View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:14



Reply to topic  [ 10 posts ] 
DuKane 460 / Ljudklipp 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post DuKane 460 / Ljudklipp
Image

Dare to be different. Ja,det e faktiskt så numer att från ggn till annan söker de fan upp mig. Denna ggn en amerikan,från en delstat vi kan säga att jag är hyggligt bekant med...nämligen Illinois...
DuKane.
En PA maskin som jag skäligen misstänker härstammar från tidigt -60 nån ggn. Modellen har i det läget varit med en liten stund,så den slutsatsen drar jag av pottar osv.

Image

Ganska "anti amerikansk" på flera punkter. Inget "kolla här" som symbol,utan en ganska tillbakadragen liten skylt. På det..en LÄTT amerikansk apparat! Jaja,det skall fan vara en första gång för allt!
Fick följa med hem av den anledningen att jag gillar designen på den.

Image

Japp. Rattar i en storlek tom en blind höna kan bedöma i mörkret. Nope. Denna ggn blir det inte rött. Maskin är i så fint skick rent estetiskt att det som blir är att "klä av den" helt och ta fram polermedel och maskin.

Image

Japp. Användbara utgångsimpedanser. No worries! Givetvis ngt som får moddas till telekontakter.

Image

Efter att ha googlat runt en stund så inser jag att en del folk på andra sidan atlanten ser dessa som mer eller mindre hett byte. Priserna på de varierar VÄLDIGT,men för att vara gamla PA maskiner är en del rent sjövilda med priser kring 1000 dollar. Neeeej...det är inte felskrivet. Normalt verkar de betinga kring 500 dollar. Fråga mig fan inte ens varför... Har viskats att trafona återfinns i Trainwreck. Vafan vet jag.?

Ett par 5881/6L6...ett 5U4 som likriktare..ett par 82´or,den ena som driver och concertina,åsså en helt flock med 83´or.

Image

Image

Image

På typiskt amerikanskt manér uppmärkt å klart å betalt liksom!

Image

Image

Mm. Vad skall jag säga? Inte mkt att orda om.

Image

Ja. Jag fick sparkat liv i den medelst min 10A vridtrafo. Den är ju fortsatt amerikansk vilket innebär att PT´n har tappar för 110VAC resp 127VAC. Med vridtrafon är det ju inte ngt problem så...

Image

Mätt över lite av varje å...allt e inom spec liksom :shock: .

Å här kommer grejen. Som den står duger den fan asbra som en one-trick-pony för rocknroll! Låter verkligen skitbra!

Vad jag gjorde var att löda in ett telejack på "Mic 1" och la det så att det hamnade före stoppern...drog ur micktrafon å voila...1M gridläcka.
Vart liksom bara full tilt rocknroll från första anslag. Basreglaget på den går som fotnot baklänges :shock: .

Nä. Hade nog räckt att bara förse den med en PT som löser uppgiften så kan man köra den som den står. Som jag fattat det online e detta maskiner,med sina micktrafos,som e halvt hett byte bland trynorgel killarna. Fan tro´t.

Nåja. Den funkar,å med det e jag nöjd. Vad som bliva skall lär framtiden utvisa.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 15 Dec 2016, 12:57, edited 1 time in total.



08 Dec 2016, 02:39
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: DuKane 460
Fin maskin! :)

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


08 Dec 2016, 09:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: DuKane 460
Håller med du Sixten.
Gillar stilen på den.

Image

Iom skicket så kom lackrengöring och polermaskin fram. Å se..det fungerade ju utmärkt.

Image

Mm. Nya Belton socklar genomgående och nya beslag. Detaljer mina vänner..alltid detaljer som gör skillnaden.

Image

De där vita "tornen" är alltså keramiska resistorer. Behåller de i mixen då de dels är hela och jag dels gillar idén med att ha de utvändigt-tänker värme då ´rå.
En omgång nya JJ kannor med hållare...jomen.

Nättrafon så. Det blir en Tubetown avsedd för en 50w Marshall. Ger mig valbart 325-0-325 alt 350-0-350 och på det 3A till glöd för likriktaren och i sin tur 6,3V för glöden till resten av maskin. Nytt,men ärligt sagt inte farligt dyrt ändå.

