View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:18



Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Märklig strata -64 på blocket. 
Author Message

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Man får väl efterfråga en bild på halsstämplarna nu när skruvarna ändå är lossade. Där lär det ju knappast stå 2 (för Stratocaster) utan en 4 (för Jazzmaster), vilket blir aningens svårförklarat för säljaren. Om snacket i annonsen stämmer, endast två ägare, skulle det ju egentligen inte vara någon svårighet i att få reds på när "knaset" uppstod. Finns många scenarion men jag väntar ett tag med att utveckla dessa, måste fortsätta laga julmaten.

Någon som känner sig manad?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


23 Dec 2016, 17:31
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Sustain wrote:
Nu är annonsen ute igen, med en beskuren bild av skallen!


Ok, bevisar ju att säljaren är riktigt oseriös......

_________________



23 Dec 2016, 19:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Granis67 wrote:
Någon som känner sig manad?

Ska väl vara nån som är intresserad spekulant? om det nu finns någon.....

Detta är väl typ 10/10 custom colour strator som annonserats på Blocket.......

Ingen sensation direkt, däremot om den skulle vart på riktigt hade man ju blivit uppjagad!

_________________



23 Dec 2016, 19:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Med lite googling hittar man en till suddig bild: http://www.lucky.se/Fender-Stratocaster--64-HBM.jpg


24 Dec 2016, 00:43
Profile

Joined: 19 Apr 2015, 15:07
Posts: 171
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Och i samlingen finns även en Stradivarius violin från 1712. Förmodligen lika äkta som en 800-kronors sedel.


24 Dec 2016, 12:37
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Mike Leaf wrote:
Granis67 wrote:
Någon som känner sig manad?

Ska väl vara nån som är intresserad spekulant? om det nu finns någon.....

Detta är väl typ 10/10 custom colour strator som annonserats på Blocket.......

Ingen sensation direkt, däremot om den skulle vart på riktigt hade man ju blivit uppjagad!


Med "Någon som känner sig manad?" menade jag snarare att efterfråga bilder på halsstämplarna (jultider till trots i syfte att få säljaren att sluta med sin bluffannonsering).

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


24 Dec 2016, 16:18
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
lpstd wrote:
Med lite googling hittar man en till suddig bild: http://www.lucky.se/Fender-Stratocaster--64-HBM.jpg



Coolt , såna där hemsidor från 90-talet ser man inte så ofta längre!

_________________



25 Dec 2016, 10:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Mike Leaf wrote:
lpstd wrote:
Med lite googling hittar man en till suddig bild: http://www.lucky.se/Fender-Stratocaster--64-HBM.jpg



Coolt , såna där hemsidor från 90-talet ser man inte så ofta längre!


Vintage! HTML-kodat i notepad. Nästa hipstergrej kanske?


25 Dec 2016, 15:23
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Granis67 wrote:
Om snacket i annonsen stämmer, endast två ägare, skulle det ju egentligen inte vara någon svårighet i att få reds på när "knaset" uppstod. Finns många scenarion men jag väntar ett tag med att utveckla dessa


Ja man undrar ju lite, jag brukade fråga säljare vad dom själv betalt för gitarren, var den kommer ifrån och om de har något kvitto (detta är något man är skyldig att efterfråga enligt lag)

Har ALDRIG fått ett vettigt svar eller sett någon dokumentation. Märkligt kan man tycka , att sälja saker för flera hundra tusen utan att kunna styrka det. Det är det första jag skulle fråga om jag var spekulant.

_________________



26 Dec 2016, 11:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Skrev ett meddelande på Blocket i fredags, bara på kul :twisted: Bad om fler bilder, på halsstämpeln och under plekan. Inget svar än.... :lol:

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


26 Dec 2016, 13:48
Profile
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Svar: En kompis till mig köpte gitarren ny på Hagströms i Östersund. Jag har en bild på honom och gitarren när den var ny. Den kom av nån anledning med en Jazzmasterhals. Har hört senare att det inte var så noga på den tiden utan det kunde bli lite vad man hade tillgängligt för stunden.
Han träffade senare Hank Marvin och fick den signerad.
Jag köpte den sen för 15-20 år sen.
Den hade då fått strömbrytare mellan mickväljaren och rattarna. Hålen efter dessa trollade Ad Lib bort. I övrigt är allt original.

