View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:35



Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Karaktär hos olika typer av effektrör 
Author Message

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Karaktär hos olika typer av effektrör
Jag har bara ägt eller provat rörförstärkare med EL34 eller EL84 i slutsteget, men har blivit lite nyfiken på att prova andra rörtyper. Det finns ju t ex förstärkare i lägre prisklasser som använder 6V6 eller 6L6, t ex Laney Cub 10 och Ibanez TSA15/TSA30 (vilka andra alternativ finns?).

Av egen erfarenhet vet jag att även förstärkare med samma rörtyp (i första hand EL84), och som även har mkt likartade scheman, kan låta väldigt olika, så det kanske är svårt att generalisera, men går det att säga någonting om karaktären hos 6V6/6L6 jämfört med EL84 eller EL34? T ex när det gäller ljudvolym, headroom, spräck, distorsion, häng, tyngd, strängseparation, kropp och fett/tunt sound. Förstår om det kanske kan vara lite svårt, men jag är ändå nyfiken på att få höra om era erfarenheter.

Kanske har detta diskuterats i ngn annan tråd, och i så fall är jag tacksam om ngn kan tipsa om den.


14 Mar 2017, 16:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 15:30
Posts: 1968
Location: Linköping
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
Beneri :)
Jag äger bland annat en VHT 12/20 RT (top)
Där man kan växla mellan nämnda slutstegsrör. (instant BFDR)
Den största skillnaden som jag märker av är när jag laborerar med olika förstegsrör helst NOS eller vintage.
Eller om man har rör eller diodlikriktare.

_________________
Bojen sponsor


14 Mar 2017, 16:50
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
När det gäller slutrör/slutsteg är min uppfattning att man kan nog få större skillnader genom att ändra arbetspunkten (bias) än att byta mellan rörtyper. Inte så att olika rörtyper inte skiljer sig från varandra, men är de väl injusterade, så kommer skillnaderna nog fram mest vid överstyrning. Den punkten är mycket beroende av bias-inställningen. Vid mycket hård drivning spelar det också roll vilken sorts PI som används och vilket rör som siter där. "My 5c"


14 Mar 2017, 18:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
+1.
Faktum är att rör inte låter alls. Eller ja,det gör de ifall man släpper de tillräckligt tufft i golvet. De åstadkommer då ett ganska ljudligt krash.
Rör konsumerar energi. HUR detta sker är medelst rörets-ns krets.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Mar 2017, 00:12
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
Tack för era kommentarer. Dom förvånar mig faktiskt lite. Trodde att rörtypen spelar större roll, och hade väntat mig mera varierade erfarenheter. Tänkte att t ex Fender Deluxe Reverb är älskad av många, och att det kanske bl a beror på att dom är bestyckade med ett par 6V6:or.

Det snackas ju mkt om olika rörfabrikat och om NOS etc, och det verkar ju som om det är skillnad mellan olika fabrikat, tillverkningsdatum och kanske även mellan olika individer. Trodde att dom skillnaderna var mindre än skillnaderna mellan olika rörfamiljer, men så tycks det alltså inte vara. Man lär sig nåt nytt varje dag.

Hursomhelst så får jag kanske snart möjlighet att stilla en del av min nyfikenhet. ”Råkade” köpa en liten Laney Cub 10, som ju har just 2 st 6V6 i effektsteget. Verkar som om många gillar den lilla maskinen i all sin enkelhet, litenhet, lätthet och billighet. Hoppas att jag också gör det, men man vet aldrig.


16 Mar 2017, 13:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
Det här är ju ett område med mycket personligt tyckande, dvs man har en egen personlig approach till det hela - håll tillgodo med min :)

Trots allt som man kan höra, så tror jag nog att konstruktörer och fabrikanter som ligger bakom en rörtyp från 50-talet eller så, sannolikt hade som ideal att göra linjära och effektiva rör. Trioder är ofta linjära, men ruskigt ineffektiva, pentoder är effektivare, men har en mer påtaglig olinearitet, Beam tubes har liknande problem som pentoder, men kan vara mer linjära och något mer effektiva (de drar oftast väsentligt lägre ström till skärmgallret). Sedan använde man dessa rör i förstärkare som man designade för att få ut mycket ljud och lite distorsion, ofta med användning av motkoppling för att hålla ordning på distorsion, frekvensgång och fasfel. Ambitionen, vågar jag påstå, var inte att rören skulle färga ljudet, de skulle reproducera insignalen utan att förstöra den. Motkoppling motverkar dessutom skillnaderna som kan finnas mellan olika rörindivider/-fabrikat, även om de säkert var mycket små på den tid rören var "det som gällde".