Image

Jomen. Huven fick sig en första vända den med.

Vad sedan avser krets har jag lite idéer i detta fallet. Får se var det landar.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Dec 2016, 20:52
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: DuKane 460
Image

Det jag tänkt är ett par ECC-83´or som matar in i en ECC-82 långsvans som i sin tur har varsin halva av ett ECC-82 som katodföljare. Flaskor,socklar och utrymme finns ju milt sagt.

Image

Borrade upp hålet för linsen till pilotlampan och ett telejack hamnade där istället. Pilotlampan i sin tur hamnade borta i andra änden vid nätbrytaren.
Rattarna fick sig en duvning med diskmedel å vatten å...en omgång friska pottar. Gott nog liksom. :D

Image

Den nya nättrafon så. Spec enl ovan. Tänker ta loss endbells-en på båda trafona och ge dem en vända färg.

Image

ECC-83´orna har sockel för skorsten. Inte en aning ifall det är nödvändigt,men inte fan skadar det iaf.

Image

V1 i sin tur är gummiupphängd. Blir den valbara 4 stegare jag lekt med lite det sista tänkte jag och i det läget handlar det med att gummiupphänga mer om..ptja..lika gott så är det gjort iom att det ändå är så enkelt.

Image

Mm. Å en liten bräda för individuellt justerbar bias vart det med. PT´n saknar tapp för bias så sockeln för RLR´n är utrustad både med "saver diodes" och resistorer för matning av bias

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Dec 2016, 14:15
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: DuKane 460
Image

Det tar sig,som mordbrännar´n sa. I vanlig ordning då tex färgkodat ut från biasbrädan.

Image

Säger fortsatt det att jag ser det som en bra grej att använda små stumpar av krympslang för att hålla ihop de olika kabelbuntarna.

Image

Sagt det förr,säger det igen. I ett bygge finns det INTET som är så djävla tråkigt som att lägga glödkablage. Dess större anledning att ta jobbet på allvar kanske.

Image

Som tidigare sagts,en bra lång Geloso tagboard. Brädan då såpass lång att jag gjorde bedömningen att det var en bra idé med ett tredje stöd mitt på. Tror det blir bra.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Dec 2016, 22:19
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: DuKane 460
Image

Som kontrast till det ljusgråa vart trafonas endbells röda. OT´n behövde isär oavsett då kablaget till den MILT sagt var ruttet (isoleringen då). Japp. Lamellpaketet har fått ny svart färg med. Korrekt.

Image

Hoppas de blir lite av en färgklick igenom gallret på huven tids nog. PT´n har ju ngn form av hammarlack å jag iddes bara inte ta väck det. Hasade ner det grovt bara så det röda fick ngt vettigt att fästa i.

Image

Mm. Jag tror ordet man söker är...fullt. Är nämligen som så att flaskan närmast häråt i bild har adderats med. En loop. Eller ja,drivningen till en. Katodföljare ut och gainsteg in. Kommer kompletteras med "send" och "return" justering.
Hur som helst,som ni ser är det inte mkt kvar att hantera. Det mesta har flutit på som tänkt idag.

Image

I det att jag skalade av OT´n visade den sig fanimig ha en 16 Ohms tapp med. Jaha å tack så mycket liksom!
Ena "Aux" hålet där fö kommer få ett telejack det med. För high/low gain omkopplare.

Image

Japp. Täckplåtar e bra. Så ingen klåfingrig 5 åring får in fingrarna sina där de inte hör hemma. Skall fö tillverkas en för hålen "upptill" med av samma anledning,även om de hålen nu återfinns under huven.

Image

Ja. I vanlig ordning blir det en James med valbara värden via switchar. De två där är iaf självskrivna så långt men har i tanke att prova lite annat denna ggn med.

Image

Switchen för high/low gain då ´rå. Hela det systemet driver jag i vanlig ordning,numer,med en switchad 5VDC trafo. Funkar så klockrent att det är rent löjligt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Dec 2016, 21:35
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: DuKane 460
Image

Jahapp. High/low gain skall man ju kunna styra med fotpedal med så...

