View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:19



Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Felsöka preamp utan last? 
Author Message

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Felsöka preamp utan last?
Som rubriken säger...kan man felsöka en rördriven preamp utan last?
I detta fall tänker jag på ett dynaco försteg...men samma sak borde väl gälla t.ex. ett bandeko eller liknande..


05 May 2017, 14:32
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Felsöka preamp utan last?
Det är bara när det är slutsteg med utgångstrafo som det kan vara riskabelt utan last. Är det bara en preamp ska det inte vara nån fara.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


05 May 2017, 17:52
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Felsöka preamp utan last?
Det är helt ok att köra en preamp utan last ( eller med totalfel last)
Det finns ingen trafo på utgången, det är en trafo som körs obelastad som kan skadas.

Vad är problemet med dynacon ?

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


05 May 2017, 19:38
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Felsöka preamp utan last?
Saknar output på ena kanalen. Tänkte det vore skönt att testa den med oscilloskop utan slutsteget igång.


05 May 2017, 22:44
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Felsöka preamp utan last?
speed wrote:
Saknar output på ena kanalen. Tänkte det vore skönt att testa den med oscilloskop utan slutsteget igång.


kika på :
- tape omkopplaren, rör den några ggr
- om tape-in ingången fungerar, kolla andra ingångar, den stora omkopplaren kan ha oxiderat

- som fortsättning mät DC och jämför med manualen.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


06 May 2017, 08:18
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Felsöka preamp utan last?
Ska kika detta.
Har även slutsteget dynaco st-35 som precis vaknat till liv efter att ha stått sen början av 60-talet oanvänd.
Den stående flersektionskondensatorn gick ej formera så jag har gjort en re-stuffing av den. Det finns ju typ ingen plats under apparaterna för axiella kondensatorer så det måste vara på ovansidan. Det var snyggaste lösningen om jag inte ville köpa från staterna för 500+tull+frakt.
Övriga komponenter var inom spec och kondingar läcker inget alls. Dock märker jag något ojämn förstärkning mellan kanalerna. Kanske var så från början. Ska nog kolla rören och kanske byta mot matchad quad och se om det löser problemet.


06 May 2017, 09:09
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Felsöka preamp utan last?
Det var balanspotentiometern som var kass. Gick ej rädda så jag tänkte byta ut och märker ett nytt huvudbry...
Verkar som potentiometern är en specialvariant som jag inte riktigt kan beskriva....men skulle det funka att ta en vanlig linjär pot?
Sen är värdet på 750K, vilket inte är lätt att hitta. Ska jag köra 500K eller 1MEG som ersättning tycker du?


07 May 2017, 22:36
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Felsöka preamp utan last?
speed wrote:
Det var balanspotentiometern som var kass. Gick ej rädda så jag tänkte byta ut och märker ett nytt huvudbry...
Verkar som potentiometern är en specialvariant som jag inte riktigt kan beskriva....men skulle det funka att ta en vanlig linjär pot?
Sen är värdet på 750K, vilket inte är lätt att hitta. Ska jag köra 500K eller 1MEG som ersättning tycker du?

Ja, poten ser märklig ut på schemat, halva vägen är det ingen kolbana alls utan en kontaktbana utan motstånd.
Jag ser logiken, man dämpar inte signalen alls i "mottläge" och när man vrider den åt något håll
så dämpar man bara ena sidan. En klassisk balanskontroll har ju utgången ( löparen) som en spänningsdelare
på halva ingårnde spänning.

Det finns reservdel ( tror jag ) på http://www.tubenirvana.net/pas3-spare-parts.html , kostar 7 dollar + frakt.
Frågan är om reservdelen har samma konstruktion eller om man säljer en helt vanlig
gangad pot. Maila dem och fråga !
Jag skulle nog kopplat loss balanspoten och köra vidare . Om rummet är "i balans" står ju ändå
balanspoten i mitten.

