View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:31



Reply to topic  [ 24 posts ] 
Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h 
Author Message

Joined: 04 May 2015, 18:30
Posts: 41
Post Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
Jag köpte nyligen en Sovtek Mig100h som jag tänkte testa idag, men det gick inte som jag hoppats. Inget ljud alls och när jag började kika visade det sig att en säkring gått, men jag lyckas inte begripa om den ska vara snabb eller långsam.
Här står ju tydligt 2A vid hållaren där jag plockat ur den brända och det visar ju schemat också på ett ställe. Varför den andra säkringen är märkt 4A på schemat och 2A vid hållaren vet jag inte, och det är ju störigt att den senare inte är märkt slow eller fast.
Image

Image

Själva säkringen ser ut så här. Ursäkta den trötta mobilbilden. Det som ser ut som en sexa tror jag är ett ryskt b och jag gissar att tvåan anger 2A.
Image

Någon som vet? Och följdfrågan är såklart; om säkringen fortsätter brinna, vad kan då felet vara? Samtliga slutrör glöder iallafall. Toppen har stått oanvänd iallafall någon månad innan jag kopplade in den idag och ska ha funkat enligt säljaren.


04 Mar 2017, 18:55
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
På schemat står "4A Slow Blow" och det är för 110V nätspänning. För 230V så blir det lämpligt med 2A Trög (Slow Blow) som huvudsäkring. Som B+ säkring i en 100W så borde det egentligen räcka med 1A Snabb, men de kanske behöver 2A för strömrusningen till filterkondingarna..

_________________
/Lasse

LF Audioservice


Last edited by bb5000 on 04 Mar 2017, 19:33, edited 1 time in total.



04 Mar 2017, 19:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
Du får MG i att fått med både bilder o schema i din fråga.

Att det står 4A slow blow (= trög =T på svenska) är för schemat är till 110-120 Volt och då blir säkringen 2AT för 230V.
Säkringen 2 är en 2A (snabb).

Du kan pröva med att byta säkring o starta stärkan utan slutrör i, går inte säkringen då så sätt in slutrören, går säkringen då så kan slutrören vara EN av felkällorna.

Lasse hann svara under tiden jag skrev :)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


04 Mar 2017, 19:33
Profile

Joined: 04 May 2015, 18:30
Posts: 41
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
Tusen tack för snabba svar! Då blir det en tur till Kjell och ett par snabba 2A då. Återkommer med resultat om några dagar, om det inte hjälper med byte lär ni få hjälpa till mer :D


04 Mar 2017, 22:00
Profile

Joined: 29 Oct 2013, 19:24
Posts: 179
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
Att använda snabba säkringar i en rörförstärkare kan jag inte se någon förklaring till.
Har jag missat något?


05 Mar 2017, 00:16
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
Tanken är att minimera skadorna med snabbtypen, om man nu vet att stärkarn aldrig kommer att dra ex 500 mA i normalfall på sekundärsidan, och då väljer att säkra av med 1A, så finns det ingen anledning att sätta dit en Trögsäkring som kommer att lösa ut med fördröjning när strömmen redan är det dubbla mot vad som är förväntat.

Det är klart att man kan sätta dit en Trög med lägre värde, men sätta dit en 500mAT som ligger på gränsen hela tiden ? Nja....

Och i fallet med MIG100:an här , där man tagit till med en B+ säkring med råge, 2A ? Jag har 1A på mina 200 o 300 Wattare...

_________________
/Lasse

LF Audioservice


05 Mar 2017, 10:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
Om man undviker att manövrera "stand-by" brytaren ( eller ännu hellre kopplar bort den) så kan man kanske
rent av använda 315mA på B+.

Stand by genom att bryta B+ är inte bara skadligt det är även en smula farligt då brytaren inte är byggd att bryta DC.
Om man så vill kan man återanvända brytaren och dess funktion genom att koppla den så att den jordar
signalen innan fasvändaren.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


05 Mar 2017, 11:32
Profile WWW

Joined: 04 May 2015, 18:30
Posts: 41
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
Spännande detta!
Utan att veta särskilt mycket om det här tycker jag det låter logiskt med en snabb, då säkringen isåfall bränner av innan något annat hinner gå sönder. Det är väl hela poängen?

@peter_h Menar du att konstruktionen är tveksam i mig100, eller är det ett vedertaget sätt att göra stand-by på?


05 Mar 2017, 14:53
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
Peter är rätt ute vad avser detta med stand-by switch.

Det har debatterats både länge och väl och man kan väl säga att där finns två skolor i sammanhanget. Jag å Peter tillhör då den ena.

Från mitt förmenande begriper jag inte riktigt vad en stand-by skall vara lösningen på.?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Mar 2017, 15:01
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
KNA wrote:
Spännande detta!
Utan att veta särskilt mycket om det här tycker jag det låter logiskt med en snabb, då säkringen isåfall bränner av innan något annat hinner gå sönder. Det är väl hela poängen?

