View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:25



Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Motverka störningar i förstärkare? 
Author Message

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Motverka störningar i förstärkare?
Hej! (Blev tipsad av en medlem att lägga denna tråd här i rörforumet istället då ni har koll på det tekniska)


Har ett rätt stort problem som jag dessvärre inte vet lösningen på själv. Jag har en Fender Bassbreaker 15 combo (rörstärkare). När jag först tog hem den till min lägenhet och kopplade in en gitarr lät det som att jag fick rejäla störningar (Lyssna på bifogad film). Till saken hör att jag bor väldigt nära en järnväg och jag har förstått att detta kan bidra till störningar.
Jag har provat olika eluttag runt om i min bostad såväl jordade som ojordade. Jag har till och med testat stärkaren i musikaffären (då jag idag tog tillbaka den dit för att se om det var något annat fel på den). Felet försvann i affären och detta får mig att tro att det är någon form av störning i just min lägenhet. Ingen annan apparatur än glödlampor är på i lägenheten och jag har inga dimrar om det skulle spela någon roll.

Finns det någon som har upplevt något liknande eller vet vad man kan göra för att motverka störningen? Jag har hört talas om spänningsskydd till eluttagen men frågan är om det skulle hjälpa om störningen är från själva spåren.

Avslutningsvis vill jag säga att jag blev tipsad om detta forum via min lokala musikaffär där personalen tyvärr inte kunde ge ett rakt svar på vad det var som var fel, även om de hade många teorier.

Därför hoppas jag nu att någon av er kan hjälpa mig lösa denna gåta!

Tack på förhand!

(Kunde inte ladda upp videoklippet på störningen här så jag bifogar det i en youtubelänk :)
Hej!


Har ett rätt stort problem som jag dessvärre inte vet lösningen på själv. Jag har en Fender Bassbreaker 15 combo (rörstärkare). När jag först tog hem den till min lägenhet och kopplade in en gitarr lät det som att jag fick rejäla störningar (Lyssna på bifogad film). Till saken hör att jag bor väldigt nära en järnväg och jag har förstått att detta kan bidra till störningar.
Jag har provat olika eluttag runt om i min bostad såväl jordade som ojordade. Jag har till och med testat stärkaren i musikaffären (då jag idag tog tillbaka den dit för att se om det var något annat fel på den).

Finns det någon som har upplevt något liknande eller vet vad man kan göra för att motverka störningen? Jag har hört talas om spänningsskydd till eluttagen men frågan är om det skulle hjälpa om störningen är från själva spåren.

Avslutningsvis vill jag säga att jag blev tipsad om detta forum via min lokala musikaffär där personalen tyvärr inte kunde ge ett rakt svar på vad det var som var fel.

Därför hoppas jag nu att någon av er kan hjälpa mig!

Tack på förhand!

(Kunde inte ladda upp videoklippet på störningen här så jag bifogar det i en youtubelänk :)

https://www.youtube.com/watch?v=9Gv85BS ... e=youtu.be


22 Feb 2017, 23:35
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Jag har just svarat i din andra tråd!!

_________________
- Ingvar -


23 Feb 2017, 00:19
Profile

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Tackar för svar. Även om det i detta fallet dessvärre inte löste problemet.


23 Feb 2017, 01:37
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
youtube hittar ingen inspelning ...

MEN jag tror faktiskt att banverket har skyldighet att undersöka/korrigera störningar som de orsakar.
Kontakta dem och be dem komma och kolla.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


23 Feb 2017, 07:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
peterh wrote:
youtube hittar ingen inspelning ...

Denna länken funkar.
https://www.youtube.com/watch?v=9Gv85BS ... e=youtu.be

_________________
- Ingvar -


23 Feb 2017, 10:37
Profile

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Youtube verkade ha tagit ned filmen av någon anledning. Men nu ska den funka som vanligt igen. Tack Musikanten!



Har verkligen provat att dra ut allt i lägenheten och se om det löste sig. Men jag blev kontaktad av butiken jag köpte den i nu och de låter mig låna hem en blues junior för att se om liknande problem uppstår. Gör det inte det får jag behålla blues juniorn så tar butiken tillbaka bassbreakern :)

Hör av mig senare hur det gick!


