View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:17



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Geloso G.3298 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Geloso G.3298
Image

Jaaavafaaan...finns ju ingen anledning att bryta den pågående sviten,så här har ni nästa offer. Hittade den på danska blocket (jag är ju halvdansk för den som missat det) i trasigt skick. "Säkringen går när man slår på den".
Jaja.
Ingen e väl skrivet i sten än apropå vad som är trasigt,men jag har iaf fått hämtat den från speditören ikväll och...välhållen.

Gör nu inget misstag. Detta är ett AS till förstärkare. Vad avser preamp..konventionell men se sedan använder den slutrör som heter 6146...å de e fan inget man skojar bort.
Å se det är heller inte anodspänningen. Schema för en sådan här buse anger 790VDC och jag räknar iskallt med att det kan hoppa iväg ngn volt om man inte aktar sig iom de spänningar vi ser i väggen numer.

Nåja. I likhet med alla andra Geloso har den ju ställbar primär för PT´n så vi får väl se var det landar.

Har skruvat av bottenplattan och mkt riktigt har det brunnit lite häftigt varstans. Bla kring preamp rören. Får se var det slutar.

Ett AS som sagt. Huh? Mnjo...en Geloso (alltså en maskin utan tung träcab) som väger in på modiga 19,5kg...då tror jag ni fattar vad vi snackar när det kommer till trafos mm.

6146 är då ett rör med tutte uppepå. Dvs toppanodmatning. Jojo. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Nov 2016, 23:40
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.3298
Image

I stort mer eller mindre original. Man hade bytt en lyt...that´s it i princip. I bilden...har jag bytt de två första mot singlar (satt 16µF+16µF).

Skottat var ordet. Fick snabbt dit ett IEC jack och en panelsäkringshållare. Fick kikat över div punkter...å jodu. Ena slutröret skottat. Nu är det som tur e så att de inte är speciellt dyra NOS så nya är beställda från Tyskland. Radiomuseum här i stan iofs...men det tar för lång tid.

Image

När jag väl hade bytt lytarna det handlar om i de TRE trappstegen mot jord och "frikopplat" resten av maskin så visade det sig att där inte vart "mer" än ung 560VDC. Icke helt rätt,och jag började få lite kalla kårar....Skottad PT e ju inte direkt det roligaste...
Ha nu i minne att antalet dioder hänger ihop med stackade lindningar för HT.

Image

Som tur är visade sig det hela bottna i skottade dioder. Efter att mkt grovt ha installerat ett par bryggor och slagit liv i maskin igen..jo tjena. 880VDC innan det ENDA slutröret som var helt börjat såsa i sig.
Enda?

Image

Image

Japp. Om ni kikar på texten och symbolerna på den bortre flaskans glas så ser ni att den flaskan gått bra varmt.. Kika in i "hörnet" av anoden så ser ni tom missfärgningen.
Mkt riktigt visar det sig att så fort jag applicerar biasspänning till den flaskan så störtdyker biasspänningen mot noll. Inte mkt att orda om. E kass,men..jag e lika glad för det för...såväl PT´n som OT´n som den extra trafo,eller vad fan man skall kalla det,som ger bias spänning samt glöd e alla hela. Mao,all systems go.

Image

Det där är extra trafon. Ingen större grej direkt... Lyten intill är en av de få jag sett märkt Geloso som är en "tornlyt"/kanna.

Image

Slutrören är alltså toppanodmatade. Anslutningarna är keramiska,precis som socklarna. Givetvis med Geloso symbol :mrgreen:

Image

Maskin bär även med sig ett par choker. Den ena ligger ut emot preampens likriktade glöd och den andra ligger i kretsen ut ifrån den "nedre" HT lindningen (B+)

Image

På typiskt Geloso manér har vi som vanligt det där med "välj utgångsimpedans tills du ledsnar". Men denna ggn med en dekal uppepå? Huh?
Jooooose...dekalen är bara att man översatt vad som står på skylten till danska :lol:

Image

För den nedre lindningen har vi första smäll där. 32µF+32µF då. Funkade meeeeen...ut med skiten.

