View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:23



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Line 6 UX2 svag signal 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Line 6 UX2 svag signal
Nån här som använder Line 6 UX2 eller motsvarande interface? Det är ett bra tag sen jag skaffade den men har egentligen inte använt det förrän nu.
Problemet är att signalen via instrumentingången är så otroligt svag, och det verkar inte finnas något sätt att höja den vare sig via hård- eller mjukvara. (Balanserade/mickingångarna har fysiska volymkontroller).

Att få upp volymen i efterhand är ju i sig inget problem, via pluggar, normalisering osv.
Men iom att jag spelar in endast den torra signalen från gitarr/bas kan det ju inte vara bra för ljudkvaliteten att den blir så svag? Dvs upplösningen måste ju bli väldigt låg, och det kan heller inte vara bra med tanke på brus. Det hela verkar helt enkelt inte vettigt.

Har inget mått på hur svag signalen är, men det är alltså på den nivån att vågformerna knappt syns vid "normal" visning i Cubase när man spelar in gitarr och bas med vanlig singlecoil output.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Jan 2017, 11:52
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 598
Post Re: Line 6 UX2 svag signal
Det är inte så att den har två ingångar, en för aktiva instrument och en för passiva? Eller att det finns en "pad"-knapp som du har råkat trycka in?


09 Jan 2017, 21:31
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Line 6 UX2 svag signal
iStofil wrote:
Det är inte så att den har två ingångar, en för aktiva instrument och en för passiva? Eller att det finns en "pad"-knapp som du har råkat trycka in?


Absurt nog har den en paddad ingång också. Vilka slags monsterpickups som kan tänkas alstra för stark signal genom den här apparaten kan jag inte föreställa mig, men det är alltså inte den ingången jag använder, utan den normala.

Jag har ingen erfarenhet av andra såna här digitalt anslutna interface, men det verkar ju märkligt om man ska behöva förförstärka signalen för att få vettig nivå på torr signal. Speciellt som man väl tänkt sig att apparaten framför allt ska användas av gitarrister.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Jan 2017, 22:05
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 598
Post Re: Line 6 UX2 svag signal
Jag googlade just "line 6 ux2 low input level" och det verkar vara fler som upplever samma sak och enligt Line6 ska det inte vara något problem eftersom signalen är digital och ska inte degraderas genom att höja den i inspelningsprogrammet. Så det kanske helt enkelt bara är så :roll:


10 Jan 2017, 02:18
Profile
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: Line 6 UX2 svag signal
Skumt! Jag använder ett sådant interface sedan säkert 5-6 år tillbaka. Har inget sånt problem.
Har till och med varit tvungen att använda "pad"-ingången när jag använt vissa pluggar, tex TSEX50 (passiva mickar).

Blir det rent praktiskt ett problem när du slänger på någon plug eller re-ampar? Kan det vara något i själva "visningen" I cubase?


Kan kika lite när jag kommer hem ikväll. Men jag har ett minne av att inställningsmöjligheterna är begränsade när det gäller instrumentingångarna (märkligt nog kan man tycka)


10 Jan 2017, 13:04
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Line 6 UX2 svag signal
Jo jag har googlat också men inte hittat något klart svar. Märkligt om inte alla av samma modell beter sig likadant.

Som sagt, volymnivån i sig får man ju upp på ett antal olika sätt med pluggar, normalisering eller t.o.m via medföljande programmet Gearbox som liksom jobbar "inne" i interfacet - men det förutsätter då att man sätter på en plugg och maxar den.
Att få ljudet att höras i lyssning är inte heller ett problem eftersom jag då använder sound från Amplitube m.m vid inspelning.

Men jag vill inte spela in processat ljud utan en torr signal för att skruva till slutligt sound i efterhand.
Och jag kan ju inte begripa annat än att kvaliteten blir lidande vad gäller upplösning och dynamik om signalen är så här svag, även om den transporterats digitalt från interfacet?

Jag ska experimentera lite och prova att normalisera ett inspelat spår och kolla hur det egentligen låter torrt.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


10 Jan 2017, 17:01
Profile
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: Line 6 UX2 svag signal
Kollade lite snabbt i kontrollpanelen och det finns ett reglage för att ställa in nivå, både för lyssning och inspelning.
Dessa borde ju vara 100% men kan vara värt att kolla. Bifogar bild:

Image

Kan ju även kolla drivrutin, är inte säker på om jag har den senaste men den har nog inte uppdaterats på länge misstänker jag.