Användningsområdet "gitarrföstärkare" var nog lite exotiskt för den tidens tekniker... Att olika rör ger olika resultat i en gitarrstärkare har nog, som jag sa tidigare, mer att göra med att man ligger i utkanten av vad de kan ge och även att man introducerar speciella effekter i för- och drivsteg. Man jobbar alltså ibland inom rörens olinjära arbetsområden. Där är det säkert olikheter mellan olika rörtyper (och kretslösningar...).


16 Mar 2017, 15:00
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
Mina 50-cent?

-Skillnad?
-Nej inte alls, inte enligt mig, har en med 6L6 samt El34 samt spelat med EL84:o också.
Skillnaden, är nästan lika med noll.

Däremot kan ett WXT+ i försteget göra skillnad (drive-kanalen B+) tänk på procenten Helge...

_________________
http://www.ergopikk.com


16 Mar 2017, 19:50
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
-Fast nej, diskussionen är irrelevant, eftersom jag/och många fler,
anser att ljudet sitter i rätt intervall på trafon samt impedanskurvan på inputsteget.

Det är där det gottiga sitter /tycker jag.
En rejäl biffig en minst 50W för det där härliga gottiga ljudet, 30W-mjae.. kanske ok
EL84 Vox men inte annars...

_________________
http://www.ergopikk.com


16 Mar 2017, 20:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
Suck, skrev just ett längre svar som min tröga uppkoppling svalde och fes ut i ett annat universum, förhoppningsvis.

Men summa summarum, några funderingar: inga komponenter i kedjan låter. Man dänger till en sträng, och det låter. Men alla komponenter i kedjan har väl betydelse för hur det till slut låter?

Rören i våra förstärkare skiljer sig åt rent elektriskt: 6L6 och 6V6 är tetroder, medan EL34 och och EL84 har ytterligare en elektrod och därmed är de pentoder. Spelar det roll?

Slutrör har olika arbetspunkt vilket bland annat innebär att de är konstruerade för att möta ett visst motstånd via utgångstrafon. Men det innebär också att de har sämre eller bättre förutsättningar att leverera en stadig bas. Eller?

Traditionen säger ju att att EL84/El34 är mer "glasartade, skitiga, spritsiga" medan 6L6/6V6 är krämiga och tajta. Men det är kanske bara erfarenheter från de olika förstärkarvärldarna?

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


16 Mar 2017, 21:23
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
maglemer wrote:
Suck, skrev just ett längre svar som min tröga uppkoppling svalde och fes ut i ett annat universum, förhoppningsvis.

Men summa summarum, några funderingar: inga komponenter i kedjan låter. Man dänger till en sträng, och det låter. Men alla komponenter i kedjan har väl betydelse för hur det till slut låter?

Rören i våra förstärkare skiljer sig åt rent elektriskt: 6L6 och 6V6 är tetroder, medan EL34 och och EL84 har ytterligare en elektrod och därmed är de pentoder. Spelar det roll?

Slutrör har olika arbetspunkt vilket bland annat innebär att de är konstruerade för att möta ett visst motstånd via utgångstrafon. Men det innebär också att de har sämre eller bättre förutsättningar att leverera en stadig bas. Eller?

Traditionen säger ju att att EL84/El34 är mer "glasartade, skitiga, spritsiga" medan 6L6/6V6 är krämiga och tajta. Men det är kanske bara erfarenheter från de olika förstärkarvärldarna?


Alla komponenter i kedjan har betydelse, ja. Speciellt deras värden, eftersom kretsar får så olika egenskaper beroende på hur värdena samspelar (på resistorer i förhållande till kondingar, exempelvis).

