View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:02



Reply to topic  [ 113 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Bränner motstånd 
Author Message

Joined: 25 Feb 2009, 17:28
Posts: 116
Location:
Post Bränner motstånd
Jag har en gammal Peavey Festival topp, finns även som kombo och heter då Deuce II.

Har problem med att ett 10W 390Ohm motstånd bränns. Motståndet sitter på ett litet kretskort som heter typ powerboard eller liknande.
Första gången det brändes så bytte jag bara motståndet och fick samma problem igen efter lite spelande.
Gjorde då en hobbygenomgång och bytte alla kondingar (utom de minsta) och gick över lödningar mm.
Har spelat hemma på den en del sedan dess och det har funkat prima.
Så ut till replokalen igår för att blåsa på lite. Spelade kanske 15min på hög volym innan det började lukta bränt igen.
Öppnade chassit och kunde se att samma motstånd tagit stryk igen och att plasten på en säkringshållare mellan powerboarden och det stora kretskortet böjt sig. typ smält. Se pilar på bifogad bild.

Attachment:
12017-04-19 16.36.54.jpg
12017-04-19 16.36.54.jpg [ 124.88 KiB | Viewed 16180 times ]


Vad kan det bero på att detta motstånd går varmt?

Jag har sökt som en galning efter kopplingsschemat till denna utan resultat. Det närmsta jag hittar är till Peavey Duece. Men det är inte samma förstärkare som Deuce II eller Festival.
Så när jag bytt komponenterna i stärkaren har jag utgått från det som redan satt i och förutsatt att dessa är rätt.
Syns att någon varit där i och skruvat och skarvat kablar tidigare.

Attachment:
2017-04-13 16.52.08.jpg
2017-04-13 16.52.08.jpg [ 209.38 KiB | Viewed 16180 times ]


Här är en länk till manualen
https://www.manualagent.com/peavey/deuc ... ers-manual


19 Apr 2017, 17:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bränner motstånd
Om ingen vart inne och kopplat om något felaktigt ska det där vara pi-filter-resistorn och det enda förrutom kondingarna direkt efter den som kan dra så mycket ström så det havererar är slutrörens g2 anslutning eller överslag i sockeln rören sitter i. Om det inte sitter en stor lodbobba någonstans eller en kabel som är skadad och ligger an mot något. När folk har vart och lött har jag sett mycket sådant, även när "proffs" vart där.

Detta skulle dock kunna bero på den undermånliga g2 resistor konfig. Om det stämmer med deuce schemat sitter det bara gallerresistor på 2 av rören och dessa tämligen små. Brukar ofta sitta värde på 470 till respektive rör. Denna resistor begränsar strömmen som kan flöda in på g2

_________________
Johan Hansson


19 Apr 2017, 18:28
Profile

Joined: 25 Feb 2009, 17:28
Posts: 116
Location:
Post Re: Bränner motstånd
Tack för dina tankar. :)

Kondingarna efter motståndet är helt nya så det borde inte vara dem som ger problemet.

Angående slutrörens g2-anslutning, menar du att det kan vara något fel med de anslutningarna. Vad ska jag då kolla efter i så fall?
Hur kollar jag om det blir överslang i rörsockeln?

G2-resistorn? Är det de två som sitter mellan rör 1 och 2 samt mellan rör 3 och 4? Dessa är på 5w och 100ohm och utbytta av mig.
Eller menar du de två små motstånden som sitter mellan två stift på rör 2 och 3.


20 Apr 2017, 12:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bränner motstånd
Pdt wrote:
Tack för dina tankar. :)



Angående slutrörens g2-anslutning, menar du att det kan vara något fel med de anslutningarna. Vad ska jag då kolla efter i så fall?
Hur kollar jag om det blir överslang i rörsockeln?

Jag menar att det kan vara röret som är kasst och drar för mycket ström in på den anslutningen eller att det helt enkelt är den bristfälliga resistorkonfig där som gör att det drar för mycket när du fläskar på
Pdt wrote:
Tack för dina tankar. :)
G2-resistorn? Är det de två som sitter mellan rör 1 och 2 samt mellan rör 3 och 4? Dessa är på 5w och 100ohm och utbytta av mig.