Image

Slutrören har en katodresistor. Av olika anledningar antar jag (neeeej..maskin använder fixed bias). Den resistorn är på 15 Ohm för båda flaskorna och var så uppeldad så det finns inte.
När jag sedan kollar kondningarna mellan PI och slutrör läcker de som såll... Så jag misstänker skäligt att där tagit hus i helvete i ena röret som effekt av brist på negativ gallerförspänning.
I SAMMA VEVA har det brunnit bra runt...PI´n....

Image

...å runt ingångsröret.
Det som ballat ur är den likriktade spänningen för glöden. Skulle misstänka att det hela hänger ihop. (Mao samma matning som bias)

Image

Kände det att iom att jag nu visste att samtliga trafos och choker var med i debatten så var det lika bra att göra rent. Allt behövde ju ut iaf iom allt sot runt omkring.

Image

Mm. Slutrörssocklarna rensade ju upp riktigt bra! Den kopplingen ni ser som är mellan polerna 1-4-6 är enl originalet. Ärligt sagt förstår jag kanske inte heeeeeeeeeeeeeeelt varför då de polerna enl datablad skall vara internt kopplade med.

Chassit fick jag tvättat invändigt med aceton,och det fungerade alldeles utmärkt. Rent å pryggt å snydligt... Så nu kan eg arbetet påbörjas?

Mm..mjo. E ju väldigt mkt att göra innan det är dags att slå fyr i det hela (läs-innan de nya slutrören dykt upp från Tyskland).
På det lurar jag på....

Image

...om inte det där kan vara en tanke denna gången? Maskin är mkt lågbyggd,6146´orna bygger inte mkt så högsta punkt är faktiskt ena trafon. Poängen e den att det där e en gammal cab jag sparat ifrån en transistorpuffra jag skrotade ner,och ärligt sagt.? Varför inte?
Det jag tänker isf är en faceplate a´la Marshall JMP.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Dec 2016, 23:10
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Geloso G.3298
Jag läser & njuter.

EN fråga : man kan se en 6-uddig jord-tag med skruvhål i mitten på den näst sista bilden.
Var kan man få tag i sådana ?

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


02 Dec 2016, 08:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.3298
Du,om jag det visste Peter.
Har letat å letat... Så långt har jag bara hittat de i gamla Gelosos,och jag är med på vad du menar för vid den här typen av byggen e de fan guld värda.
Närmaste jag kommit hittills är Tubetowns "3a".

https://www.tube-town.net/ttstore/Parts-for-Amps/Terminals/Soldering-Lug-M3-3-lugs::5350.html

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Dec 2016, 11:06
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.3298
Image

För den som nu inte gjort det än,för en tid sedan länkade Aleks till en avhandling kring det med skärmgaller,som i mitt tycke var förbannat bra. Å skärmgaller har givetvis 6146 rören med,bara matade av den nedre trafons halvtapp.
Mao har den 800+VDC i anodspänning och typ 240VDC i g2 spänning. Det kan man fanimig kalla spann det,varför resistansen på de där SGM´n är på ringa 100 Ohm. Finns ingen anledning till högre värde i detta fallet.

Image

Satt å grunnade en bra stund på hur hantera "första smäll". Det hela blir ju lite annorlunda pga två saker primärt. Det ena är att den använder stackade trafos. Mao,en lyt där emellan DC plus och minus.
Den nedre lindningen i sin tur,där har vi utgången på den lindningens centertapp..som då driver g2. Mao sitter det en lyt ifrån övre potential på den lindningen till halvtapp/centertapp och sedan en lyt mellan centertapp och chassi/noll.
Lite meckigt kanske,men nu fick respektive steg en snap-in om 100µF/500V som tillsammans bildar som en kondensatorbank. Lytarna är dels limmade ihop,sedan limmade till chassit och efter det försedda med det aluminiumband ni ser...som säkras med M3 nyloc mutter. Iom att det är snap-in kannor använder jag den gamla beprövade tekniken med "virad spiral" som säkrar kablarna till resp anslutning. Oortodoxt kanske..men det fungerar och är mkt mkt stabilt.

