View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:51



Reply to topic  [ 122 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Lär dig solot för fasen! 
Author Message
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Det är väl nice att han gör sin egen tolkning av låten och spelar sitt solo som han tycker passar bäst.
Har aldrig fattat vitsen med att kopiera, originalen finns ju redan där, vill jag höra originalet så är det ju bara att sätta på plattan och lyssna.
Dessutom är det fruktansvärt tråkigt att repa in, mycket skojigare att improvisera och sätta sin egen prägel på det, tycker säkert Norum också :wink:


29 Nov 2016, 21:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Faktiskt en musikaliskt intressant diskussion. Rockmusik på arena är ju inte någon improvisationsmusik. Det är för många som tjänar pengar på det. Istället kör man clicktrack och samma solon kväll efter kväll. Det finns nog undantag och bra sådana, men de säkra korten är det många som spelar ut. Inget fel i det. Alla ska betala hyra.

Men så finns det låtar som är svåra att ducka för. Ska man lira Hotel California och göra ett eget solo? Still got the blues? Rosanna? Led Zeppelin med ett eget riff i stället för att planka? De där gångerna när folk nynnar med i solot, så har gitarristen mutat in låten med en kreativ rätt som får min respekt. Det är musikaliskt bra jobbat.

Så jag tycker nog faktiskt att solot i Superstitious är med och definierar vad som är låten. Hatten av liksom.

Tankeexperiment: "Vi lirade The Final Countdown, men improviserade keyboardriffet" - njae.... :roll:


29 Nov 2016, 22:04
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Ljudfreak wrote:
[...]...[..]. Men så finns det låtar som är svåra att ducka för. Ska man lira Hotel California och göra ett eget solo? Still got the blues? Rosanna? Led Zeppelin med ett eget riff i stället för att planka? De där gångerna när folk nynnar med i solot, så har gitarristen mutat in låten med en kreativ rätt som får min respekt. Det är musikaliskt bra jobbat. Så jag tycker nog faktiskt att solot i Superstitious är med och definierar vad som är låten. Hatten av liksom.


Tänkte i liknade banor tills jag hörde ett band spela Peter Green's "Albatross" och gitarristen lyfte låten till en helt ny nivå med ett (i mina öron) otroligt vackert solo... :shock:


29 Nov 2016, 22:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Puttarn wrote:
Är verkligen Buckethead så kass på riktigt? Klippet måste vara fejk.


Haha :-D

What ever, grov OT nu men jag gillar Buckethead (!), perfekt musik på jobbet, ett geni men killen lider av något tror jag (som genier ofta gör), någon sorts kreativ "overflow", skrivit så oootroligt mycket musik men experimentell och nyskapande enligt mig.

Bara att njuta
https://youtu.be/qFoBbNHvOME
https://youtu.be/Alb7d1IPziI
https://youtu.be/Q-oJ7kyATmQ
https://youtu.be/BxSr4q0BbPU

Ozzy hade också lite kontakt med Buckethead ;-)
"In an interview with Revolver, Ozzy Osbourne stated that he had offered to have Buckethead play guitar in his band at Ozzfest. Ozzy quickly changed his mind after meeting with him, and realizing that Buckethead would not remove his costume to be accepted by Ozzy, said:

"I tried out that Buckethead guy. I met with him and asked him to work with me, but only if he got rid of the ****ing bucket. So I came back a bit later, and he's wearing this green ****ing Martian's-hat thing! I said, 'Look, just be yourself.' He told me his name was Brian, so I said that's what I'd call him. He says, 'No one calls me Brian except my mother.' So I said, 'Pretend I'm your mum, then!' I haven't even got out of the room and I'm already playing ****ing mind games with the guy. What happens if one day he's gone and there's a note saying, 'I've been beamed up'? Don't get me wrong, he's a great player. He plays like a mother****er."[26]


30 Nov 2016, 00:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Hasse-Angerfist wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=Y16Oq-QhS9k

Här kommer det efterlängtade solot.


Ser man hela det klippet kan man notera två saker i sammanhanget:

1. I klippet här är Superstitious möjligen sista innan extranummer. Man har redan publiken, och det är kanske läge på flera sätt att slappna av lite och improvisera lite? Närvaron sitter inte i solot, men den finns på scenen.

2. Norum glider runt lite och drar ut på solot för att vänta in sången/allsången. På andra klipp från samma turnéperiod samma låt kommer sången in lite olika. Hur långt solot blir beror alltså inte direkt på Norum.

