View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:16



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Färdig! 
Author Message
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Färdig!
Hittade den på Blocket, 1500 spänn. Jag ringde och sa att om det kommer ljud ur den köper jag på stående fot. Som vanligt var det någon som var snabbare, men någon fick förhinder så försynen gjorde att jag hämtade den nu vid lunch.
Mullard förstegsrör, Siemens EL34: or. Fullt fungerade inget brum eller oljud, skrap i potarna men det är ju inget större problem.
Det jag själv tänker är följande:

# Primärsäkringar! Dessa saknas, glöden är avsäkrad samt även B+ men fan inga på Primären. Hålen på baksidan är igensatta. Vet någon vad som är gjort av generalagenten och vad som är händige Harry?

# PPIMV. :mrgreen:

# Individuellt justerbar BIAS. Eller hur?

# Volympoten ändras till 500K eller 1 Meg, Avkopplingskonding på steg 2, till angenäm styrka och smak.

# Nya kondensatorer i filterdelen. Ny finns det inga tecken på att dom inte gör vad dom ska men dom ser inte ut att vara bytta och det betyder minst 40 år. Lika bra att byta kan jag tänka.
Vad tänker ni om signalkondingarna? Känns fel att börja riva i det som fungerar.
Vet någon vilken färg primärtapparna har? Tänkte försäkra mig om att 245 volt tappen är den som används.
Schema:http://www.chambonino.com/carlsbro/50-top.jpg

Bosse

Image
Image
Image
Image

_________________
bneostman@live.se


Last edited by trälhavsvägen on 13 May 2017, 17:23, edited 1 time in total.



05 Mar 2017, 16:11
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Vilka modar föreslås?
Tror att den bästa moden att byta ut högtalaren


05 Mar 2017, 17:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Vilka modar föreslås?
Jag går nog ett steg till.
Barrat är en mkt enkel maskin i grunden. Iom det anser jag att den behöver en preamp flaska till.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Mar 2017, 21:49
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Vilka modar föreslås?
Michael wrote:
Tror att den bästa moden att byta ut högtalaren


Det är iofs redan gjort, en Celestion G12-50 sitter där. Låter inte illa direkt, men det är ju en ensam 12". Sällan så bra tycker jag. Baffeln är dock ganska stor. Kanske den ska få husera ett 15" element i stället? Vi får se.
Men nu var det primärt avsäkring, bias och sist men inte minst ljudmodar i själva förstärkaren som var på tapeten :D .
H/
Bosse

_________________
bneostman@live.se


05 Mar 2017, 21:49
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Vilka modar föreslås?
Racing wrote:
Jag går nog ett steg till.
Barrat är en mkt enkel maskin i grunden. Iom det anser jag att den behöver en preamp flaska till.

Det är inte omöjligt att så blir fallet. Ska skynda långsamt med denna och se vad det går att göra med nuvarande bestyckning.
Rent generellt så vill jag ha lite mindre hår på ljudet än du, men det gör ju inget om den får ett brett spektrum att ratta med.
H/
Bosse

_________________
bneostman@live.se


05 Mar 2017, 21:55
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Vilka modar föreslås?
Vilket fynd Bosse, Grattis !

Håller med om högtalaren Celestion G12-50 är ju inte direkt någon dålig högtalare.

Avsäkringen är mest troligt SEMC ombyggnad min gamla Traynor exakt samma klisterlappar på insidan.

Tycker din egen arbetsorder ser bra ut, med frågetecken efter PPIMV.
Om du vill att den ska låta "original" så varför inte använda Carlsbro egna egna lösning på master som återfinns på 60 TC.
Jag lirade på Sixtens Carlsbro för många år sen och minns att det återgav ett mycket ärligt ljud = man kände igen sitt gitarrljud från att man spelar oförstärkt.
Men om det inte är ljudet du är ute efter, så är det nog ett pre-amp rör till som gäller alt annan fasvändare.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


05 Mar 2017, 22:34
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Vilka modar föreslås?
Ahh, 50 TOP, en av de mest underskattade förstärkarna!
Grattis Bosse! :-)

Jag kan kolla primärtapparna imorgon.
Den ser helt normal ut invändigt såvitt jag kan se. Tryckströmbrytarna och säkringsarrangemanget ingår i S-anpassningen
Går det att se serienumret fastän etiketten är borta? (Ovanför texten på bakpanelen.)