Ja. grejen är att det ska vara fyra sådana resistorer från den högspänningsmatningen en till varje rör. Här har de satt högspänningen DIREKT på två av rören och sedan lett den vidare med resistor till nästa rör. Vet inte vad tanken är med detta sätt Peavey ibland gör, har sett det i fler av deras stärkare. Sen brukar det i andra med 6l6GC vara litet större motstånd på 470ohm. Kolla tex på denna pjäs från soldano. Ett 470 ohm på VARJE rör http://i.imgur.com/dMdRq.jpg

Sen ska du nog se över biasinställningen med så rören opererar som sig bör

_________________
Johan Hansson


20 Apr 2017, 12:58
Profile

Joined: 25 Feb 2009, 17:28
Posts: 116
Location:
Post Re: Bränner motstånd
Det kanske är så enkelt att något rör är dåligt. Så byta rör ska jag ju definitivt testa och även göra en biasinställning.

Tycker du jag ska göra om resistorgrejen och sätta ett 470ohms till varje rör istället? Eller ska jag låta det vara som det är gjort från början?


20 Apr 2017, 14:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bränner motstånd
Pdt wrote:
Tycker du jag ska göra om resistorgrejen och sätta ett 470ohms till varje rör istället?


Ja det kan väl se som "god praxis" även om det inte skulle vara orsaken till just detta problem. Allra minst 470.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


21 Apr 2017, 11:19
Profile

Joined: 25 Feb 2009, 17:28
Posts: 116
Location:
Post Re: Bränner motstånd
Allright.

5w på motstånden som på de gamla?


21 Apr 2017, 11:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Bränner motstånd
Hej
Om man jämför med "soldano" schemat så borde 470 ohm/3W räcka till som "G2" motstånd på varje 6L6 rör.
/Kalle
PS Peavey har gjort en liknande dumhet på Classic 30/50 där bara två av de fyra EL84 rören har "G2" motstånd..


21 Apr 2017, 12:30
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bränner motstånd
Jag tror man ansett att PI resistorn är tillräcklig och satt gallerresistorerna enbart för att separera sidorna från varandra.

_________________
Johan Hansson


21 Apr 2017, 14:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bränner motstånd
Anledningen att ha kolosala effektmotstånd på gallerna kan ju vara att de inte ska bli så varma så lodet släpper. Går man ner till precis vad som krävs i effekt så har du värmen från motståndet plus värmen från röret som ligger och agreverar lödpunkten.

_________________
Johan Hansson


21 Apr 2017, 14:47
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bränner motstånd
Skärmgallret (G2) på 6L6 i full belastning drar mindre än 10 mA. Den strömmen ger ett spänningsfall mindre än 5 V över 470 Ω. Effekten blir väldigt liten i det motståndet (mindre än 50 mW). Det borde inte behövas några stora prylar där.


22 Apr 2017, 18:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Bränner motstånd
lampuradio wrote:
Skärmgallret (G2) på 6L6 i full belastning drar mindre än 10 mA. Den strömmen ger ett spänningsfall mindre än 5 V över 470 Ω. Effekten blir väldigt liten i det motståndet (mindre än 50 mW). Det borde inte behövas några stora prylar där.


Jag håller med dig i sak, men inte i praktiken utan där håller jag med Johan = tror man sätter dit överdimensionerade motstånd pga värmen.
Detta blir mer viktigt i stärkare med rör hängande nedåt, typ i Fender stärkare och större watt blir ju även grövre ben på motstånden och det kan ju vara bra med.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


22 Apr 2017, 19:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bränner motstånd
Måste ju finnas någon anledning till att alla fabrikörer som sätter motstånd här gör det med tämligen hög effekttålighet. Uppenbarligen skjussar det på högre ström här under vissa förhållanden. Och det är väl även därför man har ett motstånd här alls från första början. Ska man gå på vad databladet säger om strömmen räcker det ju med ett litet ytmonterat motstånd. I dare you att installera det. Här har vi ju en snubbe som tappar sina motstånd tex viewtopic.php?f=24&t=109346&p=739929#p739929

Sen är det nog troligen så med att man inte vill att det ska behöva bytas motstånd varenda gång ett rör går kasst. Det handlar inte bara om att de kan lossna pga värme. De kan brinna av med av densamma. Jag tror de flesta varit med om att få byta dessa 5W motstånd ändå för de bränt. Men fundera på om man satt ett enligt strömmen i databladet på 0.047W för 6l6gc 470ohm. Jag tror det hade blivit det enda reparatörer fått göra från morgon till kväll. Det är inte så att folk byter slutrör varje vecka utan de flesta väntar tills något händer. Man får alltså tänka till lite när man konstruerar. Vad kommer ske frekvent och vilka komponenter kommer det dra med sig i fallet och behöver därför överdimensioneras?