Rätt eller fel fakta/pris?? Förutom priset låter storyn trovärdig, och jag skulle få bilder om jag skickade min mail. Inte vet jag, är inte intresserad av den i vilket fall, men intressant om Strattor lämnade fabrik med Jazzmasterhals.

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


29 Dec 2016, 10:45
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
BGSoul wrote:
Förutom priset låter storyn trovärdig, intressant om Strattor lämnade fabrik med Jazzmasterhals.

Tycker du verkligen det låter trovärdigt?

Att man tog vilken hals som helst och satte på? Och på en custom-beställd ?

Det är en av de första och största myterna om vintage-gitarrer, så fort man har något som är moddat snett eller konstigt så förklaras det med
att 'man var inte så noga på den tiden' det tycker jag är att nedvärdera de företag och arbetare som producerade dessa instrument!

För mig är det helt uppenbart att halsen och kroppen träffade på varann efter de lämnat fabriken.

Sen är det ju extra kul att säljaren dels inte nämner detta i annonsen, dels lägger upp den pånytt med beskuren bild av huvudet.
Sen vidhåller ett pris som är typ 10 ggr mer än vad den är värd, tom högre än om den var riktig

_________________



29 Dec 2016, 11:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Mike Leaf wrote:
BGSoul wrote:
Förutom priset låter storyn trovärdig, intressant om Strattor lämnade fabrik med Jazzmasterhals.

Tycker du verkligen det låter trovärdigt?

Att man tog vilken hals som helst och satte på? Och på en custom-beställd ?

Det är en av de första och största myterna om vintage-gitarrer, så fort man har något som är moddat snett eller konstigt så förklaras det med
att 'man var inte så noga på den tiden' det tycker jag är att nedvärdera de företag och arbetare som producerade dessa instrument!

För mig är det helt uppenbart att halsen och kroppen träffade på varann efter de lämnat fabriken.

Sen är det ju extra kul att säljaren dels inte nämner detta i annonsen, dels lägger upp den pånytt med beskuren bild av huvudet.
Sen vidhåller ett pris som är typ 10 ggr mer än vad den är värd, tom högre än om den var riktig


Nej jag kan inte bedöma det egentligen, vet bara att Fender ibland "slarvade" lite med delar. Det får andra med bättre kunskap avgöra :D Att priset är extremt felsatt inser nog alla. :roll:

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


29 Dec 2016, 12:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Vad som är helt avgörande för priset är om det verkligen är en orginalröd Fender kropp från 64 (om än modifierad)
Man kan ju fundera varför det suttit en strömbrytare/switch i skyddet. Det fyller väl ingen funktion om övrigt som mickar etc är orginal.

Han borde ta gitarren till Adlib igen och låta honom titta på lacken. Samt ta detaljerade bilder på hela gitarren isärskruvad

Utöver osäkerhet ang kroppen är väl värdet hyfsat känt på resterande delar om de är orginal.
Värdet torde bli sammanlagda värdet av delarna.

Men det är ju långt från en dokumenterad orginalgitarr i mint condition som kan kosta kanske 30.000 $

Det är mycket möjligt att storun stämmer helt och att det är Hagström som skiftat halsen, eller ännu mer långsökt att den faktiskt lämnat
fabriken på detta sätt, det finns många storys på nätet om konstiga gitarrer , de går dock aldrig att bekräfta och har ofta uppkommit pga
att någon vill göra ett fel legitimt genom att åberopa att man gjort fel på fabriken.

Jag har läst alla böcker om stratocastern och kollat på pre-cbs i över 20 år och har aldrig sett eller hört om dessa skiftade halsar
Dock finns en hel del andra varianter som tom bekräftats av Fender , något sånt är ju lättare att hävda.

Just att det går att skruva isär kropp och hals enkelt och även flytta runt serienrbrickor gör det extra komplicerat med Fender

Ju enklare en konstruktion är och ju högre värdet ju mer attraherar det kopior och annat.

Se tex p å Gibsons korinamodeller från 50-talet, 100 ggr enklare att bygga en sån än en 59 LP.

