Mukke Mr Handyman,igen. Köpte som sagt denna för att jag var nyfiken på kvaliteten på den. Vortexions grejer blev ju sedermera världsberömda i studio sammanhang,och som jag förstått det med all rätt.
De ANTAS vara tillverkade i brytningen 1950 men ärligt sagt,efter att ha studerat innanmäte osv...det vetti faen om inte detta är äldre.
På det det faktum att den alltså är portabel. Den kan drivas via ett 12V bilbatteri tex,via sk vibrator.
Japp. Användbara utgångsimpedanser,vilket givetvis bidrog till mitt beslut. I grund och botten var jag redan från start på det klara med att ett annat chassi skall till. Mao är imperativet för mig,och det jag betalat för,trafona eg. Något som visade sig vara ett bra beslut.
Nu är jag på INGET vis någon "expert" på detta (fan vad jag avskyr det ordet) men att döma av innankråset misstänker jag skäligt -40tal här. Den typen av vaxkondensatorer,resistorer osv användes inte till min kännedom i senare maskiner (läs-50tal och framåt).
Det där är preampen. Lytarna över katodresistorerna är även de ena luriga varianter. Skruvas,per bokstav,mot chassit i därför avsedd "pinnskruv" som är en del av kondensatorns kropp,och jordar genom densamma. Djävla märklig lösning...
Mr Handyman ja.
Alltså.
Dessa klumparna är gjorda för ett par 5881 i p/p. Då hjälper det inte att Mr Handyman tryckt dit ETT 6V6 direkt. Vidare...elektrolyterna hade passerat bäst före,en av de tydligen innan jag kommer in i bilden... Å se det hade Mr Handyman ersatt med en Siemens dito om 50+50uF och 385VDC(!!!!!!) som han kopplat till HT sidans centertapp!!!
Öh....?
Primärtapp väljer man enkelt på Brittiskt maner uppepå PT´n. Man bara flyttar skruven... Det hör till saken att maskin saknar ALL form av säkringar.
Som ni märker är trafona i den här klumpen väl tilltagna grejer. Den övre i bild e OT´n och den nedre choken,som fö e på rediga 20H.
Highgain...känns långt borta här. Ett 6J7 och ett 6C5. Det senare in i en trafo som PI. Inte direkt ngt uberporrigt.
Vibrator var det ja. En Motorola no less...
Mm. Mycket av wirarna som sitter i e lika slut som e-lyterna.
Fick iaf krånglat igång det hela hjälpligt och det är nog bara att konstatera att det hela funkar som tänkt. Dvs den ger alla spänningar ut osv.
Nä.
Detta blir bra.
Nu skall det ner i ett mindre Marshall size chassi i aluminium,åsså tar vi det därifrån.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.