View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:09



Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Varning för bedragare/säljare från Halmstad 
Author Message

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Jag blev av med 900 kr, fler har råkat illa ut.

...info kan fås per mail.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


05 Jun 2017, 11:45
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Nån mer info kan du väl skriva...
Blocket?
Musikrelaterat?
Varför just Halmstad?

_________________
tligen


05 Jun 2017, 13:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Du får vara lite mer informativ, nu blir ju alla från Halmstad misstänkta ?

_________________



05 Jun 2017, 13:22
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
tligen wrote:
Nån mer info kan du väl skriva...
Blocket?
Musikrelaterat?
Varför just Halmstad?


I mitt fall vend men även på Facebook har personen härjat, vet ej om personen varit verksam på blocket.
Ja, musikrelaterat. I mitt fall gäller det en effektpedal som jag betalade 900 kr för.
Personen är skriven i Halmstad.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 08 Jun 2017, 07:28, edited 1 time in total.



05 Jun 2017, 14:42
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Mike Leaf wrote:
Du får vara lite mer informativ, nu blir ju alla från Halmstad misstänkta ?


Som jag skrev, info kan fås per mail. Tänker att jag i någon mån ska hålla mig till de forumregler som vi har här på ljudbojen, i detta fall "§9. Det är absolut förbjudet att "hänga ut" personer på Ljudbojen, varesig de är registrerade medlemmar eller ej. Att "hänga ut" avser utpekandet av en person. Det är förbjudet att peka ut enskilda användare såväl som att publicera personuppgifter. Affärstransaktioner som genomförs efter kontakt via t.ex. säljesforumen är privata och sker utanför Ljudbojen, så även eventuella tvister som följer av dessa! Om denna regel kan uppfattas ligga i konflikt med andra regler, gäller denna regel över de reglerna. Den som bryter mot denna regel kan komma att stängas av/bannas från forumet."

Personen i fråga är skriven i Halmstad, är tämligen säker på att långt ifrån alla i Halmstad skulle bli misstänkta pga. min post. Och som sagt, info kan fås per mail.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


05 Jun 2017, 15:00
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Som Halmstadbo blir man nyfiken...

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


05 Jun 2017, 20:47
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Per Gessle?


05 Jun 2017, 20:59
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Fasen, Granis- igen? Råkade inte du ut för en grej alldeles nyss?

Trist, verkligen. Har tack och lov inte råkat ut för nån sån trots hundratals transaktioner genom åren. Betalade du via swisch?

Matte

_________________
the older I get, the better I was


05 Jun 2017, 21:35
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1320
Location:
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Nu har personen i fråga (antar jag) skrivit ett inlägg på Vend där han/hon förklarar/förvarar sig.

https://vend.se/401880-varning-lognare-pa-vend

"En annons nedan påstår att jag är en bedragare. I själva verket så är annonsupphovsmannen en väldigt paranoid människa med uppenbara problem att andra människor har jobb att sköta. Dessutom är jag allvarligt sjuk, så jag både jobbar och åker in och ut på sjukhus.

Jag hoppas verkligen min andra annons kommer upp så att samtliga på vend får reda på hur läget ligger till. Man är såå välkommen att maila mig om man har några frågor.

Men jag är ingen bedragare, och ingen skurk, och ingen idiot. Jag är en eldsjäl, en ideell kulturarbetare och frilansmusiker och ljudtekniker. Vad tror ni själva, att jag skulle lura nån på en tusenlapp för att vadå..? Kunna köpa puffskydd?

Nä, skandal tycker jag. Som sagt, man är varmt välkommen att kontakta mig om man har några frågor - jag vill att detta benas ut och stryks ett streck över för jag har inte gjort något fel. Däremot har jag blivit jävligt orättvist behandlad pga någon annan individs problem att vänta 2 dagar.

Helt otroligt om jag får säga det själv. Helt otroligt. Jag har även mailkonversationer som styrker att personen i fråga är helt ute och cyklar.

vänliga hälsningar,
"Banditen"


06 Jun 2017, 13:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Nu är det inte jag som skrivit varningsannonsen på vend, däremot är jag samt annonsören, en bekant till annonsören m.fl. lurade av bedragaren.

