View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:40



Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Funderingar kring bas-preamp 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Funderingar kring bas-preamp
Har blivit lite nyfiken på att göra en enkel rörpreamp för bas. Finns ju ett antal kretsar att titta på, fast tips mottages gärna.
Men ett par grundläggande frågor.
Dels, vad finns det för lämpliga trafon? Det som behövs är ju lämplig matning till att par förstegsrör och glöd.
Och borde man ha en katodföljare vid utgången med tanke på impedansen?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


18 Dec 2016, 14:04
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Några högst allmänna synpunter:
Trafos finns ju att välja bland hos de vanliga leverantörerna, men många modeller är ju avsedda för enheter med ett slutsteg och därför överdimensionerade, egentligen. I ett inlägg här nånstans på forumet var det någon som hade en koppling där man använt 2 st 230/12 V trafos "back to back" och beroende på vad man hittar för några sådana (priser, storlek) kan det faktiskt vara en möjlighet. Först 230 > 12 V och där tar man ut glöden, sedan hakar man på en sån trafo "bakvänt", dvs 12 > 230 V och likriktar med en brygga och lär väl få c:a 300 VDC att leka med. Förstegen drar ju inte mycket ström så det är ju nåt enkelt filter som behövs. Det behöver inte vara två lika stora trafos heller, det är ju mindre belastning på den som bara ger anodspänning.

Katodföljare gillar jag. Låg utimpedans är bra, det blir mindre känsligt med kabellängder och hur ingången ser ut på nästa steg.


18 Dec 2016, 14:42
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Man bör ha låg utimpedans för att äta upp bruset från den höga ingångsresistansen på nästa steg plus att det äter eventuella störningar man plockar upp på vägen.

_________________
Johan Hansson


18 Dec 2016, 15:55
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Har funderat lite på om man alls behöver en trafo för anodmatningen. I princip kunde man väl likrikta nätströmmen direkt, och innan dess tappa av till en liten trafo för glöden?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


18 Dec 2016, 16:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Lynxtrap wrote:
Har funderat lite på om man alls behöver en trafo för anodmatningen. I princip kunde man väl likrikta nätströmmen direkt, och innan dess tappa av till en liten trafo för glöden?

Och hålla i nätet när man står och spelar? Fungerar inte bra med skyddsjorden heller.

_________________
Johan Hansson


18 Dec 2016, 16:30
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Jag har en plan att bygga en Ampeg B15- preamp, 2 kanaler (1964 resp 1966). 6SL7:or i preamp, och en ECL82 där trioden används som katodföljare för DI-out och pentoden används till ett litet SE slutsteg ( som kan kopplas bort) ifall man vill sitta på kammarn och lira med några Watt i en högtalare. När jag väl kunnat bestämma mig för formatet ( rackbyggd eller topp) blir det bygga av, alla prylar finns redan hemma. ( och när jag är klar med Hagström 630:n)
Hittade en toroid-trafo på TubeTown med rätt spänningar och kapacitet för B+ o glöd.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


18 Dec 2016, 18:13
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Lynxtrap wrote:
Har funderat lite på om man alls behöver en trafo för anodmatningen. I princip kunde man väl likrikta nätströmmen direkt, och innan dess tappa av till en liten trafo för glöden?


Det fanns under en period radioapparater som var byggda på det sättet, "Allströmsapparater" (eller, faktiskt AC/DC...). Problemet är att eftersom vanliga stickkontakter inte är polariserade, så kommer med 50% chans fasen att ha en förbindelse med chassi (dvs signaljord, kabelskärm etc). På dessa apparater blev det fråga om en hel del speciallösningar för att skydda användaren från eldöden och det blev nästan aldrig störningsfritt (mycket brumstörningar).Idén har provats och befunnits mindre lyckad, kan man säga....


18 Dec 2016, 18:26
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Lynxtrap wrote:
Har funderat lite på om man alls behöver en trafo för anodmatningen. I princip kunde man väl likrikta nätströmmen direkt, och innan dess tappa av till en liten trafo för glöden?


