View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:12



Reply to topic  [ 64 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Gitarrmässan 
Author Message

Joined: 12 Aug 2004, 07:39
Posts: 1365
Location:
Post Gitarrmässan
,,,, var sådär, men kul o dricka en öl o hejja på bekanta.
Jesper (racing) hade en stärkare som lät fan bäst,,
(jag hade köpt den direkt) erbjöd 400, men det var för mycket sa han.


13 May 2017, 19:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gitarrmässan
Inte en enda 500k pot med solid shaft stod att uppbringa. :cry:

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


13 May 2017, 19:46
Profile

Joined: 18 Dec 2009, 21:11
Posts: 1347
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
Mustasch var ju lattjo och ongarna fick posera med Ralf på bild så de blev glada
(De refererar ju dock inte till Mustasch utan till Bed of Fire och kändisbarnvakten)
Jag köpte ett axelband, en ungrare som tillverkar dem tydligen med sin far.

Vart var Fender Scandinavia och Gibson/Luthman?
De sket i Fuzz och ställde ut via Andreassons musik?


13 May 2017, 22:42
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
Jag tyckte nog att mässan var ovanligt trevlig.
Mycket gott folk och en hel del spännande prylar, trots att jag inte hunnit titta så mycket (förhoppningsvis i morgon).

Verkade vara ovanligt mycket alkohol också, men det sköts ju ganska snyggt.

Det enda jobbiga är allt oljud och band som skall spela i monters och så.
Att saker låter köper jag men band osv kunde man gärna få slippa.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


13 May 2017, 23:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
"Frukostklubben" var lika mysigt som vanligt och mässan kändes välfylld och prisvärd. Köpte också ett axelband av ungraren och lite annat småplock jag behövde. En grej man får se över: om inte alla utställare tar swish alternativt kort, så måste det finnas möjlighet att ta ut pengar. Lättast är förmodligen att informera utställarna om att de får lösa någon typ av möjlighet till elektronisk betalning.

_________________
/Anders


14 May 2017, 03:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Jan 2008, 21:39
Posts: 867
Location:
Post Re: Gitarrmässan
Åker varje år tillsammans med min store grabb, snart 35. Vet inte var han fått sitt gitarrintresse från :mrgreen: , men kul har vi.
Han hittade lite småprylar till sitt Telebygge, medan jag gick loss på ett sliderör från Rock slide och en gitarr (tack Magnus).
Najs med lite pappa/son tid.

_________________
"Det finns alltid plats för mer"


14 May 2017, 09:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
fergusonanders wrote:
"Frukostklubben" var lika mysigt som vanligt och mässan kändes välfylld och prisvärd. Köpte också ett axelband av ungraren och lite annat småplock jag behövde. En grej man får se över: om inte alla utställare tar swish alternativt kort, så måste det finnas möjlighet att ta ut pengar. Lättast är förmodligen att informera utställarna om att de får lösa någon typ av möjlighet till elektronisk betalning.


Håller med dig om att det är taskigt hanterat av många.
Men de flesta utställare är distributörer och får inte sälja något.
Och i grunden är det ju också en utställning, inte en torghandel (även om det tråkigt nog skiftar mer och mer mot det senare).

Sen är det ju massor av butiker där, så alla kan sälja elektroniskt om de vill.
Bara att gå till en affär och låta den gå via en butik som om de köpt in den på vanligt sätt.
Jag tror mer att de som "bara vill ha kontant" är för att "trolla" lite med pengarna.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


14 May 2017, 09:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 562
Location: Dimension C
Post Re: Gitarrmässan
Den reflektion jag gjorde under lördagens besök är att man skall nog inte köpa aktier i företag som tillverkar gitarrprylar.

Jag är ett par år under femtio och kände mig definitivt inte lastgammal i besöksskaran.
Med andra ord, hur är återväxten på gitarrister, är gitarr snart att betrakta som dragspel hos den yngre generationen?
Alternativt är kanske den yngre generationen hemma och övar i stället för att kolla på prylar, vilket ju i och för sig är sunt.

