket" emed Rockman inte började tillverkas fören 10 år efter att den plattan kom ut. 8)
Stämmer säkert, det var jag själv som gissade att "liten burk" kanske var en Rockman... :mrgreen:

Kanske kom ryktet om BG o Rockman härifrån?
http://www.rockman.fr/Wiki/


Ja ja, han använde säkert en sådan på 80-talsplattorna. Men det gjorde mååånga då.


17 Jun 2017, 14:18
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: ZZ Top
Jag gillar 008or.

Men man kan ju gissa eller spekulera att kanske hela skäggnissen ha börjat få lite dåliga fingrar eller arthros vilket inte är helt ovanligt och så paketeras det iform utav att super tunna strängar rockar...


Nu spekulerar jag...


18 Jun 2017, 01:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: ZZ Top
Men herregud, skruva lite själva och testa!

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


18 Jun 2017, 03:00
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: ZZ Top
Enligt BG själv är största "hemligheten" bakom hans (överstyrda) sound att alltid ha diskanten på noll, både på stärk och gitarr :wink:


18 Jun 2017, 07:18
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: ZZ Top
Många har väl säkert sett dessa; men mycket informativt för de som inte gjort det:

https://www.youtube.com/watch?v=u6DrxfrbbF8
https://www.youtube.com/watch?v=1x_kg6pOvGU


/ Jonken


Last edited by Jonken on 18 Jun 2017, 11:40, edited 1 time in total.



18 Jun 2017, 11:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: ZZ Top
Jonken wrote:
Många har väl säkert sett dessa; men mycket informativt för det som inte gjort det:

https://www.youtube.com/watch?v=u6DrxfrbbF8


/ Jonken


Världens svåraste virvelkagge att få fason på i PA-t, ringer hur man än skruvar!

_________________
pudas


18 Jun 2017, 11:21
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: ZZ Top
pudas wrote:
Världens svåraste virvelkagge att få fason på i PA-t, ringer hur man än skruvar!

Eller hur!? Ett jäkla konstant bankande i bakrunden....


/ Jonken :lol:


18 Jun 2017, 11:43
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: ZZ Top
holmis63 wrote:
Enligt BG själv är största "hemligheten" bakom hans (överstyrda) sound att alltid ha diskanten på noll, både på stärk och gitarr :wink:

jo tjena..... lurig den gubben.

_________________



18 Jun 2017, 11:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: ZZ Top
Mike Leaf wrote:
holmis63 wrote:
Enligt BG själv är största "hemligheten" bakom hans (överstyrda) sound att alltid ha diskanten på noll, både på stärk och gitarr :wink:

jo tjena..... lurig den gubben.


Fel av mig, det är faktiskt Billys tekniker som säger: We don´t use treble :wink:
Vid sådär 12 min i Billys rig run down YT.

https://www.youtube.com/watch?v=u6DrxfrbbF8


19 Jun 2017, 17:47
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: ZZ Top
albert wrote:
Ja, nåt signatursound har han väl inte. Har ju låtit väldigt olika från tid till annan. Signaturspelstil har han däremot verkligen. I sina bästa stunder grymt laid-back-coolt!

Nu måste jag erkänna att jag var ute och cyklade ovan. Lurades nog av att produktionerna är rätt olika över tiden. Största brottet kom väl vid övergången till storsäljarna i början av 80-talet. Gitarrljudet är dock i stor utsträckning oförändrat genom åren, i alla fall delar av det. Det är det där fuzzigt finkorniga ljudet som är sig likt. Jag gissar på just fuzz in i distad Marshall.

_________________
Mats


20 Jun 2017, 16:32
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.