View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:10



Reply to topic  [ 28 posts ] 
Hur saker funkar: Champ 12 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Hur saker funkar: Champ 12
Kan någon förklara hur clean respektive overdrivekanal funkar på de här? Vad händer när man trampar på footswitchen? Jag begriper då inte.
http://ampwares.com/schematics/champ_12.pdf

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


13 Dec 2016, 22:38
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Det är en lite klurig koppling för att få till det så att antingen den ena eller den andra av optokopplarna är aktiva. När lysdioden i LDR1 är tänd aktiveras volymkontrollen för Clean-kanalen, samtidigt som signalen mellan andra och tredje steget sänks rejält. När lysdioden i LDR2 är tänd aktiveras Gain och Volymkontrollerna för Overdrive-kanalen.

När footswitchen är öppen (Distort) går det ström genom dioden till LDR2 och Overdrive-indikatorn. När footswitchen är sluten (Clean) sänker den också spänningen till LDR2 och Overdrive-indikatorn så att de inte kan lysa.

Också en smart lösning att fixa spänningen till switchningen genom att "stjäla" ström från katoden till slutstegsröret, istället för att ha en separat strömförsörjning för detta.

Ganska klurig krets det här. Foldback-reverb också. Många funktioner på bara 3 rör...

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


13 Dec 2016, 23:30
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Tack, det var klargörande!

Är det rätt tolkat att när clean är aktiverad så sker signalsänkningen mellan 2 och 3 som du nämner genom att signal dumpas till jord via gallerläckan R52/C8?
Och när overdrive aktiveras så bryts kopplingen till jord för både R52-linjen och cleanvolymen så att dessa är ute ur kretsen?
Och alla volympotar är i praktiken reostat som delar av signal till jord?

Vad ska man tro om dessa lösningar då? Good, bad or just ugly?

Reverbet m.m, tja... Har aldrig sett nåt sånt här förr. Reverbets drivtransistor får väl också sin ström från katoden?

Noterar även att anodspänning på slutröret är 480V, medan skärmgallret får ynka 242V. Vilka ljudmässiga följder har detta? Föreställer mig kyla och sterilitet...

Varför undrar jag detta? Jo jag har gått och köpt en sån här apparat, men den har inte anlänt ännu.
Att red knobs har sina egenheter var jag väl medveten om, men så här "egen" hade jag inte väntat mig att man lyckades göra Champen.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


14 Dec 2016, 11:00
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
LDR-motståndens motstånd blir högt när lysdioden är av. Hur högt beror på typ av fotomotstånd; brukar vara från några 100k till flera Meg. För den här kretsen innebär det att kontakten med jord bryts så att t.ex. volym/gain-kontrollerna är ute ur kretsen.

Reverbkretsen kallas "foldback". Dvs själva reverbet drivs paralellt med högtalaren av förstärkarens slutsteg. Utsignalen från reverbtanken förstärks (här av JFET-steget + ett rörsteg) och mixas sen in med den vanliga signalen före slutsteget. Det innebär att en del av reverbsignalen matas tillbaka in i reverbtanken igen, så man tycker det borde bli rundgång. Med lagom reverb-nivå så funkar det tydligen ändå.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


15 Dec 2016, 14:49
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
d95err wrote:
LDR-motståndens motstånd blir högt när lysdioden är av. Hur högt beror på typ av fotomotstånd; brukar vara från några 100k till flera Meg. För den här kretsen innebär det att kontakten med jord bryts så att t.ex. volym/gain-kontrollerna är ute ur kretsen.

Reverbkretsen kallas "foldback". Dvs själva reverbet drivs paralellt med högtalaren av förstärkarens slutsteg. Utsignalen från reverbtanken förstärks (här av JFET-steget + ett rörsteg) och mixas sen in med den vanliga signalen före slutsteget. Det innebär att en del av reverbsignalen matas tillbaka in i reverbtanken igen, så man tycker det borde bli rundgång. Med lagom reverb-nivå så funkar det tydligen ändå.


Ok. Jo det finns en trimpot för reverbet inne i chassit, och på schemat instruktioner för hur man "kalibrerar" det. Man vrider helt enkelt på tills oscillation uppstår.

Förstärkaren anlände i går och jag hann testa den en stund.
Cleanläget är väldigt volymsvagt, trodde först att det var nåt fel tills jag bytte till overdriveläge. Då blev det minsann livat i holken, även om det inte lät direkt vackert.
Slutsatsen är väl att den inbyggda dämpningen/spänningsdelningen påverkar så här pass mycket, och att det är så man tänkt att det ska låta. Det är nåt jag antagligen kommer att se över.