Image

Oortodoxt fortsätter vi med här då. Säkringshållarna är limmade på en platta per par,vilket givetvis stabiliserar konstruktionen avsevärt. Resp säkringshållares ena öra är "najjat" med tråd till anslutningen på trafon och efter det lödat på plats MED.
På det säkrar resp likriktarbrygga den andra änden av resp lödöra för säkringshållarna. Den nedre lindningen har ju användning av sin centertapp mot g2 varför det blir väsentligt att det finns en säkring till resp tapp på AC sidan... Den övre hade klarat sig med en ena säkring rent tekniskt antar jag,men nu blev det två av rent praktiska skäl för symmetri och styrka i konstruktionen. Oortodoxt var det ja,men vinsten ligger i att jag 1/ samlar allt AC i en punkt 2/ på så vis sparar mkt utrymme.
Som ni ser förbinds de båda likriktarna via hardwire med. Även det i ambition att skapa stabilitet i konstruktionen. Lika samma leder ganska grov hardwire från ett lödöra på säkringshållaren rakt ner till ena lyten. Så ja..även om det ser lite oortodoxt ut är det mkt stabilt.

Image

Preampen får ju likriktad glöd men se det gör INTE slutrören. En humdinger till balans är naturligtvis overkill meeeen...what the fuck ever...
Gamla tygisolerat primärkablage byttes mot modernare grejer. (Detta är anslutningen till "extra" trafon som driver bias,glöd till preamp osv)

Image

IEC var det ja. På det som ni ser är där "adderat" ngr millimeter av just nätkabelanslutning upp mot mains säkringshållaren,som då försetts med en säkrande buntband. Failsafe var ordet..och det är som alltid de små sakerna som gör det.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Dec 2016, 20:47
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.3298
Image

Är både det ena och andra som blir lite annorlunda denna gången. Det där e min "vanliga" setup vad avser biasbräda iofs,som då matas av "extra trafon" i detta fallet,men vad vidare e så driver ju samma lindning även den likriktade glöden till hela preampen som PI.
Iom det glättar jag nu emellan de olika rören med,och se det är vad de där extra elektrolyterna är till för. De skall i sin tur säkras med lim med,givetvis.

Image

Mm. Jaa..är väl inte mkt att orda om?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Dec 2016, 22:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.3298
"det går fortare.."
Mm. Funkade ju sådär. Det vi inte hade kollat upp var att säljaren finns i Ungern.. :lol:
Jaja. Flaskorna e på väg iaf. Gott nog.

Image

Preamp. Som ni sett de många ggr tidigare. Inga jättenyheter men är helt klart stärkt av framgången med DuKane maskinen,så jag spinner vidare på det receptet. Ser vad som står att finna med fler avsteg liksom..

Image

Original faceplaten på de nyare Geloso e väl..sådär. Den jag snickrat till där..ptja. Den behöver ju givetvis arbete den med. Är ju vad det är.
Fö e det "Racing" logos på g nu. Gammal vän har tillgång till laser så..vi får se var det stannar.

Image

Japp. Det innebär att den där brädan inte räcker till. Så e re. Som synes har det tillkommit en sockel så långt. EN sockel..så långt. Även i det fallet får vi se var det hela tar vägen.

Fö. Skaffade mig en plunch. En sådan man "stansar" hål med. En för novaler om 22mm och en för oktaler om 30mm. Enda jag ångrar är att jag inte gjort det tidigare. Å sedan tidigare har jag ju en för IEC uttag med. Kan bara rekommenderas.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Dec 2016, 00:26
Profile

Joined: 15 Jun 2016, 21:07
Posts: 25
Post Re: Geloso G.3298
Intressant att de använt 6146. Som radioamatör är man ju synnerligen bekant med dessa. De var mer eller mindre standard i sändarslutsteg för KV från 60-tal till tidigt 80-tal. Två i parallell brukade ge ca 100 W ut till antennen. Jag har dock aldrig sett någon LF-förstärkare med dem. Kanske körde de flesta av gammal vana med EL34, 6L6 mm. En nackdel är ju också att toppknopparna är synnerligen spänningsförande. Det är ett robust rör som brukar tåla en hel del. Det finns några varianter med lite olika data, minns inte skillnaden på rak arm. 6146, 6146A, 6146B och 6146W. Även 807 borde kunna funka bra som slutrör för LF. Lätt att få tag på till låga priser.

Det skulle vara roligt att se en förstärkare med två 813... Jag har för länge sedan grejat med en sändare som heter CT450 och modulatorn i den hade två 813. Den borde varit kapabel till ett par hundra watt. En sådan sändare hade tappat bias till modulatorn och bägge 813 hade gått så varma att glaset smält in en aning. När felet lagats var det bara att köra vidare, märktes inget. Försök inte göra så med en transistor. :-) Någon har påstått att "it takes a hammer to kill an 813". Det stämmer nog.
Tyvärr behöver 813 sissådär 2 kV anodspänning så det är nog inte lätt att ordna en utgångstrafo.


