View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:27



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Mad Professor - Simble Twimble, någon som testat? 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Mad Professor - Simble Twimble, någon som testat?
Någon som har haft möjlighet att testa en Simble Twimble av Mad Professor?
Tänkte lägga en beställning idag https://tgt11.com/product.html/simble-twimble, då den fanns i lager i morse, skulle bara göra ett ärende och efter lunch... slut!
Apa, tänkte ev, haft en sådan på giget nästa helg. Nåja, någon som sagt har haft möjlighet att testa? Låter ju toppen i deras demo, men det är ju en duktig gitarrist som får vad som helst att låta bra.


29 Apr 2017, 20:43
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Mad Professor - Simble Twimble, någon som testat?
Det har nog inte med deras gitarrist att göra,utan helt enkelt
med att dom har haft råd med att anlita en bra studiotekniker med 2 eller 3 bra mickar.

Lägg märke till skillnaden på ProGuitarShops demos där alla pedaler låter likadant.

I övrigt tycker jag pedalen låter svinbra och säkert superbra med en boost framför.
Iofs (eller kanske framförallt) att den är speccad efter en OD-100 men sak samma.

Finns ju sämre förstärkare att apa efter. :mrgreen:


Mvh
Fredrik FuriousFingers

_________________
http://www.ergopikk.com


29 Apr 2017, 22:45
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Mad Professor - Simble Twimble, någon som testat?
Det behövs en bra gitarr och en bra förstärkare som har gott om hedrom och är lite annars än en ren distpedal.
Men den låter absolut ingenting likt en OD-100.
Jag tyckte att just den pedalen lyfte med en TC spark sist i kedjan men man får jobba med tonen och rätt equalisering är viktigt och särskilt känslig i hur man skruvar in midden.
Jag sålde min efter 3 dar då soundet inte var min kopp te.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


29 Apr 2017, 22:55
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Mad Professor - Simble Twimble, någon som testat?
lillefar wrote:
Det behövs en bra gitarr och en bra förstärkare som har gott om hedrom och är lite annars än en ren distpedal.
Men den låter absolut ingenting likt en OD-100.
Jag tyckte att just den pedalen lyfte med en TC spark sist i kedjan men man får jobba med tonen och rätt equalisering är viktigt och särskilt känslig i hur man skruvar in midden.
Jag sålde min efter 3 dar då soundet inte var min kopp te.

-Vad blev det för pedal istället?

-Det låter exakt som för min Folkesson Raptor.
-Såg Peter Huss klipp på Raptorn på nätet, blev över öronen förälskad i ljudet.
När jag sedan provade pedalen själv, lät den livlöst i mina förstärkare,oavsett med boost framför/efter.
3 dagar senare kniptes den av en bojare.

Blev istället en Tri-OD med boost pre från nilo.
Lite komplicerad lösning att få en 4-stegare från en enda pedal.
:mrgreen:
Men har nu en nuke-safe four gain-method... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


29 Apr 2017, 23:29
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Mad Professor - Simble Twimble, någon som testat?
Det blev ingen ny pedal utan kör vidare på min Dumkudo som har nån modd och vette fan vad den är men låter som jag vill men som alltid EQ, EQ och åter EQ i kombination med bra stärkare och gitarr.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


30 Apr 2017, 08:04
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Mad Professor - Simble Twimble, någon som testat?
FuriousFingers wrote:
lillefar wrote:

Blev istället en Tri-OD med boost pre från nilo.
Lite komplicerad lösning att få en 4-stegare från en enda pedal.
:mrgreen:
Men har nu en nuke-safe four gain-method... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Vad är nu detta för något intressant? Berätta mer!


30 Apr 2017, 08:59
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Mad Professor - Simble Twimble, någon som testat?
FuriousFingers wrote:
lillefar wrote:

Blev istället en Tri-OD med boost pre från nilo.
Lite komplicerad lösning att få en 4-stegare från en enda pedal.
:mrgreen:
Men har nu en nuke-safe four gain-method... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Vad är nu detta för något intressant? Berätta mer!

Mejla nilo!

Det var han som skräddarsydde den åt mig.
Men i huvudsak är den en extremt tyst 4-stegare i miniformat.Image
upload pic

Jag var trött på Dumkudo (som inte höll måttet) och Folkesson Raptor som var extremt lynnig med inputen på olika förstärkare. Dessutom saknade den flera delar, Folkesson hade väl lite bråttom.