Image

Jupp. Skall givetvis märkas mer regelrätt... Längst bort till höger där det suttit mickingångar kommer det att tas hål i två av utrymmena för ett par Cliff jack till loopen.

Image

Enkelt summerat? Den fungerar och fungerar mkt mkt bra. Lattjat lite med katodföljarna efter PI´n meeeeeen...det var i stort slöseri med tid. PI`n i sig däremot landade på en ECC-83´a lika förbannat. Maskin e nu övertonsrik som SKAM i highgain läge!
Mkt mkt trevlig att arbeta med. Lätt att lira på och skapa det man vill.
B+ landade på 420VDC allt sagt och gjort,och bemärk då att jag använder 47V zeners mot g2. 420V@40mA per flaska. Helt ok i min bok.
Testade med ett GZ-34/5AR4 vilket givetvis fick spänningarna att hoppa upp en del men tyckte faktiskt de tonala kvaliteterna i maskin blev sämre.

Det totala intrycket e då,i min smak,är då dels mycket gott och dels brett. Invändigt sitter det en 470k trimpott istället för "separationsresistorn" i en James vilket ger för handen att det är relativt enkelt att trimma in vad man vill ha/önskar mot den gitarr man använder. En feature jag iaf tycker e vettig.

Maskin känns spänstig får jag säga. Antar att katodföljarna efter PI´n kan ha med det att göra.

Loopen så. Rent elektriskt är den redan med i matchen,är bara att det saknas jack och signalkabel. Mao ngt att hantera. Nu är komponenterna kring den flaskan uppsatt så att jag kommer kunna välja om jag skall använda en 81´a eller 82´a.

Ställde den på vågen för övrigt. Som sagt lätt för att vara en amerikanare. Sketna 11kg. Dock inte speciellt farligt för en maskin med den effekten den ändå ger tycker jag.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Dec 2016, 20:29
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: DuKane 460
Sjuk som en hund,ni vet...mancold,men..Ipren å ut ngr timmar iaf och fick det gjort jag föresatt mig.

Mycket,för att inte säga extremt,nöjd.

Image

Nu skall det givetvis dit rattar och en vettig märkning (tusch tar man ju enkelt bort med t-sprit),men det där e iaf en ECC-82 driven loop med send och return justering.

Image

Med lite tweaks kastade efter apparaten får jag säga att den fanimig e helt magisk. Helt makalöst rent av.. Nu är det ju VERKLIGEN highgain per definition iom de adderade stegen för loopen,och loopen är kopplad helt seriellt,men..same shit för detta är rent glimrande bra!

Image

Hängde dit ett gammaldags "Fender" handtag,men..osäker på om det skall få sitta där nu när jag ser det på bild. Får la skylla på febern. Å andra sidan..no harm,no foul då det är installerat utan ngn som helst bearbetning. Mao,det är bara att ta bort.
Saken är den att maskin har uttag i sidorna som handtag så den behöver per definition inget uppepå. Men men..då vet man det iaf. :mrgreen:

Image

Nu kommer det ett YT klipp på den tids nog,får bara bli fri från febern först,men...låt mig tills vidare bara betrygga er med att denna DuKane fanimig är rent fantastisk i vad den gör. Helt djävla makalös rent av!

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Dec 2016, 21:28
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: DuKane 460
Herrejösses vad häftig den här blev! Väntar spänt på tillfriskning och youtube då!


13 Dec 2016, 21:43
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: DuKane 460
https://youtu.be/wKL1yJGFY7k

Ja? Vad säger man? Har ju sagt att den e närmast magisk att lira på,å vet ni vad..nått åt det hållet e det. Nu hör det till saken att iom switcharna kring James kontrollen kan man om man vill scoopa ur den till närmast "metal sound" MED.
Volymen i klippet e nu inte speciellt hög. Kring 80dB eller så kanske,å den levererar lika förbannat som den gör. Enda som händer vid repvolym e att..den växer :mrgreen:
Använde den vid rep igår,med feber å skit fortsatt,och...ja..jag vet faktiskt inte vad jag skall säga.?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Dec 2016, 05:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.