View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:32



Reply to topic  [ 73 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Hur öka förstärkningen i försteget? 
Author Message

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Hur öka förstärkningen i försteget?
Jag skulle önska lite mera gain i min Laney CUB 10. Misstänker att det mesta redan är uttömt ur de två rörhalvorna i preampen, men är nyfiken på om det kan finnas en aning mer att hämta. Skulle någon av följande åtgärder kunna vara lämplig för att skapa lite mera förstegsdistorsion?

- Kortslutning av serieresistorn R18 (220k i serie med GAIN-poten). Borde kunna ge drygt 40 % mera förstärkning som mest. Finns det några nackdelar med att kortsluta den? Kommer det att påverka ljudet?

- Katodmotstånden och katodkondingarna (R19//C11 och R27//C22)? Antar att det inte finns nåt att hämta här eftersom stora avkopplingskondingar redan sitter på båda katoderna. Finns väl inget att vinna på att öka kondingarna, eller minska motståndsvärdena, ytterligare, eller …?

- Anodmotstånden (R3 och R16). Ger det något att ändra (öka?) dom? Man ser ju sällan nåt annat än 100k där, så det kanske finns en anledning till att man valt just det värdet? Hur påverkas ljudet om man ändrar värdet?

- Anodspänningen (+220 V). Skulle det ge något att minska den spänningen (öka R1)? Uppfattningen brukar väl vara att spänningen snarare ska ökas för att ge bra ljud, eller …?

- Finns det andra idéer för att få lite mera gain?


Image

Hela schemat:
http://www.thetubestore.com/lib/thetube ... 10%20(2009)-Schematic.pdf

Schema försteg:


31 Mar 2017, 16:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Inget av dom, byt ut R17 mot en trim pot på 25-50K o jutera fram mer gain.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


31 Mar 2017, 17:37
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Amp Healer wrote:
Inget av dom, byt ut R17 mot en trim pot på 25-50K o jutera fram mer gain.


Gjorde just den moden på den jag hade och det funkar bra. Mer gain och mer mellaregister. Och i mellanregistret bor det "götta".
Bosse

_________________
bneostman@live.se


31 Mar 2017, 18:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Brygga R18 och R21 till att börja med

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


31 Mar 2017, 19:40
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Racing wrote:
Brygga R18 och R21 till att börja med


Okey o då tänker du hur ?
R21 verkar ju mera vara där för att C11 inte ska vara aktiv när man inte har inputen aktiv, men aktiveras när den är.
R18 mja,,,utveckla

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


31 Mar 2017, 20:17
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Racing wrote:
Brygga R18 och R21 till att börja med


Okey o då tänker du hur ?
R21 verkar ju mera vara där för att C11 inte ska vara aktiv när man inte har inputen aktiv, men aktiveras när den är.
R18 mja,,,utveckla

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


31 Mar 2017, 20:17
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Mkt enkelt.
R21 gör att avkopplingen av 1a steget förhindras.(Mao förhindrar det "vi" kallar gain")
Vad avser R21 och ingång,tänk impedans (du vet...AC).

R18 i sin tur skapar att VR1 blir en mer "effektiv" spänningsdelare. Inga konstigheter i endera fallet. (Mao skapar andra föresatser till det "vi" kallar gain vad avser R18).

Mkt mkt enkel matematik.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Apr 2017, 02:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
R21 är kopplat till en switch på low ingången, funktionen är att sänka gain när du sätter in telepluggen i low ingången. Att bygla den gör enbart att du får två high ingångar i stället för en high och low. Den kan vi glömma här.

_________________
Johan Hansson


01 Apr 2017, 10:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Jag tycker kanske att du ska skaffa något med fler rör i försteget i stället för att försöka med denna och demolera den i processen. 1/2 rör ger inte så mycket i form av dist, det blir mer ett bräk hur mycket du än försöker suga ur.

Det finns förvisso en del sätt att få ut lite mer dist ur det enda lilla stackars steget men det kräver massa jobbig ombyggnad av tex B+ linan och annat och det blir ändå inte särskilt bra att kräma ur allt ur en enda rörhalva så det går jag inte in på.