23 Feb 2017, 12:02
Profile

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Hej Risten
Kollade din video.
Ljudet/"störningen" varierar ju med hur du vrider gitarren.
Det betyder ju att det är "single coil" pickuperna i din gitarr som plockar upp "störningarna" och inte förstärkaren."Störningen" låter ju inte som ett typiskt 50-100Hz "brum" från en vanligt nätspänningskabel eller transformator.
/Kalle


23 Feb 2017, 19:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Musikanten wrote:
peterh wrote:
youtube hittar ingen inspelning ...

Denna länken funkar.
https://www.youtube.com/watch?v=9Gv85BS ... e=youtu.be

16.66 hz störning. typiskt järnväg med övertoner ( loken är tyristorstyrda så de stör ordentligt.) Magnetfältet
tycks sprida sig in i din bostad, kan mycket väl överskrida normen för elektromagnetiska fält.

Tala med skenverket aka banverket. Det är deras problem.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


23 Feb 2017, 19:34
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Intressant Peter!
Menar du att störningarna kommer från ledningarna vid järnvägen eller från loken? Har mycket störningar i replokalen också som jag inte lyckats hitta förklaring på. Har järnväg ganska nära men tågen åker inte förbi så ofta.


24 Feb 2017, 09:16
Profile

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
UPPDATERING

Har nu lånat hem en annan stärkare nu (bluesbreaker) men problemet kvarstår dessvärre. Kan endast köra den på jävligt låg volym utan gain och även då hör jag störningarna tydligt...

Intressant Peter


Vad skulle banverket kunna göra åt det? Tvekar på att dem skulle rucka på hela sitt system för att en person upplever störningar av det.. Finns det något man kan göra själv om de inte väljer att åtgärda det?


Daniel


24 Feb 2017, 10:57
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Skärmning är väl en möjlig åtgärd, t.ex klä med koppartejp i hela mick-kaviteten, men om en humbucker gitarr ger lika illa störningar som en single coil så måste man nog ge sig på omgivningen (bostaden, eller att banverket åtgärdar, vilket jag tvivlar på), det vetefan hur man fixar.


24 Feb 2017, 11:10
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Numera är det ju "Trafikverket" som äger/förvaltar spår och elanläggningar för järnvägen. Jag tror ändå att de har nån form av ansvar för störningar, åtminstone kan det inte skada att anmäla problem - det kan ju vara nåt fel i deras anläggning som de kan vara intresserade av att bli informerade om. Annars är det nog så, att både kontaktledning och räls bär starka strömmar (körström till eldrivna dåg) som har både grundfrekvensen 16 2/3 Hz samt övertoner och en massa skräp från tyristorstyrda fordon bl.a. Är man nära är det svårt att slippa störningar. Jag vet att äldre tiders katodstrålerörs-TV kunde få lite böljegång i bilden hos dem, som bodde intill spåren (pga magnetfälten).

Ska man skärma mikarna, så borde det nog nästan vara bättre med ett magnetiskt material (mjukt järn) än koppar.


24 Feb 2017, 11:34
Profile WWW

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Okej, det låter nästan som en hjälplös kamp det här. Tror ni att skärmning hade avhjälpt problemet då? Eller möjligtvis endast dämpat det lite. Har hört om att ton försvinner rätt snabbt när man skärmar gitarrer. Har ni som gjort det upplevt detta?


24 Feb 2017, 11:45
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Eftersom det är ett magnetiskt fält som plockas upp av mickarna är det problem då det är precis det som är mickarnas uppgift.
Vet inte om ens en humbuckermick klarar att fasa ut den störningen.

På min elbas har jag två singelcoilmickar. När jag ställer in samma volym på båda mickarna kan man fasa ut oönskade magnetiska fält.
Funkar ungefär som 1 st. humbucker.

_________________
- Ingvar -


24 Feb 2017, 12:20
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Om det vore thyristorerna i loken som stör så borde fenomenet enbart dyka upp när sådana lok passerar. Jag fick uppfattningen att det var ett konstant fenomen snarare än snabbt övergående.