Här är Norums solo mer likt Marcello:s https://m.youtube.com/watch?v=FJu__oXZTPY


30 Nov 2016, 12:44
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Mike Leaf wrote:
Tvåtakt wrote:
Då tycker jag att Norum ska kunna också :mrgreen:

Han kanske inte vill helt enkelt ? 8)


Det är lättare att inte vilja det man inte kan. 8)


30 Nov 2016, 13:06
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Lär dig solot för fasen!
holmis63 wrote:
Det är väl nice att han gör sin egen tolkning av låten och spelar sitt solo som han tycker passar bäst.
Har aldrig fattat vitsen med att kopiera, originalen finns ju redan där, vill jag höra originalet så är det ju bara att sätta på plattan och lyssna.
Dessutom är det fruktansvärt tråkigt att repa in, mycket skojigare att improvisera och sätta sin egen prägel på det, tycker säkert Norum också :wink:


Varför vill man spela någon annans låt om man bara ska göra det halvdant? Det har jag alltid undrat.

Det är en helt annan sak att sätta sin egen prägel på nåt, men i det här fallet sitter ju resten av låten förutom solot som är taffligt.


30 Nov 2016, 13:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Vinyljunkie wrote:
holmis63 wrote:
Det är väl nice att han gör sin egen tolkning av låten och spelar sitt solo som han tycker passar bäst.
Har aldrig fattat vitsen med att kopiera, originalen finns ju redan där, vill jag höra originalet så är det ju bara att sätta på plattan och lyssna.
Dessutom är det fruktansvärt tråkigt att repa in, mycket skojigare att improvisera och sätta sin egen prägel på det, tycker säkert Norum också :wink:


Varför vill man spela någon annans låt om man bara ska göra det halvdant? Det har jag alltid undrat.

Det är en helt annan sak att sätta sin egen prägel på nåt, men i det här fallet sitter ju resten av låten förutom solot som är taffligt.


Det är Joey's låt, så i det här fallet är det knappast någon annans låt. Jag tror nog Europe/Joey kan ha rätten att välja att slippa bli ett patetiskt tributeband till sig själva här? Just riffet/kompet är det som är låtens signatur (tillsammans med klaviaturen) för mig. Det gör Norum bättre. På det hela taget gillar jag Norums gitarrspel, som att han glider över mellan komp och solo så snyggt.


30 Nov 2016, 15:34
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Lär dig solot för fasen!
woodstock wrote:
Det är Joey's låt, så i det här fallet är det knappast någon annans låt. Jag tror nog Europe/Joey kan ha rätten att välja att slippa bli ett patetiskt tributeband till sig själva här? Just riffet/kompet är det som är låtens signatur (tillsammans med klaviaturen) för mig. Det gör Norum bättre. På det hela taget gillar jag Norums gitarrspel, som att han glider över mellan komp och solo så snyggt.


Fast nu gällde det solot. Och Joey har inte skrivit de snabba runsen.


30 Nov 2016, 15:50
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Det trodde man nog aldrig, att ett gitarrsolo i en smörig pudelpop-låt kunde representera hela essensen av musikutövning på gitarr!
Kan det vara så att Herr Kee lyckats koka ner all modern musik i ett endaste solo?

_________________
pudas


30 Nov 2016, 16:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Vinyljunkie wrote:
woodstock wrote:
Det är Joey's låt, så i det här fallet är det knappast någon annans låt. Jag tror nog Europe/Joey kan ha rätten att välja att slippa bli ett patetiskt tributeband till sig själva här? Just riffet/kompet är det som är låtens signatur (tillsammans med klaviaturen) för mig. Det gör Norum bättre. På det hela taget gillar jag Norums gitarrspel, som att han glider över mellan komp och solo så snyggt.


Fast nu gällde det solot. Och Joey har inte skrivit de snabba runsen.


Nej du syftade på just låten:

Quote:
Varför vill man spela någon annans låt om man bara ska göra det halvdant? Det har jag alltid undrat.


Eller möjligen solot som en låt i låten?


Last edited by woodstock on 30 Nov 2016, 17:00, edited 1 time in total.



30 Nov 2016, 16:42
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
pudas wrote:
Det trodde man nog aldrig, att ett gitarrsolo i en smörig pudelpop-låt kunde representera hela essensen av musikutövning på gitarr!
Kan det vara så att Herr Kee lyckats koka ner all modern musik i ett endaste solo?


