View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:41



Reply to topic  [ 28 posts ] 
Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta... 
Author Message

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
I Magnus Olssons tråd "NAD (med delay) skriver han "Jag vet inte om en mark V blir en nära vän, men sånt kan man ju inte veta utan att köpa och testa, prova en timme i en butik säger ju ingenting om en sån här stärkare, det krävs ju månader för att veta sånt. Jag har redan en "kan allt" topp (triamp mark iii) som jag faktiskt inte tror att denna kommer att överglänsa, men jag hoppas på "annorlunda". " vilket fick mig att fundera, hur lång tid måste jag spela på en gitarr för att veta att det är en bra gitarr? (Eller ska jag byta ut bra mot rätt?)

Jag har inget svar på frågan men jag kan ibland känna att jag låter ögonen bestämma kanske lite för mycket...

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


26 May 2017, 18:43
Profile
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
För mig så tar det runt en månad. Det är först när det där NGD-lyckoruset har lagt sig som man faktiskt kan avgöra hur rätt gitarren är


26 May 2017, 18:56
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Intressant fråga.

En bra gitarr märker man om det är ganska omedelbart (med AK är det svårare då de behöver spelas in mer för att blomma).

Däremot om det blir en man faktiskt använder tar längre tid, en månad eller två.
Om det sen blir en som tar plats bland ens huvudinstrument (knuffar ut ett annat) tar över ett år att vet, då är det så otroligt mycket som skall stämma. Allt från att den måste vara ett instrument som låter fantastiskt, ett instrument som intonerar bra och håller stämningen bra, alla grejer sitta på rätt ställe osv. Till exempel kan en 3 läges switch av toggle typ funka kanon i studion, men live retar det gallfeber på mig och åker bort efter mindre än en låt (för att alla mina ljud är rattade efter mickkopplingat jag inte kommer åt då).
I studio gillar jag medium band bäst, live funkar det inte alls och måste vara jumbo.

Creatur of habit, absolut, men jag orkar inte bråka med det.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


26 May 2017, 19:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
2 minuter.

_________________



26 May 2017, 19:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Jag svarar genom att vända på frågan med: Hur lång tid måste jag spela på en gitarr för att veta att det är en dålig gitarr?

Då jag tycker att jag har mycket små krumma händer med prinskorvsfingrar (s.k "Yngve händer) så levde jag i övertygelsen att smala tunna halsar var det som krävdes för att vara på banan.
Hittade en Fender Strata-79a som var nästan lika tunn som en Kent hals, och lät riktigt fett! Höll kvar i denna gitarr i över tjugo år i min egen övertygelse att detta var den enda gitarr jag kunde spela på! Men jag märkte att efter varenda repa och gig hade jag alltid värk i vänsterhanden, ibland riktigt illa. Började kolla runt på lite andra gitarrer och i samma veva byggde min första HPD
med en betydligt grövre hals, och vipps så la sig värken i handen!
Mitt svar på min vända fråga blir drygt 20 år!!

_________________
pudas


26 May 2017, 19:47
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
En fråga, lite i samma anda, ställdes av Louise Epstein, i radioprogrammet "Nordengren & Epstein i P1" till violinisten Christian Svarfar. "Hur länge måste du spela på en violin innan du inser att du är kär i den?" Programmet sändes den 16 maj, fråga och svar kommer ca. 4 minuter in i inslaget. https://sverigesradio.se/sida/textarkiv.aspx?programid=4058

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


26 May 2017, 21:13
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Då hinner man triangulera typ :mrgreen:
Ett öppet lågt och ett öppet högt ackord.
Några höga toner och någralåga toner.
Vibrerar träbitarna bra på alla frekvenser är man hemma.


Mike Leaf wrote:
2 minuter.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


26 May 2017, 22:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Mike Leaf wrote:
2 minuter.

-Bra skrivet!

Några Pantera-riff, lite legato, sweep-picking, snabbt kolla intoneringen på de höga banden 22-24.
-Jajameänn....2 minutes its the way to go...

:mrgreen: :mrgreen

2 minutes to tune a lifetime to intonate...:

_________________
http://www.ergopikk.com


26 May 2017, 22:50
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
En Les Paul kräver några minuter om man vet hur en bra skall låta.
Inga döda toner, snabb reaktion(snappy) och massor med sustain även på övre delen utav greppbrädan.

Hittar man en sån så vet man.
Oftast så är dom mera exakt när man bänder man hittar rätt och tonen är klar och stark.

Dessa har en känsla utav en styv hals och oftast ett extra ton register som smyger sig över resten av soundet.