Som sagt, jag sitter på en del info och finner bedragarens svarsannons direkt lögnaktig. Han vet vad han behöver göra men förmodligen har pengarna från hans bluff-försäljningar gått upp i rök. :x Skämmes ta mig fan!

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


06 Jun 2017, 17:00
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Även jag har blivit lurad av samma person. Ett ljudkort som försvann i posten. Jag hämtade ut paketet på bussgods med ett stort hål i det utan något ljudkort i. Jag kunde aldrig säkerställa att jag blivit blåst då det var hål i paketet. Fick ut det på försäkringen till slut. Pratade även med säljaren i telefon som var hjälpsam så det var svårt att avgöra. Men nu när jag ser att det här dyker upp om samma person så antar jag att mina frågetecken är besvarde.


07 Jun 2017, 15:54
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Lite info i länken...

https://www.vend.se/402015-varning-for-bedragare-fran-halmstad

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


07 Jun 2017, 19:12
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Crimson? :shock:

:twisted:


07 Jun 2017, 23:09
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Svullo wrote:
Crimson? :shock:

:twisted:


Nej, men om Crimson och personen i fråga skulle bilda bolag (t.ex. som matimportör) skulle firman kunna heta Buffel & Råg. :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


08 Jun 2017, 07:35
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Säkert samma Halmstadsbo som förekom på FB Musikprylar (eller gitarrer säljes) för 4-5 veckor sedan. En köpare fick sin gitarr MYCKET försenad och säljaren hörde inte av sig på lång tid. Men efter många om och men kom gitarren fram och säljaren skyllde på sjukhusvistelse. Vad jag kommer ihåg fanns dock inte alls någon tydlig koppling till Musikalen. För övrigt må ingen skugga falla på Musikalen - de affärer jag gjort med dem har varit 110% okej.

_________________
##################


08 Jun 2017, 11:26
Profile
User avatar

Joined: 15 Jul 2009, 07:46
Posts: 326
Location: Göteborg
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
valvetubes wrote:
Säkert samma Halmstadsbo som förekom på FB Musikprylar (eller gitarrer säljes) för 4-5 veckor sedan. En köpare fick sin gitarr MYCKET försenad och säljaren hörde inte av sig på lång tid. Men efter många om och men kom gitarren fram och säljaren skyllde på sjukhusvistelse. Vad jag kommer ihåg fanns dock inte alls någon tydlig koppling till Musikalen. För övrigt må ingen skugga falla på Musikalen - de affärer jag gjort med dem har varit 110% okej.


Det är samma, såg till att vederbörandes sista kvarvarande annons på vend blev borttagen nyss :)


08 Jun 2017, 15:28
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
valvetubes wrote:
[...]...[...[...]. För övrigt må ingen skugga falla på Musikalen - de affärer jag gjort med dem har varit 110% okej.
+1


08 Jun 2017, 16:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jun 2017, 19:13
Posts: 1
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Ja, jag har blivit lurad av samma person när jag skulle köpa en pedal av honom. Du har mejl.


08 Jun 2017, 19:21
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Den typen av personer finns på Ljudbojen också tyvärr. Säger inte vad han heter men tror han använder en B-Bender
Jag antar att det handlar om psykisk ohälsa...


09 Jun 2017, 07:56
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
johan wrote:
Den typen av personer finns på Ljudbojen också tyvärr. Säger inte vad han heter men tror han använder en B-Bender
Jag antar att det handlar om psykisk ohälsa...


Segt!
funderar lite och på alla åren nu som man dealat kors och tvärs oavsett var så har man fan aldrig blivit blåst eller ens missnöjd med en affär.
Har det varit nåt litet problem så har det alltid lösts på något vis.

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


09 Jun 2017, 08:23
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
För mig också fram tills den gången för 1.5 år sedan här på Bojjen


09 Jun 2017, 08:35
Profile

Joined: 05 Sep 2013, 21:22
Posts: 153
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Alltid tråkigt med bedragare. Det tråkigaste enligt mig är att tilliten försvinner helt och hållet. Man blir misstänksam mot ärliga personer.

