View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:14



Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Förstärkare som fungerar bra vid låg volym? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
makatech wrote:
Jag gillar den här tråden eftersom jag tyvärr bor i lägenhet.

Goran & lpstd: Varken sig Laney LC15R eller CUB10 har väl utgång för hörlurar, hur löser ni det?

Kör ni via dator och ljudkort när ni behöver spela med lurar eller ni har sällan det behovet?

Jag spelar aldrig med lurar. Skulle det behovet uppstå så har jag ju ingen hjälp av en rörstärkare. Då kanske jag skulle prova en sån här liten plugg:

Image


04 Jan 2017, 10:55
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Jag har stärkare i gårdshuset, men amplugen är ju guld i soffan när barnen somnat. Älskar ljudet dessutom 8)


04 Jan 2017, 10:57
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Finns ju dock rörförstärkare som har hörlursuttag sedan hur de rent tekniskt löst det vet jag inte.

En variant jag funderat på med min Marshall DSL1 50th Anniversary Edition (en röris) är att köra via DI out in i datorns ljudkort, dra ut kabeln från Marshallens högtalarlåda och sedan via lurar från datorns ljudkort men å andra sidan har jag nu en Yamaha THR för det behovet.

I kommentatorsfältet i den här videon står det varje fall att det ska gå
https://www.youtube.com/watch?v=lYVC-wbCYcQ

"If you leave the speaker plugged in to the amp, then DI and speaker can work. But if you disconnect the speaker cable from the amp, the amp will detect it and a pad is used to protect the amp while you use the DI."

Möjlighet att lira med hörlurar är för mig viktigt.

lpstd wrote:
Jag spelar aldrig med lurar. Skulle det behovet uppstå så har jag ju ingen hjälp av en rörstärkare.


04 Jan 2017, 11:25
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Jag tror att man först behöver reda ut vilken typ av musik och spelstil det är frågan om, annars är det nog svårt att hitta en vettig lösning.

Trådskaparen heter "Jazzmaster". Om det betyder att han spelar jazz med stor halvakustisk, så blir det en typ av lösning, men om han spelar halvdistad indie på en Jazzmaster med liten Fender-kombo så blir det en annan lösning och om han spelar som min stora Jazzmaster-hjälte Jacob Binzer så blir det en tredje lösning eftersom han alltid spelar på på Marshall med 4x12.

Jag spelar faktiskt mest utan förstärkare när jag ska spela svagt. Det passar mig. Jag spelar ju typisk Marshall-musik på Marshall och Cornfordförstärkare och om det är sånt man gillar, så tycker jag att riktigt bra lågeffektsförstärkare funkar bra (T ex Cornford Harlequin eller Matamp Minimat), men man kanske inte kommer ner riktigt i "lyhörd-lägenhetsvolym".

Ska man ner riktigt lågt i volym så tycker jag att POD HDs Park-emulering fungerar om man gillar gamla Marshalls (POD HDs Marshall-emuleringar tycker jag däremot inte alls låter Marshall, utan mest apa). Vill man ha lite mer dist, så sätter man en riktigt bra Marshall-vänlig dist framför. (T ex en Fetto, eller kanske en Raptor eller Friedman, jag kör med Fetto Deluxe.)

Men om man är ute efter ett bra jazzljud, så är antagligen allt jag skrivit helt ointressant. :)

Annars tycker jag faktiskt det är lite störande när man spela på låg volym och direktljudet från gitarren hörs. Då spelar jag faktiskt hellre oinkopplat.


04 Jan 2017, 11:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Kanske fjantigt av mig, men jag gillar inte riktigt tanken på om man spelar i lurar med en massa dist, och någon annan måste höra det akustiska direktljudet från gitarren. Man spelar ju helt annorlunda om man har en fläskig dist som kan maskera en del misstag. I lurarna hör man något man kanske tycker låter jättebra och själv hör man inte hur illa det låter ut.

Dessutom skulle jag nog ha svårt att spela med en massa dist men helt utan rundgång. Tror det blir konstigt och torrt.