Dessa har ett ljust sound tele aktigt.
Halsmicken är också inte muddy.


Last edited by salesman on 29 May 2017, 07:57, edited 1 time in total.



26 May 2017, 23:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Sen om man köper gitarren, och även hur länge man behåller den kan ju vara av andra orsaker än att det är en 'bra gitarr'. Man kanske ändrar smak, vill prova nåt nytt , behöver få loss pengar eller andra orsaker som gör att man några år senare tar beslut att sälja

Det är för mig något annat.

Emotionella orsaker gör också att folk behåller och aldrig skulle tänka sig att sälja en viss gitarr, trots att den kanske INTE är så jäkla bra ens.

Ibland köper man tillbaka en gitarr man sålt för många år sen och ångrat, allt för att upptäcka att man nu inte tycker den är så fantastisk längre.

Om man äger en gitarr under flera år och använder den, inte tröttnar på den osv så är det väl ett betyg på att man trivs med den.

_________________



27 May 2017, 07:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Normalt känner man det väldigt snabbt, ett par minuter.
Som Mike säger.

Sen kan man alltid övertala sig själv med typ; jamen jag
behöver en sånhära ju. Eller; den har sjukt snygg top.
Eller; den är iaf inte röd. Eller; Nisse kommer bli avis.
Eller; jag har letat efter en sån här jättelänge. Etc...

_________________
Försvinn ur min åsikt


27 May 2017, 11:03
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Jag tycker att det är väldigt olika, från gång till gång.

Begagnade gitarrer säljs ju ofta (men förstås in alltid), eftersom den tidigare ägaren inte tycker den är kul längre. Så därför får man känna in om gitarren har potential, om den kommer att gå att fixa till så att det blir som man vill.

Jag provspelar alltid elgitarrer oinkopplade, eftersom om de låter bra och svarar bra akustiskt och känns bra, så går det elektriska alltid att fixa till.

Men i bland är allt rätt direkt och där går det som Mike Leaf säger på två sekunder. Speciellt med Les Pauler tycker jag att jag direkt känner om jag hittar rätt gitarr eller inte.

Att prova nya gitarrer i affärer kan vara lite lurigt på andra sätt. Strängarna är ofta impregnerade med snus, hudrester och flott och justeringen kan det vara lite si och så med. Inte minst med Gretschar med flytande stall, där man allt för ofta låter skydds skumplasten emellan stallet och toppen sitta kvar. Då är det ju helt omöjligt att bilda sig en uppfattning om hur gitarrer låter eller svarar.


27 May 2017, 11:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Vad som är en bra gitarr låter sig inte fångas i några få nedskrivna ord. Vad en upplever vara en bra gitarr kanske någon annan finner vara en högst medioker gitarr. Subjektivt kontra objektivt gällande om en gitarr är bra är nog en "never ending discussion". Kanske är bra en känsla vi jagar? Lite som att hem inte är en plats utan mer av en känsla...vad jag försöker fånga är de flytande gränser som är svåra att gemensamt definiera, om någon anar hur jag menar?

Jag har skalat ner men de gitarrer jag har kvar upplever jag vara bra, kvalitativa, välljudande och snygga :oops: gitarrer, men det är ju vad jag tycker.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


27 May 2017, 12:44
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Magnus Olsson wrote:
I
I studio gillar jag medium band bäst, live funkar det inte alls och måste vara jumbo.



Det här tycker jag är intressant och jag tror att det har med adrenalin att göra, åtminstone om vi snackar högljudd musik med attityd. Jag är likadan. Men jag la nyligen studiopålägg med en gitarr med vintageband och det gick jättebra. Men live... nä det skulle bara bli slafs och hafs.


27 May 2017, 15:16
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Vinyljunkie wrote:
Magnus Olsson wrote:
I
I studio gillar jag medium band bäst, live funkar det inte alls och måste vara jumbo.



Det här tycker jag är intressant och jag tror att det har med adrenalin att göra, åtminstone om vi snackar högljudd musik med attityd. Jag är likadan. Men jag la nyligen studiopålägg med en gitarr med vintageband och det gick jättebra. Men live... nä det skulle bara bli slafs och hafs.