Så jag bestämde mig för att bygga mig en egen modernare version av Raptor.
Med i huvudsak i grunden en fetare OP-Amp som inte fegar ur och har en tight kärna.
Samt en pre-/buffrad boost).
Så nu kan jag få en Tweed att låta Soldano utan att behöva köpa olika pedaler.
Samt en Fender Deluxe att också låta Soldano, eller en JCM-800 med extra mycket hår.
Tri-OD:en är grunden i ett antal varierande gainsteg (3) för att få önskad "tighthet".
Alltifrån Amaranthe till Metallica, fast med moderna sound än dagens pedaler kan erbjuda.
Mycket tack vare OP-ampen och nilos fantastiska kunnande.

Det bästa är att den är knäpptyst på vrålvolym, samt
perfekt, (jag menar PERFEKT) som övningspedal när dina grannar har gått och lagt sig.
Hemligheten är ju att dom här 4-stegen på ett utmärkt sett "värmer upp även den hårdaste" rörförstärkare
så att den får en bra och gedigen stuns även på viskvolym.
Jag vet inte hur det fungerar med det rent tekniska (för att låta som Martin Timell),
men attans vad bra det låter.

_________________
http://www.ergopikk.com


30 Apr 2017, 12:00
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Mad Professor - Simble Twimble, någon som testat?
Inställningen hittar du på pedalen.

Du kan lätt testa hemma med samma inställningar i lugn och ro, för att se
om det tilltalar dig, här är det John Zykes, John Norum, Savatage ända upp till
Judas Priest, och vidare till 80-tals spandex och som grand finale Nightwish, Amaranthe.


Pedalen har en ganska "bred palett" du kan alltså ändra OD:1, som i sin tur påverkar OD:2.

Grundljudet är helt rent.

Vill du ha 2 steg bara?
-Fine?
-Klocka av (stäng av OD:2 och OD3) så har du en mera klassisk setup (se ovan).
Vill du ha mera ?
-Fine aktivera alla 3 samt boost (rekommenderas ej för förstärkare som har fler än ett gainsteg eller 2).
Settingen är gjord för en helt ren förstärkare för dig som inte vet vilken backline förstärkare du får.
Jag menar en Peavy ena kvällen, en Deluxe andra.
Med en Tri-OD behöver du aldrig tveka eller vara rädd.

Problemet är att alla inte har 3 OD:808... :mrgreen: (om man ska testa hemma).

_________________
http://www.ergopikk.com


30 Apr 2017, 13:19
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Mad Professor - Simble Twimble, någon som testat?
Ha-ha... NU snackar vi overdrive!

Men faktum är att egentligen är detta något jag själv skulle nog ha användning av. Personligen kör jag med ren kanal på en Folkessonmoddad Fender Blues Deluxe, låter kanon, precis så fyllig och rätt känsla som jag vill ha, sen toppar jag den med en Mooer Blues Crab, för att få lite hår och skit på. Låter även där kanon. MEN, skulle vilja ha steg 2. Dvs kliva vidare från Blues Crabben till nästa lätt rock´n roll steg. Har provat med en till Blues Crab men det gav inget att stacka två. Sen är dessvärre Blues Crabben en tontjuv, man måste ha en buffer innan annars tappar man ton vilket jag inte gillar att släpa och koppla in extra pedaler bara för att den andra inte håller måttet. Ljudmässigt är den dock suverän i kombination med Fendern och min Telecaster med Twang King i halsen. I princip dit jag vill komma i första "gainsteg". Sen saknar jag helt steg 2. Steg 3 har jag den inbyggda disten Folkesson har skruvat fram. Mycket dist och bra ljud, men går enligt mig inte att få "low/medium" gain med. Så jag saknar helt enkelt ett mellanläge, Ja, sen helst en soloboost också. Nu har jag löst det med en Tech 21 DLA boost, som är en delaypedal med boost som funkar klockrent, dock har man ju då tappat möjligheten att slå på delayet utan att få ökning i volymen.

Älskar egentligen massor av gain, och både John Norum och George Lynch för att inte glömma Gary Moore, är ju "min hemmabana" om man säger så, dessvärre så spelar jag ju sällan den typen av musik live utan det är coverbandsträsket med Telecaster och skitigt ljud som skall funka till allt typ.

Kanske hade varit något att höra av sig till Nilo och så vad han kan knåpa ihop, hade ju varit klockrent med "allt i ett". Vad jag hittat annars hittills för "low/medium" som jag har gillat på tuben har varit Carl Martin Plexitone low gain, MP Simble Twimble, JHS morning glory.