04 Jan 2017, 13:58
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Swart Space Tone Atomic Jr, 5W med reverb genom en 8" Weber Signature, sedan är det bara att bromsa lite med en Swart Night Light Attenuator & Stereo Drive. Tar den pedaler då? Jodå, helt ok! 8)

Dessa klarar jobbet, dessutom är det ju snyggt (säger frugan). :wink:

Har haft Swart AST Pro samt Swart STR-Tremolo vilka båda är snäppet bättre men fördelen med Atomic Jr är storleken eller ska man säga litenheten? :wink:

ImageImage

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


04 Jan 2017, 15:08
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Granis: Wow, fina grejer där :-) köpt från TGT11?


04 Jan 2017, 16:03
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Har i många år använt en Vox valvetronix AD30VT för hemmabruk, låter helt ok på sovrumsvolym.
Den har ett läge som jag tror heter UK80´s, i det läget låter den riktigt likt en fyrhåls Marshall på fullt spett.
Den är också bra därför att testar jag en pedal här hemma och den låter bra genom AD 30:an så vet jag att den kommer att funka genom mina "riktiga" förstärkare.


04 Jan 2017, 16:06
Profile

Joined: 24 Dec 2010, 19:33
Posts: 335
Location:
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Bor i lägenhet sen snart sex år tillbaka. Har provat en hel del olika och fastnat för en gammal silverface Fender champ. Funkar fint om man använder pedaler när det ska distas tycker jag.


04 Jan 2017, 18:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Blir lite sugen att prova en sådan där Yamaha 5w. Praktiskt att ha den stående brevid datorn också. Lite less på min Fender Mustang 1. Ska kolla in den hos tüsken!


04 Jan 2017, 18:57
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Oct 2016, 19:41
Posts: 224
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Många fina tips här! Får nog bli en runda i butikerna till helgen. Sitter med en Blackstar HT1R som funkar helt ok men som inte låter superinspirerande med sin lilla "8:a. Ska fundera över att byta element men som någon skrev här innan så är ju en 8:a en 8:a..

Är inte ute efter någon tung dist utan mer ett varmt gott grundljud för blues som kan kryddas upp med hjälp av lite od-pedal.

Fick ett tips om en Vox ac10c1 för en tid sen, är det någon här som har erfarenhet av en sådan utifrån trådens ämne?


04 Jan 2017, 20:50
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Jazzmaster wrote:
Många fina tips här! Får nog bli en runda i butikerna till helgen. Sitter med en Blackstar HT1R som funkar helt ok men som inte låter superinspirerande med sin lilla "8:a. Ska fundera över att byta element men som någon skrev här innan så är ju en 8:a en 8:a..

Är inte ute efter någon tung dist utan mer ett varmt gott grundljud för blues som kan kryddas upp med hjälp av lite od-pedal.

Fick ett tips om en Vox ac10c1 för en tid sen, är det någon här som har erfarenhet av en sådan utifrån trådens ämne?


Ja, vill man hålla Blackstar H1-1R lägenhetsvänlig är sannolikt en bättre 8 tummare ett vettigare alternativ än en 1x12 låda. Även om det blir en helt annan stärkare med en 1x12 låda (enorm skillnad). Du borde kunna hitta lite exempel klipp på Youtube med folk som bytt 8 tums element i Blackstar HT-1. :-) Även att byta rör kanske kan hjälpa för att lyfta ljudet men där kan jag ej ge tips.


04 Jan 2017, 22:32
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
makatech wrote:
Jag gillar den här tråden eftersom jag tyvärr bor i lägenhet.

Goran & lpstd: Varken sig Laney LC15R eller CUB10 har väl utgång för hörlurar, hur löser ni det?

Kör ni via dator och ljudkort när ni behöver spela med lurar eller ni har sällan det behovet?

Kör aldrig någonsin med lurar, tycker det låter fan så illa och "störigt". Spelar då hellre akustiskt på solid elgitarr.


05 Jan 2017, 09:43
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
makatech wrote:

Ja, vill man hålla Blackstar H1-1R lägenhetsvänlig är sannolikt en bättre 8 tummare ett vettigare alternativ än en 1x12 låda. Även om det blir en helt annan stärkare med en 1x12 låda (enorm skillnad). Du borde kunna hitta lite exempel klipp på Youtube med folk som bytt 8 tums element i Blackstar HT-1. :-) Även att byta rör kanske kan hjälpa för att lyfta ljudet men där kan jag ej ge tips.

