View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:07



Reply to topic  [ 30 posts ] 
Vad som komma skall. 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Vad som komma skall.
Känns lite väl dött här för ögonblicket så...presenterar lite smakprov på vad som är på ingång.

Image

Image

Image

En tysktillverkad Solton BV-60. En vad som var tänkt som basmaskin,men det e ju ingen som använder en "50 wattare" till det idag så..blir gitarrsmälla av det i mina händer.
Ett par EL-34 som slutrör som synes. Inte mkt att orda om. De tidigare var rena PTP byggen och de senare PCB baserade. Solton har ett rykte i Tyskland om att kunna brumma en del,vilket jag antar beror på att de som designat de inte gått kursen som avhandlar Kirchoff. I färdigt skick...tänker er en Plexi till rena rabattpengarna ungefär. Den har liksom förutsättningarna för det kan man lugnt säga.
Hur som helst..."dead as a doornail" som den kommer så..tills dess håller jag mig lugn med att hävda för mkt.
Kommer dimpa ner här i mitten på nästa vecka,mao om en vecka.

Image

Image

Image

Så återigen en Geloso då. Denna gång en modell G.30-A,vilket placerar den som -40talare. Återigen har någon tomte gått loss med färg och pensel,men..det är ju enkelt nog hanterat iom att den skall bli röd till färgen tids nog iaf.
Låg till auktion på tyska e-bay med "nur versand ins Deutschland". Mao vart jag å Oscar,som samarbetar kring det med auktionerna,uteslutna från att bjuda. Irriterande.
Men så.. Jag hjälper en yngre kille nere i Tyskland lite kring det här med byggandet och...han hade sett auktionen och klippt maskin utan att säga till mig :D ,så den är på G häråt som effekt av den unge mannen.
Omtänksamt är ju inte ens förnamnet för helvete!

Image

Sen är där en Philips till. En 6411.
Skall enl uppgift dyka upp här i Gbg de närmaste dagarna. Bedagad... 6411 är alltså en "40 wattare" som använder 4st EL-81 som slutrör och sedan en kombination av antingen EF-86 och ECC-83 ELLER EF-40 och ECC-40. I grunden samma kombination,bara separerat av ålder och därmed detaljskillnader i rörens funktion. Detta är en maskintyp jag gjort vid innan,såväl som 6400 som 6411 (två lr fyra slutrör) och som jag vet med mig blir trevliga alster när man ger de lite mer moderna förutsättningar för vad de skall.
EL-81 i sin tur får jag säga i likhet med PL-84 är mkt underskattade flaskor. Vad vidare e pissbilliga att köpa NOS så...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Oct 2016, 13:42
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Vad som komma skall.
Du ska inte ha en sån här då, som grädde på moset? :-)

viewtopic.php?f=24&t=16673&hilit=7355

/R


06 Oct 2016, 20:50
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vad som komma skall.
Ascool!!! :shock: :shock:

Image

Hämtade en 6411 jag. Helvete vad den såg ut,under huven var det hårigt och dammigt så det räckte och blev över.
Snabb rengöring,kontroll av lytar (som är Rifa varianter) och...i vanlig ordning läckte Philips djävla tjärkondensatorer så det finns inte.
Nåja.
Den e i hamn iaf...å lär ryta så det räcker när det väl e färdigt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Oct 2016, 21:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Vad som komma skall.
Ballz wrote:
Du ska inte ha en sån här då, som grädde på moset? :-)

http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24 ... hilit=7355

/R

den kan ju vara kul :)

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


06 Oct 2016, 23:49
Profile WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 534
Location:
Post Re: Vad som komma skall.
Har du byggt om en Avantic brittisk hifi starkare från 50 talet?

Har två låter bra som de är med skulle kunna tweakas lite och anpassas för gitarr istället för stereo. Dock jädra kompakt byggda...

plexi


07 Oct 2016, 10:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vad som komma skall.
Nope.
Nej,det har jag inte. Om du har ngr bilder av den så släng upp vettja!
Har du inte möjlighet att spara bilder någonstans så skicka mig de så löser jag det för dig.

Skall bli lite intressant detta med den där Solton maskinen känner jag. Kul grej att muttra isär och lära,förhoppningsvis,mer av.

Får säga igen att den där Hummel maskinen e ju fan ascool!!