Lite off topic, men som sagt en reflektion jag fick.

_________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein


14 May 2017, 10:24
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gitarrmässan
Jag tror nog, till skillnad från vad Magnus tycker, att det som kallas torghandel uppskattas av privatpersonerna som besöker mässan, väl så mycket som utställningsbiten, vilken närmast torde rikta sig till detaljisterna snarare.

Ett riktigt skönt inslag i årets mässa var konserten med PHG & Jojje Wadenius. Pelle Holmberg är verkligen en positiv naturkraft, som utöver att han är en god gitarrist & musiker sprider glada vibbar som smittar både medmusiker (Jojje) & publik.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


14 May 2017, 10:50
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Gitarrmässan
År 2017 finns det troligtvis endast en anledning till oviljan att modernisera sina betalningsrutiner...kanske skulle en modern betalningsrutin vara med på arrangörens kravspec?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


14 May 2017, 11:14
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Gitarrmässan
Magnus Olsson wrote:
Jag tyckte nog att mässan var ovanligt trevlig.
Mycket gott folk och en hel del spännande prylar, trots att jag inte hunnit titta så mycket (förhoppningsvis i morgon).

Verkade vara ovanligt mycket alkohol också, men det sköts ju ganska snyggt.

Det enda jobbiga är allt oljud och band som skall spela i monters och så.
Att saker låter köper jag men band osv kunde man gärna få slippa.

/Magnus


Jag håller med om allt detta!

/Mats N


14 May 2017, 13:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Gitarrmässan
Intressant att läsa allas kommentarer från/om mässan !
Men var det inte någon som tog några bilder denna gången ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


14 May 2017, 14:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Gitarrmässan
magnus wrote:
Den reflektion jag gjorde under lördagens besök är att man skall nog inte köpa aktier i företag som tillverkar gitarrprylar.

Jag är ett par år under femtio och kände mig definitivt inte lastgammal i besöksskaran.
Med andra ord, hur är återväxten på gitarrister, är gitarr snart att betrakta som dragspel hos den yngre generationen?
Alternativt är kanske den yngre generationen hemma och övar i stället för att kolla på prylar, vilket ju i och för sig är sunt.

Lite off topic, men som sagt en reflektion jag fick.


Jag är alltför många år över femtio och jag vill nog hålla med! Det här prylintresset har nog inte den yngre generationen, i varje fall inte gitarrer, sladdar, boxar. För dom yngre är det telefoner, appar och annan digital skit från kina som man lägger sin tid på!
Sen, vilket ju har stötts och blötts här tidigare i långa trådar, så är inte gitarren speciellt relevant i "ungdomarnas musik" i dag!
Utan är i stort förvisad till framförallt musik populär på landsbygden som "Metal" med olika prefix samt "Blues" och "Gubb-Rock"!

_________________
pudas


14 May 2017, 15:47
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Gitarrmässan
Jag stoppade en prislapp på 14 900 kronor i fickan när jag skulle prova en FGN-strata, den lappen låg kvar i fickan när jag kom hem. Sorry guitarnet!

Och så köpte jag Salomon Jakobssons CD. Inspirerande ung man. (Han hade ingen cash alls, så jag fick växla hos en av torghandlarna.)

Och så provade jag kanske 25 gitarrer. :) :) :)

Jaha. Gott så. :)


14 May 2017, 16:40
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Gitarrmässan
https://www.gitarrebass.de/equipment/die-highlights-der-fuzz-guitar-show-in-goeteborg/

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 May 2017, 00:19
Profile

Joined: 12 Aug 2002, 10:06
Posts: 738
Location:
Post Re: Gitarrmässan
Jag var där en kortis på söndagen. Har inte varit där på många år, så det var kul att kika runt lite.