Sätter du in en vanlig linjär pot skulle jag ta en 500k, den kommer att tappa ganska mycket signal ( 1/2) då
den är i mottläge då volymen lastar med 250k. EN 1 Meg tappar ännu mer. En 100k kommer att lasta
riaa steget väl hårt.

De hade luriga men genomtänkta lösningar på dynaco.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


07 May 2017, 23:27
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Felsöka preamp utan last?
Har mejlat och frågat nu!
Om de säljer vanlig 500K så provar jag detta....det innebär väl då att jag lär tappa volym från försteget, men hur mycket egentligen?

Kan man bara koppla förbi helt? Tänker att volymkontroll som kommer direkt efter sköter gallerläcka som behövs.


08 May 2017, 08:30
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Felsöka preamp utan last?
speed wrote:
Har mejlat och frågat nu!
Om de säljer vanlig 500K så provar jag detta....det innebär väl då att jag lär tappa volym från försteget, men hur mycket egentligen?

Kan man bara koppla förbi helt? Tänker att volymkontroll som kommer direkt efter sköter gallerläcka som behövs.

Du kan koppla ur den. Vad som är viktigt ( för RIAA) är att totala impedansen är 250k ( volympoten) + 750k(balans) i paralell dvs 207k

Saxat från autdiokarma :
<citat>


The following were replies to email inquiries I made to someone who I believe is held in high regard in the Dynaco community-

As far as the volume pot. goes, as long as you are using a PC6 phono board, whether it be in a stock PAS, or a project PAS that employs a completely different line stage board, the requirement to maintain the correct loading remains. In order for the PC6 to exhibit flat low end response it must operate into a specific load. In the stock circuit, that load consists of the 47K on the blend switch, the volume and balance pots (in parallel) plus the 4.7K resistor at the loudness tap on the volume pot. That entire series/parallel combination is about 207K. Thus, for example, if you were to run a PC6 into ONLY a volume pot. with the blend and balance functions removed, then that pot should, ideally, be 207K. A 250K pot alone would result in a slightly more elevated low end response peak, while a 100K pot would likely result in unacceptable low end loss. In stock form, the phono response does have a slight low end response peak, which will decrease if a load is attached to the tape out jack. That would have been expected to be several hundred K ohms, back in the day. Modern tape decks would present to great a load. Interestingly, an original PAS volume pot, all by itself, WOULD be an acceptable load IF the 4.7K resistor remained connected to the loudness tap. That would result in about 204K overall.

The Goldpoint comment that the value is not important, would only be true when typical line input levels are considered. With a highly load specific source, like the PC6, this no longer applies. You could use a 250K pot alone, and live with the somewhat elevated low end peak, or you could put a 1M resistor in parallel with it to flatten the peak. That’s only for the case where the pot is the only load. If you planned on including other elements at the input, such as a balance pot, then that load would also need to be factored in. Note that, even in an otherwise stock PAS, if the volume pot is changed to another type, of the same value, but without a loudness tap, it would also need to be bridged with 1 M to result in a more ideal overall load.


</citat>

Min sammanfattning är att om du väljer att koppla bort balanspoten så kan du sätta ett motstånd på
760k till jord . 1M duger säkert bra också.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


08 May 2017, 10:08
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Felsöka preamp utan last?
Detta svar fick jag när jag fråga om det var som originalpot eller om det var en vanlig linjär potatis:


our 500K balance taper pot will work just fine in any original PAS2/3/3X.

Hur ska man tolka detta svaret? Att det är en vanlig pot och att han inte vill berätta det?


08 May 2017, 16:22
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Felsöka preamp utan last?
speed wrote:
Detta svar fick jag när jag fråga om det var som originalpot eller om det var en vanlig linjär potatis:


our 500K balance taper pot will work just fine in any original PAS2/3/3X.

Hur ska man tolka detta svaret? Att det är en vanlig pot och att han inte vill berätta det?

Eller att han inte vet.

