View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:08



Reply to topic  [ 2 posts ] 
Davoli Super Studio 72 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Davoli Super Studio 72
Image

Jaha. Varför i hela helvete letar man reda på en gammal Davoli kanske nån tänker? Ja..asså.. Kay lirar bas med mig i ett av banden och han trubadurar lite med vid sidan av. I det har han tidigare släpat runt på "småttingar" med ett par EL-84 i arslet och ibland upplevt att det hela blir bra kort i rocken tex vid bluesjam osv.
Så han frågade mig om jag inte kände till ngr combos med lite mer mos i ryggen,men som fortfarande var av vettiga proportioner och vikt.
Vi snackade initial om en tysktillverkad Suprem Club DL...men det var inte riktigt hans grej varför jag snokade vidare och hittade denna Davoli till honom nere i Österrike.
En kille jag hjälper lite på plats var snäll nog att åka å hämta den och posta den till oss här i Sverige.

Image

Tyvärr visade det sig att frakten gått hårt åt den gamla maskinen. Slutrören,som sitter som par,hade ryckts ur sina socklar och det ena av de..där hade nippeln längst upp till anodmatningen gått av. Ngt som jag iofs fixade snabbt,men med allt sagt så var röret nog gone by west iaf för vid lite last kom det att slå blixtar i det.
Inte helt bra.

Image

Det här rör sig då om en rörhybrid. Transistor preamp och rörslutsteg. Eller ja..faktum är att det sitter en flaska i slutstegsdelen av den innan PI´n med så...jaja...ni hajar. (Mao ganska låg ingångssignal mot "slutstegsdelen")
Ambitionen e dock stenklar och det är att rota runt i den så den blir till en helröris. Gamla grejer brukar ju vara väl tilltaget,och se så är det även i detta fallet.

Image

Maskinen har alltså ganska kompakta mått och väger "halvt" ringa...20kg. Mao,man överlever. Elementet slår iaf mig som ett RCF och det visar sig att det i likhet med andra RCF element från tiden faktiskt låter riktigt vettigt. Efter att ha lattjat lite med den efter att ha sett till att den är säker tror jag en vettig gissning om effekt är i häradet av 30-40 watt eller så.

Image

Ja asså...det där e ju inte speciellt sexigt va. Inte mycket som lyser där direkt,och skulle det göra e det nog en ganska rejäl kvittens på att något e fel!!!! :mrgreen:
Men iaf en preamplåda av väl tilltagna proportioner. Gott och väl med det liksom... Vi kommer ha gott om utrymme att göra det vi vill.

Image

Nä,då är väl det där mer intressant. Får lite DNS vibbar av det (Supreme 120) och...där är väl eg bara en likhet till och det är typen av slutrör. EL-504.
Är en flaska jag arbetat med tidigare och kommit att tycka om.

Efter att ha kollat ESR på lytar så tog jag mig för att byta kopplingskondensatorerna mellan PI och slutrören. Det som satt där var av typen "tropical fish",och de uppvisade klara sprickbildningar så jag tog det säkra för det osäkra direkt. För övrigt hade originalen milt sagt tilltagen kapacitans med sina 470nF.

Då maskin har fått sig en vända i transporten visade det sig att fästöronen för trafona osv var skeva de med,och med det hade momentet släppt för skruven som håller de mot chassit. Iofs inte världens ände om det inte vore för att skyddsjorden satt monterad i en av de.
Så..ut med trafona och rikta fästöronen å i samma veva gavs skyddsjorden en egen anslutningspunkt i chassit.

Igång med härligheten och studera...åsså prova praktiskt. I det läget som sagt så fick ena slutröret hicka (det jag reparerade) i att det bokstavligt slog blixtar i det då det fick lite last.
Nu bär det sig inte bättre än att jag har ngr EL-504 liggande så problemet var lättavhjälpt.

Dit med ett par 1 Ohmare över slutrörens katoder vs chassit å igång med det igen. I det att jag provade lät det fanimig sådär,som bäst. När jag kollade bias så visade det sig att den landade på 4-6mA per rör. Tror fan det lät sådär... Så det justerades upp till 35mA och B+ kollades.
Visar sig att dessa Davoli har likartat B+ som tex tysktillverkade Klemt B-30 serien,som ju använder EL-504 de med. ~340VDC...kommer å funka i detta fallet då EL-504 är ett mycket "brett" rör i min erfarenhet. Ger man de tex omkring 500VDC i anod levererar de ju mos som fan rent ut sagt.

Nåja. Upp med bias och så provade jag. Å såhär ligger det till,en Davoli Super Studio 72 gör EN grej. Cleant.
Tog mig då för att byta ut den ena ECC-82´an mot ett ECC-83 å se nu började det hända grejer! Inget annat matchat,bara dit med 83´an.
Jo. Nu vart det lite mer fart i den. Distar tom..

Nu hann jag å Kay i princip bara stämma av som kortast ikväll med tanken e solklar,vilket innebär att transistor preampen kommer pensioneras.
I samband med det är jag faktiskt osäker på om man skall bibehålla kretskortet för slutrören osv. Fan vet om inte det vaknaste är att sätta även PI flaskan i preamp boxen upptill i maskin.

Jaja. Lär visa sig.
Summering? Ja,Davoli e ju inte direkt det vanligaste på våra breddgrader och deras rykte är väl..."varierande". Bla beroende på modell och ålder.
Just denna då skulle jag utan att blinka rekommendera tex en jazzkille eller blues dito som inte lirar distat att kunna skaffa och enbart renovera å köra som den står.
De stora fördelarna då utan tvivel och tvekan maskinens vikt,storlek,effekt samt ton.

Kul grej! Nu får vi väl se var det tar vägen tids nog detta. Den gode Kay får väl börja med att bekanta sig med den.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Jan 2017, 00:52
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Davoli Super Studio 72
Kay var förbi med innankråset idag och vi resonerade lite om hur göra.
Tanke 1 här blir väl att vi ger oss i kast med slutstegsdelen och frågan är väl var man skall lägga ribban.

Anledningen till att jag tar upp det är att slutstegsdelen nu iofs sitter innaför en bakre "vägg" och därmed är elsäkrad i sig men samtidigt..av ngn anledning har italienarna valt att sätta chassit "upp å ner".

Image

Som ni ser står chassits kortsidor rakt upp och "basplattan" som allt är monterat emot ligger sedan mer eller mindre kloss an mot cabbens trägolv. Så mkt jag är med i matchen kring "väggarna" på chassit så blir det som byggsätt inte direkt det mest elsäkra man kan tänka sig.

Så jag menade att det kanske rent av var ide att kröka till ett nytt chassi av aluminium och sedan skrota kortet som sitter där helt och hållet. Iom det få dit ett IEC uttag,de säkringar som anses vettigt....få trafona på "utsidan" chassit i normal mening å i sin tur komplettera det hela med keramiska,eller liknande,anslutningar för slutrörens toppanoder.

I sin tur ersätta original kablaget mellan slutstegsdel och preamp del med mer modern sockel. Original används en noval dito,vilket ju Italienarna hade pippi på en period. Kanske inget större fel i det i sig men det skulle då fan rakt kännas BRA mycket bättre med en modern lösning med låsning. Helt klart.

Isf skulle det nog vara idé att se om man kan raka fram ett par magnovalsocklar för chassimontage.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Jan 2017, 02:12
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.