Ja, det har bog väldigt mycket med det att göra.
Men för mig är det också väldigt mycket att jag spelar med två rätt olika tekniker (alltså två olika för samma sak).
Den senare av dem är uppbyggd mer efter "vilket sätt att spela tonerna får x grej att låta bästa" (och har kommit växande de senaste åren, många saker är svårare att spela men det klingar bättre) medan den första är byggd på "vilket sätt ät det lättaste" att spela samma grej (som är den teknik jag hade förr). Live kommer bara den äldre tekniken fram, troligen för att med den senare måste jag tänka på det och koncentrera mig på det. Det vill jag inte live, då vill jag vara i stunden och göra ett bra jobb ist.
Med den gamla behöver jag inte tänka alls, den bara sitter där av sig själv.
Den gamla är präglad på jumbo band.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


27 May 2017, 17:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Magnus Olsson wrote:
En bra gitarr märker man om det är ganska omedelbart (med AK är det svårare då de behöver spelas in mer för att blomma).


Det där med 'blomning' är en intressant grejj, tycker jag också. I den klasssiak världen så har det varit accepterat i hundra år att en instrument måste spelas regelbundet för att inte "somna" och börja låta dött akustiskt. Till den grad att ställen med instrumentlager anlitar nån för att regelbundet komma och spela på musikintrumenten så de bibehåller tonen.

De flesta som spelar modern musik avfärdar, i min erfarenhet, det hela som vidskepelse. De kan mycket väl ha rätt, hörseln är bland våra minst pålitliga sinnen. Men jag tycker mig ha märkt att det tar runt 2 veckor för en fabriksny gitarr att vakna ordentligt.


27 May 2017, 18:34
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Brutalisator wrote:
Magnus Olsson wrote:
En bra gitarr märker man om det är ganska omedelbart (med AK är det svårare då de behöver spelas in mer för att blomma).


Det där med 'blomning' är en intressant grejj, tycker jag också. I den klasssiak världen så har det varit accepterat i hundra år att en instrument måste spelas regelbundet för att inte "somna" och börja låta dött akustiskt. Till den grad att ställen med instrumentlager anlitar nån för att regelbundet komma och spela på musikintrumenten så de bibehåller tonen.

De flesta som spelar modern musik avfärdar, i min erfarenhet, det hela som vidskepelse. De kan mycket väl ha rätt, hörseln är bland våra minst pålitliga sinnen. Men jag tycker mig ha märkt att det tar runt 2 veckor för en fabriksny gitarr att vakna ordentligt.


Jag upplever det defensivt som en verklighet, både med akustiska och elektriska (fast klart mindre där).
Trummor är samma sak, som en akgitarr. Troligen alla instrument av trä.

Folk avfärdar mycket ljudmässigt nu för tiden (kanske alltid gjort) och speciellt på internet.
Folk avfärdar att man hör skillnad på kemper/axe-fx och riktig bra stärkare osv osv.
I mina öron har man väldigt dåliga öron om man inte hör skillnad.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


27 May 2017, 19:18
Profile WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Jag läste i en intervju med Jason Isbell att han brukade montera en Ebow fast på en ny akke när den vilade på ett stativ för att få träet i gungning.

Min stratocaster jag spelar på dagligen har varit bra sedan dag 1, men jag måste ändå säga att jag tycker den blivit väldigt mycket bättre senaste halvåret. Ingen aning om jag inbillar mig, men eftersom jag köpte den ny har det kanske hänt något med träet sedan jag köpte den för 4-5 år sedan.

Men att jag ska veta ifall det är en bra gitarr? Typ 1 minut med en acke. Kanske 5 minuter med en elgura. Sedan är det många andra faktorer som spelar in om det blir en gitarr jag kommer behålla.


29 May 2017, 10:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Helt beroende på flera faktorer, men utseendet är inte oviktigt i a f inte för mig. Jag behöver ett par veckor innan jag kan helt avgöra om gitarren ska stanna eller vandra vidare. Spelar ju bara på hobbynivå och har slutat hamstra prylar jag inte använder.

Testar elgitarrer akustiskt först, gör rengöring, strängbyte och setup vid behov. Den måste kännas bra opluggad, det skapar en bild för hur det kommer att låta i stärken. Byter ogärna mickar det första jag gör, bara för nyfikenhetens skull i så fall.

Det tog ganska lång tid innan jag kunde tycka om telecaster, t ex. Tyckte den var totalt oergonomisk och klumpig och tyckte den lät "fel". Min första tele var en Tyler Moongoose, fattade aldrig grejen då och bytte den mot en Tyler SE istället. Ett år senare skaffade jag mig en Baja tele som idag är den jag använder allra mest, mest beroende på att den ger mig mycket mer spelglädje än någon annan gitarr jag har eller haft. Resonant, distinkt och grymt skön hals!

Så, alltifrån några veckor till ett år kan det ta för mig...

