View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:50



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Värde på Goya-gitarr på Blocket? 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Värde på Goya-gitarr på Blocket?
https://www.blocket.se/stockholm/Hagstr ... ?ca=15&w=3

Vad är värdet? Knappast 25K va? Eller har de gått upp så mycket?


02 May 2017, 15:04
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Värde på Goya-gitarr på Blocket?
Har nog stigit en del och den ser fin ut men 25' njae...

https://www.gbase.com/gear/goya-model-80-1961-gold-sparkle

https://www.gbase.com/gear/goya-hagstrom-model-80-1961-gold-sparkle

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


02 May 2017, 20:05
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Värde på Goya-gitarr på Blocket?


Jag såg att den senaste som såldes på Ebay gick för ca 7000kr. Den var inte lika fin men inget ras heller.


03 May 2017, 11:54
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Värde på Goya-gitarr på Blocket?
Vinyljunkie wrote:
https://www.blocket.se/stockholm/Hagstrom_1959_60_GuldGlitter__Goya__72920010.htm?ca=15&w=3

Vad är värdet? Knappast 25K va? Eller har de gått upp så mycket?


Säljaren har sänkt till det mycket "psykologiska priset" 19995 kr. :lol:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


12 May 2017, 07:01
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Värde på Goya-gitarr på Blocket?
Granis67 wrote:
Vinyljunkie wrote:
https://www.blocket.se/stockholm/Hagstrom_1959_60_GuldGlitter__Goya__72920010.htm?ca=15&w=3

Vad är värdet? Knappast 25K va? Eller har de gått upp så mycket?


Säljaren har sänkt till det mycket "psykologiska priset" 19995 kr. :lol:


Om han tar bort 1:an så har han lyckats med psykologin! :roll:


12 May 2017, 10:48
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Värde på Goya-gitarr på Blocket?
Alla begrepp är ju tänjbara, men för mig så är en av dom största anledningarna att köpa äldre "vintage" instrument att dom ska vara exceptionella i fråga om spelkomfort och ljud i första hand. En glitter Goya/Hagström uppfyller inter några av dom kraven för mig! Om man ser dom som modern konst att hänga på väggen i megastudion så tror jag att hälften kan räknas som skäligt! Tycker Jag!!

_________________
pudas


19 May 2017, 21:01
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Värde på Goya-gitarr på Blocket?
pudas wrote:
Alla begrepp är ju tänjbara, men för mig så är en av dom största anledningarna att köpa äldre "vintage" instrument att dom ska vara exceptionella i fråga om spelkomfort och ljud i första hand. En glitter Goya/Hagström uppfyller inter några av dom kraven för mig! Om man ser dom som modern konst att hänga på väggen i megastudion så tror jag att hälften kan räknas som skäligt! Tycker Jag!!


Det beror ju helt på vad man spelar för sorts musik. Och om man prioriterar att spela på ett konstverk eller ej. :)


22 May 2017, 12:40
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Värde på Goya-gitarr på Blocket?
Knepigt... Samlar man på Hagström grejer och har en slant över så är ju den intressant.
Man vill ju normalt inte betala överpris trots det, men det finns ju inte 20 st till salu på Blocket heller som 'Thomann-prylar'

Så 'Try Find another one' 8)

_________________



23 May 2017, 16:10
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Värde på Goya-gitarr på Blocket?
Mike Leaf wrote:
Knepigt... Samlar man på Hagström grejer och har en slant över så är ju den intressant.
Man vill ju normalt inte betala överpris trots det, men det finns ju inte 20 st till salu på Blocket heller som 'Thomann-prylar'

Så 'Try Find another one' 8)


Det gick som sagt en på Ebay nyligen för 7000.


23 May 2017, 16:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Värde på Goya-gitarr på Blocket?
Vinyljunkie wrote:
Mike Leaf wrote:
Knepigt... Samlar man på Hagström grejer och har en slant över så är ju den intressant.
Man vill ju normalt inte betala överpris trots det, men det finns ju inte 20 st till salu på Blocket heller som 'Thomann-prylar'

Så 'Try Find another one' 8)


Det gick som sagt en på Ebay nyligen för 7000.


Ja , det blir ju dygt 11 med frakt och moms. Var den i exakt samma utförande och skick?
Priserna på vintage styrs helt av små detaljer och kan variera väldigt mellan olika exemplar.

Samlare söker ju HELLRE de dyrare exemplaren om de är i bättre skick. Dock vill man inte betala överpris om det går att undvika

Handlare tenderar att göra tvärtom, jaga de mindre bra exemplaren, sen prissätta dom lika högt som om de vore MINT baserat på att de felesta kunder
utom de mest insatta inte begriper sig på prissättningen och vad som styr den.

_________________



26 May 2017, 09:03
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Värde på Goya-gitarr på Blocket?
Mike Leaf: jag tycker at du har ett konstigt resonemang som man bara kan tolka som att du menar att man alltid bör räkna in frakt från en annan kontinent plus tull i värdet. Jag tror ju inte att du menar så egentligen men är ett rimligt värde 7000 eller 11000, det är ju det som är frågan?

Och nej den på Ebay var inte riktigt lika fin.


26 May 2017, 12:27
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Värde på Goya-gitarr på Blocket?
Vinyljunkie wrote:
Mike Leaf: jag tycker at du har ett konstigt resonemang som man bara kan tolka som att du menar att man alltid bör räkna in frakt från en annan kontinent plus tull i värdet. Jag tror ju inte att du menar så egentligen men är ett rimligt värde 7000 eller 11000, det är ju det som är frågan?

