View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:16



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Patchkabel och kontakter för att löda till pedalbord? 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Sep 2005, 13:36
Posts: 115
Location:
Post Patchkabel och kontakter för att löda till pedalbord?
Har köpt på mig en Boss Es-8 som jag försöker pussla in på ett Pedaltrain 3. Behöver patchkablar och tänkte måtta och löda ihop själv. Det är trångt både i Es-8'an och på bordet så jag behöver korta raka kontakter, samt bra/smidig kabel. Grejerna får gärna vara enkla att löda ihop också :-) Har googlat, men hittar inte riktigt nåt bra ställe. Är INTE intresserad av lödfria kabelkit etc. Någon som har tips på var man kan beställa kabel och kontakter som låter bra och är pålitliga, helst i Sverige?
TGT11 har bara lödfria kits och färdiga kablar vad jag har sett. Finns grejer på custompedalboards (UK) t ex, men bökigt att behöva beställa från England.
Vill helst ha lite urval, skulle t ex vilja ha tag på små raka telekontakter typ switchkraft 380 (men helst i Sverige då), och bra kabel.
Någon här i Sverige som bygger själv och har tips?


26 Dec 2016, 13:47
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Patchkabel och kontakter för att löda till pedalbord?
Jag har köpt ett gäng Switchcraft 380 på eBay från usbargainsound vid flera tillfällen. Har alltid funkat kanon med snabb leverans. Jag har aldrig hittat nån svensk återförsäljare som sålt 380 till ett rimligt pris. Sen har jag köpt Lavakabel i bulk från TGT11.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


26 Dec 2016, 19:22
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Patchkabel och kontakter för att löda till pedalbord?
Kolla musikding http://www.musikding.de/Mono-Plug-63mm-metal-rugged

Deras "rugged" tycker jag är helt ok. De säljer även kabel. Elfa hade hygglig, böjlig kabel förut men jag kan inte hitta den längre. Den hade ok kapacitans.

_________________
##################


26 Dec 2016, 20:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Patchkabel och kontakter för att löda till pedalbord?
Tar inte en vinklad kontakt mindre plats på pedalbordet?

_________________
Johan Hansson


27 Dec 2016, 09:53
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Patchkabel och kontakter för att löda till pedalbord?
Tubis wrote:
Tar inte en vinklad kontakt mindre plats på pedalbordet?


Problemet är ju att många loopswitchrar har jacken så nära varandra att pancake-pluggar inte får plats. Det finns ju små vinklade lödfria pluggar, men vill man ha lödda kontakter så finns inga vinklade som får plats.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


27 Dec 2016, 10:49
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Patchkabel och kontakter för att löda till pedalbord?
Steven wrote:
Tubis wrote:
Tar inte en vinklad kontakt mindre plats på pedalbordet?


Problemet är ju att många loopswitchrar har jacken så nära varandra att pancake-pluggar inte får plats. Det finns ju små vinklade lödfria pluggar, men vill man ha lödda kontakter så finns inga vinklade som får plats.

Ah okej, men man kan ju ha en rak där och sen en vinklad på pedalerna. Man måste ju inte ha en likadan i var ända av kabeln.
Sen är ju pedalbordskablarna hyfsat stationära så man kan ju modifiera en teleplugg ganska enkelt så den blir kortare om man inte hittar någon lämplig. Kräver ju ingen större brottstyrka här.