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Oct 2016, 11:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vad som komma skall.
Image

Image

Då har vi vunnit en auktion igen. Denna gången på en av de minsta Gelosos som gjorts som fortfarande är en push/pull maskin.
Ett 5Y3 för likriktning och ett par 6V6.
Originalet skall enl Bolletino Geloso ge sketna 10 watt,men detta vid ringa 250VDC...å eftersom PT´n ger 265VAC så blir det dioder vs 5Y3 valbart har jag tänkt.
I diod "mode" innebär det förbi 350VDC så...effekten lär ju poppa upp en del.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Oct 2016, 20:59
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Vad som komma skall.
Alltså var hittar du alla dessa sköna pjäser? Är det tyska ebay som gäller eller? :)

Vill själv ha tag i lite vrak att mecka i. Fast jag är lite feg och kör gärna på en klassisk look i form av en topp :lol: . Så det jag egentligen vill ha tag i är vrak i form av chassie med trafos och drossel.

_________________
http://www.voodooaudio.se


25 Oct 2016, 00:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vad som komma skall.
Toppar med mer konventionellt utseende kommer allt upp till salu de med,gäller bara att veta var man skall leta.

Tyska e-bay,bland annat. Just Geloso blir mkt via Holländska "marktplaats" pga en en ggn i tiden mkt aktiv importör.
De är rent av billigare där än i Italien när man adderar frakt osv.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Oct 2016, 00:43
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vad som komma skall.
Ja,det mesta ovan ligger ju i pipelinen så när nästa objekt dök upp var det inte mkt att spara på.

Image

En Geloso G.229/6 ifrån 1953.

Image

Fattar fan inte för min brinnande fantasi vad som gör att världens alla Mr Handyman skall fram med målarbyttan så fort de ser en av de här.?
En sak hade väl varit om de lackat skiten lite mer ingående...

Image

Just 228 och 229 är lite avvikande i att de använder "interstage transformer" som fasvändare. Följdriktigt drivs detta av ett 6V6.
I sin tur..lite kul med ett par gamla 6L6 stålisar,väl medveten om vad ryktet ger för handen vad avser mikrofoni osv.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Nov 2016, 20:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vad som komma skall.
Image

Hittade denna modell G.3298 A i Danmark av alla ställen,så den är på väg mot Sverige.
Lite annorlunda...vilket vi väl iofs är vana vid ifrån Geloso,där annorlunda oftast innebär mkt genomtänkt...bra och hög kvalitet. Tillverkad 1966.
Använder ung 800VDC ut mot anoderna på slutrören som är ett par 6146. Resten av de är vanliga novaler.

Dessa lite senare Gelosos är däremot i mitt tycke djävligt långt ifrån lika vackra som de gamla -30/-40/-50 tals modellerna...så fan vet om man inte skall snickra en låda till det där.?

Kommer ledigt ge en bit över 100 watt ut tydligen.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Nov 2016, 12:59
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vad som komma skall.
http://digilander.libero.it/iw2dgs/bollettini/skemi/amplif/G-298.gif

Tänkte att schemat till den där dinosaurien kanske kunde intressera ngn. Nu är detta för den ngt tidigare 298´an men samma skit annan dag.
Är detaljer som skiljer mot 3298. Tex att den senare har 220VAC tapp osv men i stort är det mkt lika maskiner.

Om ni kikar på spänningarna mot slutrören,vilket de är designade att hantera,så förstår ni snart nog varför de ger effekt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Nov 2016, 19:38
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vad som komma skall.
Image

Bidde en G.226 ifrån Holland. En som man arbetat med lite tidigare,vilket i detta fallet inte e helt utan merit då han som säljer e rörmek han med.
Vad det verkar en trevlig karl han Tos,som han heter.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Dec 2016, 16:32
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vad som komma skall.
Image

Hittade denna gamla Champion som jag klippte direkt.
Tyckte mkt om den jag gjorde förleden och mkt riktigt förefaller även detta vara en dubbel EL-12 maskin. AZ-1 som likriktare förmodar jag med.
Denna ggn ett komplett litet PA ink en gammal kristallmick.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Dec 2016, 16:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vad som komma skall.
Image

Image

Image

För bandkamraten Kay tar vi nu hem denna Davoli Super Studio 72,ifrån Österrike av alla ställen!
En maskin från tidigt -60tal. 112a osv. Använder de goa EL-504 som slutrör och är angiven till 50w cirka. Ledigt format med en vikt på ca 20kg.
Mao inte allt för blodigt för en combo,om än att det finns lättare.
Skall bli intressant att hjälpa Kay med. Han vill ha sig ett litet krutpaket och ett som låter bra,å där har jag lovat hjälpa hnm.

Original e detta en maskin av samma snitt som en del andra Italienare från tiden. Dvs med separat PSU/slutstegsdel vs en preamp låda upptill. Använder PCB original vad iaf avser slutstegsdelen...får se hur vi gör med det. Beror mkt på kvalisorten menar jag i samband med att vi river eländet.