Men om man kopplar den så här :
+----+
Signal ====> 1 |
| |
| 2 ===== >> till volym-pot
| |
| |
| 3 ===v
+-----+ v
v
+--+
| | 250k motstånd
| |
+-+
v
v
-----------
SIGNAL JORD

då får du lasten 750 k till jord, och signalen tas ut i mittläget vid 250k av 750 dvs 66% av signalen kvar.
Reglerområdet blir inte lika stort, man kan inte reglera ner till mer an 33% men det räcker sannolikt.
Det blir nästan som originalpoten.


Spar för all del den gamla poten, någon händig kanske kan fixa den, eller använda delar av den.


EDIT: man blir spyfärdig när min fina ascii-grafik förstörs av bullertinbordet. Men det kanske framgår hur
det är tänkt ? Jag gör ett nytt försök :
%
% +----+
%Signal ===> 1 |
% | |
% | 2 ===== >> till volym-pot
% | |
% | |
% | 3 ===v
% +-----+ v
% v
% +--+
% | | 250k motstånd
% | |
% +-+
% v
% v
% -----------
% SIGNAL JORD


EDIT : förbannade mjukvara !

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


08 May 2017, 17:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Felsöka preamp utan last?
nu då, ascii-grafiken förpackad i en pdf -- gick inte. Som jpeg då ?
Attachment:
balanspot.jpg [65.93 KiB]
Not downloaded yet


Attachments:
balanspot.jpg [65.93 KiB]
Not downloaded yet

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se
08 May 2017, 17:30
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Felsöka preamp utan last?
Tittade på apparaten idag igen och märker att volympot är bytt till 220k. Loudness är också helt bortkopplad.

Att Loudness är bortkopplad gör mig inget.
Borde jag byta till 250K som original eller är det en kompensation som förra tekniken gjort för att det ska bli rätt impedans för RIAA?


12 May 2017, 12:41
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Felsöka preamp utan last?
speed wrote:
Tittade på apparaten idag igen och märker att volympot är bytt till 220k. Loudness är också helt bortkopplad.

Att Loudness är bortkopplad gör mig inget.
Borde jag byta till 250K som original eller är det en kompensation som förra tekniken gjort för att det ska bli rätt impedans för RIAA?

Du kan nog behålla den.
Det finns marginaler, om du t.ex. inte använder tape out.
Jag tror att orsaken till just 220k var att man "hittade inget bättre".

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


12 May 2017, 14:14
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Felsöka preamp utan last?
Okej. Kanske byter ändå då den verkar vara linjär dessutom.

Ska prova det du ritade upp i PDF med motstånd! Återkommer med hur det blev i helgen eller början av nästa vecka! Tack så länge!


12 May 2017, 14:48
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Felsöka preamp utan last?
Tack gör hjälpen! Resultatet blev bra i preampen. Ska eventuellt gå igenom recap men den funkar aom den står nu utan problem.

Har i samma veva renoverat slutsteget st-35 och har jämn output där nu. Bytte alla kondingar utom C1-C2. Bytte även motstånden R3-R11.
I slutsteget uppstår ett sprak i 1 sekund vid uppstart. Sen spelar den fint. Börjar misstänka R12-R13 eller dioderna?

Finns det någon idé bakom varför jag inte ska ta bort R1 och C2 i kretsen?

Tänkte dra jordad kabel till preampen också och kom att tänka på att slutsteget får sin spänning via ojordat uttag på försteget. Behöver jag jorda slutsteget eller räcker jordfärbindelsen mellan utgång på försteget till input på slutsteget? Vill ju inte skapa jordloop heller.

Schema längst ner i dokumentet:
http://www.thehistoryofrecording.com/Manuals/DynaCo/Dynakit_ST35.pdf


16 May 2017, 12:06
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Felsöka preamp utan last?
R1 C2 är ett lågpass filter som tar bort signaler utanför det hörbara området.
Att man vill ta bort det beror på att om de kommer in på ingången så hänger resten
av förstärkaren ( trafona) inte med , motkopplingen ökar förstärkningen men det
enda som händer är att distorsionen ökar.