15 May 2017, 09:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Gitarrmässan
magnus wrote:
Den reflektion jag gjorde under lördagens besök är att man skall nog inte köpa aktier i företag som tillverkar gitarrprylar.

Jag är ett par år under femtio och kände mig definitivt inte lastgammal i besöksskaran.
Med andra ord, hur är återväxten på gitarrister, är gitarr snart att betrakta som dragspel hos den yngre generationen?
Alternativt är kanske den yngre generationen hemma och övar i stället för att kolla på prylar, vilket ju i och för sig är sunt.

Lite off topic, men som sagt en reflektion jag fick.


Jag har sett exakt samma utveckling i andra branschers konsumentmässor. De domineras av medelålders och äldre män.

Men samtidigt så är det massor med unga som spelar och som borde vara lockade av att kunna känna på spännande musikprylar och lära sig mer.

Jag tror att problemet är att de yngre inte är beredda att betala 200:- för att gå på ett evenemang som i huvudsak går ut på att tillverkare med hjälp av sina distributörer och handlare visar upp prylar de vill sälja till mässbesökarna.

Men eftersom mässorna ofta arrangeras av någon som delvis lever av att arrangera mässor, så tar man förstås ut så mycket man kan i inträde och smärtgränsen verkar för närvarande ligga vid 200:- för medelålders och äldre män.

40:- i inträde för besökare i åldern 15-30 skulle säker ge utställarna fler viktiga besökare, men det skulle ju inte ge arrangören de inkomster den tänkt sig.

Man skiter ju i om det bara kommer äldre, så långe utställarna accepterar det. Enkelt, men trist.


15 May 2017, 11:45
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
CarlM wrote:
magnus wrote:
Den reflektion jag gjorde under lördagens besök är att man skall nog inte köpa aktier i företag som tillverkar gitarrprylar.

Jag är ett par år under femtio och kände mig definitivt inte lastgammal i besöksskaran.
Med andra ord, hur är återväxten på gitarrister, är gitarr snart att betrakta som dragspel hos den yngre generationen?
Alternativt är kanske den yngre generationen hemma och övar i stället för att kolla på prylar, vilket ju i och för sig är sunt.

Lite off topic, men som sagt en reflektion jag fick.


Jag har sett exakt samma utveckling i andra branschers konsumentmässor. De domineras av medelålders och äldre män.

Men samtidigt så är det massor med unga som spelar och som borde vara lockade av att kunna känna på spännande musikprylar och lära sig mer.

Jag tror att problemet är att de yngre inte är beredda att betala 200:- för att gå på ett evenemang som i huvudsak går ut på att tillverkare med hjälp av sina distributörer och handlare visar upp prylar de vill sälja till mässbesökarna.

Men eftersom mässorna ofta arrangeras av någon som delvis lever av att arrangera mässor, så tar man förstås ut så mycket man kan i inträde och smärtgränsen verkar för närvarande ligga vid 200:- för medelålders och äldre män.

40:- i inträde för besökare i åldern 15-30 skulle säker ge utställarna fler viktiga besökare, men det skulle ju inte ge arrangören de inkomster den tänkt sig.

Man skiter ju i om det bara kommer äldre, så långe utställarna accepterar det. Enkelt, men trist.


Jag tror inte att det har med kostnader att göra, att det inte är så mycket ungt folk på plats alltså.
Det är nog bara så enkelt att de helt enkelt inte är ett intressant forum för unga människor, detta även om det var gratis.
I början av min egen "spela gitarr" tid hade jag inte intresse av prylar på det sättet att jag vill gå en dag o titta på dem.
Tveksamt om jag ens vill det i dag.

De hade ju fritt inträde för kvinnor förr, men någon fåne satte dit dem för det, att det var diskriminering.