@peter_h Menar du att konstruktionen är tveksam i mig100, eller är det ett vedertaget sätt att göra stand-by på?

kostruktionen är inte tveksam, den är FEL! Den är dessutom dessvärre vedertagen :-(
rören mår inte bra av att köras utab B+. Rören ( slutrören) mår heller inte bra av att B+ kommer med ett stort "THUMP", då
kan de få strömpulser som är så stora att elektronmolnet runt katoden slits bort och under en stund är katodens
ytskikt naket för bombardemang av joner.
Att många kopierat fenders felaktiga lösning visar bara att färstärkare byggs utan eftertanke. Man kopierar dumheterna.
Att sedan utsätta en strömbrytare specas för < 300V AC för upp till 500V DC är fel, en brandrisk och en personskaderisk.
Samma strömbrytare kan i stället användas till att jorda signalen på lämpligt ställe, då får man samma effekt ( att stärkare
blir tyst, och kan startas igen utan fördröjning).

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


05 Mar 2017, 17:15
Profile WWW

Joined: 29 Oct 2013, 19:24
Posts: 179
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
Så här ser jag på säkringens uppgift.

Om man vill skydda transformatorn med en säkring måste det vara trafons förmåga att leverera ström som skall avgöra säkringens storlek.
Att använda en trög i stället för en snabb säkring är för att denna skall klara den lilla strömrusning som sker vid tillslaget.


05 Mar 2017, 20:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
Har fått uppleva i två st Peavey vad det gör med transformatorn när man har en snabb säkring som är specad högt för att klara inrush strömmen. Kentucky fried trafo.

_________________
Johan Hansson


05 Mar 2017, 21:47
Profile

Joined: 04 May 2015, 18:30
Posts: 41
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
Låter ju onekligen som en ganska dum lösning, och som dessutom verkar rätt enkel att låta bli.

Angående säkringen då, är konsensus här i tråden att jag ska ha en snabb 2A?


06 Mar 2017, 09:17
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
Den säkring som är vid "Standby-switchen" kan vara snabb och då ska den ju vara specad som det står i schemat. Den kretsen bör inte ge mycket inrush-problem så som den är ritad (direkt till utgångstrafon och via en drossel till övrigt). Att nätsäkringen är specad som trög, beror nog på att stärkaren har halvledarlikriktare och att glödströmmen peakar någon sekund vid tillslag, så då är inkopplingsströmmen rätt hög.


06 Mar 2017, 10:24
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
2A S skyddar ju snabbare mot en kraftig överström men skyddar inte mot en låggradig överström vilket inte säkerligen primärsäkringen heller tar. En trög säkring skyddar mot en liten överström (dock inte med så snabbt utslag) och ger även en indikation på att slutrören börjar dra för mycket. Det gör inte 2A S där kommer du kunna fortsätta att spela ovetandes om vad som sker. Så vilka scenarior vill man skydda mot och brukar en trög säkring göra att trafon går sönder vid kraftig överström?
Inrusningsströmmen genom sekundärsäkringen är den som går via elektrolyterna när de ska laddas upp.

_________________
Johan Hansson


06 Mar 2017, 11:55
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
Det är inte så mycket finlir, detta med smältsäkringar (typ glasrörssäkringar). Det är ju (tyvärr) så, att märkströmmen är vad den garanterat ska klara och vad som sedan krävs för att den ska brinna av kan vara typ en halvtimme med 2x märkströmmen eller nåt. Man måste nästan ha en spec från tillverkaren för att veta...

De är heller inte tänkta att sätta strömgräns för slutrören, egentligen. Normalt är det för att säkerställa att trafon inte går med termisk överlast (ständig överström) som är alldeles för stor. OCH att utgöra kortslutningsskydd. Förr hade ofta nättrafos termosäkringar, vilket är alldeles utmärkt. Blir de för varma, bryter termosäkringen. För att skydda rören måste man nog helt enkelt vara noga med inställningarna vid byte och kontrollmäta Ik regelbundet.


06 Mar 2017, 12:40
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
lampuradio wrote:
De är heller inte tänkta att sätta strömgräns för slutrören, egentligen. Normalt är det för att säkerställa att trafon inte går med termisk överlast (ständig överström) som är alldeles för stor.

Vilket ju i praktiken är samma sak. Tuffar slutrören på användaren ont anande med för hög ström så påfrestar det trafon.

_________________
Johan Hansson


06 Mar 2017, 15:10
Profile

Joined: 04 May 2015, 18:30
Posts: 41
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
Uppdatering! Satte i en snabb 2A och väntade ett par minuter innan jag knäppte på stand-by, sen fick jag några sekunders brus och ett litet poffljud. Kollade säkringen och den hade såklart brunnit.

