View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:09



Reply to topic  [ 739 posts ]  Go to page Previous  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 25  Next
Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!! 
Author Message

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Tror nog det är helt safe.


13 Jul 2016, 19:17
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Fick förresten papper idag från hovrätten med bl a åklagarens överklagan.
Suck! Så sjukt j-a less på detta. Och musikaffärerna fortsätter sin handel som om inget har hänt.


13 Jul 2016, 19:19
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Mar 2006, 16:38
Posts: 59
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
hawa wrote:
Tror nog det är helt safe.


Det vete fan....

Läste just på Wood Database att African Ebony är i Cites Appendix II. Brazilian rosewood verkat vara i Appendix I, vilket är värre men... Är träslaget i Appendix II så får man importera till sverige inom EU, men kommer det från utanför EU så är det inte säkert.
African ebony är tydligen samma träslag överallt i Afrika men det är egentligen bara ebony från Madagaskar som är reglerat i Cites. Problemet är ju om tullen kollar och ser att det är ebony, hur ska jag bevisa att den träbiten skördats tex i Kamerun och inte i Madagaskar?

Det kanske är liten risk att tullen öppnar och börjar ifrågasätta, men det är nog ingen risk jag vill ta. Inte kul om ett nytt Custombygge blir konfiskerat. Då väljer jag hellre nåt annat träslag...


13 Jul 2016, 22:27
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Men för helvete!

Kan vi inte göra en protestlista och skicka till åklagaren och be honom slösa våra skattepengar på något vettigt?
Det ju som twilight Zone, helt jävla overkligt. Sjukt provocerande.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


14 Jul 2016, 08:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
ztevie wrote:

Det vete fan....

Läste just på Wood Database att African Ebony är i Cites Appendix II. Brazilian rosewood verkat vara i Appendix I, vilket är värre men... Är träslaget i Appendix II så får man importera till sverige inom EU, men kommer det från utanför EU så är det inte säkert.
African ebony är tydligen samma träslag överallt i Afrika men det är egentligen bara ebony från Madagaskar som är reglerat i Cites. Problemet är ju om tullen kollar och ser att det är ebony, hur ska jag bevisa att den träbiten skördats tex i Kamerun och inte i Madagaskar?

Det kanske är liten risk att tullen öppnar och börjar ifrågasätta, men det är nog ingen risk jag vill ta. Inte kul om ett nytt Custombygge blir konfiskerat. Då väljer jag hellre nåt annat träslag...


Ebony är definitivt en risk, kommer den utanför EU måste du väl ändå tulldeklarera den? Så det är inte frågan OM de kollar?
Hur man bevisar, det måste ju vara certifierat trä med alla handlingar tillbaka till skördetillfället

_________________



14 Jul 2016, 10:08
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Ett litet sidospår...

Enligt Wikipedia:
"I motsats till vad många tror är CITES inte en organisation som skyddar djur mot jakt eller annan "användning", tvärtom är syftet att skydda de mest hotade arterna egentligen för att de skall kunna uppnå en nivå där de återigen kan till exempel jagas. Och detta skydd gäller bara för internationell handel inom och mellan de länder som är medlemmar. Burma till exempel är inte medlem, och djur och växter från Burma innefattas därför inte av CITES internationella skydd för handel. Samtliga stater, medlemmar eller ej, kan dessutom jaga och decimera sina djurstammar som de vill, skyddet är, för internationell handel med djur, växter eller produkter från dessa, mellan medlemsländerna."

...mitt blåögda jag får sig än en gång en törn, bara pengar som styr.

Oavsett vilket så undrar jag varför du som kund inte kan få någon dokumentation, du säger ju att "Gitarren kommer inte att innehålla några förbjudna träarter...Det enda jag har är byggarens ord på vad den innehåller..." Jag tycker att en seriös gitarrbyggare bör kunna visa upp mer än sitt ord på vad gitarren består av. Kanske bedrivs gitarrbyggarverksamheten svart? Se upp!