Jag blev blåst på Blocker för snart två år sedan. Personen i fråga blåste många under en period. Alltid samma typ av annonser, elektronik till bra priser. Inte orimligt bra priser, utan ändå trovärdiga. Det handlade om "småsummor", aldrig mer än 2500kr. Många som blev blåsta gick aldrig till polisen.

Fick som svar att summorna måste komma upp runt miljonen totalt för att polisen överhuvudtaget skulle ta tag i det.


09 Jun 2017, 11:48
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Albinsson wrote:
Fick som svar att summorna måste komma upp runt miljonen totalt för att polisen överhuvudtaget skulle ta tag i det.

:shock: que?

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


09 Jun 2017, 11:58
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Albinsson wrote:
Fick som svar att summorna måste komma upp runt miljonen totalt för att polisen överhuvudtaget skulle ta tag i det.


Vilka svarade så, blocket eller polisen?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


09 Jun 2017, 13:47
Profile

Joined: 05 Sep 2013, 21:22
Posts: 153
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Granis67 wrote:
Albinsson wrote:
Fick som svar att summorna måste komma upp runt miljonen totalt för att polisen överhuvudtaget skulle ta tag i det.


Vilka svarade så, blocket eller polisen?


Vi var några stycken på ett forum som diskuterade fallet, en av dem hade fått informationen från polisen. Det knasiga, tyckte jag då, var att det fanns ett namn och en adress. Personen var känd sedan tidigare, ändå kunde han fortsätta att lura folk.


09 Jun 2017, 14:19
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Det där med beloppsgräns närmare miljonen för att överhuvudtaget ta tag i det låter väldigt märkligt, så märkligt att jag inte riktigt kan tro på att det förhåller sig så.

Den bedragaren som min tråd handlar om har förmodligen inte annonserat på blocket då det är en ekonomisk kostnad för att annonsera. Jag annonserade på vend efter en pedal, han kontaktade mig. Han verkar ha som idé att lura folk en bit ifrån Halmstad, antar att det är smidigare så i bedragarbranschen.

Förutom polisanmälan funderar jag på att brevledes kontakta bedragarens sambo, eventuella bandmedlemmar, kanske ett mail till frivården i Halmstad och berätta vad bedragaren har ägnat sig åt. Brev för att det ska hamna hos rätt läsare för beter man sig som han har gjort tror jag att han duperar sina närmaste. Inte det snällaste man kan göra men nu får det fan vara nog! :twisted: :evil:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


09 Jun 2017, 18:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Albinsson wrote:
[

Vi var några stycken på ett forum som diskuterade fallet, en av dem hade fått informationen från polisen. Det knasiga, tyckte jag då, var att det fanns ett namn och en adress. Personen var känd sedan tidigare, ändå kunde han fortsätta att lura folk.

Man kan inte lita på det man läser på Internet. Borde vara obligatorisk undervisning i skolan

_________________



09 Jun 2017, 18:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
.

_________________



09 Jun 2017, 18:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 562
Location: Dimension C
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
Jag har köpt och sålt många gånger på Ljudbojen/Vend/Blocket men bara blivit blåst en gång. Jag fick också så kontakt med ett par till som hade betalat för samma pedal men inte heller fått något levererat. Jag hade betalat med Swish så jag tyckte det borde vara lätt att utreda. Vid samtal med polisen sa det dock att de i praktiken inte utreder bedrägerier för så små belopp. De hade fullt upp med ärenden i hundratusenkronors-klassen.

_________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein


09 Jun 2017, 18:49
Profile

Joined: 05 Sep 2013, 21:22
Posts: 153
Post Re: Varning för bedragare/säljare från Halmstad
magnus wrote:
Jag har köpt och sålt många gånger på Ljudbojen/Vend/Blocket men bara blivit blåst en gång. Jag fick också så kontakt med ett par till som hade betalat för samma pedal men inte heller fått något levererat. Jag hade betalat med Swish så jag tyckte det borde vara lätt att utreda. Vid samtal med polisen sa det dock att de i praktiken inte utreder bedrägerier för så små belopp. De hade fullt upp med ärenden i hundratusenkronors-klassen.


Hundra tusen låter mer rimligt.

Fortfarande skrämmande att det är så. Fritt fram att blåsa folk på pengar så länge du håller det femsiffrigt.


09 Jun 2017, 19:00
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 55 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.