View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:07



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Vintermörkret 
Author Message

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Vintermörkret
Jag har detta året inte känt av vintermörkret och det medföljande tröttheten så mycket. Konstigt nog. Andra år tycker jag att jag brukar kapitulera redan i november och bli deppig och grå. Jag har på försök knaprat lite D-vitamin sedan en månad tillbaka. Ingen aning om det hjälper.
Men sedan efter nyår tycker jag det har blivit allt svårare att komma upp på morgonen. Jag får svårare att komma igång på jobbet. Huvudvärk alldeles för ofta Det mesta känns ganska träigt om jag ska vara ärlig. Jag har lagt in en handlingsplan som innebär långa luncher där jag ska tvinga mig ut på lunchen för att fånga in den lilla sol som finns på dagen. Minst 2 joggingturer i veckan med medföljande utegymsaktivitet. Tänker försöka åka hem varje dag i skaplig tid och undvika övertidsarbete.

Hur gör ni andra när mörkret faller på? Någon annan som känner igen sig? :?


Last edited by snutstrut on 16 Jan 2017, 11:43, edited 1 time in total.



16 Jan 2017, 09:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Vintermörkret
Ja det man gör mest är längtar tills solen återvänder. Vi har ca 4 veckor utan att solen syns då är det lätt att hålla sig för skratt.
Men nu är den tillbaka sedan 1 och en halv vecka så nu känns det bättre.
Jag tycker det varierar mellan åren hur jobbigt man upplever det, i år gick det rätt fort förbi.
För mig är lösningen sysselsättning, det fungerar bäst.


16 Jan 2017, 09:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 15:30
Posts: 1968
Location: Linköping
Post Re: Vintermörkret
D3 och K2 vitamin !!!! Är vad som krävs i mörka norden

E vitamin?? Är bra men…
Gå tiil vårdcentral och ta ett testo/thyroidea prov.

_________________
Bojen sponsor


16 Jan 2017, 10:02
Profile WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Vintermörkret
Skrev såklart fel. D-vitamin ska det vara. Jag har ingen aning om det hjälper, men jag kan inte tänka mig att jag mår sämre i alla fall. Så länge som man inte knaprar i överflöd och stör balansen i kroppen. Man får ju tydligen mest naturligt D-vitamin genom solsken på ansiktet och underarmarna. Men armarna vette fasen om jag vill dra fram i minus 10...

Snödroppar i gräsmattan igår i alla fall! En ynklig liten stackare, men ändå!


Last edited by snutstrut on 16 Jan 2017, 22:45, edited 1 time in total.



16 Jan 2017, 11:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Vintermörkret
Jag har kört med D-droppar (för barn :wink:), 10 droppar, en avokado, en banan och en sked olivolja om dagen, som nån sorts huskur hela hösten till nu, inbillar mig att jag känner mig lite piggare och lite mindre deppig jmfrt med tidigare höstar/vintrar.

Halva grejen är nog att man tror att det hjälper och att man aktivt gör något som man tror ska fungera mot den här hemska deppigheten som kommer som ett brev på posten till varje november och resten av hösten :roll:


16 Jan 2017, 18:31
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Vintermörkret
Jag kör också D3, 2500-5000 ie om dagen. Tycker det hjälper men julen var trist. Bara gäster och inget gitarrspel. :D
Så fort det ljusnar lite kommer gnistan tillbaka iaf.

Varför K2? Intressant!

_________________
##################


16 Jan 2017, 21:56
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Vintermörkret
Det värsta för mig är nog att jag blir så förbaskat grubblande varenda år och börjar dividera med mig själv om jag ska byta jobb, hitta andra fritidsintressen, ett allmänt köpsug på grejer jag inte behöver, alldeles för mycket mat...

Mitt stora vårtecken har alltid varit Vasaloppet. Inte att jag åker det, men det brukar vara den sista vinterhändelsen. Nästan så att jag firar med blåbärssoppa framför tvn. Här på västkusten kan sedan första vårkänslorna komma i mitten/slutet på mars om man har tur.