Overdriveläget, tja... Det är väl svårt att uträtta några mirakel där med detta upplägg i kretsen. Ska man alls använda det bör mängden gain minskas, eller volymkontrollernas svep ökas.
Nu får man ha gainratten på 0,5-1 för att hålla disten på någotsånär vettig nivå och overdrivevolymen på 1-2 för att matcha cleanlägets volym.
Ett märkligt upplägg. Men tanken har väl varit att cleankanalen ska gå rent hela vägen medan overdriveläget ska leverera nåt man tänkte sig var folkets ideal 1987.

Primära målet är i varje fall att maximera cleanlägets potential. Själva ljudet är hyfsat redan nu, och förutsättningarna finns ju där.

Det där med bara halva anodspänningen på skärmgaller är jag fortfarande nyfiken på. Är det ungefär som kall bias, rent ljudmässigt?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Dec 2016, 16:15
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Har pysslat lite, bl.a bytt plats på R21 och R52 för att minska dämpningen i cleanläget, och knipsat bort C8. Har bryggat gainpoten med ett 270K motstånd och od volympoten med 470K.

Skulle fortfarande vilja ha lite mer drag i cleanläget och minska gain avsevärt i od läget. Är dock lite tveksam till hur, då fysiska upplägget i princip bara medger typ byte av komponenter utan större ingrepp.

Är fundersam bl.a till R17. Den ligger väl på hela tiden och utgör shunt tillsammans med R16? Och vad händer då när man kickar in od och aktiverar gainpotens linje? R17 och gainpoten ligger väl då parallellt till jord, men vad leder det till?

Det är såvitt jag begriper de här variablerna som finns att labba med om man vill undvika större globala ändringar, riktigt hur begriper jag däremot inte riktigt.

Nån som skulle orka ta en titt och kanske komma med nåt tips?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Dec 2016, 22:10
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Kikat lite på schemat och i grund å botten kan du ju i princip lattja omkring med resistorvärdena tills du är nöjd kring det som går emot de två optokopplarna i det området där du varit och härjat med bla R21 och R52.

Jag antar att LDR1 och LDR2 går omlott. Innebär ju isf att den spänningsdelning som sker kring stegen behöver hanteras därefter. Ersätt R18 med en trimpott för clean tills du är nöjd med draget i den "kanalen"? Var medveten om att den linan ner mot R18 arbetar som gridläcka parallellt med R17. Iom att R18 ev ökas misstänker jag vidare att du kan skrota R22 helt.

Samma. Om gainkanalen e för mkt varför inte byta potten R19 mot en med lägre värde? Som gridläcka (observera då C10) arbetar ju den 1M potten parallellt med R17 den med. Iom att wipern arbetar som den gör ser ju gridanslutningen den inte tack vare just C10.

Får säga att som design sett känns den rätt mycket kaka på kaka.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Dec 2016, 01:43
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Tackar!
Det där med trimpot på R18 ska jag testa, eller åtminstone prova ett högre värde på motståndet.
Över gainpoten har jag som sagt lagt ett 270K motstånd, vilket om min matte stämmer betyder att poten i nuläget är 212K. Det resulterade i att gainratten blev användbar ända upp till närmare 2, mot 0,5 tidigare...

Jag har lite svårt att förstå hur 1M motståndet R17 inverkar i praktiken i förhållande till de båda "kanalerna", just iom att det hamnar parallellt med de efterföljande linjerna ner till kopplarna.

En tanke jag fick: Dra en tråd från ingången på volympot R13 till en pot vars utgång man kopplar till nedre änden av R20.
Tänker då att man får en extra gainkontroll/variabel shunt som endast har kontakt med jord när gainläget är aktiverat (och således inte påverkar cleanläget).
Eller tänker jag fel?

EDIT: Gjorde för tydlighetens skull en otroligt fin teckning av ovanstående idé. Tycks inte alls gå att ladda upp minsta lilla bild på forumet nu, så här är en länk
https://1drv.ms/i/s!Au5lC2JT6Ll0511CfOpO8Z_Z4Ugj

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


20 Dec 2016, 15:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Ja,din idé med extra gainpot är väl i allra högsta grad genomförbar.

Som en snällt ställd fråga undrar jag om du inte övertänker det hela lite.? Poängen e att det i grunden handlar om amplituder och är de för höga i ena läget och för låga i andra läget kommer ju detta eg ner till att just ifrågasätta det.

