View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:27



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Gött ljud eller fungerande ljud! 
Author Message

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Gött ljud eller fungerande ljud!
Eftersom det finns flera stycken av er som hänger här som vill ha info om "bästa" förstärkaren så tänkte jag reda ut begreppen lite så som jag ser på saken. För att få ett bra ljud så är det flera variabler som har betydelse. Det är viktigt att komma ihåg att förstärkaren är bara en liten del i hela kedjan. Om vi utgår från det enklaste scenariot med munspelare - munspel - mick - förstärkare så är den absolut mest avgörande faktorn för hur det låter spelaren. Skit in skit ut! En bra munspelare kan lira på det mesta och det låter grymt. Jag har själv upplevt under en turne på det tidiga åttiotalet hur Johnny Mars körde på lånade grejer som inte borde fungera alls men i hans kapabla händer lät fantastiskt bra. Läxan här är naturligtvis att bästa soundet får man genom att öva och öva rätt.

När vi sedan kommer in på funderingarna på förstärkare så är det viktigt att tänka på vad den skall användas i för sammanhang. Du kanske gör större delen av dina gig med en kille på resonatorgura samt spelar i ett band som giggar tre gånger per år? Då är behovet av en femtiowattare med fyra tior inte våldsamt. Kör du däremot alltid med band så kanske du måste ha något med mycket muskler. Fundera över ditt faktiska behov! Sen till den stora frågan ett bra och fungerande ljud. Med det menar jag att det inte alltid är förenligt. Det där gottiga ljudet som du har när du står hemma i vedskjulet låter fullt tillräckligt och även helt rätt. Sen tar du dina grejer till gig och du funderar över vad som hände med din volym. Någon som känner igen sig? Ni som inte gör det kan sluta läsa här. Vi andra funderar naturligtvis över hur man löser problemet. Det skall låta tillräckligt starkt, det skall låta rätt, det skall vara praktiskt att bära (lätt och litet helst) samt gärna billigt. Om vi börjar med punkt ett;

Starkt; Mycket papp (högtalare) effekt runt minimum 20 watt och en Kinder AFB+ klarar man sig långt på. Själv tycker jag inte om AFB pedalen då jag tycker att den gör saker med ljudet som inte tilltalar mig. En Bassman med lämplig moddning är ett mycket bra arbetsredskap. Den låter inte lika kul som en Masco men den fungerar. Alltså lite kompromiss mellan götteljudet och fungerande ljudet. Nackdelar; dyrt och tungt.

Rätt; Det ljud som jag är mest förtjust i personligen är Mascoljudet låter i mina öron gudomligt, jag spelar dessutom gärna med en relativt ren mick så detta fungerar för mig. Nackdel; Svårt att höra sig bra på scen och mickar man ut sig med medhörning så kräver det ett bra PA som de flesta ställen som jag spelar på inte har. Dessutom rundgång när man vill ha mer.

Lätt; Harpcommander eller HarpAttack/Break är tre mycket smidiga alternativ till en förstärkare. Lätt och smidigt plus att det låter helt anständigt. Nackdelar; Kräver ett riktigt bra PA samt att det blir inte riktigt samma ljud som med en riktigt bra förstärkare. HC;n är dessutom ganska prisbelastad.

Billigt; Här är det bästa förslaget att helt enkelt köra munspel genom sångmicken. Oroar man sig över att nivåerna mellan sången och munspelet blir för stora ta då en kanal till munspelet och ratta in ett bra ljud för den och kör sången separat. Munspelet kräver en lite annan EQ jämfört med rösten, kanske inte för alla men definitivt för mig. Nackdelar; Du kommer aldrig att låta som LW eller Kim W med en sådan approach. Det tunga distade ljudet som många av oss eftersträvar behöver någon form av förvrängning (pedal, förstärkare).