AV samma skäl skall man inte öka kopplingskondingarna i tron att man kan få mera bas.

För att bli av med spraket kan du sätta tillbaka motstånden. Speciellt anodmotstånden.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


16 May 2017, 17:15
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Felsöka preamp utan last?
Jag har inte ändrat något från originalvärde. Anledningen till att jag bytte kondensatorer och motstånd var pga ojämn signalstyrka på höger respektive vänster kanal. Bytet till nya friska komponenter gjorde att det blev bra balans igen. Misstänker att komponenterna i återkopplingen hade driftat olika.

Spraket fanns där från början och är fortfarande kvar vid uppstarten. Vet inte vad du menar med att sätta tillbaka motstånden? Har inte ändrat kretsen från schemat...bara bytt till nya komponenter. Det enda som inte bytts ut till nytt är nu likriktardioderna, R12, R13 och komponenterna innan första röret; C1, C2, R1, R2.


16 May 2017, 18:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Felsöka preamp utan last?
Sprak när man flippar på ett slutsteg kan bero på strömbrytaren.

_________________
Johan Hansson


16 May 2017, 19:41
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Felsöka preamp utan last?
Det är ut i högtalaren och kommer precis när rören är tillräcklig varma för att alstra ljudet... Sen försvinner det när volymen kommit upp ordentligt. Så det handlar liksom om 1-2 sekunder....kanske något av rören?


16 May 2017, 19:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Felsöka preamp utan last?
Att jag nämnde strömbrytaren är för att jag varit med om det ibland och det hörs i högsta grad ut genom högtalaren. Dock låter det inte som det i din förtydligande beskrivning. Kan mycket väl vara en rörsockel som bråkar och sluter bättre så fort det blir varmt. Ibland gör små tempförändringar mycket om det är ett väldigt litet glapp. Annars är det bara att ta bort saker i tur och ordning och ringa in problemet. Att rör blir mongo är inget revolutionerande.

_________________
Johan Hansson


16 May 2017, 20:04
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Felsöka preamp utan last?
Detta slutsteg har faktiskt ingen strömbrytare så det är min variac som agerar sådan vid test. Annars är strömkontakten tänkt att kopplas till ett strömuttag på försteget. Försteget har en strömbrytare som slår på spänning till båda apparaterna samtidigt.

Blir att kolla rören imorgon. Vore ju synd då det sitter sex st original RCA (4 EL84 och 2 12AX7) i steget.

En konstig grej är att det gemensamma katodmoståndet för slutrören är ett motstånd på 95 ohm.....varför inte 100 liksom??


16 May 2017, 20:09
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Felsöka preamp utan last?
speed wrote:
Jag har inte ändrat något från originalvärde. Anledningen till att jag bytte kondensatorer och motstånd var pga ojämn signalstyrka på höger respektive vänster kanal. Bytet till nya friska komponenter gjorde att det blev bra balans igen. Misstänker att komponenterna i återkopplingen hade driftat olika.

Spraket fanns där från början och är fortfarande kvar vid uppstarten. Vet inte vad du menar med att sätta tillbaka motstånden? Har inte ändrat kretsen från schemat...bara bytt till nya komponenter. Det enda som inte bytts ut till nytt är nu likriktardioderna, R12, R13 och komponenterna innan första röret; C1, C2, R1, R2.

Ok, om spraket fanns där före bytet så är det inte motstånden. Jag tar tillbaka förslaget.

Sprakar det i bägge kanaler ? Jag skulle kolla lödpunkter och att ellyten ( den burkade) är ordentligt jordad, har
för mig att det bara är flikar som viks om springor i chassiet.

Kan man provocera fram spraket genom att t.ex. sänka nätspänningen med en variac ? Kommer det även
om ingången är urkopplad ?

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


16 May 2017, 22:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Felsöka preamp utan last?
speed wrote:
Detta slutsteg har faktiskt ingen strömbrytare så det är min variac som agerar sådan vid test. Annars är strömkontakten tänkt att kopplas till ett strömuttag på försteget. Försteget har en strömbrytare som slår på spänning till båda apparaterna samtidigt.