30 Apr 2017, 13:55
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Mad Professor - Simble Twimble, någon som testat?
Tanken med Tri-OD är att du kan köra helt rent för förstärkaren.
Samt styra mängden gainsteg med 1,2 eller 3 steg beroende på musiktyp.
Oberoende av tidigare modd (i det här fallet Folkesson).

Kan sägas att den fungerar utmärkt med förstärkare med flera gain-steg också.
Men då pratar vi en helt ny dimension.

Vill du ha rent ljud?
Då drar du bara ner volymen så blir ljudet rent (nilos formidabla buffer ser till det).
Just buffern är nog den viktigaste komponenten i hela kedjan.
Såpass rent att det bör fungera med 99% av alla pub-slagers och covers inklusive Proud Mary.

Jag tycker nilo axlar Folkessons mantel på ett utmärkt sätt.

Varför inte en Tri-OD Custom?... :D

_________________
http://www.ergopikk.com


30 Apr 2017, 14:23
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Mad Professor - Simble Twimble, någon som testat?
Har jag förstått detta rätt att det är 3 st "TS 808"" i rad?? Dvs samma ljud fast mer och mer och mer, eller är det olika klang och gain på dem?


30 Apr 2017, 14:53
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Mad Professor - Simble Twimble, någon som testat?
Donatello wrote:
Har jag förstått detta rätt att det är 3 st "TS 808"" i rad?? Dvs samma ljud fast mer och mer och mer, eller är det olika klang och gain på dem?

Det är samma pedal!
Ursprungs-OP-ampen kommer från Leqtique, eller det vi på ren svenska kallar:
Korksniffarpedalen Maestro Antique Revised.

Kedjan emulerar flera gainsteg på en modern förstärkare. Fast i pedalform.
Likadan effekt uppnås givetvis med Tubescreamer mini, Maxon 808 OD etc., ja du fattar principen.

Det är i grunden en vanlig 808 med en modern OP-amp som har lite annorlunda impedans-intervall.
Tror OP-ampen kallades Intersil, men har inte exakt nummer. (nilo vet).
Det är alltså inte den klassiska OP-ampen som brukar sitta i tex Maxon 808, Boss etc.

Finns bilder på tuben där Richard Lainegard spelar på MAR.
Den enda pedalen jag tyckte lät bra var just den.

Blev billigare att köpa en Tri-OD från nilo (tror jag pröjsade 2400 SEK ink moms).
Det hade givetvis gått lika bra att köpa 3 TS-mini med en boost och en buffer framför,
men det hade blivit för dyrt, uppemot 4000-5000 SEK om buffern ska ha en bra kvalité.
:D

_________________
http://www.ergopikk.com


30 Apr 2017, 15:13
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Mad Professor - Simble Twimble, någon som testat?
Detta låter ju riktigt intressant. Men... hur är det med midden och bascutten? Gillar krämigheten/smöret i en grön ts, men blir lite mycket av det goda, sen gillar jag inte riktigt att den skär så mkt i botten, helt OK när det vankas solo, men inte att bygga hela sitt distljud med. Hur är det med din pedal på de punkterna?


30 Apr 2017, 16:25
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Mad Professor - Simble Twimble, någon som testat?
Donatello wrote:
Detta låter ju riktigt intressant. Men... hur är det med midden och bascutten? Gillar krämigheten/smöret i en grön ts, men blir lite mycket av det goda, sen gillar jag inte riktigt att den skär så mkt i botten, helt OK när det vankas solo, men inte att bygga hela sitt distljud med. Hur är det med din pedal på de punkterna?

Den är gjord för att den ska svara dynamiskt på förstärkaren, samt inte skära botten,
utan snarare att tighta till den och "toppa till den".

Tänk modernt tight ljud.
Det hela är nilos förtjänst, han har samma ljudideal som mig.
Men du kan använda hela registret utan att den degar ihop -svar ja!
-Det blir också inte för mycket av det goda, bra observerat att du märkte att jag la ut en smällkaramell.

Det hela är ju inte så enkelt som att köpa 3 TS-mini utan att få en väsentligt förändrad eq-kurva.
Det nilo gjorde vara att ändra kurvan utifrån sin egen hemliga sås.
Så att du får ett tight ljud i hela kedjan.

Bra att du har lite substans i ryggmärgen, det gillar jag.Mera Maxon 808 old school imo.