Sen verkar gitarr gå lite samma väg som dragspel, intresset verkar inte alls lika stort bland yngre längre.
Har inga fakta på det, men är på såna tillställningar ofta och de unga är inte på någon av dem.
Inte på mässor, inte i butiker, inte på konserter, färre som repar osv.

Det är nog ingen som skiter i att det bara kommer äldre, det är mycket mer att ingen vet hur man skall nå de yngre och få dem att vilja komma.

Var de går mest fel är artist utbudet, tror jag. För vem "ung" är någon av de grejerna som händer där relevant?
Frukostklubben osv, så dated att man blir rädd.

Med allt det sagt, det är en del yngre på plats, och det är skoj.
Gubbar som tror att gitarr bara är Gibson och fender kan man ju klara sig utan.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


15 May 2017, 12:26
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
Inträde på 40kr för unga besökare är en strålande idé och jag tror inte att arrangörerna skulle förlora pengar på det. De som inte har råd med 200kr uteblir ju helt annars och andelen under 30 var ju inte många som det var.
Var det inte nåt år kvinnor gick in gratis och så var det nån som anmälde tilltaget till diskrimineringsombudsmannen föresten?

Klart att allt på mässan ska vara till salu, allt annat är bara trams. Fuzzmässan profilerar sig inte som en branschmässa i typ NAMM och vill man ha den typen av mässa är inte Fuzz rätt ställe att åka till.

Gå på gitarrmässa och klaga på ljud är också trams. De utställare som vill ha tystnad kan hyra ett rum på ovanvåningen. Inte svårare än så.

I övrigt en trevlig mässa som vanligt! Massa spännande att titta på, klämma på och köpa! Det enda som jag iaf tycker var tråkigt var att These Go to 11 bara hade typ en femtedel så mycket pedaler med sig som förra året.
Ett par montrar hade något som jag upplevde som "booth-babe" med sig (lite nedtonat förvisso jämfört med hur det brukar se ut på NAMM men...), och det kändes rätt billigt.


15 May 2017, 12:37
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
Vinyljunkie wrote:
Inträde på 40kr för unga besökare är en strålande idé och jag tror inte att arrangörerna skulle förlora pengar på det. De som inte har råd med 200kr uteblir ju helt annars och andelen under 30 var ju inte många som det var.
Var det inte nåt år kvinnor gick in gratis och så var det nån som anmälde tilltaget till diskrimineringsombudsmannen föresten?

Klart att allt på mässan ska vara till salu, allt annat är bara trams. Fuzzmässan profilerar sig inte som en branschmässa i typ NAMM och vill man ha den typen av mässa är inte Fuzz rätt ställe att åka till.

Gå på gitarrmässa och klaga på ljud är också trams. De utställare som vill ha tystnad kan hyra ett rum på ovanvåningen. Inte svårare än så.

I övrigt en trevlig mässa som vanligt! Massa spännande att titta på, klämma på och köpa! Det enda som jag iaf tycker var tråkigt var att These Go to 11 bara hade typ en femtedel så mycket pedaler med sig som förra året.
Ett par montrar hade något som jag upplevde som "booth-babe" med sig (lite nedtonat förvisso jämfört med hur det brukar se ut på NAMM men...), och det kändes rätt billigt.


Ge gärna lite källa på ditt påstående om hur de profilerar sig och vilken typ av mässa det är tänkt att vara.

Den information de ger på sin hemsida är att det är både utställning och köp/sälj/byt.
Med tanke på att distributörer inte får sälja känns de märkligt att de är där om det vore bara en torghandel.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


15 May 2017, 15:10
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
Magnus Olsson wrote:
Vinyljunkie wrote:
Inträde på 40kr för unga besökare är en strålande idé och jag tror inte att arrangörerna skulle förlora pengar på det. De som inte har råd med 200kr uteblir ju helt annars och andelen under 30 var ju inte många som det var.
Var det inte nåt år kvinnor gick in gratis och så var det nån som anmälde tilltaget till diskrimineringsombudsmannen föresten?