Jag förstår det underförstådda här.


30 Nov 2016, 16:47
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Sedan är väl en av kärnfrågorna här om ett solo just här men kanske även generellt skall ses som en låt i låten. Det handlar nog mycket om hur pass ortodox man är som dyrkare av musiken.

En annan sak som är relevant är postmodernismen. Det mesta är redan gjort, den västerländska civilisationen har peakat kulturellt och ekonomiskt. Vi ser tillbaks nostalgiskt istället. Det som räknas är inte originalitet utan vad som är orginal. Coverband är ute, nu gäller tributeband som mäts efter hur nära de kommer originalen i detalj.

För att ta tillbaks originalfrågan här: Om Europe hade turnerat med Kee Marcello istället idag: Hade han gjort solot exakt likadant idag?


30 Nov 2016, 16:58
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 12:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
woodstock wrote:

För att ta tillbaks originalfrågan här: Om Europe hade turnerat med Kee Marcello istället idag: Hade han gjort solot exakt likadant idag?



https://www.youtube.com/watch?v=pkZNGOodpUA


30 Nov 2016, 17:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Om jag vore John N eller Kjell L skulle jag tycka det vore extremt roligt att läsa denna tråd.


30 Nov 2016, 17:49
Profile
User avatar

Joined: 15 Jul 2009, 07:46
Posts: 326
Location: Göteborg
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Kan vi inte komma överens om att både herr Norum och herr Marcello är fantastiska gitarrister och att låten Superstitious faktiskt främst är ett bihang till det fantastiska solot :D

Vet inte om det är rubatot som ställer till det för Norum eller om han helt enkelt bara vill sätta sitt signum på solot :D


30 Nov 2016, 18:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Spadeace wrote:
Kan vi inte komma överens om att både herr Norum och herr Marcello är fantastiska gitarrister och att låten Superstitious faktiskt främst är ett bihang till det fantastiska solot :D

Vet inte om det är rubatot som ställer till det för Norum eller om han helt enkelt bara vill sätta sitt signum på solot :D


Fast jag tycker precis tvärtom, vi kan alltså inte komma överens.


30 Nov 2016, 19:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Lär dig solot för fasen!
woodstock wrote:
Spadeace wrote:
Kan vi inte komma överens om att både herr Norum och herr Marcello är fantastiska gitarrister och att låten Superstitious faktiskt främst är ett bihang till det fantastiska solot :D

Vet inte om det är rubatot som ställer till det för Norum eller om han helt enkelt bara vill sätta sitt signum på solot :D


Fast jag tycker precis tvärtom, vi kan alltså inte komma överens.


Att solot främst är ett bihang till den fantastiska låten?

_________________
www.slackervillezoo.se


30 Nov 2016, 19:30
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
davidihse wrote:
woodstock wrote:

Fast jag tycker precis tvärtom, vi kan alltså inte komma överens.


Att solot främst är ett bihang till den fantastiska låten?


Ja, rätt exakt så kan man säga.


30 Nov 2016, 19:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Oct 2014, 15:21
Posts: 81
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Gillar out of this world och prisoners in paradise bäst av europes alster. Fantastisk sångprestation, bra ihopsnickrade låtar och grymma melodiska solon från Kjelle, passade perfekt in.

Jag har dock aldrig riktigt dragits med i Norums solon, tyvärr ofta bara tråkig utfyllnad för mig.

Tycker idag live Joeys sång känns "fuskad" på de gamla klassiska låtarna - kanske kan han inte längre ta de högre tonerna och försöker inte anstränga sig till det heller. I skenet av det tycker jag inte att Norum kan dra ner det hela ytterligare med i mitt tycke sin ganska oinspirerade pseudoblues.


01 Dec 2016, 01:28
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Själv suger jag på gitarrsolo men ni är många mycket duktiga gitarrister här, ingen som är sugen på att lägga upp sin version av solot?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


01 Dec 2016, 09:37
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Granis67 wrote:
Själv suger jag på gitarrsolo men ni är många mycket duktiga gitarrister här, ingen som är sugen på att lägga upp sin version av solot?


Att orka sätta sig ner och lära sig ett solo ton för ton är inte nödvändigtvis samma sak som att vara en duktig gitarrist. Jag spelade en gång med en gitarrist som brukade sätta sig ner med tabulatur och lära sig låtar utan att lyssna på låten. Det funkade för honom och han var duktig på just det men inget annat.