Tycker även vi går över till komplett schema här och nu
https://elektrotanya.com/laney_cub-10_s ... nload.html

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 01 Apr 2017, 10:42, edited 1 time in total.



01 Apr 2017, 10:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Ett sätt är att installera en post PI master så du får med det röret i preampdistlinan. Har lite svårt dock att tolka hur interaktivt det blir med tonkontrollen som verkar vara någon form av feedbackgrej över det röret tillsammans med feedbacken för högtalarutgången.

_________________
Johan Hansson


01 Apr 2017, 10:38
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
trälhavsvägen wrote:
Amp Healer wrote:
Inget av dom, byt ut R17 mot en trim pot på 25-50K o jutera fram mer gain.


Gjorde just den moden på den jag hade och det funkar bra. Mer gain och mer mellaregister. Och i mellanregistret bor det "götta".
Bosse

Inser nu att jag kanske kan ha skapat lite förvirring genom att uttrycka mig otydligt. Det är alltså lite mera förstegsdist jag är ute efter (borde kanske ha sagt det i stället för gain eller förstärkning). Antar att det bara kan ordnas genom att öka förstärkningen fram t o m V1B. Om jag ändrar R17 i den fasta tonstacken påverkas väl bara tonen (mid) och möjligen ljudvolymen (och ev slutstegsdist). Blir väl lite som att öka volymen m h a VR2. Men jag är tacksam även för det tipset. Kommer nog att pilla i tonstacken oxå så småningom.


01 Apr 2017, 12:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Tubis wrote:
R21 är kopplat till en switch på low ingången, funktionen är att sänka gain när du sätter in telepluggen i low ingången. Att bygla den gör enbart att du får två high ingångar i stället för en high och low. Den kan vi glömma här.

Borde kanske ha sagt att R21 kortsluts automatiskt när man använder HI-ingången. Tänkte inte på att det inte syns på delschemat. Syns dock på hela schemat. Första katoden är alltså normalt avkopplad med 2,2 µF (om man inte vill ha minimalt gain och kör på LO-ingången).


01 Apr 2017, 12:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Tubis wrote:
Ett sätt är att installera en post PI master så du får med det röret i preampdistlinan. Har lite svårt dock att tolka hur interaktivt det blir med tonkontrollen som verkar vara någon form av feedbackgrej över det röret tillsammans med feedbacken för högtalarutgången.

Post PI master låter intressant. Hur kopplar man in en sån? Och hur mkt dist bidrar PI normalt med? Behöver man i så fall modda PI:n oxå? Brukar det låta bra? Kan man utesluta den ursprungliga volymkontrollen då?

Den skumma befintliga tonkontrollen har jag oxå funderat över. Finns tydligen i många av Laneys stärkare. Är dom ensamma om den, eller är det en beprövad och populär variant? Vad brukar gängse uppfattning om den vara? Har funderat över att installera potar i den fixa tonstacken (i alla fall bass, men kanske oxå treble och ev mid), och då kanske man kan slänga ut den befintliga tonkontrollen?


01 Apr 2017, 12:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Tubis wrote:
.... 1/2 rör ger inte så mycket i form av dist, det blir mer ett bräk hur mycket du än försöker suga ur. ...

Misstänkte att det mesta var utkramat redan, men var lite intresserad av om det kan gå att åstadkomma åtminstone en liten ökning av förstegsdisten. Men är det ändå inte två rörhalvor (ett helrör) som bidrar till förstärkningen i försteget?


01 Apr 2017, 12:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
beneri wrote:
Tubis wrote:
.... 1/2 rör ger inte så mycket i form av dist, det blir mer ett bräk hur mycket du än försöker suga ur. ...

Misstänkte att det mesta var utkramat redan, men var lite intresserad av om det kan gå att åstadkomma åtminstone en liten ökning av förstegsdisten. Men är det ändå inte två rörhalvor (ett helrör) som bidrar till förstärkningen i försteget?