Kul grej iaf som inte är allt för vanlig på våra breddgrader.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Dec 2016, 02:45
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vad som komma skall.
Ömsom vin,ömsom vatten?
Nää...det tror jag nu inte.

Image

Allas vår Ballz erbjöd ju den där för en tid sedan och nu vart det affär. Är på ingående och skall bli kul att muttra till. Får se var den skall landa. Blir att fixa till ngn lösning så 7591´or kan ersätta original 7355 flaskorna iaf. Så mycket är säkert.

Image

Image

Sen vart det en pjäs till från Tyska e-bay. En jag köpte enbart bottnande i fabrikantens rykte. En Brittisk Vortexion Wimbledon ifrån 1950 nån gång.
Vortexion vart ju senare ngt av det mer highend som tänkas kunde i studiosammanhang. Får se var det landar med denna med men chassibyte lär det ju bli i alla fall. Inte världens ände då jag tack vare medlemmar här på Bojen har en binge liggandes :mrgreen:
En maskin som alltså använder ett par 5881 original (dvs 6L6-same same),är rörlikriktad och använder oktaler genomgående.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Jan 2017, 00:03
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vad som komma skall.
Jahaaaw... Hummeln börjar bli färdig.

Vortexion maskinen väntar vi fortsatt på.
Med lite tur landar den väl innan veckan är över? (Har en helsikes massa annat att stå i så...gör ingen större skada just nu).

Image

Image

Nöp den där på Tradera. Lär väl dimpa ner i nästa vecka hoppas jag. Vad som skall bli av den återstår att se. Vet att Izzy gjort en tidigare..

Image

Sen är det så att det dels landat en gammal rörprovare (Sven fick sig en likadan) och i sin tur det på bilden där. En sk U-Tracer. En maskin jag vet att såväl Peter H samt Sven byggt sig sedan tidigare.
Det jag lurar på är ifall jag skall skapa en byggtråd om det? Kunde kanske vara intressant för alla som ev spekulerar kring dem? Inte bara det utan kan kanske räta ut en del frågetecken för de nyfikna med?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


26 Jan 2017, 03:09
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Vad som komma skall.
Den där liknar Gösta Bäckström till utseendet en hel del!

Angående UTracer så skulle jag uppskatta en ordentlig tråd då jag spekulerat senaste månaden på att köpa ett kit! Skulle tillochmed våga beställa nu ifall det kommer framtida tråd! :D


27 Jan 2017, 13:06
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vad som komma skall.
Då gör vi en sådan.
Nu e det ju så att jag fortfarande gör en del jobb inom racingen och just nu sitter jag å portar en topp till en hyggligt seriös turbomaskin. Prioriteringar antar jag, men med det sagt räkna med att det iaf tar ngr dagar innan jag drar igång med bygget av U-tracer.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Jan 2017, 15:53
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Vad som komma skall.
Har själv alltid fullt upp med jobb och föreställningar så det hinner jag nog börja bygga först om ca 3 veckor.
Men det känns motiverat att beställa om det finns en tråd där du också bygger den. Då kanske man kan hjälpas åt ifall man inte förstår vissa grejer etc och projektet blir inte oklart.


27 Jan 2017, 19:09
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Vad som komma skall.
speed wrote:
Den där liknar Gösta Bäckström till utseendet en hel del!

Angående UTracer så skulle jag uppskatta en ordentlig tråd då jag spekulerat senaste månaden på att köpa ett kit! Skulle tillochmed våga beställa nu ifall det kommer framtida tråd! :D


Inte en byggtråd, men i alla fall min variant av uTracer : http://n.manet.nu/uTracer/

Finns det frågor så svarar jag gärna, men det vore perfekt med en egen tråd så att man kan hålla samman
bitarna.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


27 Jan 2017, 23:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Vad som komma skall.
http://ampgarage.com/forum/viewtopic.ph ... ht=utracer

Byggtråd startad 2013 som har initierat vissa förbättringar vilka resulterade i den nu aktuella versionen av u-tracer. Väl värd att läsa igenom 2-3 gånger ;-)

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


28 Jan 2017, 01:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Vad som komma skall.
Måste säga att jag är sugen på en uTracer också...visserligen kan jag mäta i min rörprovare, men det blir ju på ett antal fasta anodspänningar (i steg om ca 50V) och alla avläsningar måste göras manuellt för att sen jämföras med diagram.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


30 Jan 2017, 10:34
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Vad som komma skall.
Alex - för kännedom:
Min Firefox gillar inte ampgarage-sidan.