Därav den scam i London med en Explorer inblandad som lockbete

_________________



29 Dec 2016, 13:27
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Fender slarvade inte alls tvärtom rykten. Fel begicks som t.ex. dåliga burstar. Då blåste man dem med en solidfärg så att de gick att sälja. Allt för Fender handlade om att prylarna skulle gå att sälja.
De misstag som begicks, såsom felstämplade halsplattor är väldokumenterade.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


30 Dec 2016, 15:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Det är minst sagt ett mystiskt fall. Att ett måndags misstag skulle ske och man sätter en strata dekal på Jazzmaster hals och skruvar den på en strata. Om det nu skulle vara sant så är det ganska troligt dock att man på fabriken skulle säga " skicka den där guran till Hagström, de ser ändå inte skillnad på den här och den i katalogen ". Men det är svårt att bevisa och framförallt knepigt när någon redan har mixtrat med den. Det är också alltid svårt att få ut max för en dyr gitarr när det finns frågetecken. Är gitarren som beskriven är det dock rätt pris skulle jag säga.


31 Dec 2016, 01:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Stratosphere wrote:
Det är minst sagt ett mystiskt fall. Att ett måndags misstag skulle ske och man sätter en strata dekal på Jazzmaster hals och skruvar den på en strata. Om det nu skulle vara sant så är det ganska troligt dock att man på fabriken skulle säga " skicka den där guran till Hagström, de ser ändå inte skillnad på den här och den i katalogen ".
.


Långsökt, enda möjligheten skulle vara att man missat det i så fall, jag tror det är helt omöjligt då de var skilda åt helt i fabriken Linjen man skruvade Strata hade inga JM halsar.
Att man skulle haft slut på Stratahalsar och medvetet tagit fel är också ytterst otroligt, det var massproduktion 64 man hade ingen brist på trä som dessutom var lokalt producerat

Skulle man välja att tro på denna story så är det mest troligt att Hagström skiftat hals av någon anledning, kanske twistad hals? Men också märkligt då Jazzmastern var dyrare än stratan.
Jag är dessutom inte helt hundra på att Hagström fick röda strator 64, Selmer i UK fick bara sunburst.... men det kan säkert stämma att dom sålt den.

.
Quote:
Är gitarren som beskriven är det dock rätt pris skulle jag säga.

.[/quote]

Jag testar det, om du har 250 tkr att spendera vilket är ungefär vad en mint röd 64 i orginaskick skulle kunna inbringa på en bra dag hos en handlare och har 2 st att välja på, vilken skulle du ta, den med Stratahals eller den med en Jazzmasterhals och en historia ?

_________________



31 Dec 2016, 14:12
Profile ICQ WWW

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Mike Leaf wrote:

Skulle man välja att tro på denna story så är det mest troligt att Hagström skiftat hals av någon anledning, kanske twistad hals? Men också märkligt då Jazzmastern var dyrare än stratan.
Jag är dessutom inte helt hundra på att Hagström fick röda strator 64, Selmer i UK fick bara sunburst.... men det kan säkert stämma att dom sålt den.


Hagström lackade ju om rätt många strator och andra instrument uppe i Älvdalen i början av 60-talet eftersom så många ville ha Hank Marvin-röda instrument. Kanske råkade de byta hals vid en sådan omlackering?


01 Jan 2017, 15:58
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
supro wrote:



Hagström lackade ju om rätt många strator och andra instrument uppe i Älvdalen i början av 60-talet eftersom så många ville ha Hank Marvin-röda instrument. Kanske råkade de byta hals vid en sådan omlackering?


Och dekal?


02 Jan 2017, 10:00
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Det gör väl inte gitarren till mer original?
Möjligen kan säljaren slippa evigt spåstraff men i övrigt förändras ingen omständighet kring guran.

supro wrote:
Mike Leaf wrote:

Skulle man välja att tro på denna story så är det mest troligt att Hagström skiftat hals av någon anledning, kanske twistad hals? Men också märkligt då Jazzmastern var dyrare än stratan.
Jag är dessutom inte helt hundra på att Hagström fick röda strator 64, Selmer i UK fick bara sunburst.... men det kan säkert stämma att dom sålt den.