Samma sak kan sägas för det 10watt 390 Pi filter motstånd ennligt denna tråd. Varför är det på 10W? Det är 160mA för att komma upp i märkeffekt. Och onekligen inte tillräckligt ändå. Jo för att inte brinna av vid minsta lilla rörfel.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 22 Apr 2017, 20:04, edited 2 times in total.



22 Apr 2017, 19:30
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bränner motstånd
Resistorn till g2 är i första hand (normala fall) för att minimera risken för s.k. parasitiska oscillationer, vilket annars kan vara ett problem med stråltetroder som 6L6. Strömbegränsning är det inte fråga om, då skulle man behöva helt andra värden. Skärmgallret tål inte mer än 2,5 W förlust, vilket är 10 mA vid 250 V, drar det mer kommer gallret troligen att överhetta och så småningom blir röret förstört. Hög skärmgallerström kan bli resultatet om anodspänningen fallerar, men då funkar ju inte stärkaren alls, så det borde märkas. Om filter-resistorn brinner är det mest sannolikt nån form av avledning eller så är ett rör kass (intern kortis eller nåt). Det kan då troligen bara identifieras genom att man mäter vart strömmen genom filtret tar vägen (mät spänningsfallet över resistorn med olika rör insatta eller inte insatta).


22 Apr 2017, 21:56
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bränner motstånd
lampuradio wrote:
Resistorn till g2 är i första hand (normala fall) för att minimera risken för s.k. parasitiska oscillationer
Ganska banbrytande info här det råder ganska stor konsensus att den är till för att hindra ström när det kommer till våra gitarrförstärkare och inte oscillation. Ökar strömmen sjunker spänningen på g2 tack vare motståndet vilket bromsar röret. Samma anledning som folk gör den så kallade zenermodden där det alltid är lägre spänning på g2 oavsett...

_________________
Johan Hansson


22 Apr 2017, 22:11
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bränner motstånd
Tubis wrote:
lampuradio wrote:
Resistorn till g2 är i första hand (normala fall) för att minimera risken för s.k. parasitiska oscillationer
Ganska banbrytande info här det råder ganska stor konsensus att den är till för att hindra ström när det kommer till våra gitarrförstärkare och inte oscillation. Ökar strömmen sjunker spänningen på g2 tack vare motståndet vilket bromsar röret. Samma anledning som folk gör den så kallade zenermodden där det alltid är lägre spänning på g2 oavsett...


Nja, banbrytande.... Strömmen till g2 kan man få ut av rördata, den beror av anodspänningen och av bias (styrgallerförspänningen). För ett rör av typen 6L6 är det fråga om 4-7 mA til g2 under drift, om man håller sig till normala spänningar (enligt spec för röret). 470 Ω kan inte påverka detta, eftersom späningsfallet blir så litet vid normal skärmgallerström. Dvs, skärmgallerströmmen påverkas inte av ett seriemotstånd i den storleksordningen, den styrs av spänningarna på andra elektroder i röret. G2 får helt enkelt inte dra mer än c:a 10 - 20 mA i ett 6L6, det kommer att skada röret. Med serieresistor 470 Ω blir ju spänningsfallet bara 5-10 V, det ger inte någon effektiv reglering.