Mina förslag:
Ta bort den fasta "presenskontrollen" som står på max, om det inte redan är gjort. (Ser inte så ut.) Alternativt montera in en pot för ändamålet. För att testa kan du sätta den i hålet för det inre högtalarjacket. Annars tycker jag du är inne på rätt spår redan.
För mer normal gain blir det bra med en 500k (möjligen 1M) volympot och ev. en katodkonding på andra steget, precis som du är inne på. Ihop med en PPIMV kanske det är bäst med en 1M pot, jag har inte provat det. Utan master tycker jag det blir för mycket gain då.
När du byter filterkondingar, så löd även in motstånd över de två par som är seriekopplade. Jag brukar göra det direkt på kortets kopparbanor.
Ställbar bias ja, för de går hårt i original. Gärna med en diodbrygga först, för att få lite mer spänning att tillgå. I alla fall om du vill kunna köra med slutrör ur 6L6-familjen.

Ha inte för bråttom att modda sedan, utan prova den ordentligt först. Det här är grymt bra förstärkare när det gäller att leverera ett ärligt ljud. Tyvärr har nog presens-kretsen förstört mycket för dess popularitet, liksom den tämligen blygsamma gainen i original. Vasst ljud och nästan omöjlig att pressa till överstyrning, men det blir annat med ovanstående små moddar. :-)

Den förstärkare som Owe provade för länge sedan, som är en topp från -74, har jag inte längre kvar, men däremot en likadan som den här, ännu inte servad och moddad. Inte så länge sedan jag sålde en likadan, båda hör till de absolut sista 50 TOP som tillverkades i september 1977.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


06 Mar 2017, 00:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Vilka modar föreslås?
Skulle det inte vara bra att få upp spänningen till åtminstone första trioderna ett snäpp?
Men då vill man nog ha fräscha elytar där också :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


06 Mar 2017, 12:43
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Vilka modar föreslås?
Primärtåtarna är, i fallande ordning: Röd, Gul, Orange, Grön med Svart som nolla. Den är nog redan kopplad för 245V tror jag. Frågan är om det är det bästa alternativet?

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


06 Mar 2017, 13:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Vilka modar föreslås?
Jag bestämde mig för att riva ut hela kortet efter några veckors funderande. 330 Ohms motståndet mellan första och andra lyt ersattes av en Choke. Ny nätsladd, bort med Standbybrytaren och avsäkrat på båda tappar på primären. Individuellt juster bias -35 till -55 volt.
ImageImage

När jag började riva så hittade jag dessutom en lite otrevlig sak. Den syns faktiskt redan på dom första bilderna men då missade jag den.
Någon (fabrik?) har skarvat B+ till slutrörens anoder och isolerat slarvigt. Det har varit överslag mellan skarv och chassie. Jord är bra.
Image
Kolla in brännmärket på chassiet!
Image
Sotiga kablar.
Image

_________________
bneostman@live.se


06 May 2017, 08:48
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Färdig!
Det blev inte fler gainsteg. Det blev en Paraphase i vanlig ordning :lol: och en Cascodekopplad 12ax7.
En 6-läges switch att välja kopplingskonding med och en Cutkontroll samt en resonanskontroll. En urkopplingsbar 120pF konding över volympoten. Enkelt, ärligt och effektivt. Jag är supernöjd. Dessutom brum och brusfri på ett mycket trevligt sätt. Ingen highgainmaskin men med ordentligt med hår på ljudet om man vill och kan dessutom spela clean!
Jag hade tänkt byta fronttyget men missade det på beställningen till TT. Lite ledset överst men ändå OK med tanke på att den har minst 40 år på nacken!
Image
Image
Image

_________________
bneostman@live.se


Last edited by trälhavsvägen on 20 May 2017, 16:21, edited 1 time in total.