Bra idé det där med D-vitamindroppar för barn. De kostar ju heller inte så mycket! De jag köpte på Apoteket innehåller 400ug, så jag tar två. De smakar rätt gott också. Har tidigare ätit en del hälsopiller som smakar grävlingsekret vilket ju alltid innebär att man ger upp efter några dagar.


16 Jan 2017, 22:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Vintermörkret
400 mikrogram är för lite.

2 professorer rekommenderar 1600-2000 mikrogram, D-vitamin, men inte mer än så.
Så skåda ljuset och öka dosen!
8)

_________________
http://www.ergopikk.com


17 Jan 2017, 16:05
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Vintermörkret
Det är alltså terapeutisk dos och ska tas under en kortare period,
tex vinterperioden på cirka 2-3 månader då allt på norra halvklotet
sveps i en dimma av tätt mörker.

Kombinerara själv dosen, med styrketräning, och det är väl det
(i det formatet det ska göras)
Förbrukning av piller i all ära men styrketräning är A och O samt bra kost.

Dvs skippa procenten, helt...dvs..

Well lycka till Du och cirka 930.000 andra svenskar som gärna kryper ner i sängen
ett par timmar extra så här års...

Jag själv (och 2 källor)... förerspråkar en mera terapeutisk (stark) dos...D-vitamin..

_________________
http://www.ergopikk.com


17 Jan 2017, 16:15
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Vintermörkret
Känner igen mig. Sjukt jobbigt och det blir bara värre för varje år. Sen har det en förmåga att hända en massa skit under vintern, fast det är nog hela året bara det att man är mer mottaglig om man är lite nere och trött. Sjuk hund som dessutom kostar skjortan = följdproblem. Sjukskriven fru = mindre stålar = ännu mer problem osv osv. Brukar bli någon form av dominoeffekt, men jag lever på hoppet att det måste vända. Jag försöker vara snäll och hoppas att karman jämnar ut det. :D

Sen är jag en väldigt aktivt tävlande golfare och det har alltid varit mitt ställe att rensa tankar och hämta kraft från, boosta min låga självkänsla lite då det faktiskt är något jag är väldigt duktig på. När jag inte har det så måste jag aktivera mig med ngt annat och går då i spinn med onödiga nästan maniska projekt som egentligen bara gör mig tröttare då hjärnan är i högvarv dygnet runt.

Har inget bra råd, men som du förstår så känner jag igen mig och om det är någon tröst så är du inte ensam. :D

Lycka till!


17 Jan 2017, 16:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Vintermörkret
Det har ju brukat heta att de D-vitamin vi nordbor utan burka bildar på sommaren lagras i vår fettväv och räcker till framåt vårkanten, då vi börjar bilda igen. Gäller det inte längre? Är det växthuseffekten som sabbar det?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


17 Jan 2017, 22:30
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Vintermörkret
Vilken D-vitamin?

Med tanke på all "chem-trail" CIA häver ur sig i atmosfären, får man va
glad om man får 2 mikrogram per år!, har inte varit riktig sol på flera år.
Dessutom går solen ner typ 18.00 varje dag, så det är natt när jag åker till jobbet och natt när jag åker hem!
:mrgreen:

"Det blir alltid värre framåt natten"... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


17 Jan 2017, 23:01
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Vintermörkret
Växthuseffekten tror jag inte på!
Det är också bara hyss!...ungefär som SMHI som väljer att visa regn men det blir solsken...

Näe det blir till att öka dosen till 1700 mikrogram... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


17 Jan 2017, 23:03
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Vintermörkret
Jag läste nu på paketet på mina D-vitaminer och googlade också lite. Mina tabletter innehåller 10ug, vilket motsvarar 400 IE (?). Det är också vad läkemedelsverket rekommender dos dagligen. Pensionärer och annat löst folk som sitter för mycket inomhus rekommenderas 20ug, alltså 800IE. Och det är vad jag tar. På sommaren kan man få i sig långt mycket mer på bara några minuters solsken. Problemet är ju att tabletterna inte helt kan ersätta det solen ger. Och det är nog farligt för kroppen att proppa i sig för mycket tabletter. Naturligt D-vitamin från solljus kan man däremot inte överdosera :D

Men hur mycket av den där energin man sparar från sommaren in på hösten har jag ingen aning om. Jag minns att jag satt i gassande solvärme 15 september och den känslan tog jag med mig rätt långt in på hösten.