Rören skiljer sig åt elektriskt. Dvs deras förmåga att hantera signal (styra anodströmmen med strygallerspånningen) är olika mellan olika typer. De flesta rör som är avsedda för audiobruk från början har ett område där de är *ungefär* linjära och där nånstans lägger man arbetspunkten (typ genom biasjustering). Sedan beror resultatet på hur arbetslinjen ser ut och den bestäms av belastningen (högtalaren så som den "ser ut" genom utgångstrafon, dvs med en impedansomsättning från 4-16 ohm till en last som rören gillar). Om trafon hänger med ner i basregistret och man har valt rätt arbetslinje (rätt impedansomsättning), så kan vilka rör som helst leverera stadig bas - det har med trafon att göra. Vek trafo (typ liten kärna, liten induktans) kommer aldrig att kunna ge rejäl bas oavsett rörtyp eller belastningslinje. Jag misstänker starkt att om man börjar labba med olika arbetspunkter (bias) och olika belastningar (anodimpedanser), så kommer man att kunna få en viss rörtyp att låta väldigt olika beroende på inställningarna. Börjar man sedan köra i gränsområdet till klippning/gallerström blir det ännu roligare... En vek nätdel därtill och det går nog inte att ens försöka fundera ut i förväg vad det blir för resultat eller få nån att gissa rätt på rörtyp.


16 Mar 2017, 22:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
Vill nog påstå att även de bitarna överdrivs vad avser soniska skillnader.
Självklart finns det de som har bättre öron än jag,med det sagt...

Om vi tex tar EL-34 och sätter ett par av de i en maskin med 300VDC mot anoderna (tex Geloso 1040) och sedan exakt samma par där vi ger de 800VDC (tex vissa Dynacorder mfl) med åtföljande skillnader för att möta behov av Ra-a,negativ gallerförspänning osv ....
Så menar jag att skillnaderna iofs finns men i min värld är de relativt sett ganska överdrivna. Vad vidare är förefaller det iaf mig vara så att de flesta effektpentoder/tetroder har en ganska likartad hållning i sammanhanget. Detta sagt VÄL medveten om tex skillnaderna i gm osv. Märk väl,jag säger INTE att skillnaderna inte existerar-för det gör de visst,jag säger att de överdrivs.

Däremot kan ngr tiotals skillnad i potential vad avser railspänning i en preamp utan tvekan göra sitt. Tror jag vi alla är medvetna om.

Jag tycker mig ha märkt mkt av detta under mina irrfärder med framför allt vad "alla andra" kallar udda rör. Det är till den grad att en småsignalspentod ifrån 1930+ uppvisar ett likartat beteende vs tex ett 6SJ7 eller ett EF-86 osv osv. Tillika..trioder har mkt av samma beteende.
Att VI sedan ofta använder rören utanför tänkt arbetsområde,och därmed som Lampur e inne på utanför den tänkta linjära stegning som är tänkt..är en annan femma.

Antar att ngr av er hört den YT video jag la upp med en gammal Philips radio jag tog tillvara och gav nya uppgifter,och som fortsatt använde originalrören ifrån 1934.
Visst. Verkningsgraden suger ju kal rävhjässa på skiten..(9w förbrukat av RES röret och den ger uppmätt 4w ut) men det åsido..en småsignalspentod som matar in in nästa småsignalspentod..som till sist matar in i ett slutrör.
Å se den låter lika djävla metal som ngt modernt byggt...med en sketen MXR OD framför.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Mar 2017, 00:28
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
En faktor att ta med är graden av motkoppling. Motkopplingen är ju i princip till för att jämna ut det mesta av "rörkaraktär". Ta bort motkopplingen, så framstår skillnaderna tydligare. Installera en bra hifi-trafo klarnar det ytterligare. Kör slutrören i klass AB2, så eliminerar du fasvändarens klippning. I en sån stärkare, (t.ex en Kuhn original :wink: ) är det inga problem att peka ut olika rörtyper. Av dessa olika faktorer är motkopplingen den som påverkar mest.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


17 Mar 2017, 10:06
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
Se där, där lossnade proppen i ketchupflaskan lite. Trevligt med många synpunkter. Tack!