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


14 Jul 2016, 11:14
Profile

Joined: 29 Mar 2006, 16:38
Posts: 59
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Det är en liten firma. Han bygger själv och köper upp trä lokalt. Sen är det ju Ryssland så det finns nog knappast samma regler gällande bevis om ursprung osv? Han har nog inte så lätt att få fram papper angående skördeland osv, åtminstone inte papper som gäller i EU...

Jag skiter i ebonyn, det får bli nåt annat. ..


14 Jul 2016, 12:46
Profile

Joined: 29 Mar 2006, 16:38
Posts: 59
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Förresten, nåt importtillstånd behövs nog inte, det är ju bara om jag ska certifiera saker som är med i CITES?
Och i CITES gäller bara ebony från Madagaskar, inte från Kamerun som den här ska komma ifrån.
Hur som helst blir det ju svårt att bevisa att den inte är från Madagaskar om de artbestämmer just den biten till ebony, och det är inte värt allt tjorv...
Det är nästan så jag funderar på att skippa den afrikanska mahoganykroppen också, ifall de misstänker att det är Honduras Mahogany sån är med i CITES.


14 Jul 2016, 14:11
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Ok, Utan Ebony och Mahogny, vad är det då som är så bra med denna Custom from Russia ?
Är det en LP Custom Replika?

Inte menat som kritik, men nyfiken bara.

_________________



14 Jul 2016, 21:56
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Mar 2006, 16:38
Posts: 59
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Mike Leaf wrote:
Ok, Utan Ebony och Mahogny, vad är det då som är så bra med denna Custom from Russia ?
Är det en LP Custom Replika?

Inte menat som kritik, men nyfiken bara.


Ruokangas har lite info om ebonyn i fråga:

Quote:
EBONY (Diospyros Crassiflora Hiern)
All the Ebony parts of Ruokangas guitars are made of African Ebony that does not require CITES documentation. We have never used other type of Ebony in the guitars. Madagascar Ebony (Diospyros Gracilipes Hiern) was added to CITES a while ago, but we do not use this species at all. All our ebony is African, and comes from FSC certified suppliers.


Har surrat lite med killen idag och han köper in trä från Rysslands största leverantör som i sin tur köper in icke-ryska träslag från nån stor leverantör i Tyskland. Han säger också att han har papper på att ebonyn kommer från Kamerun. Får se vad det är för papper och om det håller som intyg här ifall oturen är framme.

Nej, det är ingen LP-replika. :)
Vad som är bra med just den här byggaren? Tja, jag har följt han ett tag och blivit imponerad av hans byggen. Han har sålt ett fåtal gitarrer till väst än så länge men desto mer i Ryssland, får bra kritik vad det verkar.
Han ger ett bra intryck när man konverserar via mail. Perfekt engelska och verkar väldigt kunnig. Sen skadar det inte att priset är helt ok? Han är nog inte speciellt billig för en rysk kund kanske, men...
Jag har en del speciella önskemål också som en del här inte vill/kan göra eller så kostar det skjortan. Jag vet inte mycket om hur man bygger gitarrer, men det här är nog äkta handbyggda grejer, inga CNS-maskiner, inte för att det är nåt fel på det.
Han har några byggvideos där han snabbar upp hastigheten så man kan följa hela processen, lite hypnotiska att sitta och titta på, till exempel:

https://youtu.be/GxunDJ1WSoE
https://youtu.be/OgvWTZCrXYM


15 Jul 2016, 00:53
Profile

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Uppdatering i följetongen.
Jag har fått datum för när jag ska till Hovrätten och det blir 12/1 2017.


19 Oct 2016, 19:48
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Tror nog du kan känna att alla bojare står bakom dig!

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


19 Oct 2016, 22:19
Profile WWW

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Tack! Ja, det känner jag verkligen :-)


20 Oct 2016, 07:14
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Hmmm, kan du inte kontakta pressen (Expressen, Aftonbladet etc) för att få till lite snyfthistorier om hur en vanlig gitarrist i Sverige blir behandlad?

