View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:20



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Vilken single coil? 
Author Message

Joined: 18 Aug 2011, 14:04
Posts: 126
Location: Eskilstuna
Post Vilken single coil?
Hej. Jag tänkte sätta en single coil i en HSH-set up, men inser att jag har noll koll på single coil. :oops: Vad ska man köpa? Ljudet jag söker ska vara snyggt strata-stuk, den kommer inte att användas för dist, utan enbart för rent ljud. Hög out put är inte önskvärt, utan snarare prio på snyggt ljud. Hjälp! :)


20 May 2017, 09:07
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Vilken single coil?
Jag har en vanlig Fender stratamik från 70-talet i min HSH-gitarr.
För mig funkar det kanon. Eventuellt skulle jag rekommendera en
Texas Special som är en stratamik som är fetare i ljudet än en vanlig.
För att passa ihop med humbuggarna.

_________________
Försvinn ur min åsikt


20 May 2017, 11:42
Profile

Joined: 18 Aug 2011, 14:04
Posts: 126
Location: Eskilstuna
Post Re: Vilken single coil?
All right, tack för tipset Uncle Fred! Då har jag fått något att gå på. Fler idéer mottages tacksamt, om någon har tips. Under tiden börjar jag leta efter en sjuttiotals Fender singel Coil då. :)
//Mattias


20 May 2017, 12:13
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Vilken single coil?
Lätt: Suhr ML/Fl standard eller classic.


20 May 2017, 12:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Vilken single coil?
Är det egglägena som prioriteras eller mittenmick ensam? Jag använder aldrig mittmicken ensam utan bara i kombination med stallmicken och då kan det vara lite lurigt tycker jag, valet beror mycket på vilken stallmick man har. Dock föredrar jag mickar med magneten undertill, typ sådana som sitter på billigare strator. Fördelen är något mindre string-pull och en klang som blir lite stadigare i kombination med stallmicken.

_________________
pudas


20 May 2017, 13:29
Profile

Joined: 18 Aug 2011, 14:04
Posts: 126
Location: Eskilstuna
Post Re: Vilken single coil?
Jag har inte i första hand siktat på egglägena med just denna gitarr, jag tror inte att jag kommer att kunna splitta humbuckrarna. Det är mer att jag vill kunna nödtorftigt få ett hyfsat snyggt rent ljud vid de få tillfällen som jag behöver det. Jag tackar ödmjukast för era tips och idéer! :)


20 May 2017, 19:55
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Vilken single coil?
Vad är det för gitarr du skall droppa SC-micken i?
Vilken tjocklek på strängarna kör du på?
Vill du ha ett tight vasst, varmare -eller klassiskt "boomigt" -rent ljud ur SC micken?


/ Jonken :?:


03 Jun 2017, 15:24
Profile

Joined: 18 Aug 2011, 14:04
Posts: 126
Location: Eskilstuna
Post Re: Vilken single coil?
Hej Jonken.
Jag är rädd att jag överutnyttjar din och andras kunskap här, då mitt syfte inte är så noga som ni kanske har kunskap till. Jag spelar nästan aldrig på SC, de strator jag använder brukar ha minst 1 HB, oftast splittar jag dem vid de få tillfällen jag behöver SC.
Denna gitarr vi pratar om i tråden är en Fender Mex-strata, jag har en Super distortion och en DP103 i plektrumskyddet, så vi de få tillfällen jag vill spela odistat så blir det på SC'n. Jag spelar 009-042 vanlig stämning, och egentligen vet jag faktiskt inte vad jag letar efter för SC-sound. I alla fall söker jag inte hög output eftersom den inte ska distas, utan nåt som "låter bra" bara.
Då jag ofta spelar på en 2204 så åstadkoms "rent ljud" genom att dra av på volymen på gitarren, så hög output skulle vara kontraproduktivt. Jag tvivlar på att jag kommer att använda SC ihop med HB. Möjligen i framtiden med en splittad HB.

Så, jag är tacksam för analyser, men lägg inte för mycket krut på det, för det gör ju inte jag... :)

Tack,
Mattias


03 Jun 2017, 20:26
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Vilken single coil?
Prowler wrote:
Hej Jonken.
Jag är rädd att jag överutnyttjar din och andras kunskap här, då mitt syfte inte är så noga som ni kanske har kunskap till. Jag spelar nästan aldrig på SC, de strator jag använder brukar ha minst 1 HB, oftast splittar jag dem vid de få tillfällen jag behöver SC.
Denna gitarr vi pratar om i tråden är en Fender Mex-strata, jag har en Super distortion och en DP103 i plektrumskyddet, så vi de få tillfällen jag vill spela odistat så blir det på SC'n. Jag spelar 009-042 vanlig stämning, och egentligen vet jag faktiskt inte vad jag letar efter för SC-sound. I alla fall söker jag inte hög output eftersom den inte ska distas, utan nåt som "låter bra" bara.
Då jag ofta spelar på en 2204 så åstadkoms "rent ljud" genom att dra av på volymen på gitarren, så hög output skulle vara kontraproduktivt. Jag tvivlar på att jag kommer att använda SC ihop med HB. Möjligen i framtiden med en splittad HB.

