View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:44



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Bra fuzzpedaler för Fender-stärkare (SF)? 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Sep 2005, 13:36
Posts: 115
Location:
Post Bra fuzzpedaler för Fender-stärkare (SF)?
Min Fender Vibrolux Reverb-76'a (SF) låter finfint, men är lite svår att matcha med "dirt"-pedaler. Klassisk utmaning med det scoopade mellanregistret i dessa stärkare. Kör OCD eller AC-Boost nu, och stackar ibland med en Sweet Honey Overdrive eller RC-boost innan och det funkar rätt bra för "vanlig" dist/OD tycker jag.

Men nu letar jag efter min första fuzz, en djungel jag inte gett mig in i tidigare. Är det någon som har erfarenhet av bra fuzzpedaler i kombination med Silverface-fenderstärkare? Skriv gärna vad för slags gitarrer ni testat med också, själv spelar jag strata/tele genom min stärk.


16 Jun 2017, 07:59
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2009, 13:32
Posts: 213
Location: Umeå
Post Re: Bra fuzzpedaler för Fender-stärkare (SF)?
Jag har en Fender Pro Reverb 2x12 med strata och har lyckats bäst hittils med en MJM London Fuzz. Germanium.
Den är nog "geggig" för att gifta sig med stärkaren. Jag kör gärna in fuzzen i en klon på Vemuram Jan Ray också. Då har jag bara lite lite mer sprick på Jan Rayen.


16 Jun 2017, 08:09
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Bra fuzzpedaler för Fender-stärkare (SF)?
En bra Fuzz Face klon är inte fel, germanium eller kisel är en smaksak. Tonebenders är också bra, i allmänhet mer diskantrika.
Fuzz Face svarar extremt bra på volymen på gitarren, och då speciellt single coils.
Fuzz Face är rätt mörk i tonen, men skruvar man ner volymen på gitarren ett snäpp blir det precis lagom diskant.
Nästan ett måste testa lite olika fuzzar innan köp, men å andra sidan kan man inte ha för många fuzzar :D


16 Jun 2017, 17:36
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Bra fuzzpedaler för Fender-stärkare (SF)?
På min SF Super Reverb brukar jag slå från Bright-switchen, och dra upp mid-ratten samt pressa på så mycket volym som går.
Då brukar fuzzarna låta bra.

Finns ett klipp på YouTube där en snubbe står utomhus och kör en Fuzz Face igenom en Twin Reverb. Högt som sjutton förmodligen. Men låter precis lika bra som om han hade lirat igenom en Marshall eller något annat.


16 Jun 2017, 17:57
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2005, 13:36
Posts: 115
Location:
Post Re: Bra fuzzpedaler för Fender-stärkare (SF)?
TUF wrote:
Jag har en Fender Pro Reverb 2x12 med strata och har lyckats bäst hittils med en MJM London Fuzz. Germanium.
Den är nog "geggig" för att gifta sig med stärkaren.

Lite sugen på att testa en sån här, sett på fler ställen att den ska funka bra med SF Fenderstärkare. Finns både gamla och nyproducerade verkar det som, och med eller utan "bias" vilket jag inte riktigt vet vad det är :-)
Någon mer som har erfarenhet av dessa, eller andra som är likvärdiga?


16 Jun 2017, 21:22
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Bra fuzzpedaler för Fender-stärkare (SF)?
Skreddy Pedal Lunar Module tycker jag funkar i de flesta stärkare. Det går att feta till soundet eller vässa det efter behov.
Behöver inte bli sådär ultraraspig som en del fuzzar blir men vill man ha det så går även det soundet att få fram


16 Jun 2017, 21:35
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Bra fuzzpedaler för Fender-stärkare (SF)?
Den nya Zvex Olle Norin Signature-fuzzen är riktigt grym har jag hört.


17 Jun 2017, 05:15
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Bra fuzzpedaler för Fender-stärkare (SF)?
Fuzzar som jag rekommenderar.

Sola Sound Tonebender Pro MKII
Way Huge Swollen Pickle
MXR Sub Machine

Och den kanske billigaste och bästa Fuzzen.
En enkel BOSS-DS1 på full fart.

Och ja det är en Fuzz!