Hade väntat mig flera kommentarer av typen:
"Traditionen säger ju att att EL84/El34 är mer "glasartade, skitiga, spritsiga" medan 6L6/6V6 är krämiga och tajta. Men det är kanske bara erfarenheter från de olika förstärkarvärldarna?"

Om det skulle stämma så verkar det som om 6V6 skulle kunna passa mig bra. (Kanske kan få svar på det i helgen eftersom jag har en Cub 10 liggande hos Schenker.)

Men den allmänna uppfattningen tycks alltså vara att rörtypen har minimal inverkan jämfört med flera andra faktorer.


17 Mar 2017, 16:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
När jag byter slutrör i min THD BiValve 30 (biampad klass A?) låter det väldigt olika. Både rent & distat ljud blir väsensskilda (!) mellan tex. EL34 & 6L6; de förra rundare och krämigare, de senare sprödare och mer hifi. För att inte tala om 6550 eller 7581a...

Men dessa skillnader ligger alltså inte hos rörtyperna utan beror på att förstärkaren "elektriskt" är ställd fixt, vilket då skulle innebära kompromisser som passar de olika rörtyperna på olika sätt?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


18 Mar 2017, 18:22
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
Marshall wrote:
När jag byter slutrör i min THD BiValve 30 (biampad klass A?) låter det väldigt olika. Både rent & distat ljud blir väsensskilda (!) mellan tex. EL34 & 6L6; de förra rundare och krämigare, de senare sprödare och mer hifi. För att inte tala om 6550 eller 7581a...

Men dessa skillnader ligger alltså inte hos rörtyperna utan beror på att förstärkaren "elektriskt" är ställd fixt, vilket då skulle innebära kompromisser som passar de olika rörtyperna på olika sätt?


En sån förstärkare är inte optimerad för varje specifik rörtyp utan är en kompromiss vad gäller både spänningar och primärimpedans.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


18 Mar 2017, 19:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
Jag förstår det, men samtidigt ger det kanske en hint om de olika karaktärerna hos rören när alla parametrar är fixa...?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


18 Mar 2017, 22:09
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
Eftersom olika rörtyper faktiskt kräver sina olika värden för att funka som konstruktören tänkt sig, så kommer såklart ett rörtypsbyte med "allt annat lika" att ge väsentlig skillnad i ljudet (eftersom arbetspunkten säkert hamnar lite "ovant"). Men rör har (nu lägger jag ut huvet på huggkubben) inte nån särskild klangfärg inbyggda. Det som kan hända är att man använder de olinjära områdena hos röret och får en mer eller mindre önskvärd mix av övertoner pga distorsionen att lyssna på. Det kan bli bra, eller inte. Jag har haft en del kul debatter med diverse hifi-folk efter att ha byggt slutsteg med 807 ("det är ju ett sändarrör") om att det inte vore bra för ljudfrekvensområdet... Så funkar det ju liksom inte... Dessutom är 807 egentligen bara en uppskrämd 6L6 med toppanslutning för anoden, men att det saluför(de)s som sändarrör har ju inget att göra med hur det låter i en audiokrets. Rätt komponenter runt om och rätt arbetspunkt och det blir hifi. Det går säkert att bygga en gitarrförstärkare med 807 också. Eller med 813 om man verkligen vill skrämmas...


19 Mar 2017, 19:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Jan 2009, 02:46
Posts: 179
Location:
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
En personlig reflektion och åsikt ang. detta ämne.

För mig är det självklart att effekt-pentoder/rör låter olika, speciellt jämförelse mellan 6L6, EL34, 6V6, EL84, o.s.v, som är helt olika konstruktioner, men även skillnad mellan samma typ gjord av olika tillverkare.

Rör är inget undantag, eftersom det är en "aktiv komponent" och kan utföra spänning/ström förstärkning eller impedans omvandling, som är de valigaste arbetsuppgifterna i förstärkar-sammanhang.

Det är massor av parametrar som påverkar ljudet, som kapasitans mellan elektroderna, branthet, u/transduktans, anod-impedans m.m.