När du nu funderar över det här så kommer vi tillbaks till ursprungsfrågorna; Vad vill jag ha och vilka kompromisser är jag beredd att ta? Själv kan jag säga att jag spelar genom sångmicken eller tar med min HC när jag lirar country med min bror. Det brukar bli ett gig om året och han har alltid ett anständigt PA. När jag lirar duo blir det ofta Champ och bulletmick, skitigt och fint plus att volymen räcker gott till. Med band så kör jag alltid med två förstärkare och är det ett bullrigt band så är Bassman RI en dessa förstärkare. Det här är vad som fungerar för mig och det har tagit mig många år att komma fram till det. Precis som det tog lång tid att förstå att det som passar för mig kanske inte passar någon annan. Utgå alltid från dina egna förutsättningar, låter det bra så är det bra! Att det sedan råkade vara en SS förstärkare du spelade på skall du inte fundera så mycket över. Det finns en oerhörd hype kring dessa frågor och det kommer säkert att beläggas här av att andra inte tycker som jag etc... Men jag avslutar med att upprepa, detta är mina åsikter, om det hjälper någon/några så är det bra!

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


Last edited by Harmonica Slim II on 21 Dec 2016, 18:16, edited 2 times in total.



21 Feb 2011, 21:52
Profile

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post 
Bra samanfattat, Hörnfeldt.

Jag försöker mig på en uppföljning...

Bra akustisk TON är givetvis en förutsättning för att låta bra både med och utan förstärkning.

Vad många kanske missar tror jag är vikten även av den akustiska VOLYM man presterar. Mycket ljud in i micken gör ju att man inte behöver dra upp volymen på stärkaren fullt så mycket för att signalen ändå ska överstyra stärkaren och ge fett ljud och rätt dist. Därav också minskad risk för rundgång!

Nån enda decibel upp eller ner i den akustiska volymen får ju drastisk betydelse när ljudet förstärks en hel massa gånger i stärkaren.

Proffsen vi alla avundas har extremt bra både ton och volym.

Bara en tanke...

Mattias


21 Feb 2011, 22:55
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Några fler råd på vägen..
-Lita på dina öron och din smak.
-Lyssna inte på Rick Davis, eller andra köpta profeter.
-Våga skruva upp tonkontrollen och dra ner volymen för ett högre och snyggare ljud.


http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


21 Feb 2011, 23:45
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 22:53
Posts: 64
Location:
Post 
Mycket bra sammanfattning. Med risk för att tråden dör avslöjar jag min erfarenhet. Spelar sax,körar, munspel i coverband. Skillnaden mot sax är att saxen har knappar att trycka på å då e man ganska nära rätt ton(lite justering men munnen krävs). Munspel måste man höra sig själv bra. Efter otaliga försök(ibland med resultatet att det inte gick att munspela alls). Premier Twin 8 uppmickad bakifrån, extra stärk osv. Då e ju frågan rätt Gött el fung ljud. Jag tycker de e bättre att köra rent SM58 ljud rätt in i pa`t = bra medhörning lägg på effekter från bordet= jag hör och spelar rätt(ibland) publiken hör det dom ser (han där spelar munspel fan va bra) Om nån i publiken vill ha annat ljud så vet den personen åxå hur svårt de e och förstår valet.När det gäller effekter så funkar alla bra hemma i vedboden men live låter rent ljud med muneffekter bäst. "ut i skogen ska vi gå spela munspel då och då"


22 Feb 2011, 10:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Gött ljud eller fungerande ljud!
Bröder och systrar!

Hoppas att ni ursäktar att jag väcker liv i denna urgamla tråd men mycket av det som dryftas här dyker upp som frågor till mig i min verksamhet. Därför kändes det som en bra idé att återuppta denna tråd. Det händer som bekant en del i munspelsvärlden och alla nya infallsvinklar mottages tacksamt. Jag kan komplettera mitt första inlägg här med att jag numera har utökat samlingen med en väska där jag får ner pedaler, sladdar, mick och förstärkare samt munspel förstås. I kombination med ett högtalarkabinett i andra handen så klarar jag mig med en vända från bilen och in på spelstället.