_________________
Johan Hansson


27 Dec 2016, 12:00
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2005, 13:36
Posts: 115
Location:
Post Re: Patchkabel och kontakter för att löda till pedalbord?
Japp, planen är raka pluggar i Es-8'an och pancake i pedalerna, precis som förslagits av Tubis.
Jag har ett Pedaltrain 3 med softcase, plus att jag inte kan hålla mig från att rycka loss pedaler ibland för rep/smågig/lilla bordet etc, så jag behöver lödda kablar som inte ballar ur efter ett tag. Köpte ett kit lödfria Lava-kablar för ett par år sen, där hälften glappade eller tystnade efter ett tag och då hamnade alla på hyllan och byttes mot EBS-patchkablar och div annat. Säkert för att jag monterat Lava-kablarna "fel" etc, men jag lägger hellre tid på att löda kablar som håller än att träna på att bygga ihop lödfria... :-)

Nu blir det beställning av Evidence monorail (som ska gå att löda om man vill) och Mogamikable, samt switchcraft 380 (korta) och pancakepluggar så får vi ta fram lödkolven och se hur det blir :-)

_________________
------------------------
http://www.chribbamusic.se


27 Dec 2016, 15:26
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2009, 13:32
Posts: 213
Location: Umeå
Post Re: Patchkabel och kontakter för att löda till pedalbord?
Dessa ska jag testa nästa gång jag behöver fler (kör med Lava lödningsfria nu och det funkar bra): http://www.lavacable.com/index.php?id=277


30 Dec 2016, 21:31
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Patchkabel och kontakter för att löda till pedalbord?
Jag använder de lödade Lava kontakterna som nämns ovan. Fungerar väldigt bra. Hade samma fast lödfria tidigare, med mycket strul med glappande kontakter.


26 Jan 2017, 12:15
Profile

Joined: 23 May 2012, 18:12
Posts: 136
Location: STHLM
Post Re: Patchkabel och kontakter för att löda till pedalbord?
Hej! Även lilla jag använder oxå Lavas löd kablar. Alldrig några problem. Har även testat Lavas lödfria och GeorgeL och då funkar Gl's mycket bättre tycker jag. Lödfria blir sällan bra ifall man inte kan låta bli att flytta på pedaler å rycka ut å trycka in och det kan man ju inte. Pedalbord är ju lite levande varelser och då krävs nästan lite lödtenn! Det finns säkert både billigare å bättre än Lava. Jag har fredag idag så: trevlig helg


26 Jan 2017, 20:54
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2005, 13:36
Posts: 115
Location:
Post Re: Patchkabel och kontakter för att löda till pedalbord?
Tack för alla tips! Idag kom ett paket med beställd kabel och lösta kontakter, så nu ska det sättas igång och lödas så snart jag får möjlighet :-)
Det blev Evidence monorail och Mogami-kabel (kommer inte ihåg exakt vilken). Samt ett gäng korta teleplugg till "Loopswitcher-ändan" och ett gäng pancake-pluggar till "pedal-ändan".
Får se hur det blir när det väl blir klart, det vart ett litet projekt det här... :wink:

Sen behöver jag bara komplettera med ngn slags patch/junction-box att sätta i kanten på pedaltrain-bordet för att samla mina inputs och outputs.
Tänker mig två gitarr in, två Amp ut, samt volympedal in, volympedal ut (utifrån Boss Es-8'ans layout).
Klart man skulle ge sig på kunna bygga en själv... men tiden är knapp och jag är ovan så själva kabellödandet blir nog tidsödande nog. Någon som känner till var man kan få en dylik byggd av bra komponenter för en överkomlig peng? Man vill ju gärna ha bra jack och lödningar eftersom all signal passerar här hela tiden, men buffers etc behövs ju inte eftersom det redan finns i Es-8'an.

_________________
------------------------
http://www.chribbamusic.se


26 Jan 2017, 21:33
Profile ICQ WWW

Joined: 23 May 2012, 18:12
Posts: 136
Location: STHLM
Post Re: Patchkabel och kontakter för att löda till pedalbord?
Låter prima! Blir nyfiken. Berätta mer sen. Kör ES-5 jag, men har varit sugen på 8:an även om jag vet att den är overload för mig. Lycka till


26 Jan 2017, 21:45
Profile

Joined: 12 Aug 2009, 13:32
Posts: 213
Location: Umeå
Post Re: Patchkabel och kontakter för att löda till pedalbord?
Fråga http://www.tinypedals.com om "patch/junction-box"


26 Jan 2017, 23:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.