View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:51



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guror 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guror
https://youtu.be/N5lTtDzR8eE

Nån som testat?

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


12 Jun 2017, 08:51
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guro
Kan säkert funka.

Men måste han slänga ur sig "HUGE DIFFERENCE!!!!!!" för minsta pruttskillnad?? Gitarrister gör det hela tiden.
På svenska "enorm skillnad" eller dylikt. För nåt som man måste lyssna med spektrumanalysator efter.
Ja, han har ju inga ljudklipp att visa sustainskillnaden med så jag räknar med "pruttskillnad" :mrgreen:

Men ja, det kan säkert funka. Det säger jag inget emot.
MEN. Tajtare och mer kontakt är inte alltid nödvändigtvis bättre för sustain.

Jag har shimmat stallsadlar med plastshims och fått mer sustain.
Dvs någonting som på pappret brode göra gitarren sämre.
Detta betyder kanske inte att samma recept funka på en annan gura.
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php? ... 88&start=0
Här är testet där plastshimsen ökade sustainen.

Men absolut inte "HUGE DIFFERENCE" utan snarare pruttskillnad men ändå mätbart.
Dvs, jag hade ljudklipp att bevisa mitt test med till skillnad från han i videon du länkad etill :roll:


12 Jun 2017, 10:20
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guro
Jag har alltså ganska stränga krav på vad man kan kalla för "huge difference" 8)


12 Jun 2017, 10:26
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guro
Det där tillsammans med en tving i sidled har jag gjort rätt länge nu. Kräver ju också att plekan INTE går ut över halsfickan förstås.

_________________
bneostman@live.se


12 Jun 2017, 12:25
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guro
Eller så förborrar man skruvhålen i halsen korrekt, dvs så att de trycker klacken mot kroppen när man drar åt.
...med liten reservation för vad gubben tog upp senare i videon, orkade inte lyssna på hans sävliga svammel och tjat om "dramatic difference" längre än ett par minuter.

_________________
Skill is nothing without style


12 Jun 2017, 14:53
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guro
dr.drygh wrote:
Eller så förborrar man skruvhålen i halsen korrekt, dvs så att de trycker klacken mot kroppen när man drar åt.


Du menar att man borrar hålen något i vinkel ?

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


12 Jun 2017, 15:41
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guro
Det enda som rimligen kan hända är att när man spänner skruvarna igen så åker halsen tillbaka dit där den satt.

Tror inte på det även om den inte skulle göra det, åka tillbaka igen menar jag.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


12 Jun 2017, 18:22
Profile WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guro
Din_Mentor wrote:
dr.drygh wrote:
Eller så förborrar man skruvhålen i halsen korrekt, dvs så att de trycker klacken mot kroppen när man drar åt.


Du menar att man borrar hålen något i vinkel ?

Nä, man borrar dem tillräckligt "högt upp" på halsen för att trycka ner den i fickan när man stoppar i skruvarna.

_________________
Skill is nothing without style


12 Jun 2017, 20:23
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guro
När jag sommarjobbade på Marcel (som antagligen var Sveriges första HPD-dels-importör) sommaren 1984, så fick jag lära mig att man skulle borra så för att få bästa kontakt emellan hals och kropp och det var säkert inte ny kunskap då heller.

Jag tycker att det verkar vara en bra idé, så vi har alltid gjort så sedan dess både på byggen och halsfästesfixningar.

Men det som är viktigt är förstås att det blir en bra vibrationsöverföring emellan hals och kropp och det finns säkert flera vägar hit. Ibanez har säkert något eget trick. PRS kör ju med sin bolt-in teknik o.s.v.


12 Jun 2017, 20:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guro
CarlM wrote:
Men det som är viktigt är förstås att det blir en bra vibrationsöverföring emellan hals och kropp


Är det verkligen så? Alltid?

När jag satte plastshims under stallsadlarna fick jag mer sustain.
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php? ... 88&start=0

Har även byggt en gitarr med hiskeligt dålig konstruktion.
Plastshims + ditskruvad spånskiva på plywoodkopp

Den hade absolut ingen dålig sustain. Har inga ljudklipp dock.