Klart att allt på mässan ska vara till salu, allt annat är bara trams. Fuzzmässan profilerar sig inte som en branschmässa i typ NAMM och vill man ha den typen av mässa är inte Fuzz rätt ställe att åka till.

Gå på gitarrmässa och klaga på ljud är också trams. De utställare som vill ha tystnad kan hyra ett rum på ovanvåningen. Inte svårare än så.

I övrigt en trevlig mässa som vanligt! Massa spännande att titta på, klämma på och köpa! Det enda som jag iaf tycker var tråkigt var att These Go to 11 bara hade typ en femtedel så mycket pedaler med sig som förra året.
Ett par montrar hade något som jag upplevde som "booth-babe" med sig (lite nedtonat förvisso jämfört med hur det brukar se ut på NAMM men...), och det kändes rätt billigt.


Ge gärna lite källa på ditt påstående om hur de profilerar sig och vilken typ av mässa det är tänkt att vara.

Den information de ger på sin hemsida är att det är både utställning och köp/sälj/byt.
Med tanke på att distributörer inte får sälja känns de märkligt att de är där om det vore bara en torghandel.

/Magnus


Du måste ju vara den enda som inte känner av Fuzz-folkets ambition att det ska vara en go mässa för goa gubbar och gummor som älskar gitarrer. Jag tycker du nedvärderar årets höjdpunkt för många med att snobbigt kalla det för "torghandel". Men du kanske tycker du är lite förmer än torghandlarna och besökarna? Det verkar nästan så när man läser det du skriver. Du verkar ha glömt bort hur det hela började.


15 May 2017, 15:52
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Gitarrmässan


Tack för länk till bilder...


15 May 2017, 17:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
Vinyljunkie wrote:

Du måste ju vara den enda som inte känner av Fuzz-folkets ambition att det ska vara en go mässa för goa gubbar och gummor som älskar gitarrer. Jag tycker du nedvärderar årets höjdpunkt för många med att snobbigt kalla det för "torghandel". Men du kanske tycker du är lite förmer än torghandlarna och besökarna? Det verkar nästan så när man läser det du skriver. Du verkar ha glömt bort hur det hela började.


Vad i "skall vara en go mässa för goa gubbar och gummor som älskar gitarrer" gör att om inte allt går att köpa är det trams? Deras ambitioner är, som redan nämnts, utställning (distributörer, tillverkare och vintage) och försäljning (butiker, vintage, tillverkare och privatpersoner).

Vad är nervärderande med torghandel? Inget alls i mina ögon.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


15 May 2017, 18:38
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
Magnus Olsson wrote:
Vinyljunkie wrote:

Du måste ju vara den enda som inte känner av Fuzz-folkets ambition att det ska vara en go mässa för goa gubbar och gummor som älskar gitarrer. Jag tycker du nedvärderar årets höjdpunkt för många med att snobbigt kalla det för "torghandel". Men du kanske tycker du är lite förmer än torghandlarna och besökarna? Det verkar nästan så när man läser det du skriver. Du verkar ha glömt bort hur det hela började.


Vad i "skall vara en go mässa för goa gubbar och gummor som älskar gitarrer" gör att om inte allt går att köpa är det trams? Deras ambitioner är, som redan nämnts, utställning (distributörer, tillverkare och vintage) och försäljning (butiker, vintage, tillverkare och privatpersoner).

Vad är nervärderande med torghandel? Inget alls i mina ögon.

/Magnus


"bara en torghandel"

"Och i grunden är det ju också en utställning, inte en torghandel (även om det tråkigt nog skiftar mer och mer mot det senare)"

Hade vi suttit på ett möte hade dina formuleringar kunnat beskrivas som härskartekniker. Det lyser genom väldigt väl vad du tycker och hur du ser på din egen roll. Tycker du kan stå för det nu.