22 Apr 2017, 22:54
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Bränner motstånd
Hej
Om schemat för slutsteg/power i Deuce B stämmer någorlunda med Deuce II/Festival så är 400 ohm(390 ohm) 10W motståndet kopplat via standbyswitchen till G2 på 6L6 rören och sedan via 68Kohm till fasvändaren (två högspända transistorer).
För att 390 ohm 10W motståndet skall bli riktigt varmt så krävs det rätt hög ström > 100 mA.
Enligt schemat så skall det vara ca 10V spänningsfall över 400 ohms motståndet i normal drift ( dvs ca 25 mA, fasvändaren drar ca 3 mA).
Om fasvändaren skulle dra nära 100 mA så skulle det nog inte komma ut något ljud.
Alltså borde det vara nåt av 6L6 rören som drar för mycket G2 ström.
/Kalle


23 Apr 2017, 15:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Bränner motstånd
Efter kollat på Deuce schemat och ser vilka späningar det är och att det sitter bara 100 ohm som SGM på två av rören, så blir jag mer övertygad du har kaputta slutrör.
sätt dit minst 470 ohm (gärna 1K) på alla slutrören och testa med nya slutrör är mitt råd.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


23 Apr 2017, 15:51
Profile

Joined: 25 Feb 2009, 17:28
Posts: 116
Location:
Post Re: Bränner motstånd
Härligt.
Det känns som ni är överens om att det är dags att byta rör och att jag ska passa på att sätta dit motstånd till alla slutrören när jag ändå är igång och skruvar.
Jag håller tummarna för att det löser problemet.

Tusen tack för alla reflektioner och att ni tagit er tid!


23 Apr 2017, 18:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Feb 2009, 17:28
Posts: 116
Location:
Post Re: Bränner motstånd
Tja igen.

Nu har jag bytt rör i förstärkaren och kopplat in ett motstånd till varje slutrör som rekomenderats. Någon bias-justering har dock inte gjorts, eftersom jag inte vet hur jag bär mig åt. Är det något man kan göra själv som hyfsat novis hemmapulare?

Nu har jag fått nya problem istället. Förstärkaren styr över på ett väldigt ocharmigt sätt, redan vid 3an på försteget börjar det låta skit.
Se video i länken
https://www.dropbox.com/s/vsk4iod4ivcj2 ... 5.mp4?dl=0

Vad beror detta på?


10 May 2017, 09:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bränner motstånd
Jag undrar om det inte vore bäst om du kunde mäta upp spänningarna som finns på slutrörens sockelkontakter, dvs så att man vet vad som finns (DC) på anod, g2, g1 och katod (fast den är väl till jord, misstänker jag). Då är det lättare att förstå om slutsteget jobbar i ett vettigt intervall. Nu är det ju rätt höga spänningar, så viss vana och försiktighet krävs, men det skulle ju göra fjärrfelsökningen lättare. Mätning med rören isatta och uppvärmda är väl det mest intressanta läget.


10 May 2017, 10:10
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Bränner motstånd
Hej
Enklaste sätt att mäta "bias" ström är att montera ett 1 ohm(1/2 W) motstånd mellan katod o jord på alla 6L6 rör, direkt på rörsocklarna. Sedan mäter man spänning över 1 ohms motståndet => 40 mV = 40 mA bias ström. Enligt schemat så skall det finnas en 50 Kohm potentiometer för bias justering.
/Kalle


10 May 2017, 11:48
Profile WWW

Joined: 25 Feb 2009, 17:28
Posts: 116
Location:
Post Re: Bränner motstånd
Jag ska försöka kolla på detta i helgen.
Men ska bara dubbelkolla lite. Jag ser när jag öppnat stärkaren att katoden på varje rör är jordad. Det kanske alltid är så?
Ställer det till något med mätvärdet jag får om jag mäter över ett motstånd mellan katod och jord på varje rör? Eller har det ingen betydelse att stiften redan är kopplade till jord?


12 May 2017, 11:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bränner motstånd
Det är det vanligaste att slutrör med s.k. fast bias, dvs styrgallrens spänning kommer från en särskild spänningskälla som kan justeras, har katoderna anslutna direkt till jord. Som föreslagits kan man lägga in ett motstånd på 1 Ω i stället för den direkta förbindelsen, för då kan man avläsa rörens ström genom att mäta spänningen över det motståndet. Men för mätning av övriga elektrodspänningar spelar det ingen roll. Katoden vet man ju då är på 0 V, men för att reda ut eventuella problem kan man vilja veta spänningarna på de övriga elektroderna (anod, g1, g2) och det är då "bara" att mäta mot jord. g1 bör ju vara på någon rimlig minusspänning (-30 kanske?), g2 på 200 - 300 beroende på hur förstärkaren är byggd. Anoden kan ligga på ännu högre spänning, återigen beroende på förstärkarens uppbyggnad.