Det här ärendet stör mig, helt klart.

hawa wrote:
Tack! Ja, det känner jag verkligen :-)


20 Oct 2016, 10:55
Profile
User avatar

Joined: 04 Jul 2006, 18:17
Posts: 1165
Location: Norrbotten
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Kan tyckas att detta är ett fruktansvärt slöseri med skattemedel, men jag gissar på att de vill ha fram ett prejudikat för eventuella framtida fall av liknande karaktär.

Lycka till hawa


20 Oct 2016, 11:37
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Blir förbannad varenda gång jag läser om detta rättsövergrepp, inte nog med att rättsväsendet ger sig på en helt försvars-resurs-underlägsen enskild istället för t.ex en handlare som både har skyldighet att veta om reglerna (men ändå saluför åtskilliga Braz-innehållande instrument) och lite mer resurser bakom sig, och så dessutom dra ut på lidandet i evigheter!

Skiter i flosklerna, men håll ut i alla fall Hawa!!


20 Oct 2016, 17:00
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
holmis63 wrote:
Blir förbannad varenda gång jag läser om detta rättsövergrepp, inte nog med att rättsväsendet ger sig på en helt försvars-resurs-underlägsen enskild istället för t.ex en handlare

Fast dom har väl inte 'gett sig på' Hawa av egna motiv , det är någon person som anmält annonsen?
Hade dom anmält en handlare istället hade väl denne blivit åtalad?

ALLA är väl underlägsna staten?

Sen håller jag med om att det blir konstigt i detta fall....

Borde räckt med ett strafföreläggande alternativt ännu bättre att åklagaren lagt ned ärendet .

_________________



20 Oct 2016, 19:56
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
holmis63 wrote:
Blir förbannad varenda gång jag läser om detta rättsövergrepp, inte nog med att rättsväsendet ger sig på en helt försvars-resurs-underlägsen enskild istället för t.ex en handlare som både har skyldighet att veta om reglerna (men ändå saluför åtskilliga Braz-innehållande instrument) och lite mer resurser bakom sig, och så dessutom dra ut på lidandet i evigheter!

Skiter i flosklerna, men håll ut i alla fall Hawa!!


Jag hoppas givetvis också att detta går Hawas väg, samtidigt blir jag väldigt nyfiken på varför du holmis63 tycker att processen är ett rättsövergrepp. Möjligtvis har jag inte koll på begreppet rättsövergrepp så... :D Smiley för att mina undringar är genuina och fredliga, är inte ute efter en "fredagsfight", ok?!

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


21 Oct 2016, 17:50
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Granis67 wrote:
holmis63 wrote:
Blir förbannad varenda gång jag läser om detta rättsövergrepp, inte nog med att rättsväsendet ger sig på en helt försvars-resurs-underlägsen enskild istället för t.ex en handlare som både har skyldighet att veta om reglerna (men ändå saluför åtskilliga Braz-innehållande instrument) och lite mer resurser bakom sig, och så dessutom dra ut på lidandet i evigheter!

Skiter i flosklerna, men håll ut i alla fall Hawa!!


Jag hoppas givetvis också att detta går Hawas väg, samtidigt blir jag väldigt nyfiken på varför du holmis63 tycker att processen är ett rättsövergrepp. Möjligtvis har jag inte koll på begreppet rättsövergrepp så... :D Smiley för att mina undringar är genuina och fredliga, är inte ute efter en "fredagsfight", ok?!


Rättsövergrepp kanske är överdrivet, som sagt blir jag förbannad och då kan jag bli lite dramatisk.
Men jag tycker att om man ska bli åtalad för ett brott så bör man haft chansen att veta om lagen angående brottet ifråga, den här lagen är inget en vanlig medborgare känner till såsom man vet att mord eller att köra mot rött ljus är ett brott.
Däremot så ska ju en handlare känna till denna lag, det ingår i deras verksamhet så att säga, att känna till regler och lagar runt handel med instrument som är t.ex tillverkade av exotiska fredade ämnen, och den myndighetsperson som anmälde brottet kunde ju ha anmält någon som medvetet begår brott istället för att ge sig på en enskild som inte har en susning om att han begår brott, om nu Hawa har begått ett brott.