Hur är detta möjligt frågar sig vän av ordning. Svaret är förstås Quilter, en förstärkare som väger skit och ingenting samt är behagligt liten till sitt yttre format och dessutom utvecklar 100W. Med denna rigg får jag bra volym på scen, ett riktigt kraftfullt ljud ut i PA:t och stor bredd på ljudpaletten. Hur? Recept enligt följande, en hög med bra och välstämda munspel, en lågimpedance 545a, ett pedalbord med Frontman, Pitchfork, Harp Attack, Harp Delay V2. Micken går in i Frontmannen som vill ha lågohmig mick därför 545 med låg imp. Därifrån en sladd till PA en annan till pedalerna och en tredje till förstärkaren (Quilter) Från pedalerna så går det sladd tillbaks till Frontman.

Detta ger mig ett läge med oprocessat ljud vilket är användbart till akustiskt munspelsljud och sång. När jag sedan aktiverar Frontman så kör jag signalen genom pedalkedjan vilket ger mig alla de alternativ som pedalerna har möjlighet till och som extra plus så ger förstärkaren mig ett starkt och bra ljud på scen. För den resande och hårt giggande munspelaren så betraktar jag denna rigg som optimal. Möjligen med den brasklappen att det kan komma att dyka upp nya roliga saker. Just nu har jag svårt att tänka mig något som är mer mångsidigt.

Det här blir en blandning mellan starkt och lätt om man utgår från mitt första inlägg. Det som man kan invända är väl att det där riktigt göttiga Mascoljudet inte är riktigt där. Jag tycker dock att jag kommer tillräckligt nära och min rygg tackar mig varje gång. Den stora nackdelen med den här riggen är förstås priset då det kostar en del att skaffa sig all denna utrustning men det kostar att ligga på topp.

_________________
C J Hörnfeldt


21 Dec 2016, 18:14
Profile

Joined: 02 Jul 2009, 00:47
Posts: 175
Post Re: Gött ljud eller fungerande ljud!
Hej du!
Vilken Quilter kör du på?

_________________
Stefan


25 Dec 2016, 21:34
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Gött ljud eller fungerande ljud!
Jag har en 100 W microhead tror jag att den heter. Jag vet att Kim Wilson har något liknande men 200 W vad han nu skall med det till. Den jag har räcker rätt bra. Finns combovariant också men då börjar det bli dyrt. I det fallet så är det nog varianten med en åtta som är det de flesta munspelare föredrar.

_________________
C J Hörnfeldt


26 Dec 2016, 10:14
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Gött ljud eller fungerande ljud!
Tjenare Johan. Är Urd och hälsar på dig nu? Lira inte utomhus i motvind i så fall. Det blir lätt entonigt då, kan jag tänka.
Men..
Gillar du Masco ljudet så kan du välan Mascoera det lite med en Harp Octave?


26 Dec 2016, 18:08
Profile WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Gött ljud eller fungerande ljud!
"Frontman." Jävlar, är det en ny pryl man måste ha? Eller är den huvudsakligen tänkt för den som också sjunger?

Det här har jag säkert sagt tidigare men mitt liv blev aningen enklare när jag slutade att tro att en Green Bullet var en ovillkorlig nödvändighet för ett bra ljud. Nu när jag har köpt en Harp Attack kommer den visserligen fram igen, i bluessammanhang, men för ett bra all round-ljud tittar jag på andra saker.
/Martin