Jag gillar inte alls Fuzz Face grejerna ... sällan låter dom bra.
En snygg Muff liknande grejj som inte är för dov eller Tonebender baserat fungerar mycket bättre.
Kanske Fuzzface funkar om man tråkar med nån strattabanjo...


17 Jun 2017, 13:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Bra fuzzpedaler för Fender-stärkare (SF)?
Tycker muffar och tonebenders låter väldig tunt och spretigt i rena förstärkare. Fuzz Face, i alla fall germanium, funkar dock bra. Blir som Goran skriver dock lätt väldigt basiga, så nåt snäpp avrull på gitarrvolymen rekommenderas. Blir en riktigt fläskig banjo!

_________________
Mats


17 Jun 2017, 21:17
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Bra fuzzpedaler för Fender-stärkare (SF)?
Jag tycker nog insignalen från gitarren eller vad som ligger före påverkar mer än att köra in fuzzen i en ren stärkare.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


17 Jun 2017, 23:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Bra fuzzpedaler för Fender-stärkare (SF)?
lillefar wrote:
Jag tycker nog insignalen från gitarren eller vad som ligger före påverkar mer än att köra in fuzzen i en ren stärkare.

Det är sant men en Fuzz Face ska inte ha något före, då funkar inte "volymkontrolls-tricket". Och singlecoils funkar bättre med en FF än humbuckers, den saken är klar.
Däremot kan man ha en light overdrive efter en FF, med gott resultat.


18 Jun 2017, 09:46
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Bra fuzzpedaler för Fender-stärkare (SF)?
Håller med och med före ,enade jag en gammal hederlig volymhöjare för nivå reglering av insignalen till fuzzen eller snäll compressor som gör samma trick.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


18 Jun 2017, 10:35
Profile WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Bra fuzzpedaler för Fender-stärkare (SF)?
Min favvo just nu är Ibanez Od-850 vilket är en fantastisk muff. Funkar både med rena och halvskitiga Fenders. Bland Fuzz Face tycker jag Dunlop Band of Gypsys Mini är en riktigt prisvärd modell.


19 Jun 2017, 00:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Aug 2004, 15:54
Posts: 1143
Location:
Post Re: Bra fuzzpedaler för Fender-stärkare (SF)?
RAT är ju inte en fuzz men jag tycker ändå att den funkar klockrent och många gånger bättre än fuzzar för att ge fuzz-känsla. Det finns en version som heter YouDirtyRat som är extra fuzzig.


19 Jun 2017, 11:28
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Bra fuzzpedaler för Fender-stärkare (SF)?
RAT är en fantastisk rolig pedal och som ett mellanting mellan fuzz och dist. Billig och enkel att ratta ljud på. Jag tycker den blir extra trevlig med snäll compressor som också fungerar lite som volymhöjare.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


02 Aug 2017, 00:02
Profile WWW

Joined: 25 Aug 2004, 15:54
Posts: 1143
Location:
Post Re: Bra fuzzpedaler för Fender-stärkare (SF)?
lillefar wrote:
RAT är en fantastisk rolig pedal och som ett mellanting mellan fuzz och dist. Billig och enkel att ratta ljud på. Jag tycker den blir extra trevlig med snäll compressor som också fungerar lite som volymhöjare.

+1 !!!

Tycker en RAT ofta "fuzzar" bättre än en riktig fuzz. Kolla särskilt in varianten YouDirtyRat som har germaniumdioder och låter fuzzigare än standardmodellen.


22 Aug 2017, 16:39
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Aug 2011, 00:56
Posts: 120
Location:
Post Re: Bra fuzzpedaler för Fender-stärkare (SF)?
Hur gick det här?
Kör mycket med fuzz in i en Euphoria eller en Timmy-klon och sen vidare till hyfsat ren Vox eller en dyngren Roost SR22 (hiwatt-aktig) som jag har EQ-ad åt Fender-hållet.
Jag har nån slags fuzz-testar-bonanza och hur bra det än kan låta in i ren stärk så låter det oftast bättre och mer lätthanterligt (volym, EQ) med en light gain OD mellan fuzz och stärk.


04 Feb 2018, 15:05
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.