Just därför kan valet av tex trimpottar vara det logiska eftersom det ger dig mkt snabba justeringsmöjligheter. På det får jag säga att även om pottar,i de flesta former som vi använder de,i effekt är en kolresistor så anser jag att "snacket som går",att det påverkar ton så förbannat illa,är gravt gravt överdrivet.
Oavsett skall det som jag ser det vägas mot fördelarna tex en trimpot kan ge.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Dec 2016, 04:00
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Racing wrote:
Ja,din idé med extra gainpot är väl i allra högsta grad genomförbar.

Som en snällt ställd fråga undrar jag om du inte övertänker det hela lite.? Poängen e att det i grunden handlar om amplituder och är de för höga i ena läget och för låga i andra läget kommer ju detta eg ner till att just ifrågasätta det.

Just därför kan valet av tex trimpottar vara det logiska eftersom det ger dig mkt snabba justeringsmöjligheter. På det får jag säga att även om pottar,i de flesta former som vi använder de,i effekt är en kolresistor så anser jag att "snacket som går",att det påverkar ton så förbannat illa,är gravt gravt överdrivet.
Oavsett skall det som jag ser det vägas mot fördelarna tex en trimpot kan ge.


Jo det är möjligt att jag övertänkt lite. Kanske beror på att jag till en början hade svårt att alls begripa hur detta med "kanalerna" fungerade.
Sen hade jag svårt att komma på nåt smart sätt att, som du säger, öka amplituden i clean och samtidigt minska i OD, speciellt det senare. En del av detta är uncharted territory för mig, därför har jag väl funderat lite extra för att få klart på hur det funkar.

Nu tyckte jag ju iofs sig att min nya ide var väldigt enkel och t.o.m. lite smart såvida den funkar :wink:

Men jag kan säkert labba med R18 och kanske några av spänningsdelarna ännu. Hur lågt kan man tänkas gå med gainpoten, ska man ner till trakterna kring 15-25K? Här blir det av praktiska skäl fråga om att tjuvkoppla med motstånd tills man hittar lagom värde.
Sen ska väl volympottarna i detta fall inte ens kunna påverka tonen eftersom ingen hörbar signal passerar dem.

Såhär ser maskinen ut på insidan ifall nån är intresserad. Det är väl inte till alla delar såsom man skulle önska att det såg ut inne nåt som det står Fender på.
Förstärkarn dras f.ö med ett brum som tycks vara typfel på dessa. Kan väl vara glöden eller strömförsörjningens närhet till slutröret kanske. Nån på internet hade tydligen fått bort det genom ökad filtrering. I denna ska väl lyterna bytas i varje fall.

https://1drv.ms/i/s!Au5lC2JT6Ll051ed6AUoZIB_OlyH
https://1drv.ms/i/s!Au5lC2JT6Ll051hEJscQmPsWq7bs
https://1drv.ms/i/s!Au5lC2JT6Ll051sVIEzlkg3lC7_r

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


22 Dec 2016, 12:52
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Börja med att se till att den lyder under "den gyllene regeln".
Finns ett antal Fender maskiner där detta inte tagits hänsyn till,och som då mkt riktigt brummar. Det blir ÄNNU viktigare i SE maskiner eftersom de saknar fasutsläckning.
IC tjafset gör du lika bra i att byta ja.

Med det sagt,se till att den just hanterar det med jordning enl Kirchoff som första steg och provkör därefter. Behöver den mer glättning i det läget kommer den berätta det för dig. Om den gör,vilket inte är helt osannolikt,så addera inte kapacitans lite taffligt utan FLYTTA på hur mycket i framför allt första smäll och gör det rejält.

Ja. Man kan räkna på hur mkt det behöver attenueras mellan stegen. Visst kan man det,men ärligt sagt tror jag du kommer vara mer pricksäker genom att göra praktiska prover. Det handlar trots allt till slut om vad dina öron säger.
Däremot har du en poäng i att inte använda större värden på pottar mm än nödvändigt iom att OM DE SITTER I SIGNALVÄGEN kan du tappa diskant.
Pottar mot backen är en annan femma.

1M ohms resistorn där emellan stegen och hur det samarbetar med de andra resistanser som slås i och ur. Anledningen till den 1M resistorn är enkel och det är att oavsett om man växlar fram och tillbaka mellan kanalerna så tappar gridden ifråga aldrig kontakt med backen,och därmed inte sin bias.
Alla DC bundna resistanser (lite galet förklarat) som vetter mot backen arbetar tillsammans. I detta läget innebär det att du har olika storlek på gridläcka beroende på "mode" maskinen är ställd till. Dvs clean eller lead. Mao är det inte så märkligt det där. Antingen sitter resistorerna i serie eller så arbetar de parallellt. Inte mkt mer med det.