Har även shimmat halsar (med typ avklippta gamla kort) så det är gap mellan hals å halsficka.
Och shimmat lås-översadlar med lutning så det blivit gap mellan översadel och hylla, som då en viss "shim-motståndare" på forumet hade ett å annat å säga om :lol:
Inget jag tyckt gjort nån märkvärdig skillnad.

MEN jag har också byggt ihop saker med bra delar, å "rätt på papper" men blivit jättedåligt.
Tror jag börjar gå på repeat om det här.

Säger inte att du har fel dock.
MEN man vet aldrig va som är bra för guran. Ibland kanske plastshims och sämre vibrationsöverföring är bra för guran. Ibland inte.


12 Jun 2017, 21:59
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guro
En förklaring jag tycker är ganska logisk är att:

gitarrer som är helt döda låter mer energi vara kvar i strängarna = mer sustain (möjligtvis)

medans en gitarr som darrar som gelé snor åt sig strängens vibration


12 Jun 2017, 22:03
Profile

Joined: 05 Jul 2009, 11:02
Posts: 680
Location: Borlänge
Post Re: Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guro
Tvåtakt wrote:
En förklaring jag tycker är ganska logisk är att:

gitarrer som är helt döda låter mer energi vara kvar i strängarna = mer sustain (möjligtvis)

medans en gitarr som darrar som gelé snor åt sig strängens vibration


Jag tror på Steve Svaj.
Hans favoritgitarr har samma ton i hals och kropp när man knackar på dem.
Då tror jag gitarren låter bra som en enhet (att delar vibrerar harmoniskt).

Gitarrer där kropp och hals har disharmoniska toner mår nog bra av lite plastshims.

_________________
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/2469874 ... 8/?fref=ts


12 Jun 2017, 22:33
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guro
Tvåtakt wrote:
En förklaring jag tycker är ganska logisk är att:

gitarrer som är helt döda låter mer energi vara kvar i strängarna = mer sustain (möjligtvis)

medans en gitarr som darrar som gelé snor åt sig strängens vibration


En död kan nog får strängen att vibrera länge då den inte snor energi.
Men en vibrerande kropp kan överföra energi till strängen och hålla den igång längre.
Lite samma tänk som döda toner, att träet tar ut strängens vibration eller tvärt om, förstärker den.

Men i mina ögon är den viktigaste egenskap träet ger att den färgar tonen och ger gitarren karaktär och "egenskaper bara det exemplaret har". När man spelar på gitarrer helt i grafit försvinner väldigt mycket av de egenskaperna men det är fortfarande bra sustain. En helt vibrationsdöd sak så skulle troligen de egenskaperna försvinna helt och alla exemplar skulle låta exakt lika om de hade samma mickar, men troligen fortfarande bra sustain.

Som (oftast) tunga gitarrer, ofta bra sustain men trist (livlöst, platt och frekvensmässigt smalt) ljud.

Jag tror att man inte skall fundera för mycket på sånt här, för ditt exempel med plasten skulle säkert bli annorlunda på en annan gitarr. Och lite olika på alla om man testade på 20. 1, 2m eller rent av tio, är för litet statistiskt underlag.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


12 Jun 2017, 23:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guro
Magnus Olsson wrote:
Men en vibrerande kropp kan överföra energi till strängen och hålla den igång längre./Magnus

Det där tror jag inte på. Energin som skapar vibrationerna kommer från anslaget av strängen. En gitarrkropp kan rimligtvis inte skapa mer energi än vad den blivit tillförd.

Magnus Olsson wrote:
Men i mina ögon är den viktigaste egenskap träet ger att den färgar tonen och ger gitarren karaktär och "egenskaper bara det exemplaret har". När man spelar på gitarrer helt i grafit försvinner väldigt mycket av de egenskaperna men det är fortfarande bra sustain. En helt vibrationsdöd sak så skulle troligen de egenskaperna försvinna helt och alla exemplar skulle låta exakt lika om de hade samma mickar, men troligen fortfarande bra sustain./Magnus

Det där tror jag däremot är precis mitt i prick.

_________________
Mats


13 Jun 2017, 07:44
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guro
albert wrote:
Magnus Olsson wrote:
Men en vibrerande kropp kan överföra energi till strängen och hålla den igång längre./Magnus

Det där tror jag inte på. Energin som skapar vibrationerna kommer från anslaget av strängen. En gitarrkropp kan rimligtvis inte skapa mer energi än vad den blivit tillförd.


resonemanget som magnus menar är nog att om kroppen är stum så kommer inte lika mycket av strängens vibrationer övergå till att vibrera kroppen.