18 Dec 2016, 21:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.3298
Ja.
807 används då mkt riktigt i NF maskiner. 813 i sin tur är ju rena giganten i jmfrls. Poängen e den att paret med 6146 i sig ger mer krut för gitarr än ngn sund människa kan behöva.
Det har talats om lediga 130watt+ i den kombinationen som sitter i den här Geloson.

Nu är det givetvis bara min åsikt men..130watt+ är som jag ser det rena dumheterna för gitarrbruk. Anledningen till att det kan vara lite av en "diamond in the rough" är snarare isf dess ev tonala egenskaper.
För blues anser jag att det räcker med en "18 wattare". För rock..mellan 30 å 50 watt. De som ev kan behöva hundrawattarna,och det då primärt eftersom de inte vill att slutsteget skall vika sig oavsett vad,är numetal och doom folket.
Mycket riktigt märker vi oxå att de här dinosaurierna hamnar i just de läger vi ser som doom och numetal

Image

Mm. Det där känns allt annat än färdigt. Jag behöver sju pottar för det jag tänkt..så konfigen får bli lite annorlunda. Originalrattarna är i mitt tycke grejen hela da´n,men..jag lär fan inte hitta två extra var som helst.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Dec 2016, 21:37
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.3298
Moder natur.
Händer fan inget direkt :( ...vilket bottnar i en av de mest segdragna sketförkylningar jag upplevt. :evil:
Rören från Ungern i sin tur låter vänta på sig de med. Kanske lika bra det under förutsättningarna.
(Så. Nu har jag gnällt lite.)

Image

Man kan ju tycka att chassit har gott om plats,men se riktigt så förhåller det sig inte. Inte ens när man monterar grejer med det med utrymme i tanke och försöker hushålla med plats.
Hur som har komponenterna för flaskan som skall driva loopen kommit på plats. Jacken därför kan i sin tur precis anas i nederkant. Nu skall det kompletteras med ngr pottar för send och return givetvis,men sammantaget får jag säga att det inte känns helt meritlöst iaf.

Image

Nä. Jag använder inte speciellt mkt tejp i mina byggen,eller rättare sagt..det gör jag inte alls. Däremot använder jag gärna lim. Som tex för att hålla kabelbuntar på plats,och då använder jag tejp för att stabilisera det hela tills limmet härdat. :D
Nu när jag adderade en flaska kom ju tids nog det med glöd på tal.
Original dioderna till den sidan av maskin är ju en selen historia och se med modernt kisel på plats poppar ju spänningarna upp en del då. Ngt jag ursprungligen,innan det med extra flaskan,löste medelst 50 Ohm i serie. Nu,med de adderade 300mA till kretsen,visade det sig hamna precis pang på utan de där 50 Ohm-en. Det är så precist att respektive flaska alltså ser spik 12,5VDC rent av. (Efter den kretsens choke)

Original har dessa maskinerna ett gemensamt katodmotstånd för di tvenne slutrören om 15 Ohm. Antar skäligt att det primärt är för att kunna mäta anodförlust,men det till trots (originalet var ju skottat till kingdom come) har jag kompletterat med ngr 1 Ohmare. Ett per sida.
I överkant i bild?
Ja. James kontrollen e klar. Var så säker. Har lattjat och lekt lite med vad man ev skulle kunna ägna sig mer åt i form av hittepå,iterering hit och dit,men..mnja. Det får i detta fallet bli att jag installerar ev sådana hittepå "löst" med maskin upp och ner å testar det hela.
Från svängen med motorsporten finns det ngt jag är direkt allergisk emot och det är grejer ombord som inte uträttar ngt särskilt.

Komma skall nu är det med den switchade 5V trafon (den ger alltså 5VDC ut) som då behöver placeras den med. De små experimentkorten med H11´orna e väl i sin tur kanske minsta problemet.