21 Oct 2016, 19:55
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
holmis63 wrote:

Rättsövergrepp kanske är överdrivet, som sagt blir jag förbannad och då kan jag bli lite dramatisk.
Men jag tycker att om man ska bli åtalad för ett brott så bör man haft chansen att veta om lagen angående brottet ifråga, den här lagen är inget en vanlig medborgare känner till såsom man vet att mord eller att köra mot rött ljus är ett brott.
Däremot så ska ju en handlare känna till denna lag, det ingår i deras verksamhet så att säga, att känna till regler och lagar runt handel med instrument som är t.ex tillverkade av exotiska fredade ämnen, och den myndighetsperson som anmälde brottet kunde ju ha anmält någon som medvetet begår brott istället för att ge sig på en enskild som inte har en susning om att han begår brott, om nu Hawa har begått ett brott.


Att inte veta om att det man står åtalad för var olagligt är vanligtvis inte ett försvar, tyvärr. Om det däremot föreligger straffrättsvillfarelse kan man slippa straffet men det är sällan detta sker, ytterst sällan. Jag kan utifrån ett lekmannaperspektiv inte se att så skulle kunna ske i det aktuella fallet. Sedan är det ju (vanligtvis) så med lagar, de gäller oavsett om du är privatperson eller yrkesperson. Om inte minnet sviker mig jobbar hawa som gitarrlärare, kanske borde man med gitarren som arbetsredskap veta vad som gäller? Kanske är det så åklagaren resonera...Jag säger inte att det är så, jag bara klär mina tankar i ord (fortfarande nyfiket och fredligt). Heja hawa! :D

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


22 Oct 2016, 00:36
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
holmis: Utmärkt inlägg


22 Oct 2016, 00:36
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Granis67 wrote:
holmis63 wrote:

Rättsövergrepp kanske är överdrivet, som sagt blir jag förbannad och då kan jag bli lite dramatisk.
Men jag tycker att om man ska bli åtalad för ett brott så bör man haft chansen att veta om lagen angående brottet ifråga, den här lagen är inget en vanlig medborgare känner till såsom man vet att mord eller att köra mot rött ljus är ett brott.
Däremot så ska ju en handlare känna till denna lag, det ingår i deras verksamhet så att säga, att känna till regler och lagar runt handel med instrument som är t.ex tillverkade av exotiska fredade ämnen, och den myndighetsperson som anmälde brottet kunde ju ha anmält någon som medvetet begår brott istället för att ge sig på en enskild som inte har en susning om att han begår brott, om nu Hawa har begått ett brott.


Att inte veta om att det man står åtalad för var olagligt är vanligtvis inte ett försvar, tyvärr. Om det däremot föreligger straffrättsvillfarelse kan man slippa straffet men det är sällan detta sker, ytterst sällan. Jag kan utifrån ett lekmannaperspektiv inte se att så skulle kunna ske i det aktuella fallet. Sedan är det ju (vanligtvis) så med lagar, de gäller oavsett om du är privatperson eller yrkesperson. Om inte minnet sviker mig jobbar hawa som gitarrlärare, kanske borde man med gitarren som arbetsredskap veta vad som gäller? Kanske är det så åklagaren resonera...Jag säger inte att det är så, jag bara klär mina tankar i ord (fortfarande nyfiket och fredligt). Heja hawa! :D


Då har vi med 2 paragrafryttare att göra här, har aldrig kunnat med paragrafryttare, man måste kunna vara förnuftig även som myndighetsutövare, eller särskilt när man är myndighetsperson.
Sen finns ju dessutom ytrumme för förnuft här som jag förstår det, åklagaren t.ex, kan ogilla (eller är det domaren som kan det?), eller inte väcka, eller lägga ned åtal.
Jomen, jag klär också mina tankar i ord!