01 Dec 2016, 12:42
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Vinyljunkie wrote:
Granis67 wrote:
Själv suger jag på gitarrsolo men ni är många mycket duktiga gitarrister här, ingen som är sugen på att lägga upp sin version av solot?


Att orka sätta sig ner och lära sig ett solo ton för ton är inte nödvändigtvis samma sak som att vara en duktig gitarrist. Jag spelade en gång med en gitarrist som brukade sätta sig ner med tabulatur och lära sig låtar utan att lyssna på låten. Det funkade för honom och han var duktig på just det men inget annat.


Intressant ämne du berör, frågan är om man kan räknas som (eller bli en) en skicklig gitarrist även om man inte har ett väl utvecklat gehör? Dvs att man klarar att lära sig låtar via noter/tabs och annat men att man har svårt för att bara rakt av planka en melodislinga eller låt som man hör?

Om jag förstår ditt inlägg korrekt så anser du inte det?


Last edited by makatech on 01 Dec 2016, 15:24, edited 2 times in total.



01 Dec 2016, 15:22
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Granis67 wrote:
Själv suger jag på gitarrsolo men ni är många mycket duktiga gitarrister här, ingen som är sugen på att lägga upp sin version av solot?


Skoj tanke, kunde vi ju haft en ljudbojen gitarrtävling.

Tyvärr tror jag att det är för de flesta här som det är med mig själv, tidsprioritering.
Menar, att lära sig solot tar inte lång tid (det är ju ganska enkla grejer) men att göra en inspelning med det tar ju lite tid som man hellre lägger på annat.

Men, kul vore det om folk bjöd på spelade lite mer här.
Kanske folks till dömmande kukmätar tävlingar som gör att folk känner sig osäkra med att posta sitt spel?

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


01 Dec 2016, 15:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Lär dig solot för fasen!
makatech wrote:

Intressant ämne du berör, frågan är om man kan räknas som en skicklig gitarrist även om man inte har ett väl utvecklat gehör?

Om jag förstår ditt inlägg korrekt så anser du inte det?


Intressant ämne du vänder det till, unge man.

Har aldrig tänkt på det, men gör det nu. :D
Spontant ville jag säga, nej, det kan man inte vara.
Men när jag tänker efter så inser jag att det är helt fel, att ha bra gehör och att ha musikaliska idéer har ju ingenting med vart annat att göra.
Gehöret gör bara hur snabbt du får ur dig de där idéerna eller hur snabbt du kan ta in vad andra gör.

Så, summa summarum, nej man behöver inte ha ett utvecklat gehör för att bli en bra gitarrist (musiker).
Men man är inte gitarrist alls om allt man gör är att lära sig andras prylar från tabulatur.
Eller gitarrist kanske man kan vara då, men inte musiker.
Inget värderande i det eller som i att det ena är finare än det andra, bara att det är olika saker.
Som skillnaden i att skriva en bok på en skrivmaskin eller att skriva av en bok på skrivmaskin.

Men det är väldigt mycket svårare att spela andra grejer bra än att göra egna.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


01 Dec 2016, 15:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Magnus Olsson wrote:
Skoj tanke, kunde vi ju haft en ljudbojen gitarrtävling.

Tyvärr tror jag att det är för de flesta här som det är med mig själv, tidsprioritering.
Menar, att lära sig solot tar inte lång tid (det är ju ganska enkla grejer) men att göra en inspelning med det tar ju lite tid som man hellre lägger på annat.

Men, kul vore det om folk bjöd på spelade lite mer här.
Kanske folks till dömmande kukmätar tävlingar som gör att folk känner sig osäkra med att posta sitt spel?

/Magnus


Lägga ut nåt när man spelar betydligt sämre än många kändisgitarrister som blir så totalsågade här det känns inte speciellt lockande.

Gitarrister är verkligen ett släkte som man kan beskriva med det klassiska skämtet om hur många gitarrister behövs det för att byta en glödlampa?
Svar: 10 st en som spelar och 9 som står bredvid och snackar om hur mycket bättre de gjort det själv.

:mrgreen:


01 Dec 2016, 16:13
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Lär dig solot för fasen!
makatech wrote:

Intressant ämne du berör, frågan är om man kan räknas som (eller bli en) en skicklig gitarrist även om man inte har ett väl utvecklat gehör? Dvs att man klarar att lära sig låtar via noter/tabs och annat men att man har svårt för att bara rakt av planka en melodislinga eller låt som man hör?

