View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:04



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Små justeringar som gör stor skillnad - mickhöjd! 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Små justeringar som gör stor skillnad - mickhöjd!
Min Rickenbacker 340 från 91 har känts lite trött i jämförelse med mina andra guror.

Bytte till nya strängar från Daddario Flatwounds till Daddario Pure Nickel - båda 0.11. Blev lite bättre, men fortfarande lite låg output och "klent" ljud. Det är två High Gain i hals och mitt och en HB-1 i stall.

Lödde in en high pass kondning på 5:e (påverkar bara hals och mitt). Blev bättre på det sätt jag ville, men grundproblemet kvarstod - vilket jag visste innan denna mod.

Sen slog det mig att jag aldrig brytt mig om att försöka få till mickhöjden då de kändes som om de satt på ok avstånd från strängarna. De går ej heller att höja mer då expander-materielet var så komprimerat så att det inte höjdes något när skruvarna lossades. Så detta har fått vara.

Men igår slog jag slag i saken och monterade bort den gamla expandern och skar till nytt och fräscht. På bilden syns lite spill, men man ser skillnaden...
Image

Började skruva och insåg att just dessa pickuper gick att justera väldigt nära utan stringpull eller annat konstigt. Humbuckern kunde jag justera så nära som det bara gick och jädrar vilken skillnad det blev! Lärdomen av detta är att alla mickar verkligen inte beter sig på samma sätt...

Image

Image

Kunde för första gången höra "the Rickenbacker jangle" som de förknippats med - men som jag aldrig hört.


10 Jan 2017, 15:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Små justeringar som gör stor skillnad - mickhöjd!
Ja inte bara volymen, utan även tonen förändras vid olika avstånd till strängarna. Undrar hur många det är som bytt mickar på sina gitarrer utan att först ha provat olika mickhöjd?

_________________
pudas


10 Jan 2017, 17:41
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Små justeringar som gör stor skillnad - mickhöjd!
pudas wrote:
Ja inte bara volymen, utan även tonen förändras vid olika avstånd till strängarna. Undrar hur många det är som bytt mickar på sina gitarrer utan att först ha provat olika mickhöjd?


*räcker upp en hand*


10 Jan 2017, 18:22
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Små justeringar som gör stor skillnad - mickhöjd!
pudas wrote:
Undrar hur många det är som bytt mickar på sina gitarrer utan att först ha provat olika mickhöjd?

Alla Ljudbojare 8)

_________________



11 Jan 2017, 10:42
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Små justeringar som gör stor skillnad - mickhöjd!
pudas wrote:
Undrar hur många det är som bytt mickar på sina gitarrer utan att först ha provat olika mickhöjd?


Det beror på, ibland byter man ju utan att ens ha kopplat in gitarren av anledningen att man vet att man vill ha en helt annan sak ut av instrumentet.
Annars justerar man väl alltid in mickarna på varje instrument? Annars är man ju galen :D

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


11 Jan 2017, 10:56
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.