13 May 2017, 17:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Färdig!
snyggt jobb:)

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


13 May 2017, 20:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Färdig!
zven wrote:
snyggt jobb:)

Tack! Enda smolket i bägaren är att ett av slutrören är mikrofoniskt. Förstegsrören är Mullard, slutrören är Siemens och alla låter bra, väldigt bra, trots att inget mäter topp. Om det inte vore för mikrofonin då. Kanske hade man kommit undan det i en topp.
H/
Bosse

_________________
bneostman@live.se


13 May 2017, 20:50
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Färdig!
Grattis till ett bra köp. Brum och brusfri är väl vad vi alla önskar. :)


14 May 2017, 02:35
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Färdig!
Ser bra ut Bosse !
Ser även att du inte heller är något fan av OD kondingar :)
Nyfiken på vad du använder för värden i din Paraphase ?
Det finns ju en del olika vägar att gå där för kompensering mm.
Sen hade det ju kul med ett schema med :)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


14 May 2017, 14:36
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Färdig!
Tack! Jag antar att du avser "Orange Drop" med "OD" och det stämmer, jag har väl inget emot dom, men Xicon funkar lika bra om inte bättre (finns en liten "edge" som jag tycker mig höra och gillar).
Fasvändaren här är i första steg 100K anod, 47n kopplingskonding, Katod 1,5K/22uF. Mastern 1 meg. Sedan 470khom/ 50k trimpot mot jord där signalen leds vidare till andra halvan mellan 470K/50k poten.
Andra halvan är samma värden förutom att den inte är avkopplad på katoden. Biasuppkretsen är avdelad med 100n per sida.
Trimpoten är justerad till tycke och smak till bra balans , landade på ca 22k.

Stort tack till Sixten också som varit behjälplig med diverse information! :D

Har testat med 6L6GC också och det var inte så dumt det heller.
H/
Bosse

_________________
bneostman@live.se


14 May 2017, 19:52
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Färdig!
Snyggt jobbat! :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 May 2017, 00:22
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Färdig!
Racing wrote:
Snyggt jobbat! :D

Tack!

_________________
bneostman@live.se


15 May 2017, 10:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Färdig!
Jag skulle montera de stora elektrolyterna mer stabilt tex tätt mot kortet med någon form av silikon. Som de gamla var monterade typ. Plussidan av sådana här elektrolyter har någon form av läckagetendens mellan ben och inkapsling och detta blir inte bättre om de får vibrera fritt i rymden särskilt inte i en combo.

_________________
Johan Hansson


15 May 2017, 21:49
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Färdig!
Tubis wrote:
Jag skulle montera de stora elektrolyterna mer stabilt tex tätt mot kortet med någon form av silikon. Som de gamla var monterade typ. Plussidan av sådana här elektrolyter har någon form av läckagetendens mellan ben och inkapsling och detta blir inte bättre om de får vibrera fritt i rymden särskilt inte i en combo.


Det har du nog rätt i, men här gick det inte pga storleken på brädan. Dock går det nog utmärkt att bunta dom två och två med silicon eller kanske buntband så stagas det troligen upp betydligt. Får bli när jag byter ut det mikrofoniska röret.
H/
Bosse
Image

_________________
bneostman@live.se


Last edited by trälhavsvägen on 20 May 2017, 16:20, edited 1 time in total.



16 May 2017, 16:00
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Färdig!
Snyggt jobbat Bosse! :-)

Hur gjorde du med tonkontrollerna, behöll du originallösningen eller blev det något mera standard?

Hur var det, går det att tyda serienumret på den? I så fall kan jag kanske avgöra ungefär när den ät tillverkad, men redan stämpeln på nättrafon säger ju att det är sista året, 1977.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


17 May 2017, 10:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Carlsbro Top 50 "Barrat" Combo. Färdig!
Jag hittade inget serienummer. Tonkontrollerna åkte väck, Diskanten är en "Cut" som på Vox, sedan har jag ett sexläges vred med kopplingskondingar från 1n till 47n, avdelat med 3,3 Megmotstånd. Till detta sitter en 120pF silver mica över volymen för "skira och spröda" rena ljud! :mrgreen: . Fungerar faktiskt väldigt bra, och volymen blir ju lite interaktiv i ljudpaletten. I praktiken blir det bra då de översta frekvenserna minskar när man drar upp volymen.
Tack ännu en gång för hjälpen!
H/
Bosse

_________________
bneostman@live.se


17 May 2017, 11:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.