26 Dec 2016, 18:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Gött ljud eller fungerande ljud!
Det som jag egentligen ser som den största fördelen med denna rigg är just mångsidighet. Med förstärkare och grönbulle så blir det "one trick pony" och det är väl OK om man gillar det men vill man ha en större palett att välja från så ger det här helt klart bättre möjligheter. Sen är det väl tyvärr så att det finns ingen pedal i världen som ger den RÄTTA mascokänslan för det behöver man Masco. Sen vill man gärna vara med i matchen också och då är det PA som gäller, Frontman är ett smidigt sätt att vara det med många ljudmöjligheter. Jag spelar mycket akustiskt genom "sångljudet" och sen när man vill så förändrar man sitt ljud genom att koppla in pedalkretsen. På själva pedalbordet sen så finns inga begränsningar, det är bara att köra med vad man själv gillar. Min personliga erfarenhet talar för dynamiska mickar då man använder pedaler. Tycker att bullarna är för oartikulerade och kristallelement lätt tappar botten med en lång signalkedja (finns i och för sig vägar runt det med men det är en annan diskussion).

_________________
C J Hörnfeldt


26 Dec 2016, 19:52
Profile

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Gött ljud eller fungerande ljud!
Tack för info.
Nej, jag är inte särskilt dragen till one trick pony-idéen -- då får den låta väldigt bra. Drar hellre ned på skitigheten och siktar på mer mångsidighet. Så där är vi lika. (Att ligga och kompa på, säg, countrylåtar med värsta Chicago-soundet är oftast inget tilltalande alternativ.)
Får undersöka Frontmannen i framtiden; nu har jag just köpt en gammal Beyer M260 (från 60-talet nån gång) och ska testa hur den ter sig i diverse sammanhang. (Hittills: mkt lovande!) Och även om den var löjligt billig är min allmänna prylattityd starkt lågbudgetorienterad.
Vågar du möjligen säga ett svenskt ca-pris på Frontman?
/Martin


27 Dec 2016, 18:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Gött ljud eller fungerande ljud!
En grönbulle är egentligen en tråkig historia. Den ger en massa åkande i mittenfilen men har varken bra bas eller diskant. Därför är den okänslig för rundgång.
Bra för att köra live med rockenroll eller ett högljutt bluesband.
Men vill man ha lite luft, liv och dynamik så ska det vara en bra kristall eller en dynamisk mic. Bra kristaller finns det inte många så det får bli en dynamisk mik.
Din Beyer har ett bra rykte och minns jag inte fel så har det där japanska "Monster" bandets munspelare en sån.
Själv tycker jag bäst om 545 (Även mexico) eller en EV RE10.


27 Dec 2016, 23:37
Profile WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Gött ljud eller fungerande ljud!
En lokal mikrofonguru här i Gbg har talat väl om EV RE10 och jag kollar lite efter en. Har en annan gammal Beyer, minns aldrig vad den heter, men kanske att jag tycker den är aningen volymsvag. Det lilla jag hunnit testa av M260-modellen är precis tvärtom.
Nej, Green B har aldrig haft frälsarstatus för mig, definitivt inte om man ser till vad den kostar -- men nu sedan jag förstått att en Harp Attack kräver en hög?-ohmig mikrofon (jag lär mig då fan aldrig det där ...) ser jag till att få min reparerad.


28 Dec 2016, 00:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Gött ljud eller fungerande ljud!
Om du skaffar en impedansomvandlare till din gamla fina mick Martin så kommer den att fungera utmärkt bra ihop med din Harp Attack de ser ut så här;
http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=61359 och ger helt enkelt tillräckligt hög impedanse till HA för att den skall kunna fungera bra med din mick. Vad gäller Frontman så ligger den idag på 199 us dollars x aktuell dollarkurs x 1,33 tull momsavgift + postens avgifter.