12 May 2017, 11:46
Profile WWW

Joined: 25 Feb 2009, 17:28
Posts: 116
Location:
Post Re: Bränner motstånd
Okidoki.
Jordkabeln till katoderna är seriekopplade mellan rören och är alltså bara en kabel i änden som är kopplad till jord i chassit.
Kan jag löda in ett motstånd mellan den kabeln och jordplinten och mäta rör för rör över ett och samma motstånd? Eller måste jag koppla bort jordkabeln från katoden på varje rörsockel och sedan sätta ett motstånd per rör?


12 May 2017, 12:04
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Bränner motstånd
Pdt wrote:
Okidoki.
Jordkabeln till katoderna är seriekopplade mellan rören och är alltså bara en kabel i änden som är kopplad till jord i chassit.
Kan jag löda in ett motstånd mellan den kabeln och jordplinten och mäta rör för rör över ett och samma motstånd? Eller måste jag koppla bort jordkabeln från katoden på varje rörsockel och sedan sätta ett motstånd per rör?


Ett motstånd per rör. Hur skall du annars kunna mäte dem individuellt ?

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


12 May 2017, 14:15
Profile WWW

Joined: 25 Feb 2009, 17:28
Posts: 116
Location:
Post Re: Bränner motstånd
peterh wrote:
Ett motstånd per rör. Hur skall du annars kunna mäte dem individuellt ?


Men jordningen är ju ändå sammankopplad i hela förstärkaren? så om jag sätter ett motstånd mellan katod och jord på varje rör så är ju rören fortfarande sammankopplade via jorden?
Eller tänker jag helt fel?


12 May 2017, 14:56
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Bränner motstånd
Pdt wrote:
peterh wrote:
Ett motstånd per rör. Hur skall du annars kunna mäte dem individuellt ?


Men jordningen är ju ändå sammankopplad i hela förstärkaren? så om jag sätter ett motstånd mellan katod och jord på varje rör så är ju rören fortfarande sammankopplade via jorden?
Eller tänker jag helt fel?

Om du har ett motstånd per rör så kan du mäta katodströmmen för varje rör, ett gemensamt motstånd
ger dig bara möjligheten att mäta summan av alla rören.
Jag antar alltså att du sätter dit motstånden för att kunna ställa in bias korrekt.

F.ö. är en ide att använda 1/4w metallfilm motstånd, detta för att motståndeet skall "brinna av" snabbt om
ett rör får överslag.
Om det är 10 ohm's motstånd och röret drar 50mA så är effektutvecklingen i motståndet 0.025w , så 0.25w
duger bra.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


12 May 2017, 15:12
Profile WWW

Joined: 25 Feb 2009, 17:28
Posts: 116
Location:
Post Re: Bränner motstånd
Ja det är ju klart att det blir så.

Det innebär alltså att jag måste löda bort kablarna på katoden och istället löda dit ett motstånd mellan katoden och jord till lämpligt ställe i chassiet på samtliga rör.
Sen när jag ställt bias då. Måste jag då ta bort motstånden och löda tillbaks kablarna som det var innan? Eller kan jag alltid ha kvar jordningen genom motstånden?


12 May 2017, 15:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bränner motstånd
Pdt wrote:
Men jordningen är ju ändå sammankopplad i hela förstärkaren? så om jag sätter ett motstånd mellan katod och jord på varje rör så är ju rören fortfarande sammankopplade via jorden?
Eller tänker jag helt fel?


Du får tänka att motståndet ska sitta mellan jord och rörsockelns katodstift. Det innebär att du inte kan ha en kabel mellan socklarna parallellt med motstånden, utan all kontakt till jord från varje sockel ska enbart gå genom motstånden.

EDTI: du hann svara samtidigt. Jo motstånden kan bli kvar där permanent bara du monterar och löder dem på ett hållbart och säkert sätt. Då blir det ju lättare att kolla bias när som helst.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


12 May 2017, 15:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 113 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.