Försök att undvika det där med "kaka på kaka" tänket vad avser att brygga med resistorer. Det ger bara ett trassligt intryck och blir mer svåravläst. I de lägen du behöver kunna variera resistorvärden är isf en trimpot alt en konventionell pot en bättre,och mer ingenjörsmässig,lösning. Var sak har sitt användningsområde liksom...

"Den gyllen regeln" så.
Den innebär att elektrolyten som tar första smäll skall vara det ABSOLUT första bryggans minus ser. Om detta sker på kortet eller i chassi är totalt underordnat. Nu vet jag inte hur det ser ut i en modernare Champ,men undersök det.
Om något går in före jordningen av den elektrolyten så kapa lytens jordbana och ersätt med kabel/hardwire så att det jag beskriver blir effekt. Säkra kabeln med lim mot kortet vid behov. Om så löda en sådan kabel direkt till bryggans minus,där den fäster i kortet.
Som sagt,finns ett antal Fender maskiner som felar på denna punkten och mycket riktigt brummar dessa som skam.

Om det i sin tur kan misstänkas vara glöden som skapar det...mnja.
Kolla först så att inputjacket jordar i samma punkt som 1a gainsteg. Detta är direkt imperativt med. Alltså INTE "jorda via hejpådig och allt som är ivägen utan DIREKT i jordningen av 1a steg. Vid behov,gör som ovan. Kapa ledningsbana med Dremeln och ersätt med kabel.

Om du sedan vill skapa ställbar glödbalans är det enkelt. Se till att ingen av glödens tappar har kontakt med chassi/jord/nolla mer och löda därefter in en 500 Ohms 1/4w trimpot mellan glödens två sidor med resp ytterben och dra den pottens wiper till jord.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Dec 2016, 13:51
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Tackar stort för de tipsen!
När jag skrev om glöden som ev. brumkälla glömde jag bort att jag ju provat rycka förstegsrören, och brummet var fortfarande kvar.

Sen har ju denna en speciell lösning i strömförsörjningen som jag personligen inte stött på tidigare, som synes på schemat.
Ärligt sagt är jag fortfarande inte helt 100 på hur distributionen och likriktningen egentligen funkar där.
Resultatet är ju uppenbarligen full sekundärmatning på B+ och halva till A+ och C+. Där kommer ju också detta med halverad spänning på skärmgaller in i bilden.

C103 är väl då första filter och direkt sammanhörande med B+. Sen ser det ju åtminstone på schema ut som att A och C jordas tillsammans, oklart då om samma punkt även delas med B, det får jag titta på.
Det vore väl bättre om B och C (som endast matar skärmgaller) delade jordpunkt?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


22 Dec 2016, 16:21
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Lösningen kallas spänningsdubblering.
Googla "voltage doubler" så finns det förklaringar på det hela.
Imperativet blir mao att lyten C103 jordar i exakt samma punkt som dioden D102
C102 och C25 får gärna jorda i absoluta närheten av punkten ovan. Dock inte I den.

C101 och C103 på 47uF vardera e dock relativt lite kapacitans för en SE maskin. Gör inget om du skottar upp det värdet rätt rejält. Jag hade inte dragit mig för att prova antingen 100uF alt tom 220uF.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Dec 2016, 00:31
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Funderar på om ett KT66 vore susen i denna. TungSol har en variant som ska dra 0,9 A i glödström
http://www.tungsol.com/specs/kt66-tung-sol.pdf
Något som talar emot att det skulle funka?
Har ett par Gold lion liggande men vete tusan om jag vågar sätta i ett sånt, ifall trafon inte pallar med glödströmmen.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Dec 2016, 00:49
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Skall jag vara helt ärlig,vad är vitsen menar du?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Dec 2016, 04:22
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Racing wrote:
Skall jag vara helt ärlig,vad är vitsen menar du?


:lol: Ska ge ett svar när jag provat.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


28 Dec 2016, 10:56
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Har fått lite komponenter, tyvärr inte allt jag skulle ha men, nu är det liv i maskinen igen.
Elektrolyter bytta, allt i filterväg som i original förutom C101 som blev 80 uF istället för 47. Tänkte gå högre på C103 också men den kom inte med posten.