Blir att kolla rören imorgon. Vore ju synd då det sitter sex st original RCA (4 EL84 och 2 12AX7) i steget.

En konstig grej är att det gemensamma katodmoståndet för slutrören är ett motstånd på 95 ohm.....varför inte 100 liksom??

Här är ditt sprak. Det skall inte vara 12ax7 det skall vara 7247 ( ena trioden är 12ax7 andra 12au7). Kan finnas
"på stan" men de är ovanliga och dyra. ( jag har en 7247, men jag har gott om nyproducerade JJ ECC832 som
är exakta motsvarigheter)

Skönt att detta är löst.

Varför sprakar det ? Jo det beror på den "mystiska C3/R4 som är en återkoppling, gjord för att öka
förstärkningen. Någon som dynaco trixat med i flera förstärkare men som gör att man måste vara
försiktig med att ändra i kretsen. När allt stämmer funkar det bra.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


16 May 2017, 23:01
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Felsöka preamp utan last?
Ahh! Då är det alltså förmodligen någon som utfört rörbyte på den på 60-talet och satt i 12ax7 istället för 7247 antagligen.
Då ska jag räkna med mindre gain ur slutsteget antar jag...men har nog så det räcker och blir över när jag kör med försteget till.

Då antar jag att jag kan sätta dit JJ rören utan att ändra på pinconfig? (tänker att rätt halva hamnar på rätt steg).
Jag är intresserad av köpa två rör isåfall av dig. Kan du skicka PM om hur jag betalar dig osv?


16 May 2017, 23:17
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Felsöka preamp utan last?
speed wrote:
Ahh! Då är det alltså förmodligen någon som utfört rörbyte på den på 60-talet och satt i 12ax7 istället för 7247 antagligen.
Då ska jag räkna med mindre gain ur slutsteget antar jag...men har nog så det räcker och blir över när jag kör med försteget till.

Då antar jag att jag kan sätta dit JJ rören utan att ändra på pinconfig? (tänker att rätt halva hamnar på rätt steg).
Jag är intresserad av köpa två rör isåfall av dig. Kan du skicka PM om hur jag betalar dig osv?


jj ecc832 är exakt likadana som 7247 ( hela serien ( ecc81 / 82 / 83 / 832 / 7247 / 12xx7 etc) är pin-kompatibla.

Hur du skaffar : surfa till tubular-well.se, regga dig , vänta på "konfirmationsmailet" där du klickar en länk.
Betalning paypal, vill du betala med faktura : maila mig så fixar jag möjlighet att betala med faktura.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


16 May 2017, 23:57
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Felsöka preamp utan last?
Har mejlat.

Hur hade du gjort med skyddsjord? Räcker det att jorda preampen? Finns det inte risk för jordloop annars?
Skyddsjord kommer ju ha förbindelse mellan apparaterna via rca-kontakterna.


17 May 2017, 10:18
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Felsöka preamp utan last?
speed wrote:
Har mejlat.

Hur hade du gjort med skyddsjord? Räcker det att jorda preampen? Finns det inte risk för jordloop annars?
Skyddsjord kommer ju ha förbindelse mellan apparaterna via rca-kontakterna.


Skyddsjord är kopplad i en skruv i bakplanet ( fick aldrig dit ett IEC uttag och var för lat för att byta kabel provisoriskt)
Jag har en kopplingsdosa liggande bakom burkarna där jordar möts och går vidare till ett jordat uttag.

Nej du får inget brum om din skyddsjord är ur samma uttag eller grenuttag. Huvudsaken är att det
är kopplat till en jord så att inte chassina ligger och "flyter"

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


17 May 2017, 20:37
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Felsöka preamp utan last?
Tack för rören och hjälpen Peter. Missljud vid uppstart borta nu med rätt rör på plats.
Undrar vad det var man hörde med ax7 vid uppstart?


24 May 2017, 07:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.