Även av samma rör typ, så skiljer dessa parametrar sig något mellan olika tillverkare, speciellt dagens nytillverkade rör, p.g.a. material/dopning av elektroder, avstånd, noggranhet i montering o.s.v.

Jag kan inte avfärda mina kunders upplevelse, när dom påstår att dom hör skillnad på rör typer/fabrikat.

Och som tekniker när man mäter på samma rör typ, idag nytillverkad av våra vanligaste fabriker i Ryssland, Slovakien och Kina, så skilljer det sig en hel del på rörens beteende, både i rör-provaren och "på riktigt" i förstärkaren.

Så i min värld, låter effekt/slutrör olika, precis som småsignals trioder och pentoder gör.

--Bosse--

_________________
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


Last edited by Bo Hansén on 20 Mar 2017, 00:39, edited 3 times in total.



19 Mar 2017, 20:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
Jag förnekar verkligen inte den upplevelse av ljud som någon kan ha, dvs jag menar inte att det finns fel eller rätt uppfattning om rörens betydelse för ljudet. Det jag vill få fram är kanske mer att situationen är komplex... Var och en som har kört en rörprovare vet, att man kan få rätt olika värden om man går igenom ett knippe rör av samma typ. Det är tillverkningsskillnader som påverkar brantheten (framför alt). Om man då som användare byter sina slutrör mot ett nytt par av samma typ men kanske av annan årgång eller fabrikat, och sedan tycker det låter annorlunda, ska man då anta att det har med rören som sådana att göra, eller ska man tänka sig att det kan vara andra saker som påverkar? Det går ju att misstänka att arbetspunkten blivit lite påverkad, särskilt om man kör fast bias, dvs de nya rören är annorlunda i sin branthet och får en annan viloström än de gamla. De kanske är dåligt eller annorlunda matchade än de gamla? Om förstärkaren inte har nån motkoppling blir skillnaderna märkbara till 100% - med motkoppling kompenseras de åtminstone delvis. Jag är övertygad om att man kan höra skillnader, men är det just rörindividerna som skapar skillnaderna?

Nu har jag förmodligen varit påfrestande långrandig, så tack för ordet...


19 Mar 2017, 20:41
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
rör låter inte så är det ,

kretsen låter japp...

rör oavsett märke matchade mot varandra dvs 6L6vs 6L6 dvs som uppför sig identiska i min U tracer "låter" EXAKT lika ....

att jag gillar äldre tillverkning beror mer på bättre KVALITE, har dragit ur ecc83 or som säkert har +2000 timmars drifttid som mäter nytt,,, medans nytillverkat kanske håller 100-1000 timmar

att olika typer av rör förstärker olika är sant,,,, men nu är ju märkes hysterin som människor tror på.. bara för det står mullard på ett rör så låter det bra :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ett 6L6 är ett 6L6..... om ett nytt rör märkt 6L6 inte mäter som ett 6L6 så är det inte ett 6L6 således kommer kretsen inte uppföra sig rätt om inte röret uppför sig rätt....

kt66 or är typiskt problem... JJkt66 är inte ett KT66 det enda nytillverkade kt66 som mäter som ett kt66 är shuguang som dessutom görs på GEC genalex gamla maskiner

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


19 Mar 2017, 21:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
zven,
det var intressant observation om jj kt66. Vad är det som skiljer ?
Jag har inte kt66 i "butiken", har funderat på det men om de inte är bra så kommer jag inte att ta in dem.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


19 Mar 2017, 23:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Jan 2009, 02:46
Posts: 179
Location:
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
Kan problemet vara att uttrycket
"olika typer/fabrikat av rör låter olika"
inte är helt akademiskt rätt,
kanske det är bättre att säga
"olika typer/fabrikat av rör gör/påverkar så att det låter olika"

Musikern tycker att det är "rören som låter", eftsom när han/hon jämfört mellan två nyinköpta fabrikat och förhoppningsvis ställt bias lika med anförskaffad "bias-probe" så lät rör-fabrikaten olika.

Men teknikern kanske vet att det igentligen var skillnaden i rörens parametrar som påverkade kopplingen där rören ingår, som då resulterade till att det blev en annan karaktär på ljudet.