Spelade in några ackord med min tele (singlecoil) genom normalingången (inga pluggar). Vågformen ser kanske lite klen ut men det beror ju på hur man zoomar in den.
Men jag kan ju se att den peakar på drygt -11db vilket är mer än nog. Jag brukar sikta på -18 ungefär. Det borde gå att se i din DAW vilka nivåer du verkligen får in.
Bild:

Image


10 Jan 2017, 20:06
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Line 6 UX2 svag signal
Tackar Bysen, men märkligt nog har jag inte den menyn som du visar. Så här ser det ut när jag öppnar kontrollpanelen.
I Windows inbyggda "mixer" har jag alla kontroller på max.


Attachments:
UX2.jpg
UX2.jpg [ 22.68 KiB | Viewed 3257 times ]

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
11 Jan 2017, 22:47
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Line 6 UX2 svag signal
Hmm... Nu har jag troligen löst problemet. Verkar som att man måste köra Pod Farm standalone parallellt med Cubase, och då ställa nivån på mixern i Pod Farm. Om man väljer "record dry input" i Pod Farm så spelas endast det torra ljudet in, men man hör det "våta" ljudet i monitor. Vid bara ett snabbtest så gick det att få en acceptabel nivå på bas med alla reglage i Pod Farm på max.
Av allt att döma är man då låst vid att använda något sound från Pod Farm som lyssning när man spelar in om man vill få en vettig nivå på inspelad torr signal, men det ska jag utforska närmare. Snabbt testat så är det Pod Farmen man hör oavsett om man aktiverar spårets monitorering i Cubase eller inte.

Ur manualen om att ställa inputnivå vid inspelning:
• If you are using POD Studio/TonePort/GuitarPort hardware and not running POD Farm 2 in
standalone operation, then you’ll need to use your guitar’s volume knob, the hardware’s Mic
Gain knob, or the volume on the external device plugged into any Line In.


Den idiot som tänkt ut detta har naturligtvis avsett att man enbart ska använda Pod Farm och ingen annan mjukvara.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


12 Jan 2017, 00:05
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Line 6 UX2 svag signal
Jag har aldrig använt pod-farm men Line6 Gearbox kör jag med som mellanprogram och sedan in i valfritt inspelningsprogram, jag kör Garageband. Har aldrig haft problem med några låga levels med min UX2. Inne i Gearbox finns även en +18db-knapp som kanske kan vara behjälplig till herrn? Väl i Gearbox är det ju bara att köra alla prylar avstänga dom man inte vill använda något utan köra detta senare i sitt inspelningsprogram.


16 Jan 2017, 18:35
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Line 6 UX2 svag signal
Donatello wrote:
Jag har aldrig använt pod-farm men Line6 Gearbox kör jag med som mellanprogram och sedan in i valfritt inspelningsprogram, jag kör Garageband. Har aldrig haft problem med några låga levels med min UX2. Inne i Gearbox finns även en +18db-knapp som kanske kan vara behjälplig till herrn? Väl i Gearbox är det ju bara att köra alla prylar avstänga dom man inte vill använda något utan köra detta senare i sitt inspelningsprogram.


Ok, ska utforska Gearbox lite mer, en +18 knapp har gått mig förbi.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


16 Jan 2017, 22:37
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Line 6 UX2 svag signal
Garbox:
+18 sitter mellan vu-mätarna.
Sen har du två rattar längst upp där du ställer monitor volume samt out to hardware. Finns även straxt under +18 även en volymratt för record.
Får du dålig volym efter att ha utforskat dessa verkar det som att du har något knas.

UX2: volymmässigt på själva ljudkortet rent fysiskt brukar jag ha på ca kl 13. Brukar räcka vid tex sång.


17 Jan 2017, 15:00
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Line 6 UX2 svag signal
Donatello wrote:
Garbox:
+18 sitter mellan vu-mätarna.
Sen har du två rattar längst upp där du ställer monitor volume samt out to hardware. Finns även straxt under +18 även en volymratt för record.
Får du dålig volym efter att ha utforskat dessa verkar det som att du har något knas.

UX2: volymmässigt på själva ljudkortet rent fysiskt brukar jag ha på ca kl 13. Brukar räcka vid tex sång.


Ok, tack för det, ska kolla så fort jag får tid.
Instrumentingångarna har inga fysiska volymrattar på apparaten som ju mick- och linjeingångarna har. Jag har inte haft några problem när jag spelat in med mickar via de ingångarna.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


17 Jan 2017, 16:06
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Line 6 UX2 svag signal
Hittade +18-knappen i Gearbox och det verkar funka! Tackar för det.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Jan 2017, 23:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.