16 May 2017, 12:37
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
Vinyljunkie wrote:

"bara en torghandel"

"Och i grunden är det ju också en utställning, inte en torghandel (även om det tråkigt nog skiftar mer och mer mot det senare)"

Hade vi suttit på ett möte hade dina formuleringar kunnat beskrivas som härskartekniker. Det lyser genom väldigt väl vad du tycker och hur du ser på din egen roll. Tycker du kan stå för det nu.


Att inte villja att det skall vara torghandel är inte att nervärderar torghandel.
Jag vill ha ha en mässa där man kan titta på nya, ball, prylar.
Handeln det blivit med väldigt många butiker gör att det inte blir de prylarna utan mycket mer "göra ett klipp" tänk med standard prylar som redan finns i alla butiker i landet till mässpriser. Alltså, för mig, inte ett dugg skoj att titta på.
Det är, som sagt, inte att nervärdera försäljning, bara att det inte är vad jag helst ser på en mässa.

Att kalla det torghandel är för att definitionen på torghandel är en stor yta med en massa stånd där man kan köpa saker från (oftast) butiker som flyttar ut sin verksamhet till ett arrangemang eller liknande.


Hade vi suttit i ett möte hade du troligen blivit tillfrågad varför du inte svarar på de frågor som ställs till dig, låter dina egna värderingar vara meningen i vad andra säger, kallar saker som inte passar med din världsbild för trams osv.

På tal om härskarteknik.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


16 May 2017, 14:23
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
Magnus Olsson wrote:
Vinyljunkie wrote:

"bara en torghandel"

"Och i grunden är det ju också en utställning, inte en torghandel (även om det tråkigt nog skiftar mer och mer mot det senare)"

Hade vi suttit på ett möte hade dina formuleringar kunnat beskrivas som härskartekniker. Det lyser genom väldigt väl vad du tycker och hur du ser på din egen roll. Tycker du kan stå för det nu.


Att inte villja att det skall vara torghandel är inte att nervärderar torghandel.
Jag vill ha ha en mässa där man kan titta på nya, ball, prylar.
Handeln det blivit med väldigt många butiker gör att det inte blir de prylarna utan mycket mer "göra ett klipp" tänk med standard prylar som redan finns i alla butiker i landet till mässpriser. Alltså, för mig, inte ett dugg skoj att titta på.
Det är, som sagt, inte att nervärdera försäljning, bara att det inte är vad jag helst ser på en mässa.

Att kalla det torghandel är för att definitionen på torghandel är en stor yta med en massa stånd där man kan köpa saker från (oftast) butiker som flyttar ut sin verksamhet till ett arrangemang eller liknande.


Hade vi suttit i ett möte hade du troligen blivit tillfrågad varför du inte svarar på de frågor som ställs till dig, låter dina egna värderingar vara meningen i vad andra säger, kallar saker som inte passar med din världsbild för trams osv.

På tal om härskarteknik.

/Magnus


Att ställa retoriska frågor är också en form av härskarteknik. Så... 2-1 till mig nu plus att jag får extrapoäng eftersom jag är väldigt nöjd med mässan, som alltid.
Så din boll nu, om du lyckas sparka på den med brallorna nere vid anklarna.


16 May 2017, 14:48
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Gitarrmässan
Magnus Olsson wrote:

I början av min egen "spela gitarr" tid hade jag inte intresse av prylar på det sättet att jag vill gå en dag o titta på dem.


Menar du det? Jag var helt besatt av allt som handlade om gitarrer och gitarrspel när jag växte upp. Det var egentligen när jag blev lite äldre (19) och hade en bra Les Paul, en bra Strata, en bra dist och en gammal JMP-halvstack som jag tappade intresset under några för prylar eftersom jag hade det jag behövde och ville ha och bara spelade på grejerna. Men efter 30 så kom intresset för det tekniska tillbaka igen... :)

Magnus Olsson wrote:

Sen verkar gitarr gå lite samma väg som dragspel, intresset verkar inte alls lika stort bland yngre längre.


