View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:02



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Behöver tips och råd 
Author Message

Joined: 12 Aug 2004, 07:39
Posts: 1365
Location:
Post Behöver tips och råd
Kunnandet om diverse här på ljudbojen upphör aldrig att förvåna :)
Jag behöver tips!! Bor i en BRF lgh, och den är varm, året runt, detta genom ickeempiriska studier tror jag beror på att jag bor direkt ovan torkrum (jag har aldrig haft element på)
Så tror att värmen från torkrum kryper upp i vägg, sen skiner solen o gör det varmt jävel.
Har en portabel AC som nu börjar ge upp sin kyleffekt, o den har funkat sådär, visst sänker lite, men inte tillräckligt.
Sen har jag ju givetvis inte byggt in "avgasröret" med luft som man ska.

Så fråga:
Hur får jag ned temp? Jag har testat alla "husmorstips" så behöver ngt mekaniskt.
Satsa på en "riktig" AC med flytande kylmedia (kommer kräva tillstånd från BRF) dyrt, men som jag fattat bäst, eller finns det portabla ACs som inte väsnas ?
Kollade på en idag på Mediamarkt,,, 63 Db,, har svårt att relatera till hur mycket det är.

Tips gärna

God helg


19 May 2017, 19:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Behöver tips och råd
arbetarpojken wrote:
Kunnandet om diverse här på ljudbojen upphör aldrig att förvåna :)
Jag behöver tips!! Bor i en BRF lgh, och den är varm, året runt, detta genom ickeempiriska studier tror jag beror på att jag bor direkt ovan torkrum (jag har aldrig haft element på)
Så tror att värmen från torkrum kryper upp i vägg, sen skiner solen o gör det varmt jävel.
Har en portabel AC som nu börjar ge upp sin kyleffekt, o den har funkat sådär, visst sänker lite, men inte tillräckligt.
Sen har jag ju givetvis inte byggt in "avgasröret" med luft som man ska.

Så fråga:
Hur får jag ned temp? Jag har testat alla "husmorstips" så behöver ngt mekaniskt.
Satsa på en "riktig" AC med flytande kylmedia (kommer kräva tillstånd från BRF) dyrt, men som jag fattat bäst, eller finns det portabla ACs som inte väsnas ?
Kollade på en idag på Mediamarkt,,, 63 Db,, har svårt att relatera till hur mycket det är.

Tips gärna

God helg


En tvådelad "värmepunp" är vad du behöver. Ljudnivån är ok, se bara till att utedelen monteras
så du slipper vibrationsljud in i lägenheten.
Kolla ställen som bauhaus rusta och liknande, du borde kunna hitta en för mindre än 10.000.
Bry dig inte om verkningsgraden, den räknas för värmning, något som du inte behöver,
och även om du skaffar en med lägre verkningsgrad så kommer den inte att gå så många
dagar att det spelar någon större roll. Inköpspriset blir det viktigaste.

De "portabla" ac som släpper ut varmluft i en slang är en nödlösning som man bör undvika.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


19 May 2017, 19:55
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Behöver tips och råd
Ge oss en siffra, hur varmt?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


19 May 2017, 20:21
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Behöver tips och råd
Stäng ute solljuset och skapa lite drag/ventilation.

_________________
Försvinn ur min åsikt


20 May 2017, 11:21
Profile

Joined: 12 Aug 2004, 07:39
Posts: 1365
Location:
Post Re: Behöver tips och råd
Det verkar ha försvunnit post här? Men testade att lägga liggunderlag, o varmt blir det just där.
Även väggar tycker jag blir varma.
tempen som frågats efter (sorry sent svar) Normalläge ca 25-24. Kalla dagar ca 23. Varma dagar (utomhustemp runt 18-20) dvs sol direkt upp till 26-28
Ska kolla med förening om det ev går att isolera torkrummet (bättre)


02 Jun 2017, 19:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Behöver tips och råd
En grundfråga är elementen varma när det är varmt i lägenheten? Eller är de alltid kalla?


10 Jun 2017, 21:53
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2004, 07:39
Posts: 1365
Location:
Post Re: Behöver tips och råd
Elementen kalla. Har som sagt aldrig haft dem på?
Det är golvet (och väggar) som hettar upp min lgh.

Korsdrag funkar om kallt ute, men direkt när jag stänger fönster går tempen upp


11 Jun 2017, 01:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: Behöver tips och råd
ugnsfolie på rutorna(stängde ute värmen riktigt bra, Endast persienner hjälper inte. Sen ner med persiennerna och gärna en mörkläggningsgardin av tjockare sort, ge fan i och öppna fönstrena för att vädra ut så vida du inte kan öppna så det blir korsdrag.

Hade så i min förra lgh, två fönster mot väst, högst upp på ett berg, på sommarhalvåret hade jag stekande sol in i lgh från 14 tills den gick ner, var olidligt ibland. Har du en fläkt kan du sätta nerkylda kylklampar framför så det blir kall luft, annars vispar du bara runt varm luft.

Vädra ut på sent på natten framåt morgonen igen, det funkade hyfsat då det kanske bara var 18-20 grader ute då. När solen låg på var det förmodligen 30+ inne(!) En ny ac är väl egentligen det bästa, 63db är ok för vissa, för mycket för andra om inte annat kan du kanske sova med öronproppar? När man är vaken brukar man ju vara mer ljudtålig då tv, radio mm är igång.

_________________
Elsträng och Hammare


13 Jun 2017, 20:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Behöver tips och råd
Hasse-Angerfist wrote:
En ny ac är väl egentligen det bästa, 63db är ok för vissa, för mycket för andra om inte annat kan du kanske sova med öronproppar? När man är vaken brukar man ju vara mer ljudtålig då tv, radio mm är igång.

Räcker väl om den går fram till man går och lägger sig, och sen sätta på nästa morgon.....

_________________



14 Jun 2017, 13:35
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.