Och nej den på Ebay var inte riktigt lika fin.


Om man jämför priser på det sätt du gjorde (till salu i Sverige kontra utomlands) så tycker jag det är lämpligt att räkna in frakt och tull, annars blir det ju inte en korrekt jämförelse

Eller hur menar du?

'rimligt värde' , tja man kan ju kolla i VGPG och lägga till dra ifrån för skick , annars är det väl upp till marknaden att bestämma värdet på den.

_________________



26 May 2017, 14:56
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Värde på Goya-gitarr på Blocket?
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Mike Leaf: jag tycker at du har ett konstigt resonemang som man bara kan tolka som att du menar att man alltid bör räkna in frakt från en annan kontinent plus tull i värdet. Jag tror ju inte att du menar så egentligen men är ett rimligt värde 7000 eller 11000, det är ju det som är frågan?

Och nej den på Ebay var inte riktigt lika fin.


Om man jämför priser på det sätt du gjorde (till salu i Sverige kontra utomlands) så tycker jag det är lämpligt att räkna in frakt och tull, annars blir det ju inte en korrekt jämförelse

Eller hur menar du?

'rimligt värde' , tja man kan ju kolla i VGPG och lägga till dra ifrån för skick , annars är det väl upp till marknaden att bestämma värdet på den.


Det blir ju korrekt för den som bor i samma stad som objektet.

Intressant att det finns de som kan tänka sig att betala mer för samma pryl för att frakt och tull tillkommer.


26 May 2017, 15:40
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Värde på Goya-gitarr på Blocket?
Vinyljunkie wrote:
Intressant att det finns de som kan tänka sig att betala mer för samma pryl för att frakt och tull tillkommer.

Förstår fortfararande inte vad du yrar om , men det är säkert bra.

_________________



28 May 2017, 19:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Re: Värde på Goya-gitarr på Blocket?
Jag förstår inte att vissa tror att det finns ett faktiskt värde på en gitarr eller något annat för den delen.
Finns det en köpare så finns det ett pris, om inte så är sanningen som den är. Att tro att något har ett visst
värde på grund av att en tidigare försäljning betingade ett visst pris är ingen absolut vetenskap som man
kan luta sig emot.

Det finns nog en och annan som betalat överpris för sina inköp där det visat sig att vid en senare försäljning så har
man inte alls hamnat i närheten av vad man betalade en gång i tiden utan förlorat en rejäl slant. En affär är en affär
och alla affärer är inte bra, vissa är helt enkelt riktigt dåliga och det är något man måste ta i beaktande när man frågar
vad något är värt på ett forum. De svar man får är helt subjektiva och baserade på varje enskild individs egna erfarenheter,
så att tro att man kan hitta någon sorts sanning med att ställa den här typen av frågor på ett forum är förknippat med ett
stort risktagande.

Detta är i alla fall min uppfattning baserad på mina erfarenheter. Jag har gjort både riktigt bra och även ruskigt dåliga
affärer när det gäller musikinstrument. Som sagt - det kan gälla något annat än instrument också men förutsättningarna
är desamma.

Tycker...
//BoB


28 May 2017, 22:26
Profile

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Värde på Goya-gitarr på Blocket?
Priset på Hagström glitter gitarrerna varierar ganska mycket beroende på färg och skick. Det är ganska vanligt att plasten spricker på den modellen vilket givetvis påverkar värdet ganska kraftigt. De var en av Hagströms dyraste gitarrer ny och är därför inte så vanlig. Priset för dessa brukar ligga mellan 10-20k, men de flesta hamnar närmare 10k pga av antingen vanlig färg eller sprickor i plasten.


28 May 2017, 23:31
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Värde på Goya-gitarr på Blocket?
BlueOnBlue wrote:
Jag förstår inte att vissa tror att det finns ett faktiskt värde på en gitarr eller något annat för den delen.
Finns det en köpare så finns det ett pris, om inte så är sanningen som den är. Att tro att något har ett visst
värde på grund av att en tidigare försäljning betingade ett visst pris är ingen absolut vetenskap som man
kan luta sig emot.

Det finns nog en och annan som betalat överpris för sina inköp där det visat sig att vid en senare försäljning så har
man inte alls hamnat i närheten av vad man betalade en gång i tiden utan förlorat en rejäl slant. En affär är en affär
och alla affärer är inte bra, vissa är helt enkelt riktigt dåliga och det är något man måste ta i beaktande när man frågar
vad något är värt på ett forum. De svar man får är helt subjektiva och baserade på varje enskild individs egna erfarenheter,
så att tro att man kan hitta någon sorts sanning med att ställa den här typen av frågor på ett forum är förknippat med ett
stort risktagande.

Detta är i alla fall min uppfattning baserad på mina erfarenheter. Jag har gjort både riktigt bra och även ruskigt dåliga
affärer när det gäller musikinstrument. Som sagt - det kan gälla något annat än instrument också men förutsättningarna
är desamma.

Tycker...
//BoB


Alltså det handlar ju inte om aktier men 10.000 till 20.000 är ett alldeles för stort spann.


29 May 2017, 12:35
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Värde på Goya-gitarr på Blocket?
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Intressant att det finns de som kan tänka sig att betala mer för samma pryl för att frakt och tull tillkommer.

Förstår fortfararande inte vad du yrar om , men det är säkert bra.


Det jag kan tänka mig att betala för en gitarr är samma oavsett om det tillkommer avgifter eller ej. Totalsumman sätts efter plånboken. Frågor på det?


29 May 2017, 12:37
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.