_________________
C J Hörnfeldt


28 Dec 2016, 13:17
Profile

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Gött ljud eller fungerande ljud!
Tack igen Carl Johan. En sån där pryl ligger nog någonstans här hemma. Ska kollas upp.
/M


28 Dec 2016, 14:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Re: Gött ljud eller fungerande ljud!
Martin O wrote:
En lokal mikrofonguru här i Gbg har talat väl om EV RE10 och jag kollar lite efter en. Har en annan gammal Beyer, minns aldrig vad den heter, men kanske att jag tycker den är aningen volymsvag. Det lilla jag hunnit testa av M260-modellen är precis tvärtom.
Nej, Green B har aldrig haft frälsarstatus för mig, definitivt inte om man ser till vad den kostar -- men nu sedan jag förstått att en Harp Attack kräver en hög?-ohmig mikrofon (jag lär mig då fan aldrig det där ...) ser jag till att få min reparerad.


Har en EV RE-10 jag kan tänka mig sälja. Och kom ihåg att prova en Harp Octave rätt in i P-A:t, när det ändå snackas effekter. :)

_________________
Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


28 Dec 2016, 16:03
Profile WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Gött ljud eller fungerande ljud!
Nähä, den har jag tydligen slarvat bort. Vet du möjligen var man kan köpa sig en sådan (alltså, impedansomvandlare)?

Harmonica Slim II wrote:
Om du skaffar en impedansomvandlare till din gamla fina mick Martin så kommer den att fungera utmärkt bra ihop med din Harp Attack de ser ut så här;
http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=61359 och ger helt enkelt tillräckligt hög impedanse till HA för att den skall kunna fungera bra med din mick. Vad gäller Frontman så ligger den idag på 199 us dollars x aktuell dollarkurs x 1,33 tull momsavgift + postens avgifter.


28 Dec 2016, 17:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Gött ljud eller fungerande ljud!
Tack för det vänliga erbjudandet, Robert, men något säger mig att den kostar en hel del. (Jag såg lite på nätet.)
Hm, Harp Octave ... jo jag har väl övervägt en sådan, men känner kanske att jag vill testa -- och, som sagt, nyss investerat i en HA. Men allt som kan köras rätt in i PA:t är intressant, förstås.

Robert Blues Harp wrote:
Martin O wrote:
En lokal mikrofonguru här i Gbg har talat väl om EV RE10 och jag kollar lite efter en. Har en annan gammal Beyer, minns aldrig vad den heter, men kanske att jag tycker den är aningen volymsvag. Det lilla jag hunnit testa av M260-modellen är precis tvärtom.
Nej, Green B har aldrig haft frälsarstatus för mig, definitivt inte om man ser till vad den kostar -- men nu sedan jag förstått att en Harp Attack kräver en hög?-ohmig mikrofon (jag lär mig då fan aldrig det där ...) ser jag till att få min reparerad.


Har en EV RE-10 jag kan tänka mig sälja. Och kom ihåg att prova en Harp Octave rätt in i P-A:t, när det ändå snackas effekter. :)


28 Dec 2016, 17:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Re: Gött ljud eller fungerande ljud!
Martin O wrote:
En lokal mikrofonguru här i Gbg har talat väl om EV RE10 och jag kollar lite efter en. Har en annan gammal Beyer, minns aldrig vad den heter, men kanske att jag tycker den är aningen volymsvag. Det lilla jag hunnit testa av M260-modellen är precis tvärtom.
Nej, Green B har aldrig haft frälsarstatus för mig, definitivt inte om man ser till vad den kostar -- men nu sedan jag förstått att en Harp Attack kräver en hög?-ohmig mikrofon (jag lär mig då fan aldrig det där ...) ser jag till att få min reparerad.


Annars har jag en EV 660 dualZ (kopplad till HiZ) i bra skick för 1000:- inkl frakt. :)

_________________
Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


28 Dec 2016, 17:46
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Gött ljud eller fungerande ljud!
Impedansomvandlare kan du handla i butiker som har PA grejer. Det är inte helt säkert att de har hemma men då får det beställas. Skulle tippa på att det enklaste vore att gå in på MUG och fråga. Går naturligtvis att beställa på nätet men det tar nog längre tid att få hem en då. 4Sound kan nog ha de med.

_________________
C J Hörnfeldt


29 Dec 2016, 11:11
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.