-Han kan säkert visa några ljudklipp från prototypen, han visade mig för några månader sedan.
Det hela (med ovanstående inställningar)låter ungefär som en crossbreedad JCM-800 (Soldano) med Mesa/Boogie.
Det hela blir aldrig för mycket, utan återhållsamt aggresivt modernt och tight.
Den behåller också kärnan i din rörförstärkare utan att ta över.

Dvs du kan få den skräddarsydd utifrån ditt egna ljudideal.
Mitt var Zykes,Norum,Tipton, fast lättspelat som en Yngwie-strata i pedalform.
Appropå det rent tekniska och vilka middpucklar och kurvor nilo har räknat ut får du mejla honom.

_________________
http://www.ergopikk.com


30 Apr 2017, 17:09
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Mad Professor - Simble Twimble, någon som testat?
Eller så är det så att nilo bara har kopierat Maxon 808 men satt i ett OP-Intersil chip.

Det är möjligt, jag har som sagt ingen aning vilken kretskortslösning han använder,
han sa bara -"hans egna version av en 808".
http://pasteboard.co/GFmX8MGs.jpg
Image
upload image
Ursprungsofferten gällde dock innanmätet på MAR-pedalen (se ovan).
Det är möjligt att den innehöll en annorlunda eq-uppsättning.

Det är möjligt att han gjorde sin tolkning utifrån MAR-pedalen,
samt fortsatte utifrån sin erfarenhet från en vanliga 808.

_________________
http://www.ergopikk.com


Last edited by FuriousFingers on 30 Apr 2017, 17:56, edited 1 time in total.



30 Apr 2017, 17:26
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Mad Professor - Simble Twimble, någon som testat?
-Shit jag glömde det viktigaste!

Ljudet ska emulera Olof Mörks ljud i Amaranthe på full patte!...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


30 Apr 2017, 17:43
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Mad Professor - Simble Twimble, någon som testat?
Oj, vad kul att bli omnämnd :)

Ang. Fredriks pedal så är det mycket riktigt 3 st OD's som är baserade på ts808, men det finns en del avvikelser som sig bör. Att köra 3 st helt standard ts808 i serie skulle som man kanske förväntar sig kapa rätt mycket botten och ge en ordentlig mid-knuff. Midpuckel finns fortfarande, men den är något utslätad. Den är också väldigt rund och go på toppen så den blir aldrig vass eller spretig, utan håller samman tonen fint och tonkontrollen påverkar mer hur öppen tonen ska vara.

_________________
http://www.voodooaudio.se


01 May 2017, 12:32
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Mad Professor - Simble Twimble, någon som testat?
Nilo: Hallå där! Är intresserad att få något trevligt byggt, tycker inte jag hittar riktigt något färdigt att köpa som funktionellt kontra ljud, är vad jag söker. Kanske något som Fredrik har även om det i mina öron/ögon låter helt crazy med 3 st pedaler på varandra så att säga, ja plus boost. Känns som det skulle bli bara en massa bzzzzzzz. Men jag gissar att jag har fel i detta fallet.

Hade du ljudklipp att skicka över? Har du prylar som man kan få lyssna/testa osv? Har för mig att du bor här nere södern så det vore inga problems för en annan att komma på besök.


01 May 2017, 15:46
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Mad Professor - Simble Twimble, någon som testat?
Donatello wrote:
Nilo: Hallå där! Är intresserad att få något trevligt byggt, tycker inte jag hittar riktigt något färdigt att köpa som funktionellt kontra ljud, är vad jag söker. Kanske något som Fredrik har även om det i mina öron/ögon låter helt crazy med 3 st pedaler på varandra så att säga, ja plus boost. Känns som det skulle bli bara en massa bzzzzzzz. Men jag gissar att jag har fel i detta fallet.

Hade du ljudklipp att skicka över? Har du prylar som man kan få lyssna/testa osv? Har för mig att du bor här nere södern så det vore inga problems för en annan att komma på besök.

Jag håller mycket riktigt till här nere.
Skicka mig ett PM med vad du söker så tar vi det därifrån :)
Fördelen med att du bor så nära är ju att man kan skräddarsy något passande åt dig och göra justeringar som du kan lyssna och jämföra mellan.

Har inget färdigt på hyllan just nu då pedalerna jag bygger har en tendens att försvinna ganska fort. Ljudklipp hat jag något enklare på Fredriks pedal som jag kan skicka över :)

_________________
http://www.voodooaudio.se


01 May 2017, 19:07
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.