Livsfarligt som sagt! Det finns billiga toroid-trafos på Tube-Town som är perfekta för preamps. Toroid gör att det blir mindre brum också. T.ex. den här:

https://www.tube-town.net/ttstore/Trans ... ::782.html

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


19 Dec 2016, 00:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
d95err wrote:
Lynxtrap wrote:
Har funderat lite på om man alls behöver en trafo för anodmatningen. I princip kunde man väl likrikta nätströmmen direkt, och innan dess tappa av till en liten trafo för glöden?


Livsfarligt som sagt! Det finns billiga toroid-trafos på Tube-Town som är perfekta för preamps. Toroid gör att det blir mindre brum också. T.ex. den här:

https://www.tube-town.net/ttstore/Trans ... ::782.html
Den där är väldigt användbar om man vill ha till lite reläer och skit med alla lindningar. Tar glöden slut på 6,3 för man vill ha massor av rör kan man även använda 10V lindningen och göra likriktad 12V glöd av....eller bara använda den i stället för 6,3 osv.....Egentligen är 10V lindningen till för att driva ett litet integrerat kiselslutsteg och 25V för massa opampar.

_________________
Johan Hansson


19 Dec 2016, 09:37
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Ja, jag hade inte riktigt tänkt färdigt när det gällde strömförsörjningen...
Är tanken att en sån torroid som i länken monteras inne i chassit? Har aldrig jobbat med nån torroid och lite svårt att få en uppfattning från bilden, men trådarna verkar ju gå uppåt så att säga.

Likriktad glöd vore väl inte så dumt i detta fall.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Dec 2016, 11:31
Profile

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Hej
Toroid transformatorer är bra på många sätt:
Betydligt lägre magnetiska störfält än vanliga E-kärne transformatorer.
Enkla att montera, en centrumskruv med "stor" gummi isolerad monteringsbricka.
(kan följa med , men annars som monteringstillbehör)
När jag reparerade en Egnater tweaker 15 som hade bränt nättrafon så använde jag en Toroid trafo från TT. Funkade jättebra.
Märkligt nog så är TT´s Toroid trafon billigare än deras motsvarande E-kärne trafos.
/Kalle


19 Dec 2016, 11:59
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Kalle_in_Sweden wrote:
Hej
Toroid transformatorer är bra på många sätt:
Betydligt lägre magnetiska störfält än vanliga E-kärne transformatorer.
Enkla att montera, en centrumskruv med "stor" gummi isolerad monteringsbricka.
(kan följa med , men annars som monteringstillbehör)
När jag reparerade en Egnater tweaker 15 som hade bränt nättrafon så använde jag en Toroid trafo från TT. Funkade jättebra.
Märkligt nog så är TT´s Toroid trafon billigare än deras motsvarande E-kärne trafos.
/Kalle



de är gjorda i polen ;)

kolla på http://www.tme.eu

http://www.tme.eu/se/katalog/#id_catego ... A334149%3B

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


19 Dec 2016, 12:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Vad gäller signalkedja har jag lekt lite med tanken:
In -> 2 parallella trioder -> eq/volym -> gainsteg 1 triod -> master -> katodföljare -> ut

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Dec 2016, 12:26
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
bb5000 wrote:
Jag har en plan att bygga en Ampeg B15- preamp, 2 kanaler (1964 resp 1966). 6SL7:or i preamp, och en ECL82 där trioden används som katodföljare för DI-out och pentoden används till ett litet SE slutsteg ( som kan kopplas bort) ifall man vill sitta på kammarn och lira med några Watt i en högtalare. När jag väl kunnat bestämma mig för formatet ( rackbyggd eller topp) blir det bygga av, alla prylar finns redan hemma. ( och när jag är klar med Hagström 630:n)
Hittade en toroid-trafo på TubeTown med rätt spänningar och kapacitet för B+ o glöd.


Har själv blivit lite inriktad på nån B15 variant också efter att ha googlat runt. Hade funderat lite på James med lite extra options, och då landar man ju i princip här nånstans.
För min del blir det väl en kanal och inget slutsteg. Med en katodföljare i ändan blir det då en rörhalva över, vilket ju är oacceptabelt :wink:
Frågan är då om man t.ex skulle köra ingången med två parallella trioder, eller möjligen addera ett gainsteg mellan EQ och katodföljare med mastervolym emellan...