Högtalarbyte gör mycket mer skillnader än rörbyte, så länge det inte är undermåliga rör från början. Därmed inte sagt att man inte ska byta rör, men skillnaderna blir i allmänhet små.


05 Jan 2017, 09:46
Profile

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
JTM wrote:
Har i många år använt en Vox valvetronix AD30VT för hemmabruk, låter helt ok på sovrumsvolym.
Den har ett läge som jag tror heter UK80´s, i det läget låter den riktigt likt en fyrhåls Marshall på fullt spett.
Den är också bra därför att testar jag en pedal här hemma och den låter bra genom AD 30:an så vet jag att den kommer att funka genom mina "riktiga" förstärkare.

+1
Kör också modellerings-Vox och den låter avsevärt mycket bättre på låg volym än Ibanez TSA15, Laney Cub10 och andra små rörisar jag haft och jämfört med.
Ibanezen har jag kvar och såfort man kranar på lite låter den betydligt mycket roligare, men då spelar man högre än vad jag anser är lämpligt i en lägenhet.


05 Jan 2017, 10:05
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Förutom de Hughes & Kettner jag nämt tycker jag att det ör ganska många stärkare som låter ok på sovrumsvolym.
ENGL Soverigne 100watts combo låter klart trevligt på viskar volym (självklart ännu bättre på högre, men klart bra nog).
Roland Micro Cube är ju rätt inställd, med högtalarna bortvänd, rent av fantastiskt på lågvolym (så bra att jag önskar jag hade det ljudet i min riktiga rigg).

Med pedaler kan man ju få i princip allt att låta inspirerande även på löjligt låg volym.

Som en bonus är det ju sjukt bra övning att tvingas få till ton utan att kunna luta sig mot kraft.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


05 Jan 2017, 10:34
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Har just köpt en begagnad EBS Session 120 att underhålla grannarna med.

Känns som att gå att vänta på domedagen, orolig för arga hotbrev från brf och grannar. ;-) Det som räddar mig är kanske att vi har ett dagis på nedervåningen.

Bas är lite lömskt, ljud förförlyttar sig genom golv och väggar trots att volymen är relativt låg.


05 Jan 2017, 14:14
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
makatech wrote:
Har just köpt en begagnad EBS Session 120 att underhålla grannarna med.

Känns som att gå att vänta på domedagen, orolig för arga hotbrev från brf och grannar. ;-) Det som räddar mig är kanske att vi har ett dagis på nedervåningen.

Bas är lite lömskt, ljud förförlyttar sig genom golv och väggar trots att volymen är relativt låg.


Det är helt klart bas som är problemet, vibrationer av den.
Ställ förstärkaren på tennisbollar så har du löst det mesta av det (samma tänk som när man gör ljudisolerade rum, flytande alltså). Skillnaden när jag hade min ISO låda (i tidigare lägenhet på bollar eller inte var väldigt stor.
Jag kommunicerade med mina grannar tills jag hittat en lösning som funkade för dem, då hade de inga problem med att det hördes i bland.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


05 Jan 2017, 14:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
I lägenhet
Lurar eller skaffa en replokal
jag stör mig inte på ljud men
musik , fyyyyy faaaaan
SPeciellT Elektrisk Gitarr !

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


05 Jan 2017, 15:23
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Magnus Olsson wrote:

Det är helt klart bas som är problemet, vibrationer av den.
Ställ förstärkaren på tennisbollar så har du löst det mesta av det (samma tänk som när man gör ljudisolerade rum, flytande alltså). Skillnaden när jag hade min ISO låda (i tidigare lägenhet på bollar eller inte var väldigt stor.
Jag kommunicerade med mina grannar tills jag hittat en lösning som funkade för dem, då hade de inga problem med att det hördes i bland.

/Magnus


Tack :-) jag ska prova, det går dock enkelt att tilta den vilket också hjälper till en viss del.


Last edited by makatech on 06 Jan 2017, 14:44, edited 1 time in total.



05 Jan 2017, 16:34
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 599
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Bapman wrote:
I lägenhet
Lurar eller skaffa en replokal
jag stör mig inte på ljud men
musik , fyyyyy faaaaan
SPeciellT Elektrisk Gitarr !