Att jorda C103 i samma punkt som D102 gick med lite MacGyver-metoder, men flera andra komponenter jordar fortfarande på samma bana så om det var nån större vits är jag osäker på.
Drog om glöden lite med ordentligt tvinnade trådar på samma gång. Glöden ligger för övrigt kring 5,7-5,8V under last och kanske är det nåt med trafon eftersom spänningarna överlag är lägre än på schema.

Brummet minskade en liten aning men är tyvärr inte borta. Kanske borde man se över jordningen ordentligt, men då krävs det betydligt större ingrepp. Det är väl inte uteslutet att någon ytterligare enskild förändring skulle fixa det, men då skulle det gälla att lokalisera det exakta problemet...

Efter detta bytte jag katodlyterna i försteget. Tyvärr då inte den på slutröret, hade inte observerat att C17 ska vara 220uF, hur nu det kommer sig...? Tittade slarvigt på schema och tog den för 22uF, vilket i mina ögon hade varit ett mer normalt värde.

Dessutom upptäckte jag att det dolt mellan två potar gapade en tom plats där avkopplingen på V1B ska sitta, så där har nån varit och opererat. Tänkte att det kanske bidragit till det lite lama cleanljudet och la dit en 10uF som jag hade i lådan (0,68 på schema). Bytte samtidigt R18 till 15K.

Och ja, nu blev det drag, twang, sprill eller vad man nu vill kalla det, det började låta Fender om den rena "kanalen". Det ljudet kan jag leva med.

Delvis smittade det av sig till od-läget också vilket väl inte var optimalt. Det låter inte direkt illa, men gainratten är då användbar mellan 0 och 1, och vid det laget är det redan hårdrock.
Dessutom får gainpoten inte tyst på signalen fast den står på 0, men det är kanske givet som kretsen är funtad?
Nån lösning ska i varje fall till ännu för att minska den absurda mängden gain i od-läget.

Emellan ovannämnda operationer limmade (!) jag för övrigt fast reverbtanken som lossnat. Om nån absolut vill veta så består denna av en hopvikt bit kartong som suttit limmad mot botten av chassi med lite skumgummi emellan. Don't ask... får väl räknas som standardservice på denna modell. Byta elektrolyter, limma reverbet... Reverbet låter hursomhelst just som var och en mot denna bakgrund kan föreställa sig, så tillsvidare är det gott nog om det åtminstone hålls på plats rent fysiskt.

Skulle ha satt i en Celestion G12H Anniversary också, men inte heller den behagade firman leverera.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


14 Jan 2017, 00:56
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Alltså det här brummet.... Fortfarande inte acceptabelt.

Brummet (50 hz) är som starkast med cleanvolymen på 0. När man skruvar upp lite blir det svagare. Detta i cleanläge.
I overdriveläge ökar brummet något när man vrider upp volymen.
Om båda volymerna står på 0 och man växlar mellan kanalerna så är brummet starkare i cleanläge.

Vad säger detta? Är det en ledtråd till att lokalisera källan?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Jan 2017, 00:57
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Låter ju jordloop eller brist på jordreferens.

Meeen...svårt som fan att säga över internet. Mycket.

Vad händer med brummet om du tar ur rör efter rör "framifrån" räknat?

Saken är den att när man designar kring tex Kirchoffs lagar så är det inte ett "kanske" med i det. Om man gör det efter boken BLIR det rätt,punkt och slut,varför ifall du gjort detta så är det skäligt att ngt inducerar brum någon annanstans i kedjan. Leta reda på var.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Jan 2017, 01:01
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Tackar för responsen och tipsen i varje fall!
Som sagt C103 och D102 är nu jordade i samma hål, men det är fortfarande annat som jordar på samma bana på kortet, vet inte vad Kirchoff säger om den saken.
(Beklagar att jag inte fått upp schema synligt i inlägg, ska försöka ordna det plus bilder).

Att rycka förstegsrören påverkar inte brummet nämnvärt men jag ska kolla lite på det ännu.

Det här felet tycks åtminstone höra till designen.
Läste nånstans på nätet att nån smällt i 220uF på C101 och C103 och fått tyst på eländet. Det vore ju en quick fix även om det kanske inte är "rätt" sätt.

Racing wrote:
Låter ju jordloop eller brist på jordreferens.

Meeen...svårt som fan att säga över internet. Mycket.

Vad händer med brummet om du tar ur rör efter rör "framifrån" räknat?