Intressant. Du har ju en viss insyn i hur instrument säljer och jag trodde att Ibanez och andra tillverkare som bland annat gör bra, billiga och tuffa gitarrer sålde rejält med instrument till tonåringar. Menar du att det har gått ner under 2000-talet?


16 May 2017, 17:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post Re: Gitarrmässan
Blev "medlurad" av några polare på lördagen, trots att jag inte spelar så mycket just nu.

Rätt trevligt, men synd att det inte fanns mer förstärkare att provspela, bara jag som tycker det?
IAs "clinic" var grym som vanligt. Jo, jag säger "clinic" eftersom han lirade två låtar(ok, den ena var 20 minuter) under timmen. Resten var fantastisk humor. :mrgreen:

Tyckte det var rätt lite vettigt i begagnatmontrarna, eller så var det bara jag som kom sent.

Kul att prova Green guitars som det vart en del snack om. Positivt överraskad får jag säga, provade både LP och strata i 3,5k-klassen. I övrigt hade jag gärna provspelat kemper, var det bara jag som missade det eller fanns det inte på mässan?

_________________
__________
"I´m not just another brick in the wall."


16 May 2017, 18:42
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
CarlM wrote:
Magnus Olsson wrote:

I början av min egen "spela gitarr" tid hade jag inte intresse av prylar på det sättet att jag vill gå en dag o titta på dem.


Menar du det? Jag var helt besatt av allt som handlade om gitarrer och gitarrspel när jag växte upp. Det var egentligen när jag blev lite äldre (19) och hade en bra Les Paul, en bra Strata, en bra dist och en gammal JMP-halvstack som jag tappade intresset under några för prylar eftersom jag hade det jag behövde och ville ha och bara spelade på grejerna. Men efter 30 så kom intresset för det tekniska tillbaka igen... :)

Magnus Olsson wrote:

Sen verkar gitarr gå lite samma väg som dragspel, intresset verkar inte alls lika stort bland yngre längre.


Intressant. Du har ju en viss insyn i hur instrument säljer och jag trodde att Ibanez och andra tillverkare som bland annat gör bra, billiga och tuffa gitarrer sålde rejält med instrument till tonåringar. Menar du att det har gått ner under 2000-talet?


Ja, det tog ganska många år innan jag fick ett prylintresse, innan det var en gitarr en gitarr. Gitarrspel var jag däremot väldigt intresserad av.
Tror inte ens jag var medveten om att det finns olika förstärkare som kunde låta olika förrän efter flera år.
Hade samma grejer i väldigt många år utan att tänka på att det fanns bättre eller sämre av allt.

När jag förstod det och köpte bra grejer behöll jag dem också väldigt länge utan att titta efter annat.
Hade, till exempel, samma förstärkare live i 15 år. Gitarrer och mickar började jag nörda med tidigare än resten, förstärkare kom sen och sist pedaler (som kom först för några år sen, och är nerlagt nu, det var helt enkelt inte jag).

Det finns nog inga sammanställda siffror på åldersfördelning på instrumentförsäljning (troligen för att det är svårt att göra).
Jag baserar vad jag tror på "lägga samman många olika indikatorer".

De senaste åren, 5-6 typ, har elgitarrförsäljningen gått stadigt neråt i hela världen. Vi i Sverige, som är ett gitarrland, har förr varit ganska opåverkade av såna " upp och ner", men inte denna gång och nu är det bara ner.
Till exempel brukar lågkonjuktur i världen, eller länder, påverka instrumentförsäljningen märkbart. Men vi i Sverige har aldrig haft det så, vi verkar köpa våra gitarrer ändå.
En viss del av det vi ser här i landet beror självklart på thomann och annat sånt, men hela världen kan ju inte förklaras av det.