Har noll erfarenhet av 6SL7 men föreställer mig att t.ex 12AT7 eller 12AY7 också skulle fungera?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


22 Dec 2016, 17:04
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Jag gillar 6SL7. Mina erfarenheter är inte direkt för gitarrstärkare, men det ger bra förstärkning och låg distorsion. Det är nog (enligt min uppfattning) mer åt ECC83-hållet (12AX7) än 12AT7 och 12AY7. Beroende på utförande (klämfot eller modernare montage) kan det vara mer mikrofoniskt än novalrören.


22 Dec 2016, 23:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Lynxtrap wrote:
bb5000 wrote:
Jag har en plan att bygga en Ampeg B15- preamp, 2 kanaler (1964 resp 1966). 6SL7:or i preamp, och en ECL82 där trioden används som katodföljare för DI-out och pentoden används till ett litet SE slutsteg ( som kan kopplas bort) ifall man vill sitta på kammarn och lira med några Watt i en högtalare. När jag väl kunnat bestämma mig för formatet ( rackbyggd eller topp) blir det bygga av, alla prylar finns redan hemma. ( och när jag är klar med Hagström 630:n)
Hittade en toroid-trafo på TubeTown med rätt spänningar och kapacitet för B+ o glöd.


Har själv blivit lite inriktad på nån B15 variant också efter att ha googlat runt. Hade funderat lite på James med lite extra options, och då landar man ju i princip här nånstans.
För min del blir det väl en kanal och inget slutsteg. Med en katodföljare i ändan blir det då en rörhalva över, vilket ju är oacceptabelt :wink:
Frågan är då om man t.ex skulle köra ingången med två parallella trioder, eller möjligen addera ett gainsteg mellan EQ och katodföljare med mastervolym emellan...

Har noll erfarenhet av 6SL7 men föreställer mig att t.ex 12AT7 eller 12AY7 också skulle fungera?


Jajjamen, senare versioner av B15 (B15-S och även den nya Heritage) har ju 12AX7 som har egenskaper som liknar 6SL7...jag valde att designa med 6SL7 pga att jag hade några liggande.
Ska man bygga en rackversion så är väl 12AX7 att föredra pga storleken.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


22 Dec 2016, 23:04
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Lynxtrap wrote:
Vad gäller signalkedja har jag lekt lite med tanken:
In -> 2 parallella trioder -> eq/volym -> gainsteg 1 triod -> master -> katodföljare -> ut
Skulle försökt att dela upp total dist över två trioder i stället, blir inte snyggt att mata på djupa basfrekvenser och kräma ur en triod enligt min erfarenhet. För jag tar för givet att du vill skita till ljudet lite iom att du har gainreglage och mastervolym. En annan sak är att symmetrisk klipp verkar grumla basen mindre vilket jag fick förklarat anledningen för mig nånstans i valve wizzards alster.

_________________
Johan Hansson


23 Dec 2016, 10:15
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Tubis wrote:
Lynxtrap wrote:
Vad gäller signalkedja har jag lekt lite med tanken:
In -> 2 parallella trioder -> eq/volym -> gainsteg 1 triod -> master -> katodföljare -> ut
Skulle försökt att dela upp total dist över två trioder i stället, blir inte snyggt att mata på djupa basfrekvenser och kräma ur en triod enligt min erfarenhet. För jag tar för givet att du vill skita till ljudet lite iom att du har gainreglage och mastervolym. En annan sak är att symmetrisk klipp verkar grumla basen mindre vilket jag fick förklarat anledningen för mig nånstans i valve wizzards alster.


Nja, eftersträvar egentligen inte dist men hade ju nog en tanke om att man kan kräma på lite i de två första stegen medan mastern håller utsignalen i schack. "Helröret" som första steg borde väl inte ha nämnvärt mer gain / högre mu än en triod, men lite andra egenskaper som kunde vara önskvärda.
Då har ju Ampeg B15N modell 1968 brytare för "ultra low" och "ultra high" med volympot mellan första och andra triod, därefter EQ rakt in i fasvändare (eller i detta fall då katodföljare).
Ska man använda det som utgångspunkt blir det väl ett lite annat upplägg än jag först tänkte.