Den säkring jag plockade ur först hade ju märkningen C, och nu är jag kollade den andra, hela säkringen, hade den märkningen 4C vilket stämmer med schemat. Dock inte med tidigare svar om att den borde vara 2A. Detta får mig dock att tro att C betecknar trög, kan det stämma? Riskerar jag något med att testa en trög 2A vid stand by-switchen eller ska jag skicka toppen på service?


Last edited by KNA on 06 Mar 2017, 21:52, edited 1 time in total.



06 Mar 2017, 19:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
En trög säkring ska ju ha betydligt lägre värde så nej sätt inte i en 2A T bara för att testa. I tomgång ska det ju dessutom dra än mindre ström än när du spelar högt så något är ju fel.

Och nej primärsäkringen ska inte en chans i helvete vara 4A med våran nätspänning det är en jädra massa ström på den sidan. Någon har begått ett misstag.

_________________
Johan Hansson


06 Mar 2017, 20:21
Profile

Joined: 04 May 2015, 18:30
Posts: 41
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
Tubis wrote:
En trög säkring ska ju ha betydligt lägre värde så nej sätt inte i en 2A T bara för att testa. I tomgång ska det ju dessutom dra än mindre ström än när du spelar högt så något är ju fel.

Och nej primärsäkringen ska inte en chans i helvete vara 4A med våran nätspänning det är en jädra massa ström på den sidan. Någon har begått ett misstag.


Hm, misstänkte att det inte är nån bra idé.

Jag kan ju inte svära på att det var en 4A, men det står ju en fyra på den så en kan ju ana. Men jag ska testa att sätta i en trög 2A där och en nya vid stand-by, så är ju allt i sin ordning.
Funkar inte det får den åka till doktorn. Vem snackar jag med då? Jag finns i Malmö och kör hellre några mil till en bra tekniker än lämnar bekvämt i stan. Nordström finns väl i Helsingborg?


06 Mar 2017, 21:59
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
KNA wrote:

Jag kan ju inte svära på att det var en 4A, men det står ju en fyra på den så en kan ju ana. Men jag ska testa att sätta i en trög 2A där och en nya vid stand-by, så är ju allt i sin ordning.
Funkar inte det får den åka till doktorn. Vem snackar jag med då? Jag finns i Malmö och kör hellre några mil till en bra tekniker än lämnar bekvämt i stan. Nordström finns väl i Helsingborg?


Jag säger det igen: pröva med att byta säkring o starta stärkan utan slutrör i, går inte säkringen då så sätt in slutrören, går säkringen då så kan slutrören vara EN av felkällorna.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


06 Mar 2017, 22:27
Profile

Joined: 29 Oct 2013, 19:24
Posts: 179
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
Jag tror det finns många skiljda meningar angående syftet med den 2A säkrings som ursprungsfrågan handlar om.
Så länge man inte har klart för sig vad det är för komponent/enhet man vill skydda går det inte heller att bestämma storleken på denna säkring.
Att skydda allt som ingår i den slinga där säkringen är inkopplad går inte.

Vill man skydda transformatorn är nog i detta fallet en trög säkring på ca. 500mA lagom.

Om man mäter strömmen i denna krets kommer den inte att påverkas nämnvärt vid tillslag, vilket jag trodde den skulle göra.
Det är först vid lite kraftigare anslag på gitarren, vid hög volym, som strömmen snabbt sticker i väg, för att lika snabbt återgå.
De strömmar som rusar vid tillslag är de som är kopplade till glödtrådarna. Både till förstärkare rören och till likriktarröret.

// Per


07 Mar 2017, 00:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
Det som drar vid start är ju uppladdningen av kondensdatorerna, ju större kondingar ju högre ström. Rören i sig ger inget rus på högspänningen vid uppstart varav man kan sätta tighta snabba säkringar på tex katoderna. Standbypåslag i denna krets ger ju inte lika stort rus eftersom choken sitter där och agerar strömbegränsare.

_________________
Johan Hansson


07 Mar 2017, 08:26
Profile

Joined: 04 May 2015, 18:30
Posts: 41
Post Re: Vilken säkring ska jag ha? Sovtek mig100h
Amp Healer wrote:

Jag säger det igen: pröva med att byta säkring o starta stärkan utan slutrör i, går inte säkringen då så sätt in slutrören, går säkringen då så kan slutrören vara EN av felkällorna.


Detta är såklart ett alternativ, men jag känner mig inte helt bekväm med att peta i rörförstärkare med tanke på spänningarna och även om jag isåfall får reda på att slutrören kan vara kass behöver jag ändå hjälp att gå vidare. Får nog bli att ta hjälp med det här!


07 Mar 2017, 09:15
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.