Saken är den att när man designar kring tex Kirchoffs lagar så är det inte ett "kanske" med i det. Om man gör det efter boken BLIR det rätt,punkt och slut,varför ifall du gjort detta så är det skäligt att ngt inducerar brum någon annanstans i kedjan. Leta reda på var.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Jan 2017, 01:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Lynxtrap wrote:

Det här felet tycks åtminstone höra till designen.
Läste nånstans på nätet att nån smällt i 220uF på C101 och C103 och fått tyst på eländet. Det vore ju en quick fix även om det kanske inte är "rätt" sätt.


En single end måste ju ha mycket lågt rippel för att inte brumma. Jag skulle nog tom vilja ha ett PIfilter innan "B+"

_________________
Johan Hansson


15 Jan 2017, 13:47
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Tubis wrote:
Lynxtrap wrote:

Det här felet tycks åtminstone höra till designen.
Läste nånstans på nätet att nån smällt i 220uF på C101 och C103 och fått tyst på eländet. Det vore ju en quick fix även om det kanske inte är "rätt" sätt.


En single end måste ju ha mycket lågt rippel för att inte brumma. Jag skulle nog tom vilja ha ett PIfilter innan "B+"


+1

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Jan 2017, 13:54
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Choke, motstånd, direkt efter D101? Funkar C101 då som ena lyten i filtret, plus att man sätter till en före choken?
Tänker på detta med spänningsdubbleringen.

Jag lyckas ju då ladda upp bilder till det här forumet vi typ 0,01 % av försöken, men här är en länk igen. Nu kan inte the dimensions of the image be determined.

https://1drv.ms/i/s!Au5lC2JT6Ll06C6_xn4kwXCwNvwY

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Jan 2017, 23:38
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Jordfel, rippel. Tror att båda svaren är rätt.

Märkte i kväll att det värsta brummet, det som ändrades med volympotarna, försvann när jag böjde lite på kortet. Lokaliserade det på ett ungefär och lödde om lite misstänkta punkter, och oljudet var borta.

Kvar finns ett svagt brum som är opåverkat av allt, dock svagare nu än innan jag började jobba med maskinen. Går att leva med sålänge man inte ska ha den i studio, men jag ska ännu testa att gå upp i kapacitans i filterdelen.
Kan bli knepigt att få plats med något pi-filter.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


16 Jan 2017, 21:09
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Mm,men annars e Johans idé med en choke och glättning innan du tar ut ngt som helst inte helt dum.
Choker skall ju "egentligen" användas för rippelkontroll och till det är de ganska effektiva om de dimensioneras vettigt.
Nu är problemet i sammanhanget att om den där puffran är tänkt att ge ngn effekt blir det en ganska rejäl choke om det hela skall hänga med menar jag.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Jan 2017, 00:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Grejen med single end är väl att de ska gå på näst intill max ström hela tiden så chockens behöver bara dimensioneras efter strömtålighet inte att den behöver låg DC resistans. Sen beräknas ju induktansen efter vad man har för kondingar vilket ska vara brytfrekvens en tiondel mot rippelfrekvensen dvs 10Hz. Jag antar att man kan lägga till DCresistansen i beräkningen med typ så där http://sim.okawa-denshi.jp/en/RLClowkeisan.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor-input_filter

_________________
Johan Hansson


17 Jan 2017, 18:05
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Så var mer filtrering provat. Och brummet blev värre.
Det är nåt som är fel med skiten, men vad vete tusan. Det här kan inte bara vara rippel? Ok om det inte hade blivit nån skillnad, men det kan väl åtminstone inte börja brumma mer om man går upp i filtrering?
Undrar lite om det är nåt fysiskt, så att det påverkas av själva hanteringen med lödning, placering av lyterna eller liknande.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Jan 2017, 00:46
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur saker funkar: Champ 12
Ja, det var en lödning igen.
220 + 220 som första filter nu då, och 80 på skärmgallermatningen. Och visst blev det tyst, nästan helt tyst. Det hörs fortfarande ett svagt brum i ett tyst rum eller om man lyssnar nära högtalaren, men det tror jag man får leva med sett till förutsättningarna. Projektet får anses vara avslutat åtminstone i väntan på ny högtalare och såvida det inte tillstöter några komplikationer.

Bifogat schema över hur det hela slutade. Tack alla som bidragit med kunskap!


Attachments:
champ_12-mod-rev2_webb.jpg
champ_12-mod-rev2_webb.jpg [ 102.96 KiB | Viewed 9872 times ]

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
19 Jan 2017, 22:26
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 28 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.