View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:12



Reply to topic  [ 15 posts ] 
"Sag resistor"? 
Author Message

Joined: 04 Jul 2008, 20:16
Posts: 177
Post "Sag resistor"?
Jag har en VHT Special 6 Ultra (schema finns här: http://www.vhtamp.com/images/Manuals/vh ... manual.pdf ) som jag i grunden tycker låter riktigt bra, men jag upplever den som lite "hård" i ljudet. Båda mina favoritförstärkare (en Superreverb och en moddad Bandmaster) har rörlikriktare, så jag misstänker att det är "sag" jag saknar i VHT:n. Nu har jag läst lite på nätet om att man ska kunna sätta in ett motstånd mellan diodlikriktaren och första filterkondingen för att simulera "sag". Någon rekommenderade ett trådlindat motstånd, eftersom det skulle ge mindre linjär "sag" och mer rörlik respons.

Vad sägs om detta? Verkar det vettigt? Ungefär vilket värde bör jag i så fall välja på motståndet?

_________________
"There´s no end to the possibilities"


27 Mar 2017, 00:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: "Sag resistor"?
funkar hiva in ett 100ohm 20 watt direkt efter diodbryggan kommer ge sag...

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


27 Mar 2017, 00:54
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: "Sag resistor"?
Om motståndet är trådlindat eller inte har ingen som helst betydelse. De motstånd som tål den effekt som krävs (typ 10W och uppåt) är dock nästan alltid trådlindade.

Stärkarens slutsteg är väl single-ended? Dvs endast ett slutstegsrör. Då blir det är inte så stor skillnad på strömåtgången när stärkaren går på tomgång mot full effekt. Därför blir det förmodligen inte så mycket sag, även med ett motstånd. Men, det skadar inte att testa.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


27 Mar 2017, 11:17
Profile

Joined: 04 Jul 2008, 20:16
Posts: 177
Post Re: "Sag resistor"?
Tack för svaren! Då gör jag ett försök.

Slutsteget är mycket riktigt single-ended. Jag har också en Champion 600, och jag upplever även den som något mjukare än VHT:n, och mer som mina andra Fendrar i responsen. Det kanske beror på annat än likriktarröret, då?

_________________
"There´s no end to the possibilities"


27 Mar 2017, 21:31
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: "Sag resistor"?
Sannolikt.

De flesta rörlikriktare som används i "vår" värld ger som minst 90mA vid full last. Ger för handen att det skall djävligt mkt slutrör till i SE innan du lastar ner en RLR. Siffrorna ljuger liksom inte.

Om ngt kanske du skall kika lite på de interna railspänningarna SAMT hur de olika gainstegen är uppsatta. Framför allt vad avser katodresistorvärden.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Mar 2017, 00:46
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: "Sag resistor"?
Går det att säga ngt generellt om sambandet mellan intern railspänning och "hårt ljud" respektive mellan katodresistorvärden och "hårt ljud"?


28 Mar 2017, 09:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Jul 2008, 20:16
Posts: 177
Post Re: "Sag resistor"?
Racing, Jag är inte alls lika insatt i detta som du, så siffrorna kan inte ljuga för mig. Jag förstår ändå inte vad de säger :oops: ! Jag fattar dock andemeningen. Vad tror du om sag resistor i en single ended stärk? Är det ett fåfängt försök utan utsikter? Vad är "intern railspänning"? Och så har jag så klart samma frågor som beneri.

_________________
"There´s no end to the possibilities"


28 Mar 2017, 18:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: "Sag resistor"?
När du har tillräckligt motstånd för det ska ge sag har du ingen anodspänning kvar. Du behöver en stärkare som går långt under maxström på tomgång för det ska fungera. Klass A går näst intill på max. Nån enstaka milliamprere mellan noll signal och full signal.
http://www.r-type.org/pdfs/6v6gt.pdf

_________________
Johan Hansson


28 Mar 2017, 19:20
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: "Sag resistor"?
Nick Nail wrote:
Racing, Jag är inte alls lika insatt i detta som du, så siffrorna kan inte ljuga för mig. Jag förstår ändå inte vad de säger :oops: ! Jag fattar dock andemeningen. Vad tror du om sag resistor i en single ended stärk? Är det ett fåfängt försök utan utsikter? Vad är "intern railspänning"? Och så har jag så klart samma frågor som beneri.