Ärligt sagt är jag rätt nyfiken på karaktären i den här prylen,mest bottnande i de omkring 800 volt vi diskuterar när det väl e fart i skiten igen.
Vet av erfarenhet ifrån EL-34´or med mycket anodspänning att det följer en helt annan "spänst" i skrotet. Med det i baktanke skall jag vara mycket försiktig än så länge med att öppna mun ikring att detta skulle vara en maskin vikt enbart åt hederlig rocknroll.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Dec 2016, 00:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.3298
Image

Ja. Det behövs ju. Nu har ju använt den där lösningen ngr ggr och får säga att den e enkel nog som jag ser det. Impedansbyte kräver en stjärnskruvmejsel å...klart det e mer jobb än att ha ett vred eller bara byta jack men..ärligt talat,hur ofta byter man utgångsimpedans.?
Det svarta jacket intill e för fotswitch vad avser kanalbyte.

Image

...work in progress,som det heter. Vet att det ser lite störigt ut men..e ju vad de e tills vidare.

Image

Jahapp. Han ungraren..vette fan om det inte är specialbeställd frakt från Ungern som någon stackare GÅR hit med. Nu råkade det vara så att det låg ett par NOS på Tradera...så så fick det bli.
Så kan flaskorna från Ungern dyka upp när fan de vill efter det. De är verkligen inte stora de där 6146 flaskorna. Skall fan veta.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Dec 2016, 02:34
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.3298
Image

Så. Det behöver städas lite och..."stålskölden" behöver adderas,men that´s it. Vi har oss en fungerande maskin å se...det blir lite irriterande eftersom jag FORTFARANDE saknar slutrör.
Ifrån båda ställena där jag köpt nya :roll:

Image

Mm. Även loopen e klar.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Dec 2016, 15:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.3298
Så ÄNTLIGEN har första satsen med 6146 dykt upp.
Den från Ungern. Original gamla Siemens flaskor,som iaf verkar ha överlevt resan. Blir att testa imorgon.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Dec 2016, 02:59
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.3298
Image

Skall man skratta eller gråta?
Det där e iaf NOS Siemens QE-05/40. Aka 6146. Inget att anmärka på,så i med de å kolla/justera bias. Ngt högt vilket gjorde att jag insåg att jag behövde se över biaskretsen då jag fick bottna pottarna.
På med pilen palle och lira på skiten....

Uteffekt som var rent löjlig. Ridå.
Allt annat har jag ju varit igenom så...ladda ur skiten och fram med DMM´en för att mäta mellan CT på OT´n och ut till respektive sida.
90 Ohm på ena sidan....11 på andra. Jaha. Tack för den. Goda råd dyra.
För den som nu inte är med helt i matchen är det alltså så att primärsidans impedansbehov bla är en funktion at B+. Ju högre B+..desto större värde för impedans.

6146 är specat till 8k vid 750VDC. Inte direkt ngt man gräver upp nästgårds. Eller? Mm...eller...

Image

Har sedan tidigare skrotat en Dynacord Eminent II,som just arbetar med omkring 800 volt på anoderna av ett par EL-34 och se...EL-34 vill se mellan 8k-10k de med. Angiven som där är till 80w cleant en sådan Dyna så tänkte jag att...e ju fan inget att förlora i att prova iaf.
Så det var att modda chassit så Dyna trafon kunde skruvas på plats och dra om det i kablage som behövdes.

Som synes har jag bara helt som haver installerat en 10k keram...av den enkla anledning att jag såg ~485VDC i railspänning för PI´n. Inte direkt vad jag jagade. Med 10k keramen framför hade vi bra mkt mer rocknroll vänliga 375....

Image

Jo. De där kompisarna ser nu ~870VDC@22mA per rör. E vad man kan kalla tuff arbetsmiljö det och DEFINITIVT inget man skojar med..
Saken är nu den då att jag har ju lattjat lite med EL-34 maskiner med höga anodspänningar sedan tidigare och..de har gärna varit väl "hårda" i vad de gör. Något jag var orolig för med denna 6146 maskin med då...inte så konstigt kanske. Men...mina misstankar visade sig vara helt obefogade. Denna maskin med sina 6146 låter rätt på par med en motsvarande 6L6 dito som ser typ 450 volt. Bara mycket mer kraftfull.

Image

Keramiska hattar i all ära,och väl är väl det,men original sitter ju lödöronen för de på OT´s "utsida". Dvs att där alltså ligger i det läget 870VDC frilagt bara man tar loss huven på eländet.
Iom Dynacord trafon försvinner nu det,och iom spänningarna som ligger för handen får jag säga att det kändes som en vettig ide med livrem och hängslen. Original kablarna mot hattarna fick sitta kvar och på det en gummigenomföring där det hela passerar chassit.