Image

Sen finns denna variant (SVT) där man mycket riktigt använder parallellkopplad dubbeltriod som första steg.

Image

Idealet vore väl att få en optimal harmonisk sammansättning (dvs övertoner osv) och vid behov lite sustain, snarare än hörbar overdrive.
Men detta med symmetri och design för bas är nåt jag behöver lära mig mer om, så alla tips och råd mottages tacksamt!
Det finns ju väldigt få källor och lite skrivet om sånt här när det gäller bas, jämfört med gitarr.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


23 Dec 2016, 12:03
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Mm.
Gjorde för en tid sedan en lite intressant grej för en professionell kille på området. (dvs pro basist)

Image

Det där är ifrån början en hybrid. En extremt välgjord hybrid med en kvartett EL-34´or som arbetar med ung 800 volt på anoderna. Mao,skiten ger mos...

Image

Den har rent tekniskt 6 ingångar som är transistordrivna. Amplituderna hålls generellt låga genom hela preampen för att därefter skjutas upp dit det hör hemma innan det puttas in i ett ECC-81 som agerar fasvändare.

Image

Återanvände en av dubbelpottarna för en James. Generellt taget inga märkvärdiga värden,utan ganska "rakt på".
Som synes en "självbärande" enhet,en liten plåt,som begåvades med en sockeln och ett ryskt 6n2p.

Det hela kom att fungera alldeles utmärkt. Grundtanken var att han skulle kunna använda maskin både till akustiskt och el,å se så blev det.
Rörpreampens uppgift då,primärt,att arbeta mot en elbas för att dels kunna få renodlat rörsound hela vägen men kanske framför allt för att kunna skapa lite "knorr" i soundet vid behov.

Dynacord Gigant är nu ingen liten mjäkig grej direkt men är fortfarande bra mkt lättare och enklare att släpa med sig än motsvarande tex Ampeg.
Ägaren hade sedan tidigare en nyare Ampeg som jag haft inne ngr ggr då den (och många fler med den) har en tendens att inte vara så tillförlitliga.
Denna Gigant är totala motsatsen. Byggd som en stridsvagn

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Dec 2016, 13:16
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Första steget i den apparat som benämns "SVT" är nog egentligen inte "parallellkoppling". Det ser ut som ett ingångssteg som är direktkopplat till en katodföljare. Det är en metod att kunna ha lite filter och andra justermöjligheter efter första steget (röret) utan att det blir kritiskt med att impedansen varierar med hur man ställer om grejerna. Spänningsförstärkningen blir ju bara i ingångssteget och impedansomvandlingen i katodföljaren.


23 Dec 2016, 13:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
lampuradio wrote:
Första steget i den apparat som benämns "SVT" är nog egentligen inte "parallellkoppling". Det ser ut som ett ingångssteg som är direktkopplat till en katodföljare. Det är en metod att kunna ha lite filter och andra justermöjligheter efter första steget (röret) utan att det blir kritiskt med att impedansen varierar med hur man ställer om grejerna. Spänningsförstärkningen blir ju bara i ingångssteget och impedansomvandlingen i katodföljaren.


Det har du helt rätt i, jag hittade schemat när jag googlade runt och tittade för slarvigt på det :oops:
Undrar lite varför man valt katodföljaren där och inte direkt innan EQ.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


23 Dec 2016, 15:11
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Som jag tolkar schemat finns en trelägesomkopplare efter katodföljaren, för att påverka låga frekvenser. Den är utförd så att den lastar steget innan rätt olika, beroende på läge. Då är det bra med en katodföljare, som har låg utimpedans. EQ-kretsen ser inte ut att ge samma förändringar i last på drivande steget, så den kan kopplas till ett "normalt" förstärkarsteg utan bieffekter.


23 Dec 2016, 17:34
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Lynxtrap wrote:
Nja, eftersträvar egentligen inte dist men hade ju nog en tanke om att man kan kräma på lite i de två första stegen medan mastern håller utsignalen i schack.
Det du uppnår i förstegstrioderna med att "kräma på" är just distortion och inget annat.