Så, jag är tacksam för analyser, men lägg inte för mycket krut på det, för det gör ju inte jag... :)

Tack,
Mattias

Det första jag skulle rekommendera dig att göra; är att dubbelkolla så att du har en volym pot på 500K i din Strata -istället för original V-poten i den som är på 250K.
Nästa grej när det gäller själva SC-micken; är att hitta en som funkar genom 500K -istället för genom 250K. Du verkar ju vara en DiMarzio -kille. Och DiMarzio tillverkar faktiskt en SC-size mick som har vintage karaktär genom 500K. En annan fördel med denna mick är även att den har blad/rails -istället för traditionella SC polmagneter. Fördelen med detta speciellt i mitten läget är att plektrumet inte fastnar i magneterna -trots att man har den justerad närmare strängarna (om man vill). Denna bagatell är sällan ett problem i stall och halsmickar; men kan ofta vara rätt störande i mitten micken -eftersom det är ofta där man gräver med sitt plektrumanslag.

Micken som jag pratar om är DiMarzio Cruiser Neck BP 186. Det är samma mick som bla Andy Timmons använder i sina gitarrer. Kika gärna på lite Andy -klipp på YT; och gör en bedömning om denna mick skulle vara något för dig. Koncentrera ditt lyssnande extra noga när Andy kör sina rena ljud -eftersom det är detta du främst skall använda micken till. Träslaget i Andys gura är i princip samma (fast exklusivare trä bitar) som du har i din Strata; vilket innebär att ljudbilden ur din gitarr kommer att vara mycket likt Andys. Nu är Andy dock en gudabenådat bra gitarrist -som kör på fina Mesa Boogie stärkare: Men du förstår nog ändå vad jag menar.

- Hoppas detta hjälper dig vidare.


/ Jonken


03 Jun 2017, 22:19
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Vilken single coil?
Sätt ett 470 kOhm motstånd mellan single coil-mickens leadtåt och jord vid switchen så kan du köra med 500k volympot utan att behöva tänka på att micken låter för bright, den kommer då att låta som vanligt. För en 500k volympot vill du ha om du kör humbuckers.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


03 Jun 2017, 23:22
Profile

Joined: 18 Aug 2011, 14:04
Posts: 126
Location: Eskilstuna
Post Re: Vilken single coil?
Tack Jonken och Marshall!
Bra tips om 470 Ohm parallellt med poten, fast på PU sidan av switchen så klart!
Andy Timmons hade ju ett snyggt ljud även med bara mittenmicken, det där kan absolut funka för mig, även om jag inte spelar den typen av musik. Cruiser Neck BP 186 hittade jag för ca 700 kr + frakt på E-bay, men jag köper hellre en beg om det går. Och ska jag köpa en ny så vill jag ge lokala musikaffären en chans först.
500k är också bra tips, och jag har en Push-Pull på 500k här nånstans, så den borde kanske in i denna gitarr.

Många tack till er, och till tidigare tipsare i tråden också! :)

//Mattias


04 Jun 2017, 00:45
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Vilken single coil?
Vill dock påpeka att Andy Timmons använder Cruiser bridge och inte neck på sina HSS-guror.


04 Jun 2017, 14:12
Profile
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: Vilken single coil?
Kan flika in att jag har en Cruiser (neck, svart) över. Hade den i mittläge på min Ibanez RG550 men den blev alldeles för fet för min smak.
Använder nästan aldrig mittmick för sig själv utan endast eggläge då och då. Så för min del så blev den för tjock i soundet, men skall du använda
enbart mittmick så kommer det kanske i annat läge (pun intended).

Däremot så gillar jag den skarpt som halsmick, funkar även splittad tycker jag. Är alltså inte i något akut behov att sälja egentligen men hojta till om det
låter intressant :wink:

Men som guitarnerdswe påpekade, kanske bridge-varianten skulle passa bättre?


05 Jun 2017, 14:20
Profile

Joined: 18 Aug 2011, 14:04
Posts: 126
Location: Eskilstuna
Post Re: Vilken single coil?
Ok, tack återigen för er kunskap på området. :-) Jag vill inte verka otacksam, men vit hade passat mitt projekt lite bättre. Jag har din PU i åtanke, Bysen, tack! :-)
//Mattias


06 Jun 2017, 08:38
Profile

Joined: 18 Aug 2011, 14:04
Posts: 126
Location: Eskilstuna
Post Re: Vilken single coil?
Vänta nu... Splittad säger du..? :shock: Ursäkta min okunskap och om jag varit oklar i min beskrivning, men jag är som rubriken lyder ute efter en Single Coil (=Enkel spole), inte en humbucker i miniformat, jag har ju redan 2 humbuckers på gitarren. :)
Den första specen jag hittade på micken nämnde inget om mini-humbucker, men nu när jag kollar runt så ser jag det. :oops:

Jag tyckte i o f s mittenmicken lät bra i inledningen av detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=_vw9rQnUE48

Min tanke är alltså att om jag inte kan splitta de två humbuckarna så kan jag i alla fall nyttja den mittre single coil-micken till snyggare rent ljud. Är det då verkligen t ex en Cruiser Neck (eller bridge) DP 186 (187) jag söker?

//Mattias


06 Jun 2017, 16:07
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: rifle and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.