Ingångsteget förstärker ju mest signalen även om det ger några % dist men det hör du inte som "dist". Det jag pratade om är just att krana ur dist ur det rörsteg som faktiskt står för den påtagliga disten nämligen steg nr 2. Ingångsstegets påverkan till att krana ur mer ur det är om du lyckas höja utsignalen från detta så steg nr överstyrs mer pga det.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 01 Apr 2017, 15:46, edited 2 times in total.



01 Apr 2017, 15:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
beneri wrote:
Post PI master låter intressant. Hur kopplar man in en sån? Och hur mkt dist bidrar PI normalt med? Behöver man i så fall modda PI:n oxå? Brukar det låta bra? Kan man utesluta den ursprungliga volymkontrollen då?

Det finns beskrivet otaliga gånger på forumet sök på PPMV. Tillägget jag kan göra där är att ju lägre feedback du har från högtalarutgången till PI ju mer kommer denna lösning ge dig dist. Tar du bort feedbacken helt får du en jädra skjuts i PI men givetvis kommer slutsteget som helhet få lite annorlunda känsla. Bara att pröva sig fram. Volymkontrollen kan du utesluta om du vill men byt den till likvärdig resistor annars ändrar du på tonstackens frekvensrespons. Annars kan man ha den kvar och leka med balansen mellan diststegen.

_________________
Johan Hansson


01 Apr 2017, 15:20
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Oj, det finns många trådar om PPIMV. Har inte tagit mig igenom så många, men har än inte hittat några direkta förslag på schema. En slutsats verkar vara att man bör behålla den ordinarie mastervolymen. Enligt en snabb googling tycks det inte krävas mer än en dubbelpot och ett par kopplingskondingar (+ ev ett par motstånd). Borde inte vara svårt att fixa, inte ens i en trång CUB 10 (problemet är att få plats med extra rattar).

- Vilken PPIMV-koppling förordas av Bojen-panelen? Har någon ett exempel på schema, eller kan någon tipsa om en länk till ett lämpligt d:o?

- Vilken resistans bör dubbelpoten ha? Är värdet viktigt?

- Vilken spänningstålighet krävs för de extra kopplingskondingarna?


05 Apr 2017, 13:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Om du gör en PPIMV så använd 500khom eller 1 Meg Log dubbelpot. Alpha funkar fint.
Kondigar ska tåla 630 volt, I alla fall dom som går in mot poten men jag använder alltid 630 volt i alla positioner.
Men. Innan du sätter igång, ta en funderare på om detta är ett lämpligt objekt. Man blir fan i mig tokig på ytmonterat. Det kommer dessutom inte att göra underverk. Det är grejorna lite för begränsade för. Med facit i hand (jag har ju moddat en sån här) så kan jag säga att det blir bättre, men det är inte värt besväret. En bra pedal så kommer du långt med och slipper meka.
Bosse

_________________
bneostman@live.se


05 Apr 2017, 21:43
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
trälhavsvägen wrote:
Om du gör en PPIMV så använd 500khom eller 1 Meg Log dubbelpot. Alpha funkar fint.
Kondigar ska tåla 630 volt, I alla fall dom som går in mot poten men jag använder alltid 630 volt i alla positioner.
Men. Innan du sätter igång, ta en funderare på om detta är ett lämpligt objekt. Man blir fan i mig tokig på ytmonterat. Det kommer dessutom inte att göra underverk. Det är grejorna lite för begränsade för. Med facit i hand (jag har ju moddat en sån här) så kan jag säga att det blir bättre, men det är inte värt besväret. En bra pedal så kommer du långt med och slipper meka.
Bosse

Tack för tipsen och för varningen. Jo, jag är medveten om problemen med SMD-komponenterna, och har tänkt avstå från att löda på dom (i alla fall till att börja med). Men det går faktiskt att göra en del utan att röra dom, t ex genom att löda på dom större kondingarna, potarna, kontaktdonen och ev rörsocklarna. Men visst, en pedal kan vara en lösning. Är dock lite förtjust i tanken att vara (nästan) helt oberoende av sådana manicker. Tycker (ibland) också att det kan vara stimulerande att meka.

Jag är också intresserad av att lära mig så mkt som möjligt under tiden jag funderar på mod-idéer, och då är ju ett bra sätt att försöka få del av andras erfarenheter genom att diskutera här på Bojen. Jag är jättetacksam för all input jag får här. Stort tack till alla som engagerar sig!