_________________
Johan Hansson


24 Dec 2016, 12:51
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Tubis wrote:
Lynxtrap wrote:
Nja, eftersträvar egentligen inte dist men hade ju nog en tanke om att man kan kräma på lite i de två första stegen medan mastern håller utsignalen i schack.
Det du uppnår i förstegstrioderna med att "kräma på" är just distortion och inget annat.


Så om man bortser från overdrive, är det alls nån vits med fler än två gainsteg för bas? Jag föreställer väl mig att det rätt avvägt kunde bidra med sustain och mer komplex harmonisk sammansättning?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


25 Dec 2016, 14:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Lynxtrap wrote:
Så om man bortser från overdrive, är det alls nån vits med fler än två gainsteg för bas? Jag föreställer väl mig att det rätt avvägt kunde bidra med sustain och mer komplex harmonisk sammansättning?
Mer komplex harmonisk sammansättning är ju distortion, nån vidare sustain får du i preamprör när du slått i taket dvs det klipper på ordentligt, det blir limiting, därav går ju mängden sustain hand i hand med distortion i en preamp. Ser man på ett scope går ju kurvan igenom några olika faser, lätt förvrängning , soft clipping, hard clipping och något som jag kallar fuzz klipping vilket är när den hårdklippta kurvan börjar spreta med massa taggar. Min tanke är att om man bara tar lite lätt förvrängning upp till soft clipping och gör det i två rörsteg så får du en ganska gemytlig ton med skönare "komplex harmonisk sammansättning" än om du försöker göra samma sak med ett steg för då måste du kräma på mer och kommer mer upp i hard clipping. Ingångssteget räknas inte. Jagg tycker oftast det blir så mycket bättre att ha massa steg som gör lite än ett steg som gör mycket

_________________
Johan Hansson


25 Dec 2016, 18:29
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Ja jag funderar vidare på det ena å det andra med detta projekt och kommer säkert att ha en mängd frågor ännu, det är väl likasåbra att ställa dem i en och samma tråd ifall nån orkar med den :)
Detta med katodföljare, och i detta fall då kanske ac-kopplad (antar jag).... Är fortfarande inne på detta med en mastervolym så sent som möjligt i kretsen. Finns det nåt problem med att ha en pot precis innan följaren? Har inte sett det på nåt schema. Dvs sista gainsteg-> master-> kf->ut.

Sen detta med elevated heater, vad det nu heter på svenska. Bl.a Valvewizard rekommendar ju detta starkt. Nödvändigt? Kan ju tänka mig att det kan komma att ligga en 250-300V på B+, med vad nu det kan innebära i förhållandet galler-katod i följaren, som kanske kunde vara 12AT7.
Jag begriper inte riktigt teori och fysik bakom detta, men det är väl inte direkt nödvändigt heller så länge man får det hela kopplat.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


29 Dec 2016, 19:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Har du trollkarens bok så föreslår han även en annan typ av katodföljare som finns i tex Engl Powerball. Där är DC spänningen på katoden ca 1V och du behöver därför inte bry dig om att elevera någon glöd. Mastern sätter du med fördel innan för att hålla utimpedansen låg som attans.

_________________
Johan Hansson


29 Dec 2016, 20:41
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Har tyvärr inte boken. Är det denna? http://el34world.com/charts/Schematics/ ... erball.pdf

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


29 Dec 2016, 21:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Lynxtrap wrote:
Har tyvärr inte boken. Är det denna? http://el34world.com/charts/Schematics/ ... erball.pdf

Jepp, skulle dock ha 100nF över anoden i stället för 10nF c17

_________________
Johan Hansson


29 Dec 2016, 22:58
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Funderingar kring bas-preamp
Hmm. Jag antar att R39 och R44 hör till nödvändigheterna, och att transistorerna och IC-kretsarna inte har något med saken att göra? I princip bara att köra ut signalen från det som på Engl är effekt send?
Vad är egentligen grejen här som skiljer sig från http://www.valvewizard.co.uk/accf.html
Närmare bestämt, förstår egentligen inte hur det kan bli så höga spänningar på katoden, och varför de då inte uppstår i Engls variant (saknar vissa elementära kunskaper som synes...)

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


30 Dec 2016, 15:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.