Om jag förstår ditt inlägg korrekt så anser du inte det?


Jag vet inte vad jag tycker egentligen.

Jag vet ju att jag blir imponerad av någon som är tekniskt fulländad oavsett hur denna har lärt sig det han spelar men samtidigt blir jag bara stolt över mig själv om jag plockat ut vadsom på gehör. På nåt plan blir de här TAB-experterna reducerade till siffer och muskelminnen och inga riktiga musiker per se.
Men viktigare - för mig personligen handlar det om att skapa i första hand, men jag blir som sagt impad när någon lärt sig långa invecklade stycken. Det blir jag å andra sidan av samma anledning av idrottsmän också... och i det perspektivet borde jag inte heller tycka att någon som spelar efter noter heller är riktiga musiker. Då måste det inkludera de som sitter symfoniorkestrar också... ja, du hör ju hur svårt det blir att ha en någotsånär svartvit åsikt...


01 Dec 2016, 16:19
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Vinyljunkie wrote:
Jag vet inte vad jag tycker egentligen.

Jag vet ju att jag blir imponerad av någon som är tekniskt fulländad oavsett hur denna har lärt sig det han spelar men samtidigt blir jag bara stolt över mig själv om jag plockat ut vadsom på gehör. På nåt plan blir de här TAB-experterna reducerade till siffer och muskelminnen och inga riktiga musiker per se.
Men viktigare - för mig personligen handlar det om att skapa i första hand, men jag blir som sagt impad när någon lärt sig långa invecklade stycken. Det blir jag å andra sidan av samma anledning av idrottsmän också... och i det perspektivet borde jag inte heller tycka att någon som spelar efter noter heller är riktiga musiker. Då måste det inkludera de som sitter symfoniorkestrar också... ja, du hör ju hur svårt det blir att ha en någotsånär svartvit åsikt...


Man vara bra på olika saker inom att spela instrument har jag hört ryktesvägen :lol:
Vissa är till och med bra på flera saker :shock:


01 Dec 2016, 16:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Lär dig solot för fasen!
rifle wrote:
Magnus Olsson wrote:
Skoj tanke, kunde vi ju haft en ljudbojen gitarrtävling.

Tyvärr tror jag att det är för de flesta här som det är med mig själv, tidsprioritering.
Menar, att lära sig solot tar inte lång tid (det är ju ganska enkla grejer) men att göra en inspelning med det tar ju lite tid som man hellre lägger på annat.

Men, kul vore det om folk bjöd på spelade lite mer här.
Kanske folks till dömmande kukmätar tävlingar som gör att folk känner sig osäkra med att posta sitt spel?

/Magnus


Lägga ut nåt när man spelar betydligt sämre än många kändisgitarrister som blir så totalsågade här det känns inte speciellt lockande.

Gitarrister är verkligen ett släkte som man kan beskriva med det klassiska skämtet om hur många gitarrister behövs det för att byta en glödlampa?
Svar: 10 st en som spelar och 9 som står bredvid och snackar om hur mycket bättre de gjort det själv.

:mrgreen:


Jag förstår det, det är obehagligt att posta saker på internet. Men också en hel del positivt från det.
När rätt folk kommenterar är det ganska utvecklande, sågande för att vara elak (vilket händer massor) får man stänga av.
Med det sagt, många verkar ha två skalor de bedömer efter, en för lokala förmågor och en för "etablerad".
En lokal kan få massor av positivt som en etablerad skulle bli sågad för.

Ja, i vår "bransch" stämmer det där verkligen exceptionellt bra.
Och ännu mer på internet där avstånd och en skärm skyddar ens ego.



/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


01 Dec 2016, 16:27
Profile WWW

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Magnus Olsson wrote:
Men man är inte gitarrist alls om allt man gör är att lära sig andras prylar från tabulatur.
Eller gitarrist kanske man kan vara då, men inte musiker.
Inget värderande i det eller som i att det ena är finare än det andra, bara att det är olika saker.
Som skillnaden i att skriva en bok på en skrivmaskin eller att skriva av en bok på skrivmaskin.


Det här resonemanget blir knepigt, är man inte en musiker om man spelar klassisk musik efter noter i en orkester?


01 Dec 2016, 16:32
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 122 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.