Snicksnack. Jag bodde granne med en pianolärare som hade pianot uppställ mot vår gemensamma vägg och jag ägnade den perioden åt studier (eller försökte). Ungjävlarna spelade fel hela tiden, på samma ställe. Om och om igen. Jag har aldrig varit så nära att bruka våld mot barn. Barn är idioter - tondöva och orytmiska idioter. Hade det inte varit för barnbidraget hade det inte funnits någon anledning att barn skulle finnas överhuvudtaget.


05 Jan 2017, 18:54
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 534
Location:
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Jag gillar marshall 1 wattserie de låter helt ok i en bra låda vid låg effekt läget. JMP1 och JTM1 är favoriter. Bäst är dock Andertons JTM145 med alnico låda. Helt fantastisk skapelse!


plexi


05 Jan 2017, 19:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Jazzmaster wrote:
Många fina tips här! Får nog bli en runda i butikerna till helgen. Sitter med en Blackstar HT1R som funkar helt ok men som inte låter superinspirerande med sin lilla "8:a. Ska fundera över att byta element men som någon skrev här innan så är ju en 8:a en 8:a..

Är inte ute efter någon tung dist utan mer ett varmt gott grundljud för blues som kan kryddas upp med hjälp av lite od-pedal.


Ja du här helt rätt ute när du funderar över högtalarens betydelse.
Något förvånad över att det inte belyst mera när det gäller: bra ljud på låg nivå.

Gällande Blackstar HT1R så kan det vara mycket lämpligt att gå upp i storlek av högtalare , typ 10-12 ", då dessa stärkare endast har ett pre-amp rör som slutstegsrör.

Men i större stärkare så blir det det omvända, vill man få till en okej fyllig ljud på låg nivå, så bör man ha en högtalare med låg effektivitet = 98db kontra 100db i effektivitet ger i runda slänga dubbla volymen, något som överses många gånger .

Har ju jobbat med power scaling (PS) i många år (= man sänker spänningen i slutsteget så man kan variabelt komma ner till 1 Watt) men det som många missar när dom tror det ska låta lika bra på 100W som på 1W, är högtalarens betydelse.
När man står o repar mm o tycker detta låter gutt, så oftast på en högre volym.
Om man sen tar samma stärkare o vill det ska låta lika bra hemma fast på lägre volym, så PS eller högtalarbroms spelar kvitta, om man inte går ner i storlek på högtalare eller mindre effektiv högtalare .

Om du endast söker en "hemma stärkare" skulle jag valt en cube 30 funkar skit bra på lägre volym (jepp som rörnörd fick jag bara acceptera att den lät bra trots vare en transistorstärkare ) dock på högre volym = band volym så märker man att det är en transistorstärkare, men för hemmabruk hade jag lätt valt en om jag nu inte har en gäng med rörförstärkare som gör samma .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


05 Jan 2017, 19:36
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
iStofil wrote:
Bapman wrote:
I lägenhet
Lurar eller skaffa en replokal
jag stör mig inte på ljud men
musik , fyyyyy faaaaan
SPeciellT Elektrisk Gitarr !


Snicksnack. Jag bodde granne med en pianolärare som hade pianot uppställ mot vår gemensamma vägg och jag ägnade den perioden åt studier (eller försökte). Ungjävlarna spelade fel hela tiden, på samma ställe. Om och om igen. Jag har aldrig varit så nära att bruka våld mot barn. Barn är idioter - tondöva och orytmiska idioter. Hade det inte varit för barnbidraget hade det inte funnits någon anledning att barn skulle finnas överhuvudtaget.


Fantastiskt , vad är det som är skitsnack ?
Du verkar ju inte tycka om musik heller.
Jag gillar barn men om de är idioter och tondöva ,orytmiska dito
så är det väl bra att några blir bojen gitarrister , en förbättring :roll: ?

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


05 Jan 2017, 20:32
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
pleximaster wrote:
Jag gillar marshall 1 wattserie de låter helt ok i en bra låda vid låg effekt läget. JMP1 och JTM1 är favoriter. Bäst är dock Andertons JTM145 med alnico låda. Helt fantastisk skapelse!

plexi


Frågan är dock om någon annan Marshall 0,1W/1Wattare i 50th Anniversary serien låter bättre på clean än DSL1 på classic gain kanalen, uppskattar att DSL1an är såpass allround. Jag håller fullt med om att en bra låda behövs för att ge dem rättvisa.