Last edited by holmis63 on 22 Oct 2016, 02:09, edited 1 time in total.



22 Oct 2016, 01:51
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
makatech wrote:
holmis: Utmärkt inlägg


Tack för det, inte ofta man får beröm här :wink:


22 Oct 2016, 01:59
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
makatech wrote:
holmis: Utmärkt inlägg


+1

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


22 Oct 2016, 10:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Ja detta är synnerligen märkligt.

OM det är ett brott (TS erkände ju själva gärningen) så borde detta blivit ett enkelt strafföreläggande.

Problemet verkar vara att detta är en liten ort, en nyexad prestigesugen åklagare vill hellre driva det i en rättegång, blir intervjuad i lokaltidningen också. Faktiskt nämnt även i SVT (wow)

När denne förlorar så väljer han att överklaga, vilket är totalt onödigt då prejudikat redan finns från några andra mål med liknande utgång.

Hoppas hovrätten mosar detta så är det över sen.

_________________



22 Oct 2016, 15:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Mike Leaf wrote:
Problemet verkar vara att detta är en liten ort, en nyexad prestigesugen åklagare vill hellre driva det i en rättegång, blir intervjuad i lokaltidningen också. Faktiskt nämnt även i SVT (wow)

Visst är fördomar härliga grejor! Det stämmer liksom in i ens världsbild att det ska vara nån ung, okunnig sprätt som vill göra sig ett namn - då antar man att så också är fallet. Verkligheten spelar liksom ingen roll. Så funkar fördomen. Här är den antaget nyutexande åklagaren:

Image

Huruvida han är "prestigsesugen" kan jag inte bedöma, men som en av de mest framträdande åklagarna för miljöbrott är det knappast första gången han syns i medierna. Men återigen - fördomen är stark! Nedlåtande kommentarer om lokaltidningen och att Östersund är en "liten ort" får man nog resonera med med jämtlänningarna om, men som jag förstår det är åklagaren ifråga i vilket fall en drivande profil i stadens musik- och kulturliv.

Sammantaget - diskutera gärna fallet i fråga, men anta inte så jäkla mycket.


24 Oct 2016, 12:05
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Man behöver inte vara ny i gamet för att göra bort sig..

Image

Image

Jämtlänningarna är svåra att knäcka, de har ju en egen republik!


24 Oct 2016, 19:44
Profile

Joined: 17 Mar 2007, 18:42
Posts: 309
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Det är ju lite märkligt att åklagaren väljer att driva detta vidare. Numera verkar ju första prioritet hos åklagarmyndigheten vara att lägga ner utredningar - åtminstone om det gäller grövre brott.


25 Oct 2016, 15:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Hoochie coochie man wrote:
Det är ju lite märkligt att åklagaren väljer att driva detta vidare. Numera verkar ju första prioritet hos åklagarmyndigheten vara att lägga ner utredningar - åtminstone om det gäller grövre brott.

Jag är rätt övertygad att en klar majoritet av nedlagda förundersökningar läggs ned redan av polisen, inte när de väl gått vidare till åklagare, så jag vet inte om det är en relevant jämförelse.


25 Oct 2016, 21:20
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Håll tummarna för mig imorgon för då är det dags för Hovrätten.
Rapport kommer, såklart.
Åklagaren har för övrigt yrkat på 60 dagsböter (ca 16000kr i mitt fall) och att gitarren ska förverkas.
I värsta fall alltså 16000kr i böter, ca 30000kr i advokatkostnader och bli av med gitarren. För en blocketannons.


Last edited by hawa on 11 Jan 2017, 21:08, edited 1 time in total.



11 Jan 2017, 20:26
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 739 posts ]  Go to page Previous  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 25  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.