_________________
the older I get, the better I was


29 May 2017, 13:41
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Jag behöver nog åtminstone ett, två, tre, fyra eller kanske fem rep innan jag vet. Kanske behöver jag ratta stärkaren annorlunda? Kanske behöver jag en annan pedaluppsättning? Är den bättre med andra strängar? Kanske behöver jag sänka stränghöjden?

Kanske är den egentligen bra men inget för mig?

Dock brukar det nog ta åtminstone ett till två år innan den går vidare.

Att prova en gitarr i en musikaffär är meningslöst för mig. Det säger mig ingenting. Jag måste äga den i några månader för att veta. Så därför kan jag lika gärna köpa den på distans oprövad.


29 May 2017, 15:08
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
lpstd wrote:

Att prova en gitarr i en musikaffär är meningslöst för mig. Det säger mig ingenting. Jag måste äga den i några månader för att veta. Så därför kan jag lika gärna köpa den på distans oprövad.


Men känner du inte om en gitarr är resonant och har ton direkt?


29 May 2017, 15:30
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Vinyljunkie wrote:
lpstd wrote:

Att prova en gitarr i en musikaffär är meningslöst för mig. Det säger mig ingenting. Jag måste äga den i några månader för att veta. Så därför kan jag lika gärna köpa den på distans oprövad.


Men känner du inte om en gitarr är resonant och har ton direkt?

Ärligt talat, det vet jag faktiskt inte. Har aldrig jämfört gitarrer med det kriteriet. Gissar att jag inte är ensam om det.

Jag vet att de är bra om det låter och känns bra dels i replokalen med bandet, och dels hemma i soffan. Om detta nu beror på resonans och/eller något annat kan jag tyvärr inte svara på.


29 May 2017, 16:17
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
lpstd wrote:
Vinyljunkie wrote:

Men känner du inte om en gitarr är resonant och har ton direkt?

Ärligt talat, det vet jag faktiskt inte. Har aldrig jämfört gitarrer med det kriteriet. Gissar att jag inte är ensam om det.

Jag vet att de är bra om det låter och känns bra dels i replokalen med bandet, och dels hemma i soffan. Om detta nu beror på resonans och/eller något annat kan jag tyvärr inte svara på.


Om många fungerar som du så har Thomann definitivt en framtid. :)


29 May 2017, 16:49
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Vinyljunkie wrote:
lpstd wrote:
Ärligt talat, det vet jag faktiskt inte. Har aldrig jämfört gitarrer med det kriteriet. Gissar att jag inte är ensam om det.

Jag vet att de är bra om det låter och känns bra dels i replokalen med bandet, och dels hemma i soffan. Om detta nu beror på resonans och/eller något annat kan jag tyvärr inte svara på.


Om många fungerar som du så har Thomann definitivt en framtid. :)

Att Thomann har både en historia och förmodligen även en framtid är väl sen flera år ett obestridligt faktum?

Fast det beror nog i så fall knappast på såna som mig. Jag är för det mesta ganska ointresserad av sprillans nya gitarrer.


29 May 2017, 17:12
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Går ganska fort att känna om det är en bra gitarr men sen att veta om det är en bra gitarr för mig som jag kommer trivas med tar betydligt längre tid.


30 May 2017, 10:54
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Nov 2014, 23:07
Posts: 43
Location: Frösön
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Under en minut beroende på hur långt det är till en spegel.Ser det fränt ut är det en keeper. Eller?


30 May 2017, 15:43
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Sluggo wrote:
Under en minut beroende på hur långt det är till en spegel.Ser det fränt ut är det en keeper. Eller?


Sådär ja. Nu kan tråden stängas!


30 May 2017, 17:16
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Hur länge behöver du spela en gitarr för att veta...
Tycker det varierar från gitarr till gitarr. Första gången jag testade en ESP Horizon i butik så kändes det bara så helt rätt och priset var bara 10 000:- då. Men var arbetslös och hade inte råd men önskade inget annat än att köpa den. Fick vänta och hålla mig. Hittade senare när jag fick jobb en för 8000:- på blocket och slog till direkt och har aldrig ångrat mig och kommer aldrig att sälja den. Däremot testade antal mickar innan jag hittade den ultimata för guran, en Lundgren M6. Har ägt och sålt ett flertal guror som fått gå. Känts bra i början men efter någon månad eller så börjat inte kännas som någon man kommer att fästa sig vid och då är det dags att skiljas. Däremot aldrig haft någon som inte har gått att justera och intonera bra. Bara haft tur? Svårt att säga.


16 Jun 2017, 01:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 28 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.