Ursäkta inhoppet!
En sådan "sag-resistor" har en funktion, som bygger på att slutsteget drar mer ström när det ger hög uteffekt än när det går i tomgång (låg nivå/tyst). Med högt strömuttag sjunker då anodspänningen pga den högre strömmen och slutstegets (eller hela förstärkarens) egenskaper påverkas ("sag") av att matningsspänningen sjunker. Med ett slutsteg av typen "single-ended", med ett enda slutrör i klass A, sker ingen sådan förändring av strömuttaget - medelströmmen är lika +/- någon liten procent oavsett ljudnivå.

Ljudet påverkas av rörens arbetspunkt. Katodresistorn kan påverka och även anodresistorn och dessutom drivspänningen (med alla komponeneter lika). Så vill man mixtra, bör man ändra en sak i taget...


28 Mar 2017, 20:17
Profile WWW

Joined: 04 Jul 2008, 20:16
Posts: 177
Post Re: "Sag resistor"?
Jag är glad för all input jag kan få! Långsamt, långsamt lättar dimman. Jag har tittat på Champ -chemor och sett att de -till skillnad från min VHT- har en konding parallellt med katodresistorn, kan det vara något att testa? I annat fall, bör katodresistorn höjas eller sänkas för att komma närmre den där liksom "gummiaktiga", rörlikriktarkänslan?

_________________
"There´s no end to the possibilities"


28 Mar 2017, 21:06
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: "Sag resistor"?
Nick Nail wrote:
Jag är glad för all input jag kan få! Långsamt, långsamt lättar dimman. Jag har tittat på Champ -chemor och sett att de -till skillnad från min VHT- har en konding parallellt med katodresistorn, kan det vara något att testa? I annat fall, bör katodresistorn höjas eller sänkas för att komma närmre den där liksom "gummiaktiga", rörlikriktarkänslan?


Du nämner ju att du har också en Champion 600, och som du upplever även den som något mjukare än VHT:n.

Låt oss kolla lite på dessa o jämföra.

1.Bägge har ju inget likriktarrör så där blir det ingen skillnad.
2.Bägger HAR en konding parallellt med katod resistorn, VTH:n har dock flera olika att välja mellan = rotary switchen, så i mörkast läge är dom samma.
3.Interna railspänningarna är högre i Champion 600, vilket I sin tur skulle he mindre av det du söker inte mer av det som var föreslaget och VHT har dessutom power scaling (PS) vilket i sin tur ger mer av det du söker.

Så vad är det som troligt gör den skillnaden du upplever?
Jo det är betydligt mer filtrering i VHT:n och kan ju även ha större PT, detta påverkar det jag upplever du frågar efter.
Dock saknar VHT:n feedback loop som borde ger mer "lösare feeling" än Champion 600, tror ändå det jag skrev ovan är det du märker av i skillnad.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


28 Mar 2017, 22:12
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: "Sag resistor"?
Jag funderar över att jämföra med Super reverb och Bandmaster? Den här ultra stärken är väl mer inriktad på gain? Kondingar på längden och på tvären övef anoder och annat.
Det jag vill säga är att jag tror ditt problem bottnar i grundkonstruktionen av preampen mer än likriktningsmetod.
H
Bosse

_________________
bneostman@live.se


29 Mar 2017, 09:49
Profile

Joined: 04 Jul 2008, 20:16
Posts: 177
Post Re: "Sag resistor"?
Jag var visst inte riktigt vaken igår när jag kollade på schemor... Amp Healer och trälhallsvägens svar får mig att fundera på om detta trots allt är fel förstärkare för mig. Faktum är att jag alltid använder den rena kanalen, och jag gillar ju gamla Fenderstärkare så jag kanske skulle ha mig en Champ istället. Det finns ju byggsatser som kan tillfredställa mina behov av att mecka...

Jag förstår fortfarande inte vad interna railspänningar är.

_________________
"There´s no end to the possibilities"


29 Mar 2017, 22:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: "Sag resistor"?
Rail som i spänningsrail.
Dvs ifrån B+ installeras ett antal droppresistorer samt glättningskondensatorer som ger punkter där vi ansluter rörens matning av plus vid olika potentialskillnader.
Intern eftersom den,oftast,återfinns invändigt i förstärkaren (ja,det finns-tyvärr-lösningar där man kommer åt railen utvändigt med)

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Mar 2017, 00:47
Profile

Joined: 04 Jul 2008, 20:16
Posts: 177
Post Re: "Sag resistor"?
Ah, då förstår jag! Tack Racing! Och tack allihop för all hjälp. Jag struntar nog i det där med sag resistor och nöjer mig med förstärkaren som den är medan jag funderar på om jag ska skaffa något annat istället.

_________________
"There´s no end to the possibilities"


30 Mar 2017, 16:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.