Du har alltså moddat en CUB 10? Vilka moddar har du provat (utöver R17), och vad tyckte du?

Satte du även in en PPIMV? Resultat?


06 Apr 2017, 10:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Är det här en bra PPIMV-koppling?
Finns det bättre?
Behövs seriemotstånden (33k to 100k) efter dubbelpoten?


Image


07 Apr 2017, 10:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Jag kommer inte ihåg exakt vad jag gjorde i den, vet att jag la in en pot (100K log?) mellan R17 och jord samt att jag tror jag bryggade R18. Som sagt bättre men jag tror den största ljudförbättringen är att köra på extern låda med ett eller flera bra element
Det här med förstärkare är kul och vanebildande. Varför inte börja med tex ett Champ kit eller en Madamp eller Ampmaker kit? Mycket lättare att jobba med och begripa vad man gör och vad som gör vad i fråga om modifieringar.
Ifråga om schemat på mastern så bör det fungera. Även utan motstånden mellan kondingarna. Jag ska ärligt säga att jag inte är säker på deras funktion men det kan förhoppningsvis någon annan svara på.

_________________
bneostman@live.se


07 Apr 2017, 13:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
motstånden kan du skippa

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


07 Apr 2017, 22:37
Profile WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Det ser ju inte speciellt svårt ut att fixa en PPIMV. I princip bara att lyfta ett ben vardera på två kondingar, montera in en dubbelpot, addera ett par kondingar och dra ett par ledningar. Men det verkar som om feedback-loopen också bör brytas upp för att få kontroll över det hela och för att få önskad effekt. Men det är ju också en enkel åtgärd som kanske ändå ska provas. Dock verkar det finnas lite delade meningar om vinsterna med en PPIMV. Kan vara värt att prova i alla fall, även om det kanske inte blir min första åtgärd.

Fråga:
- Om man ställer PPIMV:n på max, återställs allt till ursprungsläget då, d v s funkar stärken precis som den gjorde före PPIMV-installationen, eller kommer PPIMV:n att påverka ljudet på ett märkbart sätt även i maxläget?


10 Apr 2017, 11:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
trälhavsvägen wrote:
... Jag kommer inte ihåg exakt vad jag gjorde i den, vet att jag la in en pot (100K log?) mellan R17 och jord samt att jag tror jag bryggade R18. ...

När jag sökte här på Bojen träffade jag på ett par trådar där du (trälhavsvägen) var inblandad. Där framgår bl a att du gjorde dom här moddarna:

Raw control (kopplar steglöst ur den fasta tonstacken)
22 µF katodavkoppling på V1A
12AT7 i fasvändaren

Kommer du ihåg effekterna av dom moddarna?

- Hur kopplade du den första modden (Raw control), och vilken var vinsten med den?
- Ger 22 µF på V1A:s katod märkbart ökad förstärkning?
- Vilken effekt gav 12AT7 i fasvändaren?


10 Apr 2017, 15:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Trögt med svar, men jag gör ett försök.
Raw central kan jag inte svara på, men de andra sakerna är av mer allmän karaktär.

Ökar du avkopplingen på V1a via en större konding kommer förstärkningen att öka. Det blir ett annat ljud, mer bas och fylligare. Om det är önskvärt eller inte är upp till dig. Du kan prova med något mitt emellan. Mer Fender med större konding, rundare ljud.

12AT7 är ett rör med lägre förstärkning än 12AX7. Dvs mindre dist, men du kan ju gilla det.

Du nämnde anod och katod, där kan du öka anodmotståndet till 200k för mer förstärkning. Blir lite mer komprimerat ljud. Jag har en switch för att byta mellan 100k och 200k, men det är i stort sett alltid 200k som jag använder.

Vad gäller katoden så kan du minska den till typ 680 ohm, gör att arbetspunkten blir lite off, flyttas till vänster i databladet så att säga, mer olinjär förstärkning. Det blir inte mer gain, men det blir ett bluesigare, mjukare spräck. Finns på en del äldre stärkare om jag inte minns fel. Jag har en switch på den med, mellan 1,5 k och 680 (eller om det är 620 ohm).