Image

Som jag hade satt upp biaskretsen saknade jag alltså några volt. Lösning var att jag bytte ut första droppresistorn om 4,7k mot 2,2k och mkt riktigt...nu vart det inget trussel alls längre.
Men tro mig. Med närmare 900 volt på anoderna så har man tungan rätt i mun när man arbetar med den här! Gör INGET misstag!

Å jodå.
Iom dessa jobben kom allt effekten. Den är ju i vanlig ordning PPIMV utrustad och sägas kan att det nog inte skulle skada med ännu mer lite amplitud ut ur fasvändaren. Frågan är rent av ifall man inte som i DuKane maskinen skall addera ett par katodföljare efter LTP´n.
Som det är nu...den ÄR högljudd,gör inget misstag,men..man får vrida bra långt innan det blir "sjuk" fart i den,å se sjuk fart e vad det skall vara.
Mao återstår ev ännu mera lite byggande alt tweakande. Får se hur jag skall göra.

Med det gjort kunde jag nu för första ggn få mig en bild av hur den skulle komma att te sig rent estetiskt och...detta går bara inte. Jag får hitta på ngt där.
Antingen en annan huv alt en cab.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Dec 2016, 23:34
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.3298
Image

Har idag fått smiskat vidare en smula och den enkla summeringen är väl att det landar bit för bit. Känns skönt och som lite av en arbetsseger.
Jag har fortfarande inte mätt uteffekten på det här monstret,men att den besitter kraft så det fan är helt löjligt kan vi sätta bortom allt tvivel.

Så var det de där med utseendet....

Image

Jag kommer prova. Det där e en gammal cab till en transistor Peavey som jag varit snäll mot ngr timmar och som kom sig riktigt bra,tycker jag iaf. Lågbyggd,men som sagt det är maskinen med varför den preciiiiiiiiiiis går in i cabben. Hörnbeslagen fick sig en vända,och skruven en omgång färg. Läderhandtaget uppepå e det gamla vanliga i mitt fall. Eftersom maskinen är mindre än cabben i bredd och faceplaten är långt ifrån lika hög så tänkte jag göra en "JMP" framtill. Till en början lurade jag på om man skulle göra den i aluminium,som ju är lite av ett favoritmaterial,men...för mkt meck så det får bli trä.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Dec 2016, 01:37
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.3298
Image

Då ska vi se om ni e med på hur jag tänkt. Som synes,en "JMP" lösning på problemet. Nu har jag INTE tänkt klä den där biten i tolex utan slipa den ren och snygg varefter jag tänker betsa den brun i stil med bärhandtaget och därefter klarlack.

Image

Geloso emblemet e bara dithängt högst provisoriskt med lite lim. På det har jag tänkt att denna skall få den nya loggan min...och den placerar jag då på faceplaten-till höger under rattar å switchar.

Kan det funka tror ni? Bakstycke sedan...fan vet. Det jag primärt har i tankarna är värme. Det sitter,helt genomtänkt,ett raster precis ovanför slutrören...å det är väl..väl nog antar jag. Men så skall där in luft med. Fan vet om man inte skall göra ett bakstycke ur "styling nät" till bilvärlden.? Använt innan med goda resultat och med ett sådant nät är det ju mer eller mindre obehindrat med tillgång på frisk luft.
Rent säkerhetsmässigt finns det inget direkt strömförande bakom (alltså mot bakstycket) transformatorerna. Toppanoderna på rören osv sitter i princip klock an bakom faceplaten och är direkt svåra att komma åt. ÄN mer så givetvis med ett bakstycke på plats.
Lådan i sig är alltså mycket lågbyggd. Nu när jag har den stående intill den Solton BV-60 jag gjorde för en tid sedan...ungefär same same men var då medveten om att EL-34´orna i Solton maskinen ligger ner. Rent transportmässigt i sin tur var detta med en cab ett drag i rätt riktning med. Detta är ICKE någon lätt liten skitförstärkare varför det med en cab och handtag helt klart var en bra grej. Inte ställt den på vågen än men...20kg kommer vi garanterat att passera (apropå JMP mfl).

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Jan 2017, 19:48
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.