Men det är ju ändå rörens fel eller rätt att det blev så.
Därför ligger antagligen utrycket
"rör låter olika"
ganska bra till när man pratar om sådant här.

_________________
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


Last edited by Bo Hansén on 20 Mar 2017, 13:21, edited 2 times in total.



20 Mar 2017, 00:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
peterh wrote:
zven,
det var intressant observation om jj kt66. Vad är det som skiljer ?
Jag har inte kt66 i "butiken", har funderat på det men om de inte är bra så kommer jag inte att ta in dem.



de är nog mer ett 6L6 i kt66 glas.... fick max ut 25 watt ur en jtm45 med 6,7k trafo o jjkt66 hivade dit shuguang kt66 vips så lämna den 42 watt

har både jjkt66 o shuguang hemma och har provat de i utracern... shuguang kt66 har rätt egenskaper,,,, JJ mäter som ett 6L6....

provade att plugga in högtalarn i fel ohm vips så trivdes jj rören när de fick ca 3,4k impedans

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


20 Mar 2017, 01:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
Vad gäller JJ effektrör så sticker jag inte under stolen med mitt, inte så snälla, omdöme om dem.
JJ-KT66, där är varken flaskan eller sockeln rätt.
Så, KT66 - Shuguang, köp "Premium Selected" från TAD eller lite billigare men kanske inte lika stringent selekterade från TubeTown.
Original GE-KT66 gav ifrån sig ett maffigt, oförglömligt, oompf-ljud när den imploderade mot mitt parkettgolv.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


20 Mar 2017, 14:18
Profile WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
Bosse, hur brukar du och dina kunder beskriva ljudskillnaden mellan t ex EL84 och 6V6 (om ni brukar göra det)?


20 Mar 2017, 17:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
Jag kan förstå att man menar att rör inte låter, men med samma logik så låter inte heller en "krets" eller en förstärkartopp. Det är ju högtalaren som låter. Men bara om den är kopplad till en förstärkare. Som ges en signal.
Skulle man då inte kunna prata olika olika karaktär hos olika sorters högtalare? De låter ju faktiskt ingenting i sig själva.
För den i kretskunskap illa bevandrade känns detta som hårklyverier.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


20 Mar 2017, 21:33
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
Marshall wrote:
Jag kan förstå att man menar att rör inte låter, men med samma logik så låter inte heller en "krets" eller en förstärkartopp. Det är ju högtalaren som låter. Men bara om den är kopplad till en förstärkare. Som ges en signal.
Skulle man då inte kunna prata olika olika karaktär hos olika sorters högtalare? De låter ju faktiskt ingenting i sig själva.
För den i kretskunskap illa bevandrade känns detta som hårklyverier.


Jomen... hårklyverier är det väl i viss mån. Det som skapar diskussionen är väl att rör (och transistorer) är aktiva komponenter. De har en sorts "överföringsfunktion", där ingående signal förstärks (effekt- eller spänningsmässigt) med hjälp av energi utifrån (DC från kraftaggregatet). Deras förmåga att överföra en insignal till en starkare utsignal är beroende av deras inre egenskaper. Dessa egenskaper presenteras i diagramform (hos rör iaf) och med vissa "nyckelvärden", som branthet och förstärkningsfaktor. Diskussionen verkar fokusera kring två olika saker:

1. om ett 6L6-GT alltid är ett 6L6-GT. Dvs med den specifika märkningen ("6L6") ska det ha vissa egenskaper, men det kan tydligen upplevas som att ett 6L6 låter annorlunda än ett annat.
2. om rör av en viss typ (beam tetrode) låter annorlunda än en annan typ (pentod).

I fall "1" verkar det ju underligt. Fyller röret specen eller inte? I de fall det skiljer mellan individer, skulle jag tro att det hänger på kretsinställningar, som inte blir samma mellan nytt och gammalt rör exempelvis.

I fall "2" är det ju inte så konstigt om det blir skillnader i förstärkare som inte har motkoppling och ofta drivs nära prestandagräns - olika rörTYPER har olika egenskaper (det går faktiskt att se det på kurvdiagrammen...). De olika egenskaperna är liksom anledningen till att det finns så många olika typer.