Hagström lackade ju om rätt många strator och andra instrument uppe i Älvdalen i början av 60-talet eftersom så många ville ha Hank Marvin-röda instrument. Kanske råkade de byta hals vid en sådan omlackering?

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


02 Jan 2017, 11:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Haraldrig wrote:
Det gör väl inte gitarren till mer original?
Möjligen kan säljaren slippa evigt spåstraff men i övrigt förändras ingen omständighet kring guran.

Viktigaste delen är ju kroppen om man kan styrka att den är orginallack. Med tanke på övriga faktorer är det väl inte så troligt.
Men det är absolut den värdefullaste delen i denna HPD.... och intressant för den som tex har en omlackad pre-cbs med korrekt hals :lol:

Stall , mickar om orginal är värt en slant, meckat pelktrumskydd också. JM hals också.

Men några 300 k lär man inte komma till oavsett hur man räknar

_________________



02 Jan 2017, 12:52
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Delarna är så där dyra.
Har man is i magen och väntar får man grejorna hyggligt billigt.
Letade efter mickar till 62 Strata i höstas och ebay slutade på ca 16k med moms ochfrakt.

Kroppen på Blocket är inte original. Helt fel nyans. Men visst, fotot kan ju återge ljus och färg lite knepigt så visst.
Omlackad 64 kropp, typ 10k + frakt och moms.

Men visst, man kan ju köra BIN hos Eddie Vegas om man vill ha höga priser :mrgreen:

Mike Leaf wrote:
Haraldrig wrote:
Det gör väl inte gitarren till mer original?
Möjligen kan säljaren slippa evigt spåstraff men i övrigt förändras ingen omständighet kring guran.

Viktigaste delen är ju kroppen om man kan styrka att den är orginallack. Med tanke på övriga faktorer är det väl inte så troligt.
Men det är absolut den värdefullaste delen i denna HPD.... och intressant för den som tex har en omlackad pre-cbs med korrekt hals :lol:

Stall , mickar om orginal är värt en slant, meckat pelktrumskydd också. JM hals också.

Men några 300 k lär man inte komma till oavsett hur man räknar

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


02 Jan 2017, 13:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Haraldrig wrote:
Det gör väl inte gitarren till mer original?
Möjligen kan säljaren slippa evigt spåstraff men i övrigt förändras ingen omständighet kring guran.



Nej då, det var inte det jag menade. Bara en teori om "tillkomsten" av guran.


02 Jan 2017, 17:26
Profile

Joined: 19 Apr 2015, 15:07
Posts: 171
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Har skrivit till säljaren och bett att få bilder på halsens märkningar utan framgång. Det skulle vara intressant att få veta hur han lyckats få ha kvar annonsen på blocket trots hårda regler. Skitsamma, gitarren har en historia som, även om den skulle vara sann, är omöjlig att vidimera. Hål efter diverse brytare är vanliga på dessa eftersom 3-vägsväljare var standard fram till 70-talet men att få någon att bekräfta att fender skulle ha genat i kurvorna och slängt på en jm-hals är uteslutet. Så i ljuset av detta så är priset på 300 000 bara att glömma bort. Möjligen går det att krama ut nåra tusingar till om man säljer den i delar med eddievegaspriser men som den står idag så skulle jag inte betala en spänn över 30 000.
Undrar om nuvarande ägare köpte både gitarr och story utan att kolla upp det närmare. Det lär bli ett brutalt uppvaknande när han får klart för sig att kvartsmiljonsgitarr decimerats till en riskaffär. Mycket tack vare ett stort kunnande här på bojen!


02 Jan 2017, 21:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
botox3 wrote:
Undrar om nuvarande ägare köpte både gitarr och story utan att kolla upp det närmare. Det lär bli ett brutalt uppvaknande när han får klart för sig att kvartsmiljonsgitarr decimerats till en riskaffär.

Tror inte han betalt några stora pengar för den... Verkar orimligt.

_________________



06 Jan 2017, 15:06
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Så nu är den uppe igen. Denna gång upplagd av bluffmakare. Dock så fick de med hallstämpel. 4 för Jazzmaster och inte 2 för strata.

Image

https://www.blocket.se/kalmar/Fender_St ... ?ca=19&w=3


21 Jan 2017, 17:31
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.