View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:28



Reply to topic  [ 30 posts ] 
SG med Baked Maple? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post SG med Baked Maple?
Hur vet man om en Gibson SG har greppbräda i baked maple? Går det att läsa ut av serienumret?


05 Jun 2017, 22:40
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: SG med Baked Maple?
Det bör synas. Mycket slätare greppbräda än rosewood eller katalox som de också hade ett tag. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


06 Jun 2017, 00:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: SG med Baked Maple?
Det syns, mycket tätare än RW. Hade det på en LP, rätt trevligt IMO.

_________________
Skill is nothing without style


06 Jun 2017, 00:07
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: SG med Baked Maple?
Det som förstör rent visuellt för mig är att den ofta är för ljus, typ bara halvvägs mellan lönn och rosewood. De borde ha gått på bakkurs hos Tom Anderson, vars "Chocolate maple" ser superstilig ut: https://www.google.no/search?q=anderson ... 66&bih=589

Funktionsmässigt är det ju verkligen inget fel på lönn, och ingen hör skillnad på riktigt. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


06 Jun 2017, 00:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: SG med Baked Maple?
Vissa Gibson ser OK ut,vissa bedrövliga: https://www.google.no/search?q=gibson+b ... 66&bih=589

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


06 Jun 2017, 00:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: SG med Baked Maple?
Min Pålle med bagarlönn jag hade förut, inte ett dugg ljus, rätt snygg tycker jag :)


Attachments:
bild-139.JPG
bild-139.JPG [ 117.93 KiB | Viewed 9291 times ]

_________________
Skill is nothing without style
06 Jun 2017, 00:54
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: SG med Baked Maple?
Gillade också bagarlönn på min LP Classic Custom. Inoljning gör en del och det finns sätt att mörka ned dem med andra medel. Finns en tråd om det här nånstans.

_________________
##################


06 Jun 2017, 06:37
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: SG med Baked Maple?
Finnarna är ju föregångare vad gäller värmebehandlat trä och i sambands med European Guitar Builders möte i Berlin i höstas fick jag en chans att var med på ett seminarier om värmebehandling och trä. De som höll i seminariet hade varit med och utvecklat metoden för något finskt universitet (borde veta namn...) och ett forskningsteam från ett tyskt universitet (OK, borde veta deras namn med...).

Slutsatsen är i alla fall att man kan utgå från att mycket att det värmebehandlade träet är "överkokt". När t ex lönn har börjat bli vackert karamell-färgad har det generellt redan tappat väldigt mycket av sin elasticitet och redan blivit alldeles för sprött. Vi fick handfast testa att knäcka bitar från samma planka som fått olika grader av värmebehandling och de mörkare bitarna var väldigt spröda. Mycket vackra, men som sagt, grymt spröda. Så om man bakar lönnen så hårt att den närmar sig RW i färg, ja då misstänker jag att den definitivt kommer att vara ett rent h-e att banda om p g a att den blivit alldeles för spröd. Bara en sak att ha i åtanke om man köper en gitarr med mörkt bakad lönn i greppbrädan, särskilt om gitarren är begagnad och banden är slitna. I övrigt har jag ingen annan åsikt i frågan...


06 Jun 2017, 09:26
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: SG med Baked Maple?
Hela grejen med 'baked maple' känns konstig , att försöka värma ljust trä mörkt för att likna något som det ändå inte är.

Vet inte på lång sikt hur tillverkarna ska ta sig ur detta dilemma med exotiska träslag som varit en sån viktig del av deras produkter och nu börjar bli antingen sällsynt eller rätt och slätt förbjudet.

Kan ju aldrig bli annat än ett substitut för äkta Rosewood som jag ser det, men kul att andra tycker annorlunda.

_________________



06 Jun 2017, 10:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: SG med Baked Maple?
Har försökt googla runt lite för att hitta info om serienummer och datum, men det är inte helt enkelt för man måste gräva djupt i många forumtrådar på nätet för att hitta något som möjligen kan vara svar på frågan. Verkar som att det började omkring ca augusti 2011 (?) men att det parallellt minst fram till december samma år fortfarande tillverkats SG med RW.

Märkligt att det kan vara så svårt, det är ju 2011 vi talar om, inte 1951...

Men även utan att ha sett en bagarlönn på nära håll förstår jag nu att det verkar vara ganska enkelt att se skillnaden med blotta ögat utan att vara en träexpert.


06 Jun 2017, 12:29
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: SG med Baked Maple?
Om du mailar Gibson med serienr och bild får du säkert svar vad som gäller just den gitarren. Dom har rätt mycket info lagrat numer.

_________________



07 Jun 2017, 07:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: SG med Baked Maple?
Mike Leaf wrote:
Om du mailar Gibson med serienr och bild får du säkert svar vad som gäller just den gitarren. Dom har rätt mycket info lagrat numer.

