View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:10



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Boss Blues Driver (BD-2) missljud 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Boss Blues Driver (BD-2) missljud
Jag har i alla tider kört Boss Blues Driver som en alltid-på-pedal för att bara få lite lite spräck på rena ljudet. Det har också fungerat fint för att komprimera signalen lite och ta bort de värsta ice pick-volym peakarna. Har kört den på kl 9 på gain någonstans, vilket i princip inte givit mycket mer än lätt distkompression när man slår hårt, precis som avsetts.

Jag insåg dock när jag lyssnade noggrant på lägre volymer hemma häromdagen att jag får ett missljud när jag slår an ackord med pedalen. Missljudet kommer direkt efter hårdare anslag och låter liksom trasigt. Det låter lite som ett skrapande.

Försökte komma på hur jag skulle beskriva ljudet på engelska och fann det här: http://www.harmonycentral.com/forum/for ... 9/1808701-

Det verkar således vara ett problem som inte bara jag störs av.

Är det fler som märkt det här? Finns det någon enkel lösning?

_________________
/Anders


08 Feb 2017, 11:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Boss Blues Driver (BD-2) missljud
låter ju på den tråden som om det är så "by design" o kräver en massa byten av komponenter för att fixa.

Pröva en BOSS od-3 istället o se om den klarar jobbet bättre, är ju en utveckling av BD-2:an men de marknadsförde det aldrig så eftersom bd-2:an säljer så bra..

BOSS od-3:an var definitivt den pedal jag väntade längst med att testa och sen undrade jag varför.. var ju en keeper 8)


08 Feb 2017, 14:50
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Boss Blues Driver (BD-2) missljud
Ja, den nämns i flera trådar om BD-2:an som ett bättre alternativ. Jag har ju i grunden gillat BD-pedalen men det här missljudet är väldigt icketrivsamt. Har en Möller som jag inte tycker ger tillräcklig kompression mot ice pick och en ts-variant som jag tycker ger för mycket dist även på lägsta gain-nivå. Jäkla dilemma det här. Kanske får testa en od-3...

_________________
/Anders


08 Feb 2017, 15:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Boss Blues Driver (BD-2) missljud
tycker jag du ska göra, tycker den är relativt mjuk i tonen, dvs ingen ice-pick och ganska låg gain. Definitift en pedal som man kan ha som egen dist-källa, även om den fungerar bra som boost också. De har helt rätt i de olika trådarna om att OD-3:an är en av de få pedaler det inte är lönt att modda, man vill ha den precis som den är :)

hade de målat den blå o kallat bluesmaster eller nått hade den sålt som smör ;D


08 Feb 2017, 15:22
Profile
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 623
Location: Alingsås
Post Re: Boss Blues Driver (BD-2) missljud
SLA wrote:
låter ju på den tråden som om det är så "by design" o kräver en massa byten av komponenter för att fixa.

Pröva en BOSS od-3 istället o se om den klarar jobbet bättre, är ju en utveckling av BD-2:an men de marknadsförde det aldrig så eftersom bd-2:an säljer så bra..

BOSS od-3:an var definitivt den pedal jag väntade längst med att testa och sen undrade jag varför.. var ju en keeper 8)


Upptäckte OD-3 sent också. Fick hem en för ett par veckor sen :)
Kanonpedal, testa!


08 Feb 2017, 19:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Boss Blues Driver (BD-2) missljud
Får hålla ögonen öppna efter en sådan. Såg att Waza-versionen av BD-2:an också skall ha förbättrats i kras-avseendet enligt recension.

_________________
/Anders


08 Feb 2017, 19:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Boss Blues Driver (BD-2) missljud
waza pedalerna verkar ju vara riktigt bra hela serien, men handlar mest om att BOSS insett efterfrågan av vissa äldre pedaler som inte tillverkats på ett tag, som choruset och att vissa pedaler köps och moddas ofta, nu kan de sälja "färdig" moddade egna versioner av pedalerna o tjäna en extra hacka på det :)

waza pedalerna kostar ju nära det dubbla att köpa men säkert inte mer en nån krona extra att tillverka.


09 Feb 2017, 08:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Boss Blues Driver (BD-2) missljud
SLA wrote:
waza pedalerna verkar ju vara riktigt bra hela serien, men handlar mest om att BOSS insett efterfrågan av vissa äldre pedaler som inte tillverkats på ett tag, som choruset och att vissa pedaler köps och moddas ofta, nu kan de sälja "färdig" moddade egna versioner av pedalerna o tjäna en extra hacka på det :)

waza pedalerna kostar ju nära det dubbla att köpa men säkert inte mer en nån krona extra att tillverka.


Verkar rimligt förstås att skillnaden i pris på komponenter inte förklarar hela skillnaden i pris på pedalen. Pedalers komponentpris skall man nog inte förkovra sig i för mycket om man inte vill bli rätt bedrövad dock... :)

Testade ett gäng olika pedaler som jag har hemma igår för att se om jag kunde komma ner i tillräckligt lite dist, men fortfarande få lite kompression på topparna:

- Boss BD-2: enligt tidigare redovisning, dvs bra kompression, föredömlig möjlighet att ställa in låg dist, men ett otrevligt sprakljud efter anslaget

- MXR Distortion + (gammal 80-talare): går precis inte att ställa tillräckligt låg dist, i övrigt låter den väldigt väldigt bra på sin lägsta gainnivå.

- Washburn Soloist distortion: hittade i en låda, för mycket dist för det här användningsområdet. (låter i övrigt inte så illa)

- Boss Fender '59 Bassman FBM-1: Går att få helt från rent ljud, dock upplever jag exakt samma spräcksprakproblem som i BD-2:an efter anslag om man höjer gainen lite.

- Harley Benton Vintage OD: låter bra. Kanske att när gain är på det lägsta att det ändå är lite för mycket hår, men den får åka med till replokalen för sluttestning.

- T-rex Möller: Här kommer man till BD-2:ans motpol. Dvs ljudet är egentligen bra, men det komprimerar inte alls lika snyggt och subtilt som BD2 och det blir därför svårt när man har mycket headroom på en ren förstärkare att det inte skall bli konstig dynamik (iaf för mig).


Tar med Möller, HB Vintage OD, BD-2, och FBM-1 för vidare tester. Har en känsla av att problemen med BD-2 kanske inte är lika påträngande på replokalsvolym.

_________________
/Anders


09 Feb 2017, 10:36
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.