Jag har f.ö. upplevt hur kompressorn i kyl & frys stört mina strator på liknande vis som trådskaparen beskriver.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


24 Feb 2017, 14:57
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Nästan alla elektriska lok och motorvagnar är tyristorstyrda, numera. Kontaktledningen är uppdelad i sektioner, som kan vara rätt långa. Strömmen (inklusive alla störningar) går ju längs hela sektionen och de (störningarna) försvinner inte förrän det störande fordonet är på nästa sektion. Och då kan ju det vara dags för nästa fordon på sektionen... Sedan finns ju en massa andra ledningar (hjälpkraft, förstärkningsledningar etc) som är inblandade om man har ett ställe nära en elektrifierad järnväg, som kan förmedla störningar. Ett känt problem på vissa ställen är strömmar som ska gå i rälsen, men som "slinker ut" i marken och andra kablar (vagabonderande strömmar). Sådant kan och bör kontrolleras och åtgärdas.

Det är inte lätt att hitta nåt om detta på Trafikverkets hemsida, men om du har ork/tid/lust och upplever störningarna som besvärliga, så måste det gå att ringa till dem och få lite hänvisningar. Det är dessutom en myndighet. Skriver du ett mail till dem, så måste det diarieföras och frågan kan följas upp. Det kan nog finnas andra som har liknande problem.


24 Feb 2017, 20:27
Profile WWW

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Problemet är konstant då ljudet varken ökar eller minskas när tågen åker förbi. Jag har försökt söka mig till om någon har upplevt något liknande online utan resultat. Jag ringde banverket idag som inte hade något direkt svar mer än "Ja tågen går ju där, det kan vi inte ändra på". Men dom hänvisade mig till Lunds kommun som kanske skulle kunna utföra någon slags mätning även om killen jag pratade med var tveksam. En gitarrtekniker som lyssnade på filmen sa att det nog var en jäkla tur att jag inte är allergisk eller överkänslig mot elektriska fält för då hade jag sannolikt inte ens kunnat bo i lägenheten. Detta får mig att tro att man eventuellt borde kunna få till en mätning på något sätt.


24 Feb 2017, 22:44
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
lampuradio wrote:
Nästan alla elektriska lok och motorvagnar är tyristorstyrda, numera. Kontaktledningen är uppdelad i sektioner, som kan vara rätt långa. Strömmen (inklusive alla störningar) går ju längs hela sektionen och de (störningarna) försvinner inte förrän det störande fordonet är på nästa sektion. Och då kan ju det vara dags för nästa fordon på sektionen... Sedan finns ju en massa andra ledningar (hjälpkraft, förstärkningsledningar etc) som är inblandade om man har ett ställe nära en elektrifierad järnväg, som kan förmedla störningar. Ett känt problem på vissa ställen är strömmar som ska gå i rälsen, men som "slinker ut" i marken och andra kablar (vagabonderande strömmar). Sådant kan och bör kontrolleras och åtgärdas.

Det är inte lätt att hitta nåt om detta på Trafikverkets hemsida, men om du har ork/tid/lust och upplever störningarna som besvärliga, så måste det gå att ringa till dem och få lite hänvisningar. Det är dessutom en myndighet. Skriver du ett mail till dem, så måste det diarieföras och frågan kan följas upp. Det kan nog finnas andra som har liknande problem.


Det är Strålsäkerhetsmyndigheten som är tillsynsmyndighet och man kan nog fråga dem för att få klarhet i det rimliga i misstanken om huruvida järnvägen ligger bakom störningarna:

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Magnetfalt--tradlos-teknik/

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


24 Feb 2017, 23:48
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Man skall kanske inte stirra sig blind på järnvägen, utan eventuellt titta på andra möjliga störkällor?
Störningen finns ju hela tiden, oavsett om det kommer tåg eller ej.
- Vem äger huset?
- Hyreshus eller bostadsrätter?
- Är det ett nytt eller gammalt hus?
- Kan det finnas någon teknisk utrustning centralt i fastigheten som kan störa?
- Finns det hiss i huset?
På inspelningen låter det faktiskt som ett switchat nätaggregat.
Kanske man kan försöka fixa någonting att pejla med som är lite mindre och mer praktisk än en elgitarr. :wink:

_________________
- Ingvar -


Last edited by Musikanten on 25 Feb 2017, 01:11, edited 1 time in total.



