View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:02



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Analog extern reverb? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Analog extern reverb?
Om man, rent hypotetiskt, skulle skaffa sig en stärkare med effektloop men utan reverb, och om man av ren trots vägrar att ha några ettor och nollor mellan plektrum och högtalare, alltså en analog reverbpedal (eller kanske reverbenhet).

Finns det ens något vettigt sådant alternativ?


29 Nov 2016, 16:49
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Analog extern reverb?
Fender tillverkar ju reissues på sitt fjäderreverb. Om det är vettigt är svårt att säga.

Peavey Valverb om man kan hitta ett sånt, men den är rackmonterad. Rördrivet fjäderreverb.

Typ alla pedaler har en digital del i sig, även om många släpper den torra signalen igenom helt analogt.


29 Nov 2016, 19:31
Profile
User avatar

Joined: 30 Jun 2011, 11:20
Posts: 263
Location: Göteborg
Post Re: Analog extern reverb?
Finns fjäder i pedalform:

Image
Image
Image

_________________
Occult Electronics


29 Nov 2016, 23:55
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Analog extern reverb?
Jag har ägt både Danelectro Spring King och Fender stand alone reverb unit. Båda dom lät rätt lika måste jag säga.

Danelectron sög en del ton i bypass men hade line level när den var på. Det finns många trådar om denna på olika forum och det diskuteras hej vilt om det är fjädrarna som gör reverbet eller om de endast är till för "kick"-funktionen. Efter idogt läsande så tror jag att jag hittade en tråd där någon grundligt hade gått igenom pedalen och kommit fram till att det är ett delay (digitalt tror jag) som ligger parallellt med fjädrarna, så de påverkar varandra. Fjädrarna är alltså en del av kretsen. Finns lite moddar att göra på den för att använda som ett eko i stället.

Fenders stand alone reverb var en kul pjäs, men den sög massor av ton och hade lägre output än line level. Så om man hade det på hela tiden så blev det lite sämre ljud, i en tb-loop så försvann ljudet lite när man drog igång den. Testade med en clean boost i linje mellan tb-loop och reverb så att den boostade när jag kopplade över till reverbet. Lät ju lite kul det oxå, men då blev det något annat. Sålde det helt enkelt då jag inte fick till det på det sätt jag ville.

Man kan säga att dessa två reverb lämpar sig bäst för surf där man har reverbet på hela tiden som en del av sitt grundljud. Vill du ha ett ganska enkelt men välljudande reverb så skulle jag föreslå Mad Professor Silver Spring Reverb. Efter mycket testande så blev det mitt val mot ovan två. Digitalt så det förslår, men inget som stör.


30 Nov 2016, 09:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Apr 2007, 15:40
Posts: 1233
Location: Uppsala SWISH
Post Re: Analog extern reverb?
tech 21 boost RVB är analog
https://www.youtube.com/watch?v=b4e4jGhP7y8

_________________
If you're too stupid for science - try religion!


02 Dec 2016, 19:57
Profile

Joined: 03 Dec 2005, 13:17
Posts: 678
Location:
Post Re: Analog extern reverb?
Van Amps Reverbamate är utan tvekan bästa reverbpedalen jag haft (och fortfarande äger). Riktigt fjäderverb som går åt ett fender super reverb ljud fast utan "mulligheten". Fortfarande balanserat även på max. Använder det även på sång och keys i studion. Sen är min lila såklart...

Image


06 Dec 2016, 13:32
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.