Den akustiska försäljningen har ökat stadigt fram till början av 2016 (det tillskrivs alla tjejer som började lira AK och trenden med "tapping, slapping i öppna stämningar") men sen har även det gått ner.
Mängden dyra gitarr i förhållande till billiga som säljs minskar också.

Om det beror på blocket/eBay (och liknande försäljningsställen) eller bristande intresse eller båda delar är svårt att säga.

Det säljs fortfarande förvånansvärt många gitarrer (var tar till exempel alla 1-2000:- akgitarrer vägen? Det måste finnas minst 20 i varje hem i landet), bara färre än förr.

Sen att alla gitarrrelaterade event man är på lyser unga med sin frånvaro oberoende av vad det är för event.
Om det beror på att man inte når dem via de kanaler som används för reklam eller om de helt enkelt inte är intresserad är också svårt att få svar på.
Nog en kombination av båda.

Kollar man studieförbund så har de färre band med studiecirklar över hela landet. Är det för att folk skaffar lokal själv? Troligen inte.

Musikskolor med gitarr på finns det fler, men det beror nog på annat än ett brinnande gitarrintresse (saker som "vill du plugga ekonomi eller gå och plinka lite gitarr?", "vill hemskt gärna bli känd" osv. Och att skolor lever på att ha saker som lockar unga "sjunga och dansa VS matte". Egna gissningar).
Men även om det är fler är det ändå väldigt få per år om man lägger ihop dem.

Merparten av ungas musik har ingen gitarr i sig, inga gitarrhjältar och sånt som skapar "jag vill också".

Det går inte att gissa på annat än att något har hänt och att det ligger i farans riktning att det är intresse som sviktar.


Många saker är branschens eget fel.
Kollar man gitarrpress så är den mer eller mindre helt fokuserad på dåtid, artister som slog igenom för hur många år sen som helst. Steve Vai och Satriani räknas fortfarande som det nya gardet.
Det finns undantag, men det är extremt få.

Kollar man tillverkare är deras artister också på det stora hela baserade i dåtid. För Ibanez är det Steve Vai, Satriani, George Benson, Pat osv, inte gröngölingar, precis. Samma sak för alla andra tillverkare.
Jag förstår dem till viss del, för de är de enda artisterna som verkligen når ut.
Ingen "gitarr" blir ju stor nu för tiden, en och annan youtube "gear" snubbe men sen är det inte så mycket mer.

Det har ju hänt förr att instrument glidit ur tid och hamnat på "farfar instrument" listan. Där ju inte omöjligt att gitarr går samma väg. Det är symbolen för rock'n'roll, men det är ju inte otroligt att även det går samma väg.

Den som lever länge nog får se. Jag hoppas att mina gissningar är fel.
Men skulle gitarr blekna bort blir det ersatt av något annat, det kanske är ännu roligare? En app eller nått.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


16 May 2017, 21:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
Wicca wrote:
Blev "medlurad" av några polare på lördagen, trots att jag inte spelar så mycket just nu.

Rätt trevligt, men synd att det inte fanns mer förstärkare att provspela, bara jag som tycker det?
IAs "clinic" var grym som vanligt. Jo, jag säger "clinic" eftersom han lirade två låtar(ok, den ena var 20 minuter) under timmen. Resten var fantastisk humor. :mrgreen:

Tyckte det var rätt lite vettigt i begagnatmontrarna, eller så var det bara jag som kom sent.

Kul att prova Green guitars som det vart en del snack om. Positivt överraskad får jag säga, provade både LP och strata i 3,5k-klassen. I övrigt hade jag gärna provspelat kemper, var det bara jag som missade det eller fanns det inte på mässan?


Jag tror faktiskt att det var fler olika förstärkare än det någonsin varit på mässan.
Kemper tittade jag inte efter men annars var det ju hur många mindre (och alla stora) märken som helst där.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


16 May 2017, 21:28
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 64 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.