25 Feb 2017, 01:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
har bott vid en järnväg / växelbangård.... hade dessa störningar jag med .... finns inget bot mot det.... för mig var det oftast en pulserande störning knaster som varva upp o ner :? :(

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


25 Feb 2017, 01:08
Profile WWW

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Vem äger huset? (Jag bor i en bostadsrättsförening som äger byggnaden)

- Hyreshus eller bostadsrätter? (Bostadsrätt)

- Är det ett nytt eller gammalt hus? (Gammalt hus, byggt under de första åren av 1900-talet. Säkert gammal el i byggnaden. Min lägenhet totalrenoverades för två år sedan, dock bestod en del av de gamla ledningarna som satt här innan eftersom de bedömdes vara av gångbar kvalité)

- Kan det finnas någon teknisk utrustning centralt i fastigheten som kan störa? (Har en elcentral strax utanför min lägenhet om det kan störa någonting)

- Finns det hiss i huset? (Ingen hiss)


På inspelningen låter det faktiskt som ett switchat nätaggregat. (Vad innebär detta? Är det något man kan åtgärda?)


Föreningen jag bor i är relativt fattig och har inte råd att utföra några särskilda renoveringar för en renovering endast för att en medlem ska kunna spela gitarr är jag rädd.


26 Feb 2017, 01:23
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Musikanten wrote:
Man skall kanske inte stirra sig blind på järnvägen, utan eventuellt titta på andra möjliga störkällor?
Störningen finns ju hela tiden, oavsett om det kommer tåg eller ej.
- Vem äger huset?
- Hyreshus eller bostadsrätter?
- Är det ett nytt eller gammalt hus?
- Kan det finnas någon teknisk utrustning centralt i fastigheten som kan störa?
- Finns det hiss i huset?
På inspelningen låter det faktiskt som ett switchat nätaggregat.
Kanske man kan försöka fixa någonting att pejla med som är lite mindre och mer praktisk än en elgitarr. :wink:

Jo i detta fallet skall man stirra på järnvägen. Det är 16hz störning och järnvägen är de enda som
ägnar sig åt sådant. Och skenverket/ banverket har ett ansvar för störningar som de orsakar,

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


26 Feb 2017, 08:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Du har säkert rätt, peterh.
Har nu läst lite på nätet om hur frekvensomvandlingen fungerar på järnvägen...
Det finns tydligen omformarstationer med jämna mellanrum längs järnvägen.
Då är det därifrån störningarna kan komma och inte ifrån själva loket. Därför låter störningen likadant hela tiden.

_________________
- Ingvar -


26 Feb 2017, 12:25
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Kikade runt lite på skenverkets web, men hittade inte dokumentet "Elektromagnetiska fält omkring järnvägen pdf",
men kunde snappa det annordstädes.

Jag hoppas att jag lyckades bifoga det ...Skall testa

Nähä, då ligger det på : http://ftp.manet.nu:/tubedoc/Elektromagnetiska.pdf

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


26 Feb 2017, 21:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Den där störningen har två frekvenstoppar, den ena vid c:a 2 kHz, den andra vid c:a 3,5 kHz.
Det kan rimligen inte komma från elnätet (50 eller 100 Hz) och det känns inte så troligt från järnvägens elnät heller. Men om järnvägen har andra störningskällor som kan ligga så högt i frekvens vet jag inte.

Gitarren plockar utifrån min erfarenhet upp störningar bäst när de kommer rakt framifrån eller rakt bakifrån. Som det ser ut i filmen verkar det som att störningen då kommer uppifrån eller nerifrån?
Påverkas störningen av avståndet mellan gitarren och förstärkaren?

Så här ser frekvenssvaret ut i grova drag, mätt med mobilen i ett rum som inte är tyst. Puckeln vid 100-200 Hz kan man bortse ifrån.


Attachments:
Screenshot_2017-02-27-08-27-53.png
Screenshot_2017-02-27-08-27-53.png [ 33.52 KiB | Viewed 21530 times ]

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


Last edited by Sustain on 27 Feb 2017, 09:38, edited 1 time in total.