Jo, jag har skrivit på deras webbformulär. Dessutom har jag fått bilder av säljaren som tillsammans med utmärkta svar i denna tråd helt klart pekar på RW.


07 Jun 2017, 09:50
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: SG med Baked Maple?
Henkie wrote:
Det bör synas. Mycket slätare greppbräda än rosewood eller katalox som de också hade ett tag. :arrow:

Katalox? Vad är det? Hur känner man igen det? När fanns detta?

Edit: Minnet är uppenbarligen inte det bästa: http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=74280 :?


07 Jun 2017, 09:52
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: SG med Baked Maple?
Är den bakade lönnen behandlad mer än att den bara är rostad? behöver inte lönn någon form av lack? Rosewood är ju småprickig i porerna, vilket inte lönn är. Det borde vara lätt att skilja åt. Av de jag sett tycker jag också att tonen är för ljus.

Fender kommer inom kort byta från Rosewood till Pau Ferro och Ebenholtz på flera modeller. Men det kanske hela Bojen vet redan?


07 Jun 2017, 13:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: SG med Baked Maple?
snutstrut wrote:
Är den bakade lönnen behandlad mer än att den bara är rostad? behöver inte lönn någon form av lack? Rosewood är ju småprickig i porerna, vilket inte lönn är. Det borde vara lätt att skilja åt. Av de jag sett tycker jag också att tonen är för ljus.

Fender kommer inom kort byta från Rosewood till Pau Ferro och Ebenholtz på flera modeller. Men det kanske hela Bojen vet redan?


Läs nedan :mrgreen:

Mike Leaf wrote:
Hela grejen med 'baked maple' känns konstig , att försöka värma ljust trä mörkt för att likna något som det ändå inte är.

Vet inte på lång sikt hur tillverkarna ska ta sig ur detta dilemma med exotiska träslag som varit en sån viktig del av deras produkter och nu börjar bli antingen sällsynt eller rätt och slätt förbjudet.

Kan ju aldrig bli annat än ett substitut för äkta Rosewood som jag ser det, men kul att andra tycker annorlunda.


Rostad lönn är inte bara för ändra utseendet utan också egenskaperna i trät i sig

Image

Här är baksidan av min rostade Warmoth hals

Behöver ingen lack så den blir skönare å lira på (å jag har ändå inge problem med lackade halsar som vissa gnäller över)
Dessutom ska det i processen bli stabilare å tåla mer väderförändringar också.

Det sistnämnda har jag inte kunnat verifera än. Min hals har rört sig minst lika mycket som mina andra lönn-halsar hittils iallafall.


07 Jun 2017, 14:19
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: SG med Baked Maple?
Henkie wrote:
Funktionsmässigt är det ju verkligen inget fel på lönn, och ingen hör skillnad på riktigt. :arrow:


Det är ju visst skillnad. :|


07 Jun 2017, 15:10
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: SG med Baked Maple?
Tvåtakt wrote:

Rostad lönn är inte bara för ändra utseendet utan också egenskaperna i trät i sig


Jo i detta fall används det som greppbrädor av den enda anledningen att det var brist på äkta Rosewood, och detta var det man kunde komma på som alternativ

_________________



07 Jun 2017, 19:52
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: SG med Baked Maple?
Vinyljunkie wrote:
Henkie wrote:
Funktionsmässigt är det ju verkligen inget fel på lönn, och ingen hör skillnad på riktigt. :arrow:


Det är ju visst skillnad. :|


Minns jag rätt så ligger det klipp på youtube som pekar på att det kan vara ruggigt svårt att höra skillnad.
Om jag får lite tid över så ska jag se om jag kan hitta nåt av dem...


07 Jun 2017, 22:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: SG med Baked Maple?
zoork_1 wrote:

Minns jag rätt så ligger det klipp på youtube som pekar på att det kan vara ruggigt svårt att höra skillnad.
Om jag får lite tid över så ska jag se om jag kan hitta nåt av dem...

Hur går det testet till? Lossar dom greppbrädan och limmar på en i det andra materialet och försöker höra skillnad?

_________________



08 Jun 2017, 07:14
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: SG med Baked Maple?
Mike Leaf wrote:
zoork_1 wrote:

Minns jag rätt så ligger det klipp på youtube som pekar på att det kan vara ruggigt svårt att höra skillnad.
Om jag får lite tid över så ska jag se om jag kan hitta nåt av dem...

Hur går det testet till? Lossar dom greppbrädan och limmar på en i det andra materialet och försöker höra skillnad?
I ett test tog de olika träslag, bytte/satte på samma hals o mik och hade en mekanism som slog an strängarna.
Där tyckte jag mig höra viss skillnad mellan olika träslag. Vad testet ger (eftersom trä av samma art kan ha olika densitet,vara olika torra, osv.) är en fingervisning om att det kan finnas skillnader. Frågan är vad som spelar störst roll, skilda arter eller skillnader inom en art?