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


13 Jun 2017, 10:26
Profile
User avatar

Joined: 08 Sep 2002, 14:08
Posts: 27
Location:
Post Re: Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guro
albert wrote:
Magnus Olsson wrote:
Men en vibrerande kropp kan överföra energi till strängen och hålla den igång längre./Magnus

Det där tror jag inte på. Energin som skapar vibrationerna kommer från anslaget av strängen. En gitarrkropp kan rimligtvis inte skapa mer energi än vad den blivit tillförd.


Nu är man ju ingen fysiker men interferensen har kanske betydelse också? Om gitarr har en stor del positiv interferens mellan sträng och övriga delar så borde väl det ge bättre sustain?


13 Jun 2017, 10:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guro
Har sedan många år alltid borrat upp hålen i kroppen, utom i de fall allt är ok, då många billigare bolt-on har alldeles för tighta hål.
När jag skruvar fast halsen efter något meppande så "hänger" jag på halsen och pressar den mot kroppen. Naturligtvis kollar jag så att halsen har bra kontaktyta mot kroppens kant också.
Svårt veta vilken effekt detta ger, men inte blir sustainen sämre....


13 Jun 2017, 13:15
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guro
Med ett ständigt strängtryck på över 40 kg så oroar jag mig personligen inte över om halsen ligger an ordentligt mot kroppen.
Det ska till en extremt dålig passform på ficka och borrhål för att den inte ska göra det (tror jag).


13 Jun 2017, 14:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guro
Jag ser såklart också alltid till att halsen sitter så bra som möjligt. Inte för att jag oroar mej översustain.
Men för att den ska sitta bra för stabiliteten


13 Jun 2017, 22:48
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Jaha, va tror ni om det här då? Mektips för bolt on guro
Allt som detta tips innebär -är att man vinner max några procent extra kontakt mellan kroppen och halsen. För att kunna uppnå detta på effektivaste sätt; bör man dra nytta av strängarnas drag i själva processen. Att shifta på halsens position i halsfickan med strängdrag innebär att man får den emot den bakre väggen i halsfickan. Det innebär inte att halsen per automatik lägger sig korrekt i sidled -sett till instrumentets exakta centerlinje. Detta ser man ganska fort -om man jämför E-strängarnas position > kant ut -över det högsta bandet före och efter detta. (Det ligger ofta kvar en hel del lackkanter & annan skit i halsfickans inner väggar -som hindrar halsen att lägga sig enligt korrekt i halsfickan orginal ritning/fräsning.)

Hur mycket effekt och funktion detta ger på olika instrument varierar därför enormt mycket. Och i absolut bästa fall blir effekten inte stor.

För alla som tror att det är borrhålen som helt styr halsens position stämmer inte. Dessa borrhål är borrade enligt ritning -att gälla i helt trärena halsfickor: Inte i ditos -med lager av lack samt poler rester etc. Original ihop sättningen från fabrik (med dessa rester) är egentligen fel. Och tar man bort dessa rester -ger original ritningens egentliga kontakt position mellan kroppen och halsen. Och ett tips: I billigare fabriker kan man ofta efterkompensera manuellt sånna här saker. Var därför uppmärksam -och plocka av halsen före -för att se ifall man ser spår av kompensation filningar eller fräsningar i halsfickan.

Någon skrev helt korrekt i denna tråd att samspelet mellan halsens trä -och kroppens trä är nog den viktigaste faktorn i hur ett stränginstrument i slutändan låter. Så är det! Detta ÄR helt enkelt grunden i vad som är möjligt (max) att få ur -ur instrumentet. Och detta är en odiskutabel sanning. Sedan är det upp till var och en att genom erfarenhet samla ihop till sin egna sanning med åren.

Slutligen som alltid:
Egentligen spelar det ingen roll vad jag eller någon annan tycker skillnaderna i sånt här blir: Det enda som spelar roll är vad du själv tycker skillnaderna blir i just ditt instrument -som du spelar på.


/ Jonken :idea:


16 Jun 2017, 11:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.