View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:25



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Hjälp med hembygge av TB-loop pedal! 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Hjälp med hembygge av TB-loop pedal!
Min bandpolare har byggt en TB-loop som han inte får igång. Jag har kollat på den snabbt och allt såg rätt ut förutom att jumper-sladden mellan lug 1 & 6 på switchen saknades. Lödde dit en provisoriskt på jobbet för att testa hemma senare om det bara var det, men icke. Det är en utmaning att löda med skitgrejer btw...

Det som är grejen är att den funkar när den är av så att säga. Signalen går igenom. När man trycker ned switchen så tänds dioden, men loopen funkar inte. Ingen brum eller glapp, bara tvärtyst.

Tre saker som jag tänker på att det skulle kunna vara:
1: Kan 9V jacket vara felvänt? Dvs sladdarna ska byta plats på jacket?
1 1/2: Är den långa luggen oftast minus?
2: Kan 9V jacket vara fel sort, ett som jordar i lådan? (ser inte ut så, men man vet aldrig)
3: Kan dioden vara felvänd i polaritet? (min kompis hävdar att den inte är det iom att den lyser, men kan den inte göra det ändå)

Dioden lyser när man klickar igång switchen även om input-sladd från guran inte är inkopplad. Kanske inte är relevant alls, men värt att nämna.

Tips på vad det kan vara?

Den första switchen brände han så den är bytt. Men han kan ju ha bränt den andra oxå. Den ser dock inte bränd ut.

Bifogar bild på hur det ser ut. Ska snygga till den när jag börjar jobba med den, så ha överseende med den provisoriska jumpern, det var som sagt en utmaning med dålig lödkolv och dåligt tenn.

Image


16 Mar 2017, 09:27
Profile WWW

Joined: 04 May 2015, 18:30
Posts: 41
Post Re: Hjälp med hembygge av TB-loop pedal!
Släng upp en bild på hur det är tänkt också, så en ser vad som är vad!

Tre saker som jag tänker på att det skulle kunna vara:
1: Kan 9V jacket vara felvänt? Dvs sladdarna ska byta plats på jacket? Möjligt, framgår inte vilken som är vilken
1 1/2: Är den långa luggen oftast minus? Det är olika på olika jack och beror på vilken som är minus på sladden till jacket. Visa hur jacket är kopplat
2: Kan 9V jacket vara fel sort, ett som jordar i lådan? (ser inte ut så, men man vet aldrig) Ser inte så ut
3: Kan dioden vara felvänd i polaritet? (min kompis hävdar att den inte är det iom att den lyser, men kan den inte göra det ändå) Nä, lyser den så är det rätt.

*Edit. Du verkar ju ha fått strömmen rätt, berätta hur du kopplat signalen så ska det nog lösa sig.


16 Mar 2017, 15:03
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Hjälp med hembygge av TB-loop pedal!
KNA wrote:
Släng upp en bild på hur det är tänkt också, så en ser vad som är vad!

Tre saker som jag tänker på att det skulle kunna vara:
1: Kan 9V jacket vara felvänt? Dvs sladdarna ska byta plats på jacket? Möjligt, framgår inte vilken som är vilken
1 1/2: Är den långa luggen oftast minus? Det är olika på olika jack och beror på vilken som är minus på sladden till jacket. Visa hur jacket är kopplat
2: Kan 9V jacket vara fel sort, ett som jordar i lådan? (ser inte ut så, men man vet aldrig) Ser inte så ut
3: Kan dioden vara felvänd i polaritet? (min kompis hävdar att den inte är det iom att den lyser, men kan den inte göra det ändå) Nä, lyser den så är det rätt.

*Edit. Du verkar ju ha fått strömmen rätt, berätta hur du kopplat signalen så ska det nog lösa sig.


Hej!

Här är en bild på den mall jag själv använt till min egen och som funkar. Jag har kollat den min kompis byggt och allt är rätt draget (förutom då jumpern som fattades mellan lug 1 & 6 på switchen).

Det vi kan konstatera då är ju att dioden sitter rättvänd iom att den lyser. Allt annat är rätt draget. Det enda jag är osäker på då är jacket - och det ser jag inte utan att löda bort det. Kommer väl göra det ikväll om det KAN vara det. Annars är det bara onödigt pilljobb till ingen nytta. Är lite lat här då jag har en massa annat att göra. :) Tycker själv inte att 9v jacket ser ut som ett sånt som jordar i lådan, det är bara muttern som är av metall och som ligger emot själva lådan.

På nedan bild så har jag lagt till ett till 9v jack på motsatt sida för att kunna välja och för att kunna koppla vidare till annan pedal. Så är det inte på den aktuella som inte funkar, den har bara 1 och det är det vänstra.

Det jag kan se på polarens är att den långa lugen från 9v jacket går till dioden på hans och den korta till switch.

Image


16 Mar 2017, 16:16
Profile WWW

Joined: 04 Feb 2006, 23:45
Posts: 505
Location:
Post Re: Hjälp med hembygge av TB-loop pedal!
svårt att se på bilden men finns bygeln på switchen från kabeln på tip inputjack?

/Krister

_________________
Min hemsida:
http://zeta-sound.se/
Twitter
https://twitter.com/SoundZeta
Facebook
https://www.facebook.com/zetasound.se/


17 Mar 2017, 09:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Hjälp med hembygge av TB-loop pedal!
zeta55 wrote:
svårt att se på bilden men finns bygeln på switchen från kabeln på tip inputjack?

/Krister


Japp!

Blir inte klok på den. Allt ska vara rätt. Lutar mest åt att även switch nr2 är bränd faktiskt. När jag tittade närmre på den igår så hade det röda som är under stiftet släppt lite på just den luggen. Han ville lägga ned projektet nu och vill inte köpa en switch till. Jag anser nog att om jag bygger om den helt från scratch med en ny switch och nya kablar så skulle jag få den att funka. Men det är inte värt det då dess enda funktion skulle vara att få en led till en gammal pedal. Det börjar bli kostsam slutnota för en sån enkel funktion och bättre att lägga pengarna på att få en diod inmonterad i originalpedalen i stället.


17 Mar 2017, 09:47
Profile WWW

Joined: 04 May 2015, 18:30
Posts: 41
Post Re: Hjälp med hembygge av TB-loop pedal!
Vettefan vad som är galet isåfall. Klart switchen kan vara kass men två i rad känns som lite väl mycket otur. Gör om att från början :D


20 Mar 2017, 11:10
Profile

Joined: 08 Jul 2015, 07:43
Posts: 92
Post Re: Hjälp med hembygge av TB-loop pedal!
Kan du ta ett lite större foto så man ser hur trådarna går till jacken, jag funderar på den röda och Blåa som går till samma punkt på jacket nere till höger, så ser det inte ut på schemat.


22 Mar 2017, 12:50
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Hjälp med hembygge av TB-loop pedal!
Har inte kvar pedalen längre hos mig och inga större bilder. Men alla sladdar satt rätt - det är kollat. På bilden jag lade upp så är switchen vriden på högkant så den stämmer inte med hur ritningen är. Du får tänka snett för att den ska bli rätt. :wink:


22 Mar 2017, 17:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Hjälp med hembygge av TB-loop pedal!
Troligen är din misstanke att switchen är bränd korrekt. Efter ha förstört ett par själv så vet jag precis hur känsliga de är och sen är devisen "ju billigare desto känsligare" ganska gällande också.

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


01 Apr 2017, 17:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.