I ett annat test jämförde de strator med samma "yttre" specar (förutom då materialet i greppbrädan), vilket ur ett vetenskapligt perspektiv inte heller riktigt funkar, men testet var rätt trevligt ändå.

Själv skulle jag vilja träffa den person som i upprepade blindtest i live-/bandsammanhang kan singla ut materialet i en stratas greppbräda och bjuda henne/honom på ett par fete stora whiskey...


08 Jun 2017, 08:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: SG med Baked Maple?
zoork_1 wrote:

Själv skulle jag vilja träffa den person som i upprepade blindtest i live-/bandsammanhang kan singla ut materialet i en stratas greppbräda och bjuda henne/honom på ett par fete stora whiskey...


Jag blindtestade mina elgitarrer (alla var Les Pauler) lite snabbt och väldigt ovetenskapligt för en massa år sedan.
Jag trodde innan testet att jag skulle känna direkt vilken gitarr jag fick i näven men tji fick jag.
Började jag spela direkt utan att "känna efter" så var det stört omöjligt att känna direkt, man hörde och kände skillnad men kunde inte säga vilken det var. Spelade man lite längre stund så började man känna igen sig lite hur gitarren kändes.
Det förvånade mig faktiskt.

Människans sinnen är väl uppbyggda så att alla sinnen samverkar och plockar man bort ett blir man lite nollställd.


08 Jun 2017, 08:57
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: SG med Baked Maple?
Det fina i kråksången är (lite överdrivet for formens skull) att om man tror att t ex baked maple låter annorlunda (sämre/bättre) så kommer det att göra det... :)
Jag la en länk här till en psykolog för ett tag sen om det. Psykologen förklarade varför det blir så, att folk inte ljuger el dyl och att det är naturligt hos oss som människor.


08 Jun 2017, 10:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: SG med Baked Maple?
Även om de skulle låta exakt likadant, (eller om skillnaderna är för små för att uppfattas av det mänskliga örat) så är ju ljudet som kommer ut bara en av flera egenskaper som många värdesätter hos en gitarr.


08 Jun 2017, 10:48
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: SG med Baked Maple?
Alltså det är väl möjligt att det blir svårt att höra skillnad i en blindtest. Men då snackar vi enbart om ljudet. Inte hur olika träslag uppför sig när man spelar, hur de reagerar när man spelar, vilken respons man får. Vilket är det viktigaste för mig iallafall. Det är därför jag vill ha Rosewood i vissa sammanhang och lönn i andra vad gäller träslag i greppbrädan. Ebenholtz är lite av en kompromiss.


08 Jun 2017, 13:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: SG med Baked Maple?
Kul att även denna tråd kunde omvändas till att handla om subtila skillnader i ljud , när det eg handlade om något helt annat :)

Nu finns det potential för 20 sidor till!

_________________



08 Jun 2017, 15:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: SG med Baked Maple?
Mike Leaf wrote:
Kul att även denna tråd kunde omvändas till att handla om subtila skillnader i ljud , när det eg handlade om något helt annat :)

Nu finns det potential för 20 sidor till!

Just den SG som utlöste denna tråd har idag bytt ägare. Den har förresten greppbräda av rosewood och inget annat. :-)


08 Jun 2017, 23:09
Profile
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: SG med Baked Maple?
Det var i augusti 2011 som Gibson fick en massa virke konfiskerat och en trasslig rättsprocess inleddes som tog ungefär ett år innan den var slut. Så gitarrer med alternativa material i greppbrädan borde vara de som är byggda från sent 2011 till och med 2012.


Jag personligen har aldrig gillat rosewood, det ser billigt ut och en massa skit samlas i groparna mellan fibrerna. Det här hemma i sidorna på akustiska gitarrer och ingen annanstans :mrgreen:


10 Jun 2017, 13:13
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: SG med Baked Maple?
lpstd wrote:
Just den SG som utlöste denna tråd har idag bytt ägare. Den har förresten greppbräda av rosewood och inget annat. :-)
Ska man tolka det som HNGD...? :)


10 Jun 2017, 13:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: SG med Baked Maple?
Brutalisator wrote:


Jag personligen har aldrig gillat rosewood, det ser billigt ut och en massa skit samlas i groparna mellan fibrerna. :mrgreen:


Du får sluta klena med grovsnus precis innan du ska rokka. :roll:


10 Jun 2017, 14:27
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: SG med Baked Maple?
zoork_1 wrote:
lpstd wrote:
Just den SG som utlöste denna tråd har idag bytt ägare. Den har förresten greppbräda av rosewood och inget annat. :-)
Ska man tolka det som HNGD...? :)


Va?
:?:

Edit: Google är min vän. Tack! (H=Happy och NGD kunde jag redan) :)

Har nu repat med den och den låter och känns bra. Och ser cool ut.


12 Jun 2017, 07:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 30 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.