Nu ikväll sprang jag en runda på GLASHAL cykelväg i regn. Och lite avslutande stocklyft i utegymmet på det. Det kändes rätt Rocky Balboa!

Nä, det lär nog inte göra saken bättre att grubbla och vältra sig i det. Men det är tröstande att veta att man inte är ensam i känslan!


18 Jan 2017, 00:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Vintermörkret
Du kan ju trösta dig med att i fvinland, är det ännu värre,
där är det inte D-vitamin, där är det drycker av större harts. (musikhumor).
Kosken och fickkniv!...mera Päivä än Pinto..

:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


18 Jan 2017, 11:10
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Vintermörkret
D-vitamin är bra för att slippa hamna i vinterdepp orsakad av för lite sol, finns bra och starka billigt på http://www.myprotein.se/kosttillskott/v ... 30530.html
62.5 µg per kapsel o 62 kr för 180 stycken.
Men sen så låter det ju inte bra med huvudvärk o "undvika övertid" jobbar du för mycket? vantrivs på jobbet? låter ju mer som nått sånt.
Själv tar jag så korta luncher som möjligt och ser till att komma hem så tidigt det bara går ;)
ev sticker o lyfter skrot på lunchen - också bra för serotoninnivåerna osv i huvudet och så kopplar man bort annat o stressar ner.

fundera på om du istället behöver ändra nått med jobbet, gå ner i tid, byta jobb?


18 Jan 2017, 15:25
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Vintermörkret
Liten update när det gäller D-vitamin:

Jag har sedan början av oktober 2017 ätit 50 ug D-vitamin. Tror det motsvarar 2000IE, så det är en dos över rekommenderat intag, men som läkare förskriver vid d-vitaminbrist. Många tabletter säljs i dessa nivåer.
Hursomhelst har jag inte varit ens det minsta förkyld under hela hösten och vintern. Jag är inte heltopp jämt ( vem är det?), men jag är inte alls sådär trött som jag kände mig förra året. Och de flesta vintrar egentligen. Så någon skillnad gör nog tabletterna ändå. Sedan har jag skurit ner på arbetstakten ganska mycket och ser alltid till att åka hem i tid.


24 Jan 2018, 13:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Vintermörkret
snutstrut wrote:
Sedan har jag skurit ner på arbetstakten ganska mycket och ser alltid till att åka hem i tid.



Häpp! :mrgreen:


24 Jan 2018, 13:36
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Vintermörkret
Trout wrote:
snutstrut wrote:
Sedan har jag skurit ner på arbetstakten ganska mycket och ser alltid till att åka hem i tid.



Häpp! :mrgreen:


:lol:


24 Jan 2018, 17:45
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Vintermörkret
Men nu kommer solen med en rasande fart. Vi här uppe får ca 30-40 minuter extra per vecka som går.


11 Feb 2018, 11:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Vintermörkret
Jag kör 4000IE D3 och det funkar fint. Ingen förkylning denna hösten/vintern. Köper på Svensk Hälsokost, men det finns flera som säljer bra preparat på nätet.

_________________
##################


11 Feb 2018, 12:27
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Vintermörkret
rifle wrote:
Men nu kommer solen med en rasande fart. Vi här uppe får ca 30-40 minuter extra per vecka som går.


Ja, det är otroligt skönt! Behöver inte ens cykellampor till och från jobbet längre!


13 Feb 2018, 10:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Vintermörkret
valvetubes wrote:
Jag kör 4000IE D3 och det funkar fint. Ingen förkylning denna hösten/vintern. Köper på Svensk Hälsokost, men det finns flera som säljer bra preparat på nätet.

Denna dos är den som professorer använder.

Fungerar finfint för skandinavier under mörka vinteraftnar.
Kombinerar själv med B-vitamin och Krom samt Selen.

_________________
http://www.ergopikk.com


14 Feb 2018, 21:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.