05 Jan 2017, 23:39
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Amp Healer wrote:

Om du endast söker en "hemma stärkare" skulle jag valt en cube 30 funkar skit bra på lägre volym (jepp som rörnörd fick jag bara acceptera att den lät bra trots vare en transistorstärkare ) dock på högre volym = band volym så märker man att det är en transistorstärkare, men för hemmabruk hade jag lätt valt en om jag nu inte har en gäng med rörförstärkare som gör samma .

Hur tar dessa Cube 30 pedaler?
Har en Microcube som är mycket bra på låga volymer men den funkar inte jättebra med pedaler.


06 Jan 2017, 10:20
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Bor man i lägenhet och/eller har små barn så gäller det ju att vänja sin omgivning med ens musicerande! Barn kan faktiskt sova trotts ljud när dom är trötta och en gitarr får höras in till grannen likaväl som att det får höras när grannen hoppar hopprep, spika upp en tavla eller har säng-gympa, allt inom rimliga gränser!
Jag har alltid använt en liten förstärkare för hemmabruk, Marshall lead-12, Marshall vs-15, Hagström 310, Gorilla, alla kan låta jättebra på sitt sätt, men vist ingen låter ju som en fullstor live-rig! Jag tycker inte att det har någon större betydelse heller när man övar eller bara slö-plingar på gitarren!
När jag spelar in och vill ha ett "cranked up", fett ljud så är det "GuitarRig" som gäller för mig! I åtta fall av tio får jag det att låta bättre med GuitarRig än att hålla på att bråka med mikrofoner framför förstärkaren!

_________________
pudas


06 Jan 2017, 11:15
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Om rör är ett måste så är Tone King Falcon en liten juvel, 1 x 10" , 12W. Den inbyggda attenuatorn är guld värd. Förstärkaren har tre olika voicinglägen Rhythm (tänk blackface Deluxe Reverb/Princeton) Tweed (tänk tweed deluxe) och Lead (tänk sent '60- tidigt '70-tal Marshallesque typ...) därmed långt mer mångsidig än vad en första anblick gör gällande. Rhythm-läget och pedaler är som... som... ehh... olivolja och vitlök, gifter sig väldigt bra. Även Tweed-läget och pedaler är bra. Lead-läget använder jag väldigt sällan så hur pedaler tas emot där detvetefan! Stor nog att nyttjas i större sammanhang, liten nog och stilig för att hustrun ska accepterar den i hemmiljö. :D

http://www.toneking.com/products/falcon/#1446681336793-3042dc83-9f90

Vid 1:36 börjar avsnittet med attenuatorn...
https://m.youtube.com/watch?v=EVaLDDOXtX8

Image

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 06 Jan 2017, 13:14, edited 2 times in total.



06 Jan 2017, 11:58
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Goran wrote:
Amp Healer wrote:

Om du endast söker en "hemma stärkare" skulle jag valt en cube 30 funkar skit bra på lägre volym (jepp som rörnörd fick jag bara acceptera att den lät bra trots vare en transistorstärkare ) dock på högre volym = band volym så märker man att det är en transistorstärkare, men för hemmabruk hade jag lätt valt en om jag nu inte har en gäng med rörförstärkare som gör samma .

Hur tar dessa Cube 30 pedaler?
Har en Microcube som är mycket bra på låga volymer men den funkar inte jättebra med pedaler.


Det kan jag tyvärr inte svara på, då jag endast har använt en cobe 30 när jag vickade som musiklärare, så jag labbade inte med några pedaler utan körde bara sladd in.
Fast generellt så är rörstärkare bättre på det där med "ta pedaler" om man avser boost o dist pedaler där man vill få in en högre signal.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


06 Jan 2017, 12:02
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Förstärkare som fungerar bra vid låg volym?
Yamahas THR-serie är rätt svårslagen när det kommer till hemmastärkare tycker jag.

Kolla t.ex in Phil Sayce när han lirar på en här:
https://youtu.be/QI-4w05up3A


06 Jan 2017, 18:21
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 66 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.