"Angreppsrisk!

Webbsidan på ampgarage.com har rapporterats göra angrepp på datorer och har därför blockerats enligt dina säkerhetsinställningar.

Angripande webbsidor försöker installera program för att stjäla privata uppgifter, använda din dator för att angripa andras, eller för att skada ditt system."

Kanske läge att kolla upp för dej som har konto där?


30 Jan 2017, 10:55
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Vad som komma skall.
Ballz wrote:
Alex - för kännedom:
Min Firefox gillar inte ampgarage-sidan.

"Angreppsrisk!

Webbsidan på ampgarage.com har rapporterats göra angrepp på datorer och har därför blockerats enligt dina säkerhetsinställningar.

Angripande webbsidor försöker installera program för att stjäla privata uppgifter, använda din dator för att angripa andras, eller för att skada ditt system."

Kanske läge att kolla upp för dej som har konto där?


Ampgarage har varit sån i nåt år nu....jag brukar köra "ignore" o sen fortsätta...finns en tråd i deras forum om detta fenomen.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


30 Jan 2017, 11:22
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Vad som komma skall.
"Ignore"? Ja, du gör ju som du vill... :roll:


30 Jan 2017, 11:38
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Vad som komma skall.
Ballz wrote:
"Ignore"? Ja, du gör ju som du vill... :roll:


Det är inte alla webläsare som larmar...ex på min IPAD får jag ingen varning..och idag fick jag ingen varning ens med Firefox.
Citat ur informationstråd om felet på Ampgarage.

"As you all know, the site was attacked in June of 2015 with a spam bot. As you also know, Google has listed the ampgarage.com as a "dangerous" site due to it own alerts by either people (whether malicious or actual) reporting it. Here are the facts:

No one downloaded a virus from this site.
No one computer was damaged or endangered in any way.
The infection just brought people to blanked out page when they signed in.

The files have been replaced/removed.
A sitewatch service has been contracted at my own expense.
Every file is being scanned for possible infection (100,000+ files!)

Making things a little tougher is that Omar's original database password was forgotten by him and is making it more difficult to upgrade to the newer version. I'm working with Omar and a PHP engineer to try to get the site updated in the near future.

Bottom line...I have to be very careful with the upgrade so we don't lose what we've built over 13 years! Thank you for your patience. I'm sure it will be a very short time until Google removes the site alert. "

_________________
/Lasse

LF Audioservice


30 Jan 2017, 14:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vad som komma skall.
Image

Målgång,för nu serrrrrrnnniiii...blir det ngt ganska udda och ganska..enl sägnen bra.
Detta är en Heraton 345 som saknar sin låda jag precis köpt.

Fick upp ögonen för märket,som jag inte var medveten om innan,för ett tag sedan då det helt plötsligt började dimpa ner annonser på Heraton maskiner.
När jag så började gräva visade det sig att ägaren,grundaren och designern av Heratons grejer...Kurt Rankl...var den som tillverkade maskiner för Framus när det begav sig.

Image

Tydligen skar sig det samarbetet en bit ut på resans väg,åsså föddes Heraton. Tidsmässigt är vi då framme vid sent -60tal. Det gjordes ngr olika modeller och ngr av de är närmast obrukbara med moderna mått mätt då de var en produkt av "hästkraftskriget" under mkt sent -60/tidigt -70. Dvs vi talar maskiner med 4st EL-34 i arslet som ser rejält med spänning och som effekt är både stora och klumpiga.

Image

Icke så då denna 345H. Som synes en puffra baserad i 4st EL-84,vilket väl borgar för att effekten ur smällan iaf inte blir sinnessvag.
Nu får jag denna utan låda...så det blir en topp av den tids nog. Skall blir intressant att prova den som den står,den är tydligen lite ledsen,för att berika min egen kunskapsbank om inte annat. Lika samma skall det bli intressant att ta del av kvaliteten på den,då det sägs vara bra grejer såväl mekaniskt som elektriskt. Trafona är som synes hyggligt rejäla för en puffra med 4st EL-84 minst sagt. OT´n då den som är placerad "under" PT´n,invändigt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Feb 2017, 12:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Vad som komma skall.
de där burk elyterna lär nog vara ok.... ser ut som militärspec Siemens LL de verkar vara 100 års livslängd på de :lol: :mrgreen:

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


02 Feb 2017, 14:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vad som komma skall.
Ja,vi får la se var det tar vägen Sven.
Tycker bara det skall bli roligt att ta del av den. Att se/uppleva vad den har att ge. :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Feb 2017, 22:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 30 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.