Nu kan det säkert dyka upp mer kompetenta personer i tråden, men det jag nämnt är saker jag själv testat, på en Fender stärkare. Principerna är dock allmänna.

_________________
/Lennart


12 Apr 2017, 12:35
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Custom Sam wrote:
Ökar du avkopplingen på V1a via en större konding kommer förstärkningen att öka. Det blir ett annat ljud, mer bas och fylligare.
Tänkte på att avkopplingskondingen C11 är rätt stor redan (2,2 µF), och att det mesta kanske är taget redan. Men m h a den här kalkylatorn
https://www.ampbooks.com/mobile/amplifi ... alculator/
framgår att man bör kunna få 2-3 dB mera gain med en större konding, men bara på dom lägsta gitarrfrekvenserna. Kan dock vara värt att testa. Går nog ganska enkelt att prova också.


Custom Sam wrote:
12AT7 är ett rör med lägre förstärkning än 12AX7. Dvs mindre dist,
Antar att den dist-förändringen märks mest på höga volymer eller om man har en PPIMV?


Custom Sam wrote:
Du nämnde anod och katod, där kan du öka anodmotståndet till 200k för mer förstärkning. Blir lite mer komprimerat ljud. Jag har en switch för att byta mellan 100k och 200k, men det är i stort sett alltid 200k som jag använder.

Vad gäller katoden så kan du minska den till typ 680 ohm, gör att arbetspunkten blir lite off, flyttas till vänster i databladet så att säga, mer olinjär förstärkning. Det blir inte mer gain, men det blir ett bluesigare, mjukare spräck. Finns på en del äldre stärkare om jag inte minns fel. Jag har en switch på den med, mellan 1,5 k och 680 (eller om det är 620 ohm).
Verkar ju då som det trots allt skulle vara intressant att labba med både katod- och anodmotstånd. Bluesigare och mjukare spräck låter ju inte alls fel, och mera förstärkning har jag ju efterlyst. Anodmotstånden är ju benmonterade och enkla att byta. Katodmotstånden är visserligen SMD, men eftersom de ska minskas kan det lösas med parallellkopling utan att demontera dom.


12 Apr 2017, 16:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Hej
Om du vill se hur förstärkningen i V1A förändras när du ändrar Rk o Ra så kan du ju testa det här programmet http://trioda.com/index.php/en/software ... -simulator
/Kalle


12 Apr 2017, 19:56
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Högre anodresistsor ger mer rent swing men samtidigt ett mer plötsligt hårt klipp medans lägre ger en mer succesiv klippningsprogression. Dvs det börjar runda av en bit innan det blir total klippning. Det blir inte riktigt så enkelt som att höga resistorer ger mer dist för det kommer även låta annorlunda. Ska du höja anodresistorn i en tvåstegsapparat pratar vi väl om första steget för att ge mer signal in till nästa, men nu är vi ju där igen att försöka krana ur för mycket ur ett steg och att det kanske inte låter så bra i allas öron.
Lägre katodresistor skiftar till assymetrisk klippning åt gallerklippningshållet och högre till mer assymetrisk anodklippning och i jämviktsläget lika av varje.

http://www.valvewizard.co.uk/Common_Gain_Stage.pdf s compendium är väldigt nära hur jag upplevt att det tonalt blivit när man testat massa olika varinater.

_________________
Johan Hansson


12 Apr 2017, 20:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
2 stegare med ppimv ;) https://www.youtube.com/watch?v=F5vZ7jG ... i3zadgtjkd

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


13 Apr 2017, 09:38
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Kollade lite på tonkontrollen och den är så att i ena läget blir det presence ställd högt och i andra läget blir det avrullning från anoderna på PI alltså mer diskant i ena läget och avrullad diskant i andra. Kanske inte det bästa att ha i kombination med PPIVM. Jag skulle fundera på att kanske flytta tonkontrollen till den fasta tonstacken i stället.

_________________
Johan Hansson


13 Apr 2017, 12:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 73 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.