27 Feb 2017, 09:22
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Järnvägen har ett system med 16 2/3 Hz för tågdriften (själva kontaktledningen). Sedan finns 50 Hz 20 kV i hjälpkraftledningen (samma stolpar, oftast). På kontaktledningen finns det en massa skräp, bland annat pga att de flesta fordon nu reglerar pådraget genom en "chopperfunktion", dvs de är tyristorstyrda. Visserligen sitter styrningen efter fordonens huvudtransformatorer, men det störningsspektrum som uppstår, kommer ut i ledningen ändå. Där finns ett antal olika frekvenser lite osorterat, pga att det ju är rätt fyrkantiga kurvformer det handlar om vid tyristorreglering.

Jag säger inte att det är omöjligt att nåt annat är inblandat, men jag tyckte man kunde höra en sorts "grundfrekvens" i störningen och den var mycket låg, sedan låg det prassel och skrik "uppepå" - gissar på störningar från motorstyrningen. Gitarrpickupen/-erna tar nog lättare upp de högre frekvenserna än 16 Hz, så de höga tonerna hörs tydligt.


27 Feb 2017, 09:32
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
16Hz hörs inte av mänskliga örat. Skapas verkligen så höga toner av 16Hz som de vi hör i klippet av att loken choppar spänningen?

_________________
Johan Hansson


27 Feb 2017, 10:03
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Nätfrekvensen 50 Hz omvandlas till 16,7 Hz genom frekvensomvandling.
Därmed bildas ett antal blandningsfrekvenser med hög övertonshalt.
Vissa blir hörbara av mänskliga örat när det induceras till gitarrmickens spolar.

http://ftp.manet.nu/tubedoc/Elektromagnetiska.pdf

_________________
- Ingvar -


Last edited by Musikanten on 27 Feb 2017, 11:15, edited 1 time in total.



27 Feb 2017, 11:11
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Växelströmmen från kontaktledningen transformeras ner i fordonens huvudtransformator till en mer hanterlig spänning (nån kV). Sedan likriktas den och därefter finns "choppern", kan man säga. Choppern kan arbeta med verierande frekvens, men det är ju en brutal klippning, utan tvekan, så det finns ju hur mycket övertoner som helst. Trots transformator och annat emellan, så kommer en hel del skräp ut i kontaktledningen. Man hör inte 16 Hz-grundtonen, men man hör (i exemplet) ett sorts knaster, som kommer med -vad jag bedömer- ungefär 16 Hz. Jag har jobbat en del i "järnvägsnära byggnader" så fenomenet är inte okänt.

Sen är det ju numera vanligt att man använder statiska omriktare för att skapa 16 2/3 Hz av de 50 Hz man har från kraftverken. Tdigare användes roterande omformare, som gav rätt fin sinusvåg, men de statiska vet jag inte vad de lämnar för utgångsvåg, kan ju vara lite övertoner där också.


27 Feb 2017, 11:14
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
lampuradio wrote:
Växelströmmen från kontaktledningen transformeras ner i fordonens huvudtransformator till en mer hanterlig spänning (nån kV). Sedan likriktas den och därefter finns "choppern", kan man säga. Choppern kan arbeta med verierande frekvens, men det är ju en brutal klippning, utan tvekan, så det finns ju hur mycket övertoner som helst. Trots transformator och annat emellan, så kommer en hel del skräp ut i kontaktledningen. Man hör inte 16 Hz-grundtonen, men man hör (i exemplet) ett sorts knaster, som kommer med -vad jag bedömer- ungefär 16 Hz. Jag har jobbat en del i "järnvägsnära byggnader" så fenomenet är inte okänt.

Sen är det ju numera vanligt att man använder statiska omriktare för att skapa 16 2/3 Hz av de 50 Hz man har från kraftverken. Tdigare användes roterande omformare, som gav rätt fin sinusvåg, men de statiska vet jag inte vad de lämnar för utgångsvåg, kan ju vara lite övertoner där också.




precis det där knastret hörde jag i varierande hastigheter höll på bli knäpp ,,,, nu bor jag i en fastighet med nytt kabelage i alla väggar och ny matning nya uttag lång ifrån järnvägen... har superfin 50hz matning i uttagen :mrgreen:

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


27 Feb 2017, 13:10
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.