View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:57



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Orgelljud 
Author Message

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Orgelljud
Har någon här tycks sig ha framgång med att åstadkomma ett hyfsat trovärdigt orgelljud?
Jag har testat EXH Pitch Fork men fann den dels dyr, dels inte överdrivet imponerande med avseende på prestanda.
Behringer har en liten rotorpedal som jag också testat -- klart billig, men inte särskilt övertygande.
Äger en rotor/chorus från Toms (eller vad man nu heter) men inte fan lurar man nån med den. Mer åt ostämt dragspel till.

Jag har en födelsedagspresent att hämta in, tämligen valfri inom visst prisområde, och skulle gilla att kunna ta fram ett bra orgelljud lite då och då.
/Martin


19 Apr 2017, 18:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Orgelljud
På din första fråga är svaret nej. Det är tyvärr så att det inte i dagsläget finns något som, i mina öron, låter trovärdig orgel. Jag har förvisso inte testat allt men jag har provat flera olika varianter och de som är minst dåliga är den stora POG grunkan från E-H och en rotovibe grunka som Hughes and Kettner sålde för några år sedan. Båda är våldsamt prisbelastade (typ 4000 kr om jag minns rätt). Jag kör själv med Pitch Fork vid tillfällen då jag är sugen på ett sådant ljud och tricket är att hitta något man tycker låter OK och sluta tänka orgel, funkar för mig. Viktigt att köra med en bra dynamisk mick också om det ska fungera något så när. Cykellykta går med andra ord fetbort.

_________________
C J Hörnfeldt


20 Apr 2017, 18:27
Profile

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Orgelljud
Tack Carl Johan.
Jag lekte med en Pitchfork i en musikaffär för ett par år sedan, men var också måttligt imponerad -- från just strikt orgelsynpunkt. Inte heller den är i min värld särskilt billig (men förstås ett fyndpris om man jämför med POG:en!) och jag drar mig för såpass stor utgift för såpass speciell effekt.
Jag ska i alla fall gå ut i butikerna och prova lite oktavpedaler, Andreassons här i Gbg har ett par från Mooer, eller vad man nu heter. Men jag har realistiska förväntningar.
/M


20 Apr 2017, 20:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 21 Mar 2008, 23:41
Posts: 186
Location:
Post Re: Orgelljud
Electroharmonix C9 bör du testa. Jag har en som jag testat lite låter gött. Har dock inte hunnit göra någon djupare utvärderdering. Den lägger till bas oktav som låter som Leslie


16 May 2017, 21:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Orgelljud
Tack. Jo, jag har tittat på den, och lyssnat lite på Youtube. Klart intressant -- men den kostar. En hel del.


17 May 2017, 23:21
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.