Att olika högtalare kan påverka slutresultatet är väl inte någon debatt om? :)


20 Mar 2017, 22:48
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
... och, för att fortsätta sömnpillret, så kan man ju tänka på rörets (rent allmänt, alla elektronrör) förmåga att hänga med i frekvenserna. Löptiden, dvs den tid det tar för elektronerna att röra sig från katoden till anoden ska beräknas utifrån en elektronhastighet på ett par hundra tusen meter per sekund. Att ett rör i sig självt inte skulle hänga med i diskanten är faktiskt inte en realistisk faktor att ha med. Diskanttapp, exempelvis (om det uppträder) har med kretslösningen att göra, inte med att "röret inte hänger med". Med det sagt: ska man ha ut rätt prestanda av ett visst rör, måste det sitta i en krets som är anpassad för det röret.


20 Mar 2017, 23:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
lampuradio wrote:
... den tid det tar för elektronerna att röra sig från katoden till anoden ska beräknas utifrån en elektronhastighet på ett par hundra tusen meter per sekund.

De rör sig betydligt långsammare än så och ännu långsammare i metal. Elektronflöde är inte samma sak som elektrisk ström. Ström är en kvantfysikalisk egenskap hos elektronflödet.
lampuradio wrote:
Att ett rör i sig självt inte skulle hänga med i diskanten är faktiskt inte en realistisk faktor att ha med. Diskanttapp, exempelvis (om det uppträder) har med kretslösningen att göra, inte med att "röret inte hänger med". Med det sagt: ska man ha ut rätt prestanda av ett visst rör, måste det sitta i en krets som är anpassad för det röret.

Just så. Pluggar man in EL34 i ett slutsteg med transformator dimensionerad för 6L6 så kommer det låta annorlunda.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


21 Mar 2017, 12:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Jan 2009, 02:46
Posts: 179
Location:
Post Re: Karaktär hos olika typer av effektrör
Beneri,

Jag brukar prata med musiker på musikers vis och tekniker/konstruktörer på deras vis.
Så jag får göra en kompromiss här.

I dom sammanhang som jag hört och mätt på förstärkare innehållande 6V6-GT och EL84, (det har blivit många kan jag lova, under mina 50 år i branchen som servicetekniker) så låter 6V6 bestyckade stärkare mjukare i karaktären utan att vara "svampig eller luddig" i tonen, gämfört med stärkare innehållande EL84 som har en något mer tendens att vara tydligare och "krispiare" i mellanregistert med något mer "bett i attacken"

Men eftersom 6V6 oftas påträffas i stärkare från USA och EL84 i stärkare från England (med undantag av senare "re-issue" modeller från Fender, Peavey m.fl.)
så färgar ju även dessa länders tradition att välja högtalarelement samt villken nivå av "gain och eq" man normalt använder i kretslösningen.

Liknande upplevelse får man med stärkare innehållande 6L6 gämfört med EL34.

Ett bra gämförande exempel är den tidiga generationen av Marshall som är en "kopia" av Fenders kretslösning, men använde Europeska/Engelska komponenter som EL34, Celestion högtalare och en del annat, samt "kryddad" med lite mer diskant eq/boost i kretskösningen, och som då inte har en liknelse med Fenders ljudkaraktär längre.

Utan att ta upp diskussionen igen, om rör låter eller ej, och inte heller gå in på rörteknologi och teori, så är 6V6 och EL84 två olika konstruktioner från olika tidsperiod av rören utvecklingen. (likt 6L6 och EL34)

6V6 kallas för en "Beam Power Tetrode/Pentode" som kom ut på marknade i mitten av 1930 talet, och EL84 är en "Power Pentode" som kom i mitten på 1950 talet.

Även om de individuella parametrarna skillde sig mer eller mindre mellan dessa rör, så blev slutresultatet ganska lika gällande uteffekt.

Men dagens nytillverkade 6V6 har blivit ett duktigare rör som tål betydligt högre anod-spänning, och speciellt JJ-6V6-S som jag tycker gör ett bra och säkert jobb i stärkare med anod-spänning 400 volt och uppåt.

